خانه » پیشنهاد سردبیر » نشست معاون رییس جمهور با مدیران و برخی نخبگان خارج استان در آستانه سفر دولت یازدهم/نقطه ضعف های یک دیدار

نشست معاون رییس جمهور با مدیران و برخی نخبگان خارج استان در آستانه سفر دولت یازدهم/نقطه ضعف های یک دیدار

دوشنبه ۲۶ مهر ۹۵ شماره ۴۴۰

عباس لعل بار
وقایع استان

معاون اجرایی رییس جمهوری در دو دیدار با حدود ۷۰ تن از مدیران و نخبگان استان در نهاد ریاست جمهوری فرصت ها و توانمندیهای سرمایه گذاری در استان را بررسی کرد و پیشنهادات نخبگان استان را برای سفر ریاست جمهوری به استان شنید. این دیدارها در حالی در آستانه سفر رییس جمهور به استان برگزار شد که بدون اطلاع رسانی به رسانه های استان و به گونه ای انجام گردید که صدای موافقان دولت را هم در آورد. یکی از انتقادات وارد شده به این دیدار مانند همیشه ضعف بزرگ دولت را نشان داد و آن عدم اطلاع رسانی از اقدامات دولت روحانی است. بدون شک اطلاع رسانی این قبیل دیدار ها برای عموم مردم ثمرات نویدبخشی خواهد داشت ولی عدم حضور حتی یک خبرنگار حرفه ای از استان در این جلسه نشان داد که دولت در ماههای پایانی دوره نخست خود نیز حاضر به برطرف نمودن این نقص مهم خود نیست!
یکی دیگر از انتقاداتی که از سوی قشر بزرگی از نخبگان داخل استان مطرح و توسط نمایندگان سازمان های مردم نهاد بویژه سمن های زیست محیطی اعلام شد این بود که حتی یک نماینده هم در بین این نفرات حضور نداشته است، آنها اعلام کردند که اکثریت حاضرین از کسانی بودند که در استان مدت هاست سکونت ندارند. اکثر قریب به اتفاق نخبگان حاضر در این جلسه در استان سکونت ندارند و مانند همیشه نخبگان ساکن استان به فراموشی سپرده شده اند. اگر حاضرین در این دیدارها را از مدیران ،مسئولان استانی و نمایندگان فعلی مجلس کسر کنیم باقی آنها نمایندگان اصلی نخبگان داخل استان، که مشکلات متفاوتی با نخبگان هم استانی ساکن تهران دارند، نیستند. مشخص نیست این دیدار ها که محل بحث و بررسی سهم اقتصاد و سرمایه گذاری استان در کل اقتصاد کشور است، چه میزان سهم حضور نخبگان درون استانی در آن لحاظ شده است؟ در حالی که استاندار به خوبی در حال همراه کردن اقشار مختلف برای استقبال از رییس جمهور است نباید بهانه ای در اختیار افرادی قرار داده شود که می خواهند با بهانه تراشی اقدامات مثبت استاندار را زیر سوال ببرند.
از حاضرین در این جلسه می توان به استاندار، معاونین وی، برخی نمایندگان پیشین مجلس، نمایندگان فعلی استان در مجلس، فرزند دکتر حسابی، مدیرعامل ایرالکو و علینقی مشایخی اشاره کرد. با وجود این انتقادات اما در این جلسه چه گذشت و چه گفته شد؟
زمانی قمی استاندار مرکزی در دیدار با معاون اجرایی رییس جمهور اظهار کرد: ظرفیت های سفر پیش روی رییس جمهوری به استان به خوبی راهبری و تدبیر شده و در این سفر حل مسائل و مشکلات استان به اندازه امکانات دولت مورد انتظار است و نمی خواهیم شرایطی ایجاد شود که بخواهیم پاسخ گوی مطالبه ای باشیم که تحقق آن در حد مقدورات دولت نیست.
استاندار مرکزی با اشاره به پروژه های نیمه تمام بالای یک میلیارد تومان که به دولت یازدهم به ارث رسیده است، گفت: در استان مرکزی حدود ۲۱۰ پروژه با این شرایط وجود دارد که به سالهای قبل از ۸۴ و همچنین سالهای ۸۴ تا ۹۲ مربوط است .
وی افزود: از این تعداد ۸۰ پروژه تکمیل و به بهره برداری رسیده اند و بقیه در حال اجراست .
