خانه » پیشنهاد سردبیر » من، کرونا و حساسیت دردسرساز

من، کرونا و حساسیت دردسرساز

دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰  شماره ۱۴۰۹

وقایع استان در گفتگو با رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک
بررسی می کند؛ تفاوت های بیماری کرونا و حساسیت های فصلی

من، کرونا و حساسیت دردسرساز

فاطمه چاپاری

با شروع فصل بهار همزمان با افزایش شیوع کرونا خیلی از ما دغدغه این را داریم که آیا مبتلا به کرونا شده ایم یا این عطسه و سرفه ها مربوط به حساسیت های فصلی است، وقایع استان در گفتگو با پری میرشفیعی رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک به بررسی تفاوت های این دو عارضه و توصیه هایی که در این خصوص وجود دارد پرداخته است.
رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در گفتگو با وقایع استان گفت: فرارسیدن فصل بهار که فصل گرده افشانی گیاهان هم هست، به نوعی آغاز شیوع آلرژی در افراد نیز می باشد، امسال به دلیل شیوع و گستردگی کووید ۱۹ و هم پوشانی عـلایم این بیماری ها با هم تفکیک وتشخیص این دوبیماری از هم مهم می باشد، خیلی از افراد که سال های قبل هم آلرژی فصلی را تجربه کرده اند با شروع فصل بهار علائمی چون آبریزش بینی، خارش ته حلق، خارش بینی وخارش و اشک ریزش چشم، عطسه، احساس احتقان یا کیپ شدن بینی را مشاهده می کنند و متوجه خواهند شد که مجددا دچار حساسیت فصلی شده اند. اما به دلیل اینکه شیوع کرونا نیز در چندروز اول علایمی شبیه سرماخوردگی ایجاد کرده و پس از چندروزعلایم اصلی بروز می کند توصیه اکید می شود افراد با مشاهده علائم شبه سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه نمایند و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند.
دکتر پری میرشفیعی در خصوص تفاوت های آلرژی (حساسیت فصلی) و بیماری کرونا افزود: در بیان تفاوت های کلی حساسیت های فصلی و بیماری کرونا می توان گفت؛ خارش بینی، چشم و سقف دهان و ته حلق، عطسه، آبریزش بینی، گرفتگی و کیپ شدن بینی در حساسیت فصلی بسیار شایع است اما همانطورکه گفتم در کرونا ویروس هم ممکن است برخی علائم که در آلرژی هست وجود داشته باشد و اما تب و لرز، درد بدن و ماهیچه ها و از دست دادن حس بویایی و چشایی و تهوع و استفراغ و اسهال و سرفه از علائم بیماری کرونا هستند در حالیکه در آلرژی فصلی گاهی و آن هم خیلی خفیف، فرد سرفه های خشک را تجربه خواهد کرد، تب هم در بیماری کرونا خیلی شایع است در حالی که در آلرژی خیلی به ندرت پیش می آید که فرد به تب مبتلا شود.
وی تصریح کرد: تنگی نفس نیز از علائمی است که در حساسیت های فصلی به ندرت بروز می کند در حالی که در بیماری کرونا این علامت بسیار شایع است، به طوری که خیلی از افراد مبتلا به کرونا به دلیل تنگی نفس مجبور به بستری می شوند.
رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: بیماران به خاطر تشابه علائم حتما بایستی به پزشکان درمراکز دولتی یاخصوصی مراجعه نموده و تحت نظر پزشک دارو دریافت و مصرف نمایند. داروهای ضد حساسیت به آلرژی فصلی خیلی خوب پاسخ می دهند (پزشکان می بایست داروهای ضدحساسیت راهم تجویز نمایند) در حالی که برای بیماری کرونا پزشکان داروهای مخصوص به کووید را تجویز خواهند نمود.
وی افزود: آلرژی فصلی ممکن است ژنتیکی هم باشد، در حالی که تاکنون برای بیماری کرونا ژنتیک مطرح نبوده. بلکه این بیماری یک ویروس بوده و ممکن است هر آن هر کسی را با هر سن و سال و جنسیت و ژنتیکی مبتلا کند و به همین دلیل بایستی افراد دستورالعمل های بهداشتی در مورد بیماری کرونا را حتما رعایت کنند.
میرشفیعی گفت: همچنین یک سری توصیه ها نیز برای افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند داریم، که در وهله اول تشخیص درست این عارضه توسط پزشک می باشد اما پس از اینکه تشخیص قطعی شد و فرد مطمئن شد که به حساسیت فصلی مبتلا شده باید بداند ممکن است بر اثر مجاورت با گل و گیاهان یا دود سیگار یا گازهای متصاعد شده از مواد محلول های شوینده شیمیایی در منازل دچار حساسیت تنفسی شده باشد، برای هر کدام از این موارد توصیه های جداگانه ای به افراد داریم از جمله اینکه افراد حتما از ماسک استفاده کنند یا حتما متوجه ترکیبات شیمیایی که برای شست و شو و نظافت منزل، استفاده می کنند باشند، چون ترکیب مواد شوینده با هم ممکن است منجر به تولید ماده خطرناکی شود که به چشم ها و ریه ها آسیب برساند و حتی ممکن است باعث حساسیت های پوستی هم بشود.
وی افزود: با توجه به این کــه فصل بهار فصل گرده افشانی گل ها است، پزشکان قبل از اینکه بیماری کرونا شایع شود هم، در سال های گذشته به افرادی که از حساسیت های فصلی رنج می برند توصیه به استفاده از ماسک داشته اند، حالا هم با توجه به شیوع بیماری کرونا استفاده از ماسک را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا و همین طور حساسیت های فصلی به افرادتوصیه می کنند.
میر شفیعی در همین خصوص گفت: در فصل بهار توصیه می شود حتما در و پنجره ها و محفظه کولر در منزل بسته باشد تا ذرات حساسیت زای موجود در هوا وارد منزل نشود، البته تهویه هوا در مکان های عمومی و محیط های کاری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا حتما باید انجام شود و در صورتی که همه افراد در محیط های عمومی از ماسک استفاده کنند هیچ گونه مشکلی چه در خصوص ابتلا به حساسیت و چه در مورد ابتلