خانه » پیشنهاد سردبیر » نگاه«وقایع استان» به اجرایی شدن طرح بازرسی آرایشگاه های زنانه در اراک/ورود بازرس ها آزاد

نگاه«وقایع استان» به اجرایی شدن طرح بازرسی آرایشگاه های زنانه در اراک/ورود بازرس ها آزاد

پنجشنبه ۳۰ دی ۹۵ شماره ۵۱۰
وقایع استان: مدتی است که تیتر بسیاری از اخبار چه در کشور و چه در کلانشهر اراک مرتبط با پلمپ سالن های آرایشگاهی است که در نتیجه تخلفاتی که انجام می دهند می باشد، تخلفاتی که از عدم رعایت نکات بهداشتی گرفته تا تجویز انواع داروها برای سلامت پوست و بدن و گاهی هم انجام خدمات اپیلاسیون و لیزر به صورت غیرمجاز صورت می گیرد . استفاده از وسایل آرایشی- بهداشتی غیراستاندارد و غیربهداشتی و نیز فعالیت بدون مجوز که دیگر یک امر عادی است.
پلمپ یک آرایشگاه زنانه متخلف در اراک، ۶ واحد آرایشگاه مردانه در اراک مهر و موم شد، جریمه بیش از ۶۷۰ میلیون ریالی آرایشگاه های متخلف و …. تعدادی از تیترهاست که هرروز خبری از آرایشگاه های متخلف در سطح شهر می دهد.
در برخی از آرایشگاه‌های زنانه انجام خدمات پزشکی و درمانی مانند بوتاکس، تزریق ژل، تاتو، پاکسازی پوست و همچنین استفاده از کرم‌های ضد چروک، ویتامینه و تقویت مو صورت می گیرد که این امر باعث می‌شود سلامت بانوان به خطر بیفتد. تزریق ژل یک کار پزشکی است و آرایشگر نمی‌تواند عملی را مرتکب شود که در حوزه خدمات ارائه‌ شده آن نیست. بنابراین، اگر آرایشگری مرتکب چنین عملی شود، این کارش دخالت در امر پزشکی محسوب می‌شود و در صورتی که اداره اماکن از آن مطلع شود، می‌تواند ضمن جلوگیری از ادامه فعالیت، به طرح شکایت و اعلام جرم در مراجع قضائی اقدام کند و آن مراجع به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.
همچنین از آنجایی که چاقی و اضافه‌ وزن از دغدغه‌های فکری بسیاری از زنان محسوب می‌شود. برخی از آرایشگاه‌های زنانه به صورت غیر قانونی اقدام به عرضه و فروش ‏موادی تحت عنوان «مواد تنظیم کننده اندام و برای کاهش وزن و اشتها» و یا «بالا بردن روحیه» به مراجعان خود می‌کنند که در این مواد مقداری از شیشه نیز استفاده شده است که اعتیاد آور است و سلامت زنان و جامعه را به خطر می اندازد. هرچند مصرف شیشه در برخی آرایشگاه های زنانه تا همین چند سال پیش تکذیب می شد اما واقعیت هایی که در این باره وجود دارد باعث شده مسئولان به این معضل اذعان کنند. سولاریوم نیز از جمله اقدامات دیگر آرایشگاه هاست که چون در کشور ما غیرقانونی است و البته سرطانزا و خطرناک است هیچ گونه نظارتی هم برآنها نمی شود . ‏مصرف برخی داروها و همچنین برخی مواد و کرم‌های مالیدنی به پوست که در سالن‌ها ‏توصیه می‌شود، احتمال سوختگی پوست در سولاریوم را نیز افزایش می‌دهد.
اما تخلفات برخی آرایشگاه‌های زنانه از لوازم آرایش قاچاق گذشته و اعمالی مثل تاتو، بوتاکس و پیلینگ توسط افراد غیر متخصص هم انجام می‌دهند، اما باز هم مساله به همین جا خلاصه نمی‌شود و حتی کار به تشکیل باندهایی برای اغفال دختران در برخی آرایشگاه‌های زنانه نیز رسیده است.
در بهمن ماه سال گذشته بود که رییس اتحادیه آرایشگران زنانه در اراک از فعالیت دویست آرایشگاه زنانه بدون مجوز در اراک خبر داد و مدعی بود که نظارت بر فعالیت این واحدهای صنفی کار سختی است زیرا بسیاری از آنها در منزل و به صورت زیر زمینی فعالیت می کنند.
وی از عدم پرداخت مالیات و عوارض توسط این واحدها سخن گفته و به فعالیت های غیرمجاز آنها نیز اشاره کرده بود که این عمل خلاف قانون این واحدها حتی منجر به تعطیلی آرایشگاه هایی می شود که دارای مجوز هستند.
چندی پیش نیز بنا به گفته رییس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با بازدید از ۹ آرایشگاه زنانه و شناسایی تخلف آنها ، در طی این بازدید یک آرایشگاه زنانه ای در اراک که مرتکب تخلف شده بود را پلمب کردند.
سرگرد مهدی تقوی‌نیا به سه آرایشگاه متخلف دیگر نیز اخطار به پلمپ داد و تداوم اجرای طرح های نظارتی بر اماکن عمومی استان مرکزی را از وظایف پلیس امنیت مطرح کرد.
در آبان ماه سالجاری بود که در تهران نائب رئیس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه تهران از متحد الشکل شدن واحد های صنفی این اتحادیه در سطح پایتخت خبر داد. و این امر یعنی متحد الشکل شدن تابلو های صنف آرایشگاه های زنانه را راهی برای شناساندن سالن های آرایشی مجاز برای عموم مردم مطرح کرد.
