خانه » پیشنهاد سردبیر » نماینده تفرش، آشتیان و فراهان از جزئیات پاداش۳۰۰میلیون تا ۱میلیاردی دولت، مشکلات اقتصادی و برنامه های مجلس برای مقابله با افزایش تحریم ها می گوید/ناگفته های حسینی

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان از جزئیات پاداش۳۰۰میلیون تا ۱میلیاردی دولت، مشکلات اقتصادی و برنامه های مجلس برای مقابله با افزایش تحریم ها می گوید/ناگفته های حسینی

دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷   شماره ۸۸۵

***

وقایع استان

عباس لعل بار

***

محمدحسینی نماینده تفرش، آشتیان و فراهان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است. حسینــی بــه عنوان نماینده ای پیگیر و فعال شناخته شده و همیشه نشان داده است که اظهار نظرات تخصصی اش در حوزه برنامه و بودجه یک سرو گردن از سایر همتایانش دقیق تر است. حسینی روز گذشته با خبرگزاری مهر گفتگویی انجام داد و ناگفته هایی از پاداش غیرمتعارف پایان خدمت کارکنان دولت، مشکلات اقتصادی و برنامه های قوه اجرایی برای مقابله با تحریم ها را بازگو می کند. در ادامه بخش هایی از این گفتگو را می خوانید:
مهمترین مشکل مجلس کجاست؟
حسینی: یکی از مشکلات مجلس دهم که موجب می شود فضای مجالس گذشته در ارائه طرح ها و گزارش های نظارتی در مجلس وجود نداشته باشد، نمایندگان تهران هستند، در مجالس قبل نمایندگان تهران در کشور افراد شاخص و بدون دغدغه بودند. نمایندگان تهران مراجعات مردمی ندارند به همین دلیل درگیر مسائل حوزه انتخابیه نیستند، این افراد در مجلس نقش اصلی را ایفا می کردند و آن نگاه های کلان را در مجلس پیاده می کردند، تعدادی از نمایندگان نیز همـراه می شدند و به این ترتیب نمایندگان تهران مجلس را راهبری می کردند. ترکیب نمایندگان تهران در دوره دهم اینگونه نیست، در این دوره از ۳۰ نماینده تهران، کمتر از ۱۰ نماینده سابقه مجلسی و حتی سابقه کار اجرایی کلان دارند. ۲۰ نماینده دیگر لیست امید چنین سابقه ای ندارند و حتی تا امروز مسئولیت یک اداره کوچک را هم نداشته اند. به این علت است که شما نقش مجلس دهم را کمرنگ می بینید و مشکل مجلس، نمایندگان تهران است.
مشکلات اقتصادی
حسینی: اینکه مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم ها است یا سوءمدیریت، باید بگویم هر کدام سهم خودشان را دارند، تحریم هیچ مشکلی را برای ما ایجاد نمی کند، بلکه هزینه ها ی ما را زیادتر می کند، یعنی امروز هیچ کاری در کشور لنگ نمانده است که بگوییم به خاطر تحریم ما از این کار در کشور محروم شده ایم، بالاخره هوش و توانایی ایرانی ها باعث شده یا در داخل ساخته ایم یا در داخل آورده ایم، ولی با چه هزینه ای؟ یک هزینه مضاعف. یکسری از این فضا سوء استفاده می کنند و وقتی ببینند بازار اقتصادی آشوب است، منِ فروشنده از این فرصت استفاده می کنم و قیمت جنسم را بالا می برم. این فضا موجب می شودکه کشورمان را گران تر اداره کنیم.
این نگاه البته در فضای بروکراسی کشور ما حاکم است. این را باید مدیریت و ریشه کن کنیم، یک سیاست ثابت، یکسری قوانین محکم و بدون اصلاح تدوین کنیم ، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند یک سری از الزامات را در قوانین بیاوریم. باید برسیم به اینکه به هیچ وجه تا ۱۰ سال دیگر حق هیچ گونه اصلاحی در این قانون وجود ندارد. تا مردم مطمئن باشند تا ۱۰ سال دیگر هیچ تغییری در این قوانین ایجاد نخواهد شد.