زمانی قمی ادامه داد : در دولت تدبیر و امید ۴۴پروژه بالای یک میلیارد تومان در استان مرکزی آغاز شده که از این میزان ۳۷ پروژه در حال اجرا است و ۷ پروژه تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
ظفر افشون معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری پس از پایان هر دو دیدار در بین خبرنگاران حاضر شده و گفت: در اولین نشست که با حضور تعدادی از سازمان ها، نهادها، شرکت ها، بانک ها و موسسه های بیمه کشور برگزار شد، توانمندی های اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری استان مرکزی ارایه شد و با حضور دستگاه های اجرایی، شرایط متقاضیان و سرمایه گذاران بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: شماری از سازمان و نهادهای خدماتی و بخش خصوصی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد برکت و قرارگاه خاتم الانبیا(ع) آمادگی خود برای سرمایه گذاری در استان مرکزی اعلام کردند.
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری استان مرکزی بیان کرد: در این نشست ایجاد بنگاه های اقتصادی برای اشتغال مشمولان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره)، آمادگی ایجاد و توسعه گلخانه های گل و گیاه در ساوه و زرندیه و مشارکت با یک شرکت روسی در این منطقه برای صادرات گل، ایجاد فرصت سرمایه گذاری و حضور قرارگاه خاتم الانبیا در طرح های عمرانی این استان از جمله خواسته های سرمایه گذاران برای حضور در استان مرکزی بود.
افشون گفت: در نشست دیگری که با حضور شماری از نخبگان و مسئولان استان برگزار شد، نخبگان حاضر استان پیشنهادهای خود برای توسعه استان و در خصوص سفر هیات دولت ارایه کردند و مقرر شد این نظرات جزء اولویت های کاری سفر قرار گیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: برخی نمایندگان استان های مجاور به صورت غیرمنطقی بحث واگرایی در استان مرکزی را مطرح می کنند که این مساله غیرقانونی و مخالف تقسیمات کشوری است و انتظارات نمایندگان این استان از رئیس جمهور در سفر هیات دولت جلوگیری از این بحث های بی اساس است.
سیدمهدی مقدسی افزود: امید است موارد توافق شده در نشست های برگزارشده با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان میراث فرهنگی، وزرای بهداشت و درمان، صنعت و معدن ،ارتباطات و فناوری در خصوص رفع مشکل آلودگی هوا در اراک، احیاء تالاب میقان، و تقویت حوزه صنعت، راه های مواصلاتی اراک به خنداب، میلاجرد و اراک به کمیجان و کمیجان به آقچه قلعه در این سفر مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی ادامه داد: همچنین توجه به حفظ و احیاء اماکن تاریخی به ویژه بازار اراک، بیمارستان های ولیعصر، آیت ا… خوانساری این شهرستان، بیمارستان های خنداب، کمیجان و درمانگاه کوی علی ابیطالب اراک از دیگر خواسته های بحق مردم استان مرکزی است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تامین آب، اتخاذ تصمیمات مناسب برای رفع مشکلات صنایع بحران زده اراک ، کمیجان وخنداب، اجرایی شدن مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی ، ایجاد راه آهن برقی اراک- تهران، افزایش قابلیت ها و تجهیز فرودگاه اراک برای انجام پروازهای بین المللی را از دیگر خواسته های مردم اراک در این سفر عنوان کرد.
علی اکبر کریمی دیگر نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در دیدار با معاون اجرایی رییس جمهور از سهم استان مرکزی در اقتصاد کشور سخن گفت و بیان کرد:کاهش و توقف رشد صنعتی استان در طی سالهای گذشته نگران کننده است و راه اندازی هر چه زودتر شهرک صنعتی جدیدی که به تصویب هیات دولت رسید است الزامی است.
دکتر کریمی از سهم استان مرکزی در اقتصاد کشور سخن گفت و با گلایه از تخصیص اعتبارات کم دولتی نسبت به افزایش درآمدهای مورد وصول دولت از استان مرکزی گفت: قریب ۱.۵ درصد جمعیت کشور در استان مرکزی سکنی گزیده است که سهم استان مرکزی در اقتصاد کشور همواره بیشتر از سهم جمعیتی بوده است که ظرفیت بالای استان مرکزی در اقتصاد ملی را نشان می دهد.
