خانه » پیشنهاد سردبیر » نشست فعالان کارگری با مقدسی و بیان مشکلات این قشر/لبخندی از جنس کار

نشست فعالان کارگری با مقدسی و بیان مشکلات این قشر/لبخندی از جنس کار

دوشنبه ۱۰ خرداد ۹۵ شماره ۳۴۰

گروه سیاسی- اسحاق شهبازی

وضعیت معیشت کارگران در سال‌های اخیر هر روز فشارهای تازه‌ای را به این قشر وارد می‌کند. رشد آمار بیکاری، افزایش نرخ تورم و بالا رفتن قیمت‌ها در حالی طبقه کارگر را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است که حداقل دستمزدهای تعیین شده هر ساله  به گونه‌ای بوده است  که هنوز اعتراضات گروه‌های کارگری را به دنبال دارد. اتحادیه‌ها و سندیکاهای کارگری نیز در سال‌های اخیر با محدودیت‌های مضاعفی مواجه هستند به طوری که هر گونه اعتراض و تجمع صنفی با نگاهی امنیتی به سمتی می‌رود که کارگران دیگر امکان رساندن خواسته‌های صنفی خود را به مسئولان ندارند. برخی از فعالان کارگری به محکومیت‌هایی دچار شدند که بر اساس قوانین بالادستی کشور نباید مشمول این نوع مجازات می‌شدند. قانون اساسی کشور امکان برگزاری تجمعات صنفی کارگران را مجاز می‌داند این حقوق قانونی محدود شده است. یکی از جدی ترین مسائل و چالش های زندگی کارگری در ایران، پایین بودن سطح درآمدها و ناتوانی خانوارهای کارگری در تنظیم هزینه و درآمد خود است.  از طرفی به دلیل زیاد بودن تعداد کارگر و کم بودن فرصت شغلی بیشتر کارگران مجبور به پذیریرش دست مزد کمتر از قانون کار هستند و هر ساله به تناسبی که بر نرخ تورم در کشور افزوده می شود حقوق اغلب کارگران در مقایسه با سال قبل، افزایش متناسب نمی یابد و برخی از کارفرمایان نیز در پرداخت حقوق کارگر وقفه ایجاد می کنند که این امر موجب ایجاد دغدغه معیشت در زندگی قشر کارگر می شود. با این حال  در سالهای اخیر برخی از فعالان کارگری و سندیکاهای کارگری  در بیانیه‌هایشان رعایت شاَن و منزلت انسانی کارگران و لزوم تامین امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج کارگران و لغو قرادادهای سفید امضاء و موقت کارگری تاکید کردند. همچنین فعالان کارگری خواستار تجدید نظر در حداقل دستمزد متناسب با گرانی کمر شکن و تورم روز افزون، و تامین معاش خانواده در حد استانداردهای یک زندگی انسانی متناسب با نیازهای خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و آموزش و پرورش شده اند این در حالی است که برخی سندیکاهای کارگری جلوگیری از کار کودکان را به ویژه در امور خدمات جمع آوری و بازیافت زباله توسط باندهای خلافکار و سازمان‌های خدماتی شهرداری که روزبه‌روز در حال گسترش است،‌ به یکی از مطالبات خود بدل کردند. پایان بخشیدن به تمامی بی عدالتی‌های مخالف حقوق انسانی و اجرای بی کم و کاست حقوق مردمی که ازسوی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و جوامع حقوق بشری به رسمیت شناخته می‌شوند از جمله وظایفی است که قانون اساسی کشور نیز برای دفاع از حقوق کارگران بر آن‌ها تاکید می‌کند اما در حال حاضر این موضوع مغفول مانده است و یا در جهت خلاف آن عمل می‌شود.مشکلات سازمان تامین اجتماعی، بیمه شدگان و بازنشستگان تمامی ندارد. سازمان مشکل تامین اعتبار و بدهی ها را دارد، بیمه شدگان از بی اعتباری دفترچه ها گله دارند و بازنشستگان از کمی حقوق و یکسان نشدن حقوقی که قانون تکلیف کرده ناراحت هستند و از طرفی بسیاری از کارگران از سازمان تامین اجتماعی و عدم پاسخ گویی آن به مشکلات کارگران به جد ناراضی هستند.  در همین رابطه روز پنج شنبه ۶ خرداد نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان سید مهدی مقدسی در نشستی با جامعه کارگری استان به بررسی دغدغه های این قشر زحمتکش پرداخت.

در ابتدای این جلسه حسین بیات به عنوان نماینده کارگران استان مرکزی و به عنوان پیشکسوت جامعه کارگران به ایراد سخنانی پرداخت بیات با اشاره به مشکلات جامعه کارگران گفت: ما از همه کسانی که به مجلس راه یافته اند این توقع را داریم که با راهکارهای که در پیش رو دارند حداقل بخشی از مشکلات جامعه کارگران بخصوص اشتغال را حل کنند.
وی افزود: همه ما میدانیم که مشکلات صنعت در تمامی بخش ها واقعا زیاد است و در سطح کشور در حال حاضر حدود ۷ هزار واحد تعطیل، نیمه تعطیل و ورشکسته داریم . که امیدواریم با کمک مجلس دهم که به امید خدا مجلسی اجرایی خواهد بود نه مانند مجلس نهم صرفا سیاسی، این مشکلات حل شوند.
وی خاطر نشان کرد: امروزه باید کارفرمایان بدانند که ۸۰۰ تومان حقوق برای کارگران چیزی نیست که بتوانند با تکیه بر آن امرار معاش کنند و این عین واقعیت است از طرفی ما در حال حاضر بیشترین مشکلی که در سطح استان مرکزی داریم بحث کارگران بازنشسته است که متاسفانه سازمان تامین اجتماعی در این مورد اصلا به تعهدات خودش عمل نمی کند، اداره کار به صورت حکومت پلیسی اداره میشود و حداقل انتظارات ما از نمایندگان این است که به ساده ترین دغدغه های این کارگران پاسخ داده شود.
بیات خاطر نشان کرد: ما دو هفته قبل تمامی این مشکلات را به گوش وزیر رسانده ایم همچنین جناب وزیر در همایشی که سال قبل برگزار شده بود قرار را بر این گذاشته بود ند که به حداقل مشکلات کارگران در استان مرکزی خاتمه داده شود.
وی افزود: رنج اصلی و عامل به وجود آمدن چنین مشکلاتی برای کارگران در استان مدیران ناکارآمد استان مرکزی هستند که ما با تمام وجودمان از آنها گله مند هستیم و سوال ما از آنها این است که مگر میشود اداره دولتی را با حکومت پلیسی اداره کرد؟
ایشان تصریح کرد: ما از این مدیران میخواهم به دردمان گوش دهند برای مثال وقتی کارگری به آنجا میرود تا به مشکلات و درد دلش گوش دهند مدیر برمیگردد و در کمال وقاحت میگوید من وقت ندارم. آنهم مدیری که وظیفه اش گوش دادن به همین مشکلات کارگران است. من چه بگویم از کجای مشکلاتمان آن از وضعیت کانون بازنشستگانمان که دو انتخابات گذاشتند که هر دو با تخلف بیشتر و بیشتر انجام شده کارگر شاغل را از شرکت میبرند تا در انتخابات دخالت کند و برای بازنشسته ها تصمیم بگیرداین قضایا خیلی جالب هستند و برای تمامی این حرفهایم مستنداتش نیز هست . و ما کارگران در این دوره حداقل انتظار داریم که مجمع نمایندگان استان مانند گذشته نسبت به وضعیت کارگران بی تفاوت نباشد.
وی افزود: ما الان کارگرانی داریم که بیش از ۳۰ سال سابقه کار و بالای ۵۰ سال سن دارند و قانون با صراحت میگوید که این شخص باید بازنشسته شود ولی متاسفانه سازمان تامین اجتماعی از اجرای قانون در این زمینه جلوگیری میکند . از طرفی ما ۴ نوع بازنشستگی داریم نوع اول بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور است که با ۲۰ سال و ضریب ۱/۵، ۳۰ سال میشود که بر طبق این با ۳۰ روز حقوق کارگر بازنشسته میشود. نوع دوم که با ۲۳ و نیم سال کار سخت و زیان آور که مجموع آن میشود ۳۵ سال که این هم کارگر میتواند با ۳۵ روز حقوق بازنشسته شود. مورد سوم ۳۰ سال سابقه کار و بالای ۵۰ سال سن و مورد چهارم ۳۵ سال سابقه کار بدون شرط سنی و در دو مورد اول نیز وقتی به ۳۵ ۳۰ سال سابقه کار میرسد دیگر شرط سنی لازم نیست این ها را قانون می گوید. ولی متاسفانه سازمان تامین اجتماعی واقعا با حرکتهای ناروایی و به شیوه های مختلف برای ما مشکل ایجاد کرده اند و از اجرای همین قوانین جلوگیری کرده است . اصلا ید واحده شده اند گویا نمیدانند که حقوق بگیر تامین اجتماعی هستند اصلا حقوق بگیر کارگرها هستند من نمیدانم چرا اینها تا این اندازه برای کارگران مشکل درست میکنند.
این فعال کارگری افزود : صنایع که همه آگاهی دارید در حال حاضر در استان مرکزی اکثرا یا تعطیل اند یا نیمه تعطیل، ما روزی در زمینه صنعت رتبه ۴ کشور داشته ایم الان به رتبه ۱۰ نزول کرده ایم و شرکت های مثل هپکو، واگن پارس و کمباین همگی به مشکل برخورده اند. ایشان در پایان خطاب به مهندس مقدسی گفت : من به نمایندگی از شورای اسلامی کار شرکت هپکو لازم است از شما بابت پیگیری چند مورد از کارهایی که برای جامعه کارگری پیگیری نموده اید از شما تشکر کنم.