در کشور عدم ثبات قوانین است. چرا سرمایه گذار خارجی به کشور ما نمی آید؟ یکی از علت های آن همین بی اعتمادی به قوانین ما است، می گوید آیا من امروز با این قانون و این رفتار و با این هزینه ها حساب کتاب کنم، قیمت تمام شده من می شود فلان مقدار ، ۱۰ درصد هم سود من است، من کار می کنم. مـا یکدفعه در مجــلس می نشینیم می گوییم آموزش و پرورش مشکل دارد چه کار کنیم؟ یک درصد روی فلان چیز بکشیم، این روش نیست ولی رویه است.
وضعیت بهداشت و درمان خوب نیست، باید یک درصد مالیات ارزش افزوده روی آن بکشیم. اصلا زنجیره مالیات ارزش افزوده در کشور ما کامل و اجرا نشده است، ما یک درصد جنس را گران کرده ایم، یک درصد نیست، یعنی برای افزایش قیمت بهانه داده ایم. بیمه به شکل دیگری عمل می کند. مالیات به شکل دیگری عمل می کند. قوانین مالیاتی در بعضی از کشورها ۳۰ – ۲۰ سال تغییر نمی کند. هم قوانین را خوب می نویسند، هم می ایستند و بدون تغییر، نظارت و اجرا می کنند. ما از همین امروز شروع کرده ایم و قانون برنامه ششم را کم کم اصلاح می کنیم.
گزارش پاداش های غیر متعارف
حسینی: گزارشی را دیوان محاسبات به من داد و من هم با توجه به آن گزارشی را تهیه کرده ام و به آقای تاجگردون دادم؛ دو صفحه تحلیل راجع به آن گزارش نوشتم. این گزارش با این رویکرد تهیه شده که اسامی کسانی که بالای ۳۰۰ میلیون تومان پاداش پایان خدمت و مانده مرخصی استفاده نشده دارند را در سراسر کشور اعلام کند؛ البته به جز قوه مقننه، قضائیه و نیروهای نظامی و سپاه، ۱۳۵۲ نفر بازنشسته شده اند که بالای ۳۰۰ میلیون تومان پاداش و مرخصی مصرف نشده داشته اند. به عبارت دیگر گزارش پاداش ومرخصی استفاده نشده کارکنان مجلس، قوه قضائیه و نیروهای نظامی برای ارائه این گزارش گرفته نشده است.
این پاداش ها شب عید امسال پرداخت شده است. شب عید امسال، بر اساس حکم تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۹۷ سقفی حدود ۲۵۰ – ۲۴۰ میلیون برای پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در نظر گرفته شد.بسیاری از این افراد بر اساس قانون قبلی پاداششــان رقم بالاتری می شد و به سن بازنشستگی رسیده بودند، تقاضای بازنشستگی دادند که حقشان هم بوده و می توانستند استفاده کنند، میانگین این ۱۳۵۲ نفر حدود ۴۷۶ میلیون تومان پاداش دریافت کرده اند. بالاترین پاداش پرداخت شده حدود یک میلیارد تومان است که این عدد مربوط به یک نفر است، ۷۵ نفر در بانک مرکزی بازنشسته شده اند، یک تعداد از دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های وزارت علوم.
در زمان بررسی این تبصره از قانون بودجه مخالفان این تبصره معتقد بودند که تمام نخبگان و افراد توانمند خود را بازنشسته می کنند تا بر اساس قانون قبلی پاداش بیشتری دریافت کنند، برای بررسی این موضوع خواستار ارائه گزارشی از تعداد افراد بازنشسته شدم. بر اساس گزارش موجود ۲۴۲ نفر در دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های وزارت علوم ما در سراسر استان بازنشسته شده اند و بیشتراز ۳۰۰ میلیون پاداش گرفته اند، شاید افراد دیگری هم بودند که زیر ۳۰۰ میلیون بوده اند، جزو این گزارش نیست، تعدادی از وزارت نفت هم که فکر می کنم ۴ نفر بوده اند.
