خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی (۴۴) تخلفات رانندگی

نکات حقوقی کاربردی (۴۴) تخلفات رانندگی

شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹   شماره ۱۲۶۲

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهروندان خواهد شد.

نکات حقوقی کاربردی (۴۴)
تخلفات رانندگی

مهدی حقدوست
کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه

نکته -۱ استفاده از کمربند و کلاه ایمنی
مطابق با ماده ۱۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: بستن کمربند ایمنی برای رانندگان و کلیه سرنشینان انواع خودروهای در حال حرکت، در کلیه راه ها و همچنین استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای رانندگان و ترک نشینان هر نوع موتورسیکلت اجباری است. متخلفان توسط مأمورین جریمه خواهند شد.
نکته-۲ رعایت قوانین و مقررات توسط راکب موتورسیکلت- مطابق با ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
-۱ کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلتها نیز جاری خواهد بود.

-۲ حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت، تخلف محسوب شده و مأمورین مکلف هستند ضمن صدور قبض جریمه، نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار، به مدت یک ماه اقدام نمایند.
نکته -۳ نظریه افسر کارشناس تصادفات- مطابق با ماده ۱۷ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
-۱ نظر اولیه افسر کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی، در حکم نظر کارشناس رسمی می باشد.
-۲ چنانچه به نظر قاضی رسیدگی کننده، نظر کارشناسی مبهم و یا ناقص باشد، موضوع جهت رفع نقص به همان کارشناس و یا کارشناس دیگری ارجاع و در صورت مغایرت نظر کارشناس با اوضاع و احوال مُسَلَّم قضیه و یا اعتراض موجّه و مستند اصحاب دعوی، موضوع مطابق مقررات قانون آیین دادرسی مدنی به هیات کارشناسی ارجاع خواهد شد.
نکته -۴ چگونگی عبور عابر از خیابــان و مسئولیت راننده وسیله نقلیه- مطابق با ماده ۲۶ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و بند «ب» ماده ۴ قانون بیمه اجباری خسارت وارده بـه شخص ثالث:
-۱ در راه هایی که برای عبور عابران پیاده، علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده است، عابران مکلف هستند هنگام عبور از عرض یا طول سواره رو، با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی از نقاط خط کشی شده، گذرگاه های غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده نمایند.
-۲ هرگاه عابران به تکلیف مذکور عمل نکرده و تصادف نمایند، راننده مشروط به اینکه کلیه مقررات را رعایت نموده و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت بدنی و مالی نباشد، مسئولیتی نخواهد داشت.
-۳ عدم مسئولیت راننده، مانع استفاده مصدوم یا ورثه متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب یا حکم برائت راننده، ملزم به اجرای تعهدات موضوع بیمه نامه، به مصدوم یا ورثه متوفی خواهد بود.
-۴ چنانچه وسیله نقلیه بیمه نامه نداشته باشد، دیه عابر از محل «صندوق تأمین خسارات بدنی» پرداخت خواهد شد.
نکته -۵ انتقال خودرو با سند رسمی
مطابق با ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
-۱ نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می شود.
-۲ دارندگان وسایل نقلیه مکلف هستند قبل از هرگونه نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید، به اداره راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی آن مراجعه نمایند.
نکته -۶ مجازات تعویض قطعات اصلی و رنگ خودرو بدون مجوز قانونی
مطابق با ماده ۳۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
-۱ تعویض قطعات اصلی وسایل نقلیه شامل موتور، شاسی، اتاق و نیز تغییر رنگ، بدون مجوز راهنمایی و رانندگی ممنوع می باشد.
-۲ در صورت تعویض موارد فوق بدون مجوز قانونی، متخلف مکلف است مبلغ تا یک چهارم یا تا یک هشتم، قیمت قطعه و یا رنگ تغییر یافته را بعنوان جریمه پرداخت نماید.
-۳ چنانچه قطعه تعویض شده، فاقد استانداردهای لازم و مقررات فنی باشد، نسبت به اوراق نمودن خودرو اقدام خواهد شد.
-۴ در صورتیکه تعویض قطعه خودرو با مجوز قانونی باشد، سند خودرو اصلاح خواهد شد.
نکته -۷ مجازات قتل غیرعمدی در حوادث رانندگی
مطابق با ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) و مواد مواد ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۶۴ و ۶۸ قانون مجازات اسلامی:
-۱ هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده وسایل نقلیه زمینی، آبی، هوایی یا متصدی وسیله موتوری، منتهی به قتل غیرعمدی شود، مرتکب به مجازات ۶ ماه تا ۳ سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیاء دم محکوم خواهد شد.
-۲در صورتیکه راننده مسبب حادثه شرایط قانونی لازم برای استفاده از تخفیف مجازات یا اعمال مجازات جایگزین حبس را داشته باشد، با نظر قاضی محکمه می تواند از تخفیف مجازات یا اعمال مجازات جایگزین حبس بهره مند شود.
نکته -۸ مجازات صدمه بدنی غیرعمدی در حوادث رانندگی
مطابق با مواد ۷۱۵ تا ۷۱۶ قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) و مواد مواد ۳۷، ۳۸، ۳۹، ۶۴ و ۶۸ قانون مجازات اسلامی:
-۱ هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده وسایل نقلیه زمینی، آبی، هوایی یا متصدی وسیله موتوری، موجب صدمه بدنی غیرقابل علاج، یا از بین رفتن یکی از حواسّ، یا از کار افتادن عضوی از اعضاء بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام می دهد، یا باعث تغییر شکل دائمی عضو یا صورت شخص شود، یا باعث سقط جنین شود، یا باعث نقصان یا ضعف دائم یکی از منافع یا یکی از اعضاء بدن، یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم گردد، بدون اینکه عضو از کار بیافتد، یا باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود، مرتکب به مجازات یک ماه تا یک سال حبس و به پرداخت دیه در صورت مطالبه مصدوم، محکوم خواهد شد.
-۲ در صورتیکه راننده مسبب حادثه شرایط قانونی لازم برای استفاده از تخفیف مجازات یا اعمال مجازات جایگزین حبس را داشته باشد، با نظر قاضی محکمه می تواند از تخفیف مجازات یا اعمال مجازات جایگزین حبس بهره مند شود.
نکته -۹ موارد تشدید مجازات راننده مسبب حادثه
مطابق با ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده):
-۱ هرگاه راننده یا متصدی وسیله نقلیه موتوری، در موقع وقوع جرم قتل یا صدمه بدنی غیرعمدی، مست بوده یا گواهینامه رانندگی نداشته یا زیادتر از سرعت مقرر حرکت می کرده، یا اینکه وسیله نقلیه را با وجود نقص و عیب مکانیکی مؤثر در تصادف، بکار انداخته یا در محلهایی که برای عبور پیاده رو علامت مخصوص گذارده شده، مراعات لازم را ننموده و یا از محلهایی که عبور از آن ممنوع شده، رانندگی نماید، به بیشتر از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ تا ۷۱۷ ق.م.ا.(ت.)-(نکات ۷ و ۸) محکوم خواهد شد.
-۲ همچنین دادگاه می تواند علاوه بر مجازات فوق، مرتکب را برای مدت ۱ تا ۵ سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل نقلیه موتوری محروم نماید.
منبع: کتاب «مجموعه نکات حقوقی کاربردی»- تألیف: مهدی حقدوست کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه- ناشر: انتشارات جنگل.
افزایش دانش و آگاهی حقوقی، مساوی است با: ۱- بهره مندی از تمامی حقوق قانونی، ۲- زندگی خوب و راحت. ادامه دارد …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.