خانه » جدیدترین » نقدی بر طرح تقاطع غیرهمسطح میدان امام خمینی اراک

نقدی بر طرح تقاطع غیرهمسطح میدان امام خمینی اراک

سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰  شماره ۱۴۱۳

نقدی بر طرح تقاطع غیرهمسطح میدان امام خمینی اراک

حمید میرنژاد

با بررسی طرح پیشنهادی تقاطع غیرهمسطح میدان امام خمینی اراک و مقایسه با طرح های اجرا شده در شهر اراک که اتفاقا به دلیل عدم شناخت صحیح تقاضای ترافیکی محل انتقاد بسیاری از شهروندان نیز هست – نمونه بارز آن تقاطع میدان شریعتی و میدان انقلاب که روگذر و یا زیرگذر ایجاد شده کم ترافیک و معبر همسطح همچنان پرترافیک می باشد- این نگرانی در مورد تقاطع میدان امام خمینی نیز وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنم.
اول. مانند پروژه شکست خورده میدان انقلاب در اراک به نظر می رسد تا زمانی که با تقاضای سفر در سطح میدان مواجه باشیم – مسافرین و شهروندان بدلیل وجود امکانات رفاهی و تجاری در میدان و یا خودروهای عبوری مسافربری اعم از شخصی و یا اتوبوس تمایل دارند از میدان همسطح تردد کنند – با عدم توجه به تمرکز زدایی از حاشیه میدان همچنان بیشترین تقاضای سفر در میدان همسطح خواهد بود و سطح غیرهمسطح همانند میدان انقلاب حتی در شلوغ ترین ساعات ترافیکی بدون استفاده خواهد ماند.
لذا لازم است مکان هایی جهت پاسخگویی به نیاز رفاهی خودروهای عبوری و ایستگاهی جهت مسافرگیری اتوبوس های بین شهری قبل و یا بعد از میدان ایجاد شود تا از توقف در میدان تا حد امکان اجتناب شود
دوم. بدلیل غیراستاندارد بودن درب ورودی و خرجی نمایشگاه لازم است این درب مسدود شده و تردد از طریق کمربندی شمالی به صورت ایمن صورت گیرد.
سوم. با توجه به اهمیت فوق العاده این میدان از نظر تردد خودروهای سنگین و جلوگیری از تداخل ترافیکی توصیه می شود سطح سوم این تقاطع به صورت روگذر از بزرگراه خمین اراک به سمت کمربندی شمالی احداث شود.
اساسا این تقاطع با تقاطع هایی همچون میدان انقلاب – میدان امام حسن – میدان فراهان به هیچ عنوان از نظر حجم ترافیک و حادثه پذیری قابل مقایسه نبوده و در صورت ایجاد طرح فعلی بدلیل تداخل ترافیکی بسیار زیاد باید همچنان در انتظار حوادث تلخ و تصادف های روزانه در این تقاطع باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.