اما این تخلف تنها به آرایشگاه های زنانه اختصاص نداشت چنان که در آبان ماه سال جاری نیز خبر از مهر و موم شدن شش واحد آرایشگاه مردانه در سطح شهر اراکبه گوش رسید که در طی بازدید از ۳۲ آرایشگاه مردانه صورت گرفته بود.
اما اکنون با توجه به صحبتهایی که پیش از این در خصوص اجرا شدن طرح بازرسی آرایشگاه های زنانه مطرح بود پس از مدت ها این طرح به مرحله اجرا رسید و اکنون به طور جدی طرح بازرسی آرایشگاه های زنانه در اراک انجام شده و چنان که مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی شامگاه سه شنبه در جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده استان مرکزی که در استانداری مرکزی برگزار شد از طرح دفتر بانوان مبنی بر نظارت بر آرایشگاه‌های زنانه و از بازرسی ۱۲۲ مورد آرایشگاه زنانه در اراک خبر داد.
به گزارش وقایع استان به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، زهرا فرجی مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استان مرکزی با اشاره به طرح بازرسی آرایشگاه‌های زنانه اظهار داشت: آرایشگاه‌ها از جمله اماکنی هستند که باید توجه به بهداشت آنها مدنظر باشد به‌ همین منظور در اجرای طرح دفتر بانوان مبنی بر نظارت بر آرایشگاه‌های زنانه، ۱۲۲ آرایشگاه زنانه از میان ۹۶۵ آرایشگاه موجود در سطح شهر اراک مورد بازرسی قرار گرفت.
وی افزود: این طرح با پنج تیم شامل مرکز بهداشت، نیروی انتظامی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، اتاق اصناف و سازمان‌های مردم‌نهاد با ۲۵ کارشناس مجرب اجرا شد که چک‌لیست‌هایی با ۲۹ آیتم تهیه شدند و در ۱۲۲ آرایشگاه هدف مورد بررسی قرار گرفتند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی تصریح کرد: هدف از این طرح سلامت زنان، تحکیم بنیان خانواده و بهبود فضای کسب و کار بود.
فرجی بیان کرد: از میان ۱۲۲ آرایشگاه ۶۳ درصد آنها دارای پروانه کسب معتبر بودن و مابقی یا منتظر پروانه کسب یا فاقد پروانه کسب معتبر بودند، ۶۰ درصد از آنها دارای گواهی‌نامه معتبر و ۴۰ درصد از آنها فاقد گواهینامه معتبر بودند.
وی ادامه داد: ۷۹ درصد از آنها دارای گواهی‌نامه آرایش و پیرایش، در ۲۹ درصد از آنها فروش محصولات آرایشی وجود داشت و ۸۴ درصد از آنها دارای تابلو و مابقی فاقد تابلو بودند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی عنوان کرد: در ۶۸ درصد از آنها امور زیبایی انجام می‌شد و تنها ۴۶ درصد از این آرایشگاه‌ها دارای کار بهداشت معتبر بودند متاسفانه در ۳۹ درصد از آنها مشاهده عینی استعمال سیگار داشتیم و ۴۰ درصد از آنها تابلو عدم استعمال دخانیات داشتند.
فرجی افزود: ۶۷ درصد از آنها در انجام امور زیبایی موارد بهداشتی را رعایت می‌کردند، تنها ۳۶ درصد از آنها لوازم آرایشی استاندارد داشتند، در انجام آرایش ناخن و موارد جانبی دیگر ۳۰ درصد از آنها رعایت ضوابط بهداشتی را داشتند، ۵۳ درصد از آنها دارای جعبه کمک‌های اولیه و مابقی فاقد جعبه کمک‌های اولیه بودند.
وی تصریح کرد: ۵۲ درصد دارای کپسول آتش‌نشانی با اعتبار بودند، ۴۳ درصد از آنها دارای قفل درب استاندارد و ۱۰ درصدشان دارای آیفون تصویری بودند.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی بیان کرد: پس از ارزیابی‌های انجام شده گروه ارزیابی پیشنهاداتی را ارائه کردند که از جمله آنها می‌توان به بازرسی‌های مستمر، تقویت بعد نظارتی بازرسی‌ها، ارائه مجوز به افرادی که خدمات جانبی انجام می‌دهند و صلاحیت انجام آن را دارند، شناسایی واحدهای فاقد مجوز و شناسنامه‌دار کردن آنها، ملزم کردن اتحادیه به اعلام نرخ‌نامه در ابتدای هر سال کاری، انجام گشت‌های مشترک توسط دستگاه‌های نظارتی و تقدیر و معرفی آرایشگاه‌های برتر در سطح شهر اشاره کرد.
هنگام تشکیل پرونده و جریمه نقدی برای متخلفان توسط تعزیرات حکومتی در صورتی که نکات بهداشتی را با تذکر رعایت نکنند، بهداشت اقدام به پلمپ هفت روزه واحد صنفی می کند و در صورت تکرار تخلف بهداشتی جواز باطل و واحد صنفی پلمب می شود.
علاوه بر عدم رعایت نکات بهداشتی که در خصوص تخلف در آرایشگاه ها مطرح شد؛ عدم صدور فاکتور معتبر، عدم درج نرخنامه، تداخل صنفی، نداشتن پروانه کسب و گرانفروشی از دیگر تخلفات آرایشگاهی است که منجر به اخطار و تذکر و گاه پلمپ آنها می شود.
امید است که با اجرایی شدن این طرح و بازرسی کامل نسبت به آرایشگاه های سطح شهر اراک از میزان خطرات ناشی از استفاده از مواد غیر بهداشتی ، تجویز دارو و همچنین تخلفات دیگر جلوگیری شود تا بدین طریق سلامت بانوان و به دنبال آن سلامت خانواده و مردمان شهر کمتر به خطر بیفتد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.