خانه » پیشنهاد سردبیر » مینای حل شده در فقر/پوسیدگی دندان کودکان در مناطق حاشیه نشین شهر بیشتر دیده می شود

مینای حل شده در فقر/پوسیدگی دندان کودکان در مناطق حاشیه نشین شهر بیشتر دیده می شود

یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۶۰

***

وقایع استان

سحر یاری

***

در دنیای کنونی مسئله بهداشت و سلامت بسیار مورد توجه است و آگاهی مردم در جوامع مختلف نسبت به لزوم حفظ و ضرورت آن برای زندگی سالم بالاتر رفته است. سلامت دهان و دندان شاید یکی از مسائلی باشد که به نسبت گذشته حساسیت بدان بیشتر شده است. همچنین از آنجاییکه هزینه های درمان این بخش بالاست می توان با رعایت برخی از نکات میزان آسیب پذیری و هزینه های آن را پایین آورد.
یکی از مهم ترین راه های داشتن دندان های سالم در بزرگسالی توجه به سلامت دهان و دندان از دوران کودکی است. مشکلات پوسیدگی دندان‌ها در بزرگسالان به صورت تدریجی از زمان کودکی شکل می‌گیرد. کودکان به دلایل مختلف از انجام کارهای مهم در رعایت بهداشت دندان و دهان طفره می روند و نیاز به آموزش در این خصوص دارند همچنین به تصور و باور برخی خانواده ها چون دندان های آن ها شیری است به اندازه دندان های دائمی اهمیت ندارد و خیلی توجه ای به آن نمی کنند و کمتر دیده ایم شود تا دوران قبل از مدرسه خانواده ها مراجعه چندانی برای کودکان خود به دندان پزشکی داشته باشند. هر چند در این میان شرایط اقتصادی در افزایش این روند غفلت خصوصا در میان اقشار کم درآمد بسیار تاثیرگذار است. اما هم اکنون آمار پوسیدگی دندان در میان کودکان یکی از نگرانی های حوزه بهداشت و سلامت است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تازگی از آمار نگران کننده پوسیدگی دندان در میان کودکان و نوجوانان خبر داده است. به گزارش وقایع استان به نقل از خانه ملت منوچهر جمالی سوسفی با انتقاد از اینکه هزینه بالای دندانپزشکی برای مردم معضلی جدی است، گفت: آمار پوسیدگی و خرابی دندان در کشور به ویژه در میان کودکان و نوجوانان بالا بوده و سلامت دهان و دندان در کشور وضعیت مطلوبی ندارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها توان پرداخت هزینه های بالای دندانپزشکی را نداشته و بخش های دولتی نیز پاسخگوی رفع نیازهای مردم در این حوزه نیست، افزود: احیای خدمات دندانپزشکی در بخش های آسیب پذیر جامعه در بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان بسیار موثر است.
جمالی اقدام وزارت بهداشت در احیای خدمات دندانپزشکی در حاشیه شهرها را گامی مناسب در ارتقای سطح بهداشت و سلامت دهان و دندان در این مناطق آسیب پذیر دانست و گفت: اقدامات انجام شده برای بهبود خدمات دندانپزشکی در حاشیه شهرها کافی نیست.
وی با انتقاد از اینکه هزینه بالای دندانپزشکی برای مردم معضلی جدی است، افزود: بسیاری از خانواده ها توان پرداخت هزینه هــای بالای دندانپزشکی در بخش های مختلف را ندارند و بخش های دولتی نیز پاسخگوی رفع نیازهای مردم در این حوزه نیست.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تعرفه خدمات دندانپزشکی در بخش های خصوصی بسیار بالا است، تصریح کرد: از ســویی بیمه ها پشتیبانی مناسبی از مراجعه بیمه شده به مطلب های دندانپزشکی خصوصی نمی کنند و قیمت تمام شده خدمات در بخش های خصوصی بالا و بسیاری از مردم به ویژه دهک ها و قشر ضعیف جامعه که قدرت و توان پرداخت این خدمات را ندارند با مشکلات زیادی مواجه هستند.
نماینده مردم رودبار در مجلس دهم، با بیان اینکه سلامت دهان و دندان با آموزش و فرهنگ سازی از سوی تمامی دستگاه ها تحقق می یابد، افزود: توجه به آموزش و فرهنگ سازی در این حوزه بسیار مهم است و تمامی دستگاه ها وظیفه دارند فرهنگ سازی مناسبی را داشته باشند تا توجه به بهداشت دهان و دندان در کشور نهادینه شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ادامه داد: البته فرهنگ سازی نباید منحصر به وزارت بهداشت شود بلکه صداوسیما، مدارس، دانشگاه ها و مهدکودک ها باید همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشته باشند.
