خانه » جدیدترین » نکات حقوقی کاربردی (۴۲)

نکات حقوقی کاربردی (۴۲)

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ شماره ۱۲۵۸

روزنامه «وقایع استان» همواره کوشیده است با انتشار مطالبی آگاهی بخش سطح دانش مخاطبانش را بالاتر ببرد. یکی از مواردی که بسیاری با آن روزانه مواجه می شوند مباحث حقوقی و قضایی است. در ستون قانون ما بر آن شدیم تا شما را با نکات حقوقی و قضایی آشنا کنیم که ممکن است با آن روبرو شوید. هر هفته قانون را در ستون «قانون» دنبال کنید. امید است که ستون «قانون» در نهایت عاملی شود برای افزایش دانش و آگاهی حقوقی و بهره مندی از تمامی حقوق قانونی که باعث زندگی خوب و راحت تری برای شهروندان خواهد شد.

مهدی حقدوست
کارشناس ارشد رشته حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه

نکات حقوقی کاربردی (۴۲)
تخلفات رانندگی

نکته -۱ چگونگی ترخیص وسیله نقلیه- مطابق با ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: هرگاه وسیله نقلیه به پارکینگ اعزام شود، ترخیص آن منوط به پرداخت کلیه جریمه ها و تسلیم مفاصا حساب و ارائه اصل رسید خودرو یا دستور مقام قضایی می باشد و در صورت ظنّ قوی در عدم مالکیت، ارائه مدارک مالکیت ضروری است.
نکته -۲ نصب علامت توقف ممنوع و حمل با جرثقیل- مطابق با ماده ۱۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
-۱ وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها بنا به تشخیص و اعلام راهنمایی و رانندگی، مکلف هستند محل هایی را که توقف وسایل نقلیه در آنها به هر میزان موجب بروز خطر و کاهش ظرفیت و انسداد راه می شود، با نصب علامت توقف ممنوع منضم به علامت حمل با جرثقیل، مشخص نمایند.
-۲در صورت توقف وسایل نقلیه در این محل ها و ترک آن یا خودداری راننده از حرکت و همچنین توقف خودرو در پیاده روها، مأمورین بایستی ضمن صدور قبض جریمه نسبت به انتقال وسیله نقلیه اقدام نمایند.
نکته -۳ چگونگی انتقال وسیله نقلیه- مطابق با ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
-۱ در مواردی که انتقال وسیله نقلیه ضرورت داشته باشد،وسیله نقلیه با استفاده از وسایل مطمئنه که برای این کار معمول است به نزدیک ترین توقفگاه یا مقر انتظامی یا راهنمایی و رانندگی مربوطه یا تعمیرگاه انتقال می یابد.
-۲پرداخت هزینه های حمل و نقل و توقف وسیله نقلیه که توسط بخش خصوصی وصول می شود، به عهده متخلف، مالک، متصرف یا قائم مقام قانونی آنها خواهد بود.
-۳ در صورتیکه در اثر حمل یا نگهداری، خسارتی به خودرو یا محموله آن وارد شود،راهنمایی و رانندگی از زیان دیده حمایت می کند و جبران خسارت بر عهده حمل کننده یا نگهدارنده خواهد بود.
-۴ در کلیه موارد، اگر قبل از حمل یا در هنگام حمل خودرو، مالک آن حاضر شود و تقاضای تحویل خودرو را بنماید، مأمورین مکلف هستند ضمن صدور قبض جریمه، خودرو را به وی تحویل نمایند.
نکته -۴ اقدامات لازم در زمان تصادفات- مطابق با ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
-۱ در تصادفات رانندگی که فقط منجر به بروز خسارت مالی می شود، رانندگان مکلف هستند در صورت قابل انتقال بودن وسایل نقلیه با امکانات موجود، محل استقرار چرخ ها را علامتگذاری نموده و بلافاصله وسایل نقلیه خود را به منظور رفع سدّ معبر به کنار راه منتقل و سپس درخواست حضور کارشناس تصادفات را بنمایند.
-۲ در صورت خودداری از اقدام فوق، مأمورین به نحو مقتضی اقدام نموده و چنانچه به علت وقوع تصادف منجر به جرح یا فوت، جسد یا اجسام دیگری مانع عبور وسایل نقلیه یا اخلال در نظم شده باشد، مأمورین مکلف هستند با علامتگذاری محل استقرار جسد و اجسام، آنها را از مسیرهای حرکت خارج و تا انجام تشریفات قانونی توسط مقامات مسئول، صحنه تصادف را حفظ نمایند.
-۳ در صورتیکه بر اساس نظر کارشناس تصادفات، نقص راه یا وسیله نقلیه در بروز تصادف مؤثر باشد، متصدیان ذیربط مسئول جبران خسارات وارد شده بوده و با آنها برابر قانون رفتار خواهد شد.
نکته ۵- نصب کارت پارک در معابر
مطابق با ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
-۱ در معابر پُر ترافیک که برابر مقررات راهنمایی و رانندگی ممنوعیت توقف وجود ندارد، با تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرها، شهرداری ها می توانند برای مدیریت پارک های مجاز حاشیه ای، ابزارها و وسایل لازم از قبیل ایست سنج (پارکومتر) یا کارت پارک، نصب و برای توقف بیشتر از نیم ساعت در محدوده زمانی ۷ صبح تا ۹ شب، حق توقف مناسبی که میزان آن به پیشنهاد شوراهای اسلامی شهرها و تصویب وزیر کشور تعیین می شود، دریافت نمایند.
-۲ توقف بدون مجوز در اینگونه معابر، به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود.

