خانه » پیشنهاد سردبیر » گزارش «وقایع استان» از تجمع کارگران شرکت آذرآب اراک/آمار افشون، فریاد کارگران

گزارش «وقایع استان» از تجمع کارگران شرکت آذرآب اراک/آمار افشون، فریاد کارگران

سه شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶   شماره ۶۳۳

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

ظفر افشون خبر از عملکرد درخشان تیم اقتصادی استانداری می دهد و همچنان اعتراضات کارگری ادامه دارد. افشون از پایین بودن آمار بیکاری خبر می دهد و کارگران هپکو و آذرآب برای عدم دریافت حقوق خود در چند ماه اخیر به خیابان ها آمدند. مدتهاست که حال و روز صنایع استان خراب است و تنها شاهد ارائه آماری هستیم که با واقعیت زندگی کارگران تطابقی ندارد.
زمانی که اعتراض های کارگری به خیابانهای داخل شهر کشیده می شود یعنی کارد به استخوان کارگرانی رسیده است که جز شرمندگی چیزی ندارند که به خانواده های خود تقدیم کنند. در سالهای اخیر دولت هر چه توان داشته برای بهبودی وضعیت صنایع گذاشته ولی نتیجه رضایت بخش نیست و تنها جز اندکی آمار که فقط برای ارائه توسط مدیران تولید می شود بدرد هیچ کسی نمی خورد.
عصر روز یکشنبه برای چندمین بار کارگران شرکت آذرآب نسبت به عدم پرداخت حقوق از سوی کارفرمایشان اعتراض کرده و به میدان شهدا در مرکز شهر آمدند. این اعتراضات در شرایطی اتفاق افتاد که هنوز چند روز از سخنان حاجی پور، رییس سازمان صنعت و معدن استان نمی گذرد که گفته بود معوقات کارگران آذرآّب همزمان با نخستین دریافتی این شرکت پرداخت شد. وی گفته بود: بخشی از معوقات کارگری مجموعه آذرآب اراک پرداخت شده و در صحبت با معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی قرارشد با نخستین دریافتی از پالایشگاه اصفهان یا قرارداد‌های دیگرشرکت معوقات باقیمانده کارگران هم پرداخت شود. رییس صنعت، معدن و تجارت استان همچنین بیان داشته بود: شرکت آذرآب چند پروژه خوب داردو قراردادی هم به‌تازگی با پالایشگاه اصفهان بسته و قرار بر این است که از محل پیش‌پرداخت‌هایی که از این قرارداد‌ها حاصل می‌شود معوقات کارگران این مجموعه هم پرداخت شود.
وی با اشاره به توانمندی‌های این شرکت و ساخت انواع تجهیزات، بویلر‌ها، ظروف تحت فشار، رآکتور‌ها و مبدل‌های حرارتی افزود: شرکت آذرآب در حد شرکت‌های بین المللی است و قادر است تجهیزاتی را که قبل از این از خارج وارد می‌کردیم در داخل ساخته شود.
در تجمع اخیر کارگران آذرآب، بختیاری فرماندار اراک در جمع آنان با بیان اینکه برای شنیدن مطالب کارگران در این جمع حاضر شده ام، خطاب به کارگران گفت: در جریان مشکلات شما هستم. در جلسات کمیسیون کارگری استان این مشکلات و مطالب چندین بار منعکس شده و مسئولان شرکت نیز چندین بار در این جلسات حضور پیدا کرده و قول رفع مشکلات را داده اند.
به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه در اولین فرصت که سعی می کنیم همین فردا باشد مسئولان شرکت را احضار کرده و ضمن یادآوری موارد قبلی، رفع مشکلات را به جد از آنان مطالبه خواهیم کرد افزود: آذراب شرکتی فعال است که زمینه تولید دارد و محصولات این شرکت خواهان بسیار دارد.
بختیاری تاکید کرد: اگر این شرکت به خوبی مدیریت شود می تواند در چند شیفت فعال باشد و همچنین می تواند نیروی جدید جذب کرده و بخشی از مشکل اشتغال اراک را حل کند.
وی با بیان اینکه مدیریت باید پای کار بوده و با مسئولان استان و شهرستان و کارگران و نمایندگان آنها صادق باشد گفت: مطالبات شما باید پرداخت شود و در این خصوص حتما با مسئولان شرکت مذاکره خواهیم کرد.
بختیاری با تاکید بر اینکه ما در کنار کارگران هستیم، افزود: این مسائل در جلسات شورای تامین و کمیسیون کارگری با حضور مسئولان استان و مسئولان شرکت مطرح می شود و اگر چنانچه مسئولان شرکت نخواهند به وظیفه خود در قبال کارگران عمل کنند به استناد قوانین با آنها برخورد خواهد شد.
تعدادی از کارگران نیز ضمن بیان مشکلاتی از قبیل عدم دریافت حقوق ۴ ماهه و عدم رفع قطعی مشکل توسط سهامدار شرکت، با بیان اینکه حقوق آذراب از شرکت های دیگر به مراتب پایین تر است و همین حقوق نیز پرداخت نمی شود، به روز شدن حقوق، افزایش حقوق و تعیین تکلیف افراد در آستانه بازنشستگی را خواستار شدند.
یکی از کارگران گفت: یکماه پیش به استانداری رفتیم و همه مسئولان استان و مدیرعامل شرکت نیز در جلسه حضور داشتند. مدیرعامل شرکت قول داد که ظرف یکماه وضعیت را سامان دهد و براساس این وعده او در طول ماه رمضان کارگران شب و روز کار کردند، اما پس از پایان یکماهی که مدیرعامل شرکت وعده داده بود هیچ اتفاقی برای رفع مشکل نیفتاد. کارگر دیگری می گوید:طبیعی نیست شرکتی که در حال کار و فعالیت است در پرداخت حقوق کارگران با مشکل مواجه شود، از اسفندماه گذشته حقوقی دریافت نکرده ایم.
آیت الله دری نجف آبادی مدتی پیش در سخنانی با انتقاد نسبت به وضعیت مدیریت اقتصادی و صنعتی در استان گفته بود: شرکت‌های هپکو، آذرآب و آونگان امروز چه وضعیتی دارند؟ کار به کاردان سپرده نشده است، بنده در ملاقات رهبری به همه مسئولان رده بالای دولت تأکید کردم وضعیت صنایع استان را پی‌گیری کنید نامه نگاری کردم اما نتیجه‌ای حاصل نشد این سرمایه‌ها نباید به آتش کشیده شود صنایع استان جای دلالی نیست.
معاون اقتصادی استاندار، ظفر افشون در جلسه هماهنگی اجرای طرح رونق تولید در واحدهای کوچک و متوسط گفته است:با وجود اینکه چهارماه از سال می‌گذرد اما هنوز در بحث رونق تولید، کار جدی را شروع نکرده‌ایم که باید این مهم را با جدیت و تلاش بیشتری دنبال کنیم، هرچند یکی از عوامل آن برگزاری انتخابات در ابتدای سال بود که خود امری مهم در زمینه رونق تولید است و می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد زیرا دولت جدید با رویکرد جدید در این زمینه فعال می‌شود.
این سخنان افشون نشان می دهد که نباید به این زودی انتظار برطرف شدن مشکلات صنایع را داشت و وعده هایی هم که داده شده در واقعیت نشان از عدم بهبود وضعیت کارگران صنایع مختلف است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.