خانه » جدیدترین » موزه ای که نساخته موزه شد

موزه ای که نساخته موزه شد

شنبه ۳ مهر ۹۵ شماره ۴۲۳
سرمقاله-نیره یوسفی راد
ساخت موزه دفاع مقدس اراک که از سال ۸۳ با اعتبار پیش بینی شده ۱۵ میلیارد تومان توسط بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس آغاز شد و مقرر بود طی۵ سال به اتمام برسد به دلیل عدم مدیریت صحیح نیمه کاره رها و تمامی میلگردهای آن زنگ زده و داستان ساخت آن تاریخی شد. موزه ای که بنا بود رشادت و جان گذشتگی ها را به نمایش درآورد چند سالی به دلیل عدم جسارت و شجاعت مدیران زیر آوار بی توجهی شاهد بی مهری مسئولان بود و چشم به امید راهی تا شاید دستی این موزه را چون میراث فرهنگی و اثری باستانی کشف کند. پس از چند سال پرونده قطور درخواست های پی در پی مدیران بنیاد از شهرداری کمک گرفتند و شورای شهر نیز آن را مصوب نمود تا بتوانند این باغ موزه را تکمیل نمایند و شهرداری نیز قول مساعد داد در اسرع وقت آن را پیگیری کند. در این راستا استاندار نیز در خرداد ماه امسال با برگزاری جلسه ای به کمک بنیاد حفظ آثار آمد و گفت اگرچه بودجه احداث موزه های دفاع مقدس، ملی است اما باید اعتبارات استانی نیز به باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی اختصاص یابد تا این پروژه فرهنگی هرچه سریعتر تکمیل شود. احداث باغ موزه دفاع مقدس در استان مرکزی طرح ارزشمندی است که باید در اولویت کاری قرار گیرد چرا که مکانی برای پیوند نسل های پس از انقلاب و دفاع ومقدس با این آرمان ها و معیارهای عظیم و با ارزش است. موزه های دفاع مقدس بهترین مکان برای تشریح شرایط و وضعیت جنگ تحمیلی و همچنین رشادت های جوانان آن دوره در هشت سال دفاع در برابر تهاجم دشمن است. رشادت ها و جوانمردی های جوانان این استان در هشت سال جنگ تحمیلی باید به خوبی در باغ موزه دفاع مقدس اراک به نمایش گذاشته شود.
طبق گفته مسئولین بنیاد، در حال حاضر ساختمان اصلی باغ موزه ۲۲درصد، یادمان شهدای گمنام ۶۰ درصد و محوطه سازی و ایجاد فضای سبز این پروژه نیز ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اعتبار پیش بینی شده برای انجام این پروژه تاکنون حدود چهار میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان آن تخصیص یافته است.
ساخت این موزه آنقدر ضروری است که صدای اعتراض فرمانده سپاه روح ا… استان مرکزی وقت را نیز درآورد و ایشان اذغان نمود متاسفانه اسناد و مدارک دوران دفاع مقدس استان در حال از بین رفتن بوده و تسریع در جمع آوری اسناد و اطلاعات ضروری است.
باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی نقطه عطفی برای نمایش فعالیت کلیه نهاد‌ها و سازمان‌ها در دوران دفاع مقدس است و مشارکت این نهاد‌ها در ساخت این پروژه امری ضروری شمرده می‌شود.
استاندار مرکزی بارها در جلسات مختلف تاکید نموده است دولت تدبیر و امید در شرایطی بسیار بحرانی دولت را تحویل گرفت، اما با این وجود همه توان خود را برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم به کار گرفته است. عده ای از افراد که خود را معتقد به ارزشهای نظام می دانند، با تبلیغات بی اساس، تلاش می کنند فعالیت های دولت را زیر سوال ببرند در صورتی خوش بینی مردم به دولت کارآمدی نظام را جلوه می دهد که این افراد از این مطلب مهم به کلی غافل هستند. این با توجه به اختصاص بودجه استانی باید مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به اینکه در شهرهای دیگر این باغ موزه‌ها به منظور ترویج فرهنگ دفاع مقدس ساخته شده‌اند در کلان‌شهر اراک نیز این نیاز وجود دارد. استان مرکزی نیز مانند استان های دیگر طی هشت سال دفاع مقدس، شهدای بسیاری تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرد و در حال حاضر تعداد زیادی از آثار مربوط به دفاع مقدس و شهدا در استان مرکزی، نزد خانواده های آنان و تعدادی نیز در ارگان ها و ادارات استان موجود است که به طور قطع محلی به منظور نگهداری این آثار و توجه ویژه به ارزش های جنگ و نیز حفظ و حراست از آنها ضروری است و جای خالی چنین مکانی در میان دیگر موزه های استان مرکزی به وضوح دیده می شود.
امروز مدت دو سال از زمان تخمین زده شده برای اتمام پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی می گذرد و تنها چیزی که هنگام عبور از محل احداث این باغ موزه به چشم می خورد تکمیل ساختمان اداری و یادمان شهید گمنام است و این پروژه طی هفت سال گذشته تنها ۳۵ درصد پیشرفت داشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.