حقوق شهروندی در دعاوی کیفری
نکته -۱ چگونگی اخذ اظهارات شاهد یا مطلع
مطابق با ماده ۲۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ بازپرس از هر یک از شهود و مطلعان بصورت جداگانه و بدون حضور متهم تحقیق می کند و منشی شعبه، اطلاعات ایشان را ثبت و به امضاء یا اثر انگشت آنها می رساند.
-۲ در موارد ضرورت تحقیق مجدد از شهود و مطلعان، بلامانع می باشد.
-۳ در موارد ضرورت مواجهه حضوری شهود و مطلعان، بلامانع می باشد.
-۴ دلیل ضرورت برای تحقیق مجدد یا مواجهه حضوری بایستی در صورتمجلس قید شود. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
نکته -۲ چگونگی تفهیم اتهام به شاهد یا مطلع
مطابق با ماده ۲۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ تفهیم اتهام به کسی که بعنوان متهم احضار نشده است، از قبیل شاهد یا مطلع ممنوع می باشد.
-۲ چنانچه شاهد یا مطلع پس از انجام تحقیق، در مظان اتهام قرار گیرد، بایستی مطابق با مقررات و بعنوان متهم در وقت دیگری احضار شود. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.)
نکته -۳ چگونگی اتخاذ تدابیر قانونی در جهت حمایت از شاهد یا مطلع
مطابق با ماده ۲۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ هرگاه بیم خطر جانی یا حیثیتی و یا ضرر مالی برای شاهد یا مطلع و یا خانواده آنها وجود داشته باشد، اما شنیدن اظهارات آنها ضروری باشد، بازپرس به منظور حمایت از شاهد یا مطلع و با ذکر علت در پرونده، تدابیر زیر را اتخاذ خواهد نمود: الف- عدم مواجهه حضوری بین شاهد یا مطلع با شاکی یا متهم. ب- عدم افشای اطلاعات مربوط به هویت، مشخصات خانوادگی و محل سکونت یا فعالیت شاهد یا مطلع. پ- شنیدن اظهارات شاهد یا مطلع در خارج از دادسرا با وسایل ارتباط از راه دور.
-۲ در صورت شناسایی شاهد یا مطلع، توسط متهم یا متهمان یا شاکی و یا وجود قَرائِن یا شواهد، مبنی بر احتمال شناسایی و وجود بیم خطر برای آنها، بازپرس به درخواست شاهد یا مطلع، تدابیر لازم را از قبیل آموزش برای حفاظت از سلامت جسمی و روحی یا تغییر مکان آنها اتخاذ خواهد نمود.
-۳ مقررات فوق بایستی به نحوی صورت پذیرد که منافاتی با حقوق دفاعی متهم نداشته باشد.
-۴ ترتیبات مقرر در ماده ۲۱۴ ق.آ.د.ک. و تبصره یک آن، (بندهای ۱، ۲ و ۳ نکته ۳) در مرحله رسیدگی در دادگاه نیز اجرا خواهد شد. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و مواد ۵۷۰ و ۶۴۸ ق.م.ا.)
نکته -۴ استفاده از مترجم رسمی مورد وثوق برای شاهدی که قادر به سخن گفتن نیست یا زبان فارسی بلد نیست
مطابق با مواد ۳۶۷ و ۳۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری:
-۱ دادگاه برای شاهدی که قادر به سخن گفتن به زبان فارسی نیست، مترجم مورد وثوق از بین مترجمان رسمی و در صورت عدم دسترسی به او، مترجم مورد وثوق دیگری تعیین می کند.
-۲ همچنین دادگاه برای شاهدی که ناشنوا است یا قدرت تَکَلُّم ندارد، فرد مورد وثوقی که توانایی بیان مقصود او را از طریق اشاره یا وسایل فنی دیگر دارد، بعنوان مترجم انتخاب می کند.
-۳ مترجم بایستی سوگند یاد کند که راستگویی و امانتداری را رعایت نماید.
-۴ البته فرد مذکور اگر قادر به نوشتن باشد، منشی دادگاه سئوال را برای وی می نویسد تا بطور کتبی پاسخ دهد. (مجازات متخلف: مطابق با ماده ۷ ق.آ.د.ک. و ماده ۵۷۰ ق.م.ا.) ادامه دارد …

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.