کارشناس مسئول دهان و دندان مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در گفتگو با وقایع استان گفت: پوسیدگی دندانها شایع ترین معضل بهداشتی در حوزه دهان و دندان این استان است که این موضوع در میان کودکان نیز به وفور وجود دارد.
مژگان میرشفیعی با بیان اینکه شاخص های پوسیدگی دندان کودکان در استان رو به بهبود است، افزود: درست است که پوسیدگی دندان همچنان وجود دارد و یکی از نگرانی ها است ولی خوشبختانه با توجه به ارزیابی های صورت گرفته روند پوسیدگی دندان کودکان در استان نسبت به سال ۹۱ کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: برنامه وزارت بهداشت این است که شاخص پوسیدگی دندان در میان کودکان به عدد یک برسد که خوشبختانه استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری به این عدد نزدیک تر است. در آخرین ارزیابی های صورت گرفته برای کودکان شش و ۱۲ ساله که مربوط به اواخر سال ۹۴ و اوایل سال ۹۵ است این شاخص برای استان مرکزی ۱و ۲۴ صدم بود در حالیکه میانگین کشوری ۱ و ۸۴ صدم است.
میرشفیعی با تاکید بر اینکه مسئله فرهنگ سازی و آموزش حفظ بهداشت و سلامت دندان بسیار ضروری است، افزود: مسواک زدن و نخ کشیدن منظم، تغذیه صحیح در دوران نوزادی و کودکی، بکارگیری روش‌های پیشگیری از پوسیدگی نظیر درمان با فلوراید و شیارپوش‌ها و درنهایت ویزیت‌های منظم برای تشخیص و درمان زودهنگام بیماری‌های دهان و دندان از مواردی است که می تواند در این روند موثر باشد.
کارشناس مسئول دهان و دندان مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به برنامه های پیشگیری و آموزشی وزارت بهداشت در این خصوص گفت: در کنار آموزش های نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای کودکان و والدین هم اکنون طرح وارنیش فلوراید تراپی نیز در مدارس ابتدایی استان در حال انجام است و به فاصله هر شش ماه یک بار دندان های دانش آموزان ۶ تا ۱۲ ساله وارنیش زده می شود که می تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان خیلی موثر باشد.
وی اضافه کرد: همچنین از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است که این طرح برای کودکان زیر شش سال نیز انجام شود بنابراین هم اکنون دو بار در سال برای کودکان سه تا دوازده سال در استان وارنیش فلوراید تراپی انجام می شود.
میرشفیعی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش پوسیدگی دندان در مناطق حاشیه و کم بضاعت اقتصادی بیشتر دیده می شود، گفت: بله همینطور است. من در بررسی های میدانی و با توجه به حضور در مدارس مختلف این موضوع را به وضوح دیده ام که در مدارس حاشیه به دلیل اینکه اغلب شرایط مالی خانواده ها مساعد نیست و از آنجاییکه پر کردن و رسیدگی به دندان بار اقتصادی دارد ممکن است والدین در این خصوص یا دیر اقدام کنند و یا اصلا اقدام نکنند، این در حالی است که این موضوع در مدارس متوسط نشین کمتر دیده می شود و وضعیت بهتر است.
وی افزود: با توجه به بالا بودن آمار پوسیدگی دندان در مناطق حاشیه نشین بنا داریم تا کلینیک سیار دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی را به صورت مقطعی در مدارس این مناطق مستقر کنیم تا به صورت رایگان به ترمیم و پیشگیری از پوسیدگی دندان های دانش آموزان بپردازند البته از ابتدای مهر تا کنون در دو مدرسه حاشیه شهر این کلینیک حضور داشته است و اقدامات درمانی و پیشگیری انجام داده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.