مجید درویش نیز به عنوان یکی از نمایندگان کارگران گفت: استان مرکزی استان صنعتی است و قرار بود به جایگاه پایتخت صنعتی کشور برسد ولی متاسفانه نه تنها به آن جایگاه ارتقا پیدا نکرد بلکه به وضعیت اسفبار امروزی رسید که امیدواریم با کمک های مجمع نمایندگان ما این مشکلات برطرف شود.
وی افزود: ما از تمامی نمایندگان استان در همه حوزه میخواهیم که بحث قانون کار و تامین اجتماعی را به صورت ویژه پیگیری کنند و از نمایندگان میخواهیم که در کمیته های مشورتی که حضور دارند از مجموعه صنعت و کارگری استان و پیشکسوتان این عرصه برای اتاق فکر استفاده کنند و در بحث کمیسیون های مجلس نیز با توجه به اینکه شما در شهرستان صنعتی اراک هستید کمیسیونی را در نظر بگیرید که به بخش صنعت، تولید و کارگری کمک کنید ما آروز داریم که شما در فراکسیون کارگری حتما حضور داشته باشید چرا که
از سرمایه ما کارگران به اندازه کافی سواستفاده کرده اند بخصوص درسطح کشوری که اکنون میخواهند با محکومیت و اعدام یک فرد جبرانش کنند که آن چیزی برای ما در بر ندارد ما میخواهیم به مشکلاتمان رسیدگی شود.
سید مهدی مقدسی نیز با اشاره به مشکلات کارگران گفت : چیزی که من به آن اعتقاد دارم این است که از آنجایی که اراک یک قطب صنعتی در کشور است باید جامعه کارگری آن فعال و پویا باشد و دغدغه های آنها مورد توجه واقع شود. و من از همین الان با گذشتن از سطح شعار اولین کار را این میدانم که اتاق فکرکارگری را تشکیل دهم و دومین کار اینکه من برای کار گروه صنعت و معدن داوطلب شده ام که هرچند تعدادی کسانی که دواطلب شده اند بسیار زیاد است ولی امیدواریم حضور پیدا کنم و موثر واقع شوم و با افتخار عضو کمیسیون فراکسیون کار و کارگری خواهم شد و بحث های تامین اجتماعی را به جد دنبال خواهم کرد.
مقدسی افزود: من میخواهم در قضایای مربوط به جامعه کارگری از طریق مشورت با خودشان عمل کنم و البته این را هم میخواهم که در همه قضایا یک عقلانیتی حاکم شود یعنی ما همه مطالباتمان را با یک واقع بینی و در نظر گرفتن محدودیت ها و موانع جامعه و رکود صنعتی کنونی در نظر بگیریم .
ایشان خاطر نشان کرد: من این را هم معتقدم که در کنار قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون حتما بایستی در کنار دکتر کریمی وقت ویژه ای را بگذاریم تا به دغدغه ها و مشکلات واحدهای صنعتی به ویژه واحدهای صنعتی بزرگ مثل هپکو و کمباین و… رسیدگی شود. از طرفی خوشبختانه قرار بر این شده است که ۷ هزار واحد کوچک و متوسط در کل کشور در شهرک های صنعتی باید ظرفیتشان گسترش پیدا کند و ۳ هزار واحد جدید به بهره برداری خواهد رسید و ۱۶ هزار میلیارد برای برطرف کردن مشکلات این واحدها در نظرگرفته شده است .همچنین ۸۰۰ میلیارد برا کمک به برخی از واحدهای مشکل دار در نظر گرفته شده است که مبلغ کمی را از آن برای استان ما در نظر گرفته اند که سعی خواهیم کرد و با اعتراضی که کرده ایم مجموع سهم واقعی استان را دنبال کنیم تا مشکلات واحدهای صنعتی را برطرف کنیم و با افتخار دغدغه های کارگران را دنبال کنیم.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان تصریح کرد: ما باید کمیته و کارگروهی را داشته باشیم که یک جامعیت داشته باشد و اتاق فکری باشد که از همه اقشار کارگری در آن حضور داشته باشند و فقط نماینده یک قشر خاص از کارگران نباشد و اتاق فکری باشد که همه بخش های جامعه کارگری را پوشش دهد تا با یک منطقی که استمرار داشته باشد و افراط و تفریط در آن وجود نداشته باشد و با مشورت خودکارگران به همه دغدغه های آنها رسیدگی شود.
ایشان در پایان این مراسم نیز با اشاره به کمک همه نهادها برای رفع موانع جامعه کارگری گفت: افرادی که در خدمت جامعه کارگری هستند باید درک صحیح و واقع بینانه ای از مشکلات و دغدغه های کارگران داشته باشند همچنین باید یک ارتباط منطقی و درک متقابل بین کارفرمایان و کارگران وجود داشته باشد تا مشکلات این قشر رفع شود و با منطقی پیش برویم که استمرار داشته باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.