کریمی تاکید کرد: در سالهای گذشته شاهد ۲۰ برابر شدن درآمدهای دولت از استان مرکزی بوده ایم اما در مقابل آن تخصیص اعتبارات دولتی به استان مرکزی تنها ۲ یا ۳ درصد رشد را نشان می دهد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب خارج شدن درآمدها از استان مرکزی و عدم بازگشت قابل قبول در حوزه حمایت های دولتی و سرمایه گذاری غیر دولتی را سبب ضعف استان مرکزی دانست و تصریح کرد: به طور معمول و متعارف باید بخش عمده این درآمدهای به استان مرکزی بازگردد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه از سفر ریاست جمهور به استان مرکزی انتظار معجزه نداریم به بیان مشکلات و طرح های اولویت های شهرستان های اراک، کمیجان و خنداب پرداخت و گفت: مهم ترین پروژه خنداب که باید با تخصیص اعتبار مناسب شاهد افتتاح آن باشیم جاده جدید خنداب است که اتصال این شهرستان به مرکز استان را سریعتر و کوتاهتر می کند.
وی با بیان اینکه این پروژه نیمه کاره است و با در نظر گرفتن اعتبار مناسب نهایتا در دو سال آینده شاهد تکمیل آن خواهیم بود ادامه داد: تکمیل و تجهیز بیمارستان خنداب که مراحل پایانی خود را سپری می کند باید در سفر هیات دولت به استان مرکزی مورد توجه قرار گیرد. کریمی تکمیل جاده وفس به آغچه قلعه را که سبب خروج شهرستان کمیجان از بن بست می شود را مهم ترین اولویت این شهرستان اعلام کرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب با ورود به حوزه بهداشت و درمان استان مرکزی تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل بیمارستان نیمه کاره حضرت ولی عصر (عج) را خواستار شد و افزود: استان مرکزی قطب درمانی منطقه محسوب می شود و مراجعه بیماران از استان های لرستان، همدان باعث شده است ۳۰ درصد ظرفیت بیمارستان های اراک در اختیار استان های همجوار قرار گیرد.
وی مصوبه هیات دولت برای بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی اراک را لازم و ضروری دانست و با بیان اینکه این طرح باید در سفر اعلام رسمی شود و مشکل تضمین فایناس خارج برای تامین مالی رفع شود گفت: کمتر از ۳۰ درصد اعتبار به طرح کاهش آلودگی هوا اراک که مصوبه دولت بوده است در ۱۰ سال گذشته اختصاص پیدا کرده است که باید در سفر کاروان تدبیر و امید مورد عنایت ویژه قرار گیرد.
کریمی از لزوم حفظ و تقویت هویت صنعتی اراک به عنوان قطب صنعت کشور سخن گفت و با ابراز نگرانی از کاهش و توقف رشد صنعتی استان در طی سالهای گذشته تصریح کرد: شهرک صنعتی جدیدی به تصویب هیات دولت رسید است اما با ایراداتی از سوی سازمان محیط زیست مواجه شده است که نیاز است قبل از سفر هیات دولت با برگزاری جلسه با خانم ابتکار ایرادات رفع شود تا شاهد راه اندازی هر چه زودتر این شهرک صنعتی با ظرفیت ایجاد اشتغال برای سالهای آینده اراک باشیم.
نماینده مردم اراک، کیمجان و خنداب استان مرکزی را مهد مشاهیر و مفاخر کشور ذکر کرد و ایجاد موزه مشاهیر و مفاخر و نماد مشخص از شخصیت های بارز مثل امیرکبیر را به عنوان نماد و شاخص بارز استان مرکزی را خواستار شد.
کریمی بخشی از ترافیک اتوبان قم که به سمت کاشان و اصفهان می رود را متعلق به محور مرکزی دانست و از وجود طرح مطالعاتی در وزرات راه و شهرسازی درخصوص محور تهران – اندیمشک خبر داد و تاکید کرد: وجود فشار سیاسی برای تبدیل کردن این محور به محور دوم قم – تهران در کنار محور موجود ظلم به استان مرکزی است و انتظار داریم این محور که قسمتی از آن از خرم آباد به اراک توسط قرار گاه خاتم در حال اجراست از اراک به سمت تهران نیز اجرایی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.