این گزارش دو صفحه ای که بنده به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه دادم، چهار بند دارد که حوزه وزارتخانه ای را جدا بررسی شده، حوزه دانشگاه های علوم پزشکی استانی جدا دیده شده، حوزه بانک مرکزی و وزارت نفت هم جدا دیده شده است، اگر عددها را جمع کنیم ۱۳۵۲ نفربازنشسته شده اند که پاداش های بالای ۳۰۰ میلیون تومان دریافت کرده اند.
۱۱ نفر علی رغم اینکه بازنشسته شده اند پاداش و مرخصی را دریافت کرده اند، طبق قانون موجود دوباره به کار برگشته اند که این ۱۱ نفر جمعا در حد ۶ میلیارد تومان پول گرفته اند؛ کمترین آنها ۳۵۰ میلیون گرفته و بیشترین ۸۰۰ میلیون گرفته، در بین این ۱۱ نفر یک نفر داریم که ۸۰۰ میلیون گرفته از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است. آن ۸۰۰ میلیونی دبیرکل بانک مرکزی است. این ۱۱ نفر یک نفر از وزارت کشور است، ۶ – ۵ نفر هم مربوط به وزارت نفت هستند، ۳-۴ نفر اسم دیگر هست که زیاد معروف نبودند، این ها علی رغم اینکه این رقم را گرفته اند، میانگین این ۱۱ نفر حدود ۶۵۰ میلیون تومان پاداش بازنشستگی دریافت کرده اند.
استیضاح وزرا
حسینی: استیضاح آخرین حربه است، نه اولین حربه. به نظر من، صحبتی که مقام معظم رهبری داشتند و جمله بسیار سنگینی که به مجلسی ها گفتند، این که ما دو سال است قانونی را مصوب کرده ایم و اجرا نشده است، این نشانه این است که ما آن نگاه انقلابی را نداریم. استیضاح ، مانند اعدام است. آیا هر کسی را که ما به هر حکمی گرفته ایم باید اول اعدام کنیم؟ اگر این گونه باشد که اصلا کسی زندان لازم ندارد. فرد را می گیریم و اعدام می کنیم. اعدام، نهایت محکومیت یک فرد و یک جرم است، اولش که اعدام نیست. ما ابزارهای دیگری داریم که در جایگاهی که مقام معظم رهبری می گویند شأن و جایگاه خودتان را حفظ کنید، به این خاطر است که فضای نظارتی شما باید به قدری محکم، توانمند و مستند باشد که دستگاه های مربوطه نسبت به آن واکنش مهم انجام دهند، نه اینکه با فردی آنقدر رفیق باشید، بنشینید و چایی بخورید و برگردید، هیچ اتفاقی هم در کشور نیفتد.
افزایش تحریم ها و برنامه مجلس
حسینی: دو موضوع وجود دارد؛ اول اینکه اگر درآمدهای کشور کاهش پیدا کرد، این اثر کاهشی را در کدام هزینه های کشور مدیریت کنیم.
امسال به دنبال کاهش هزینه های عمرانی نیستیم، چون اعتبارات عمرانی بودجه ۹۷در حدی نیست که بخواهیم آن را کم کنیم، معتقدیم باید هزینه های جاری را کنترل کنیم و از ریخت و پاش ها و هزینه های غیرضرور جلوگیری کنیم، علاوه بر این باید بتوانیم کنترل های لازم را روی هزینه های آب، برق و سوخت انجام دهیم.
موضوعی که یک مقدار نگران کننده است،این است میزان درآمدهای نفتی چه مقدار کاهش خواهد یافت؛ یک زمان میزان کاهش درآمدها عدد کوچکی است و یک زمان عدد بزرگی است و باید دید چگونه خواهد بود.
نظر بعضی از دوستان این است که از حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی ، ۸۵ هزار میلیارد وصول خواهد شد، اگر این میزان وصول شود، تاثیر زیادی بر بودجه ندارد. اگر یک دفعه این درآمدها به ۵۰ درصد برسد، ما این ۵۰ درصد را از کجا باید کم کنیم یا اینکه چه چیزی را جایگزین کنیم، آیا از فروش دارایی ها می توانیم جایگزین کنیم، از فروش سهام می توانیم؟ می توانیم تعرفه ها را بالا ببریم، اینها همه سناریوهایی است که دولت دیده و هنوز در کش و قوس هستیم که برویم و بیاییم، ما هم کار دیگری را شروع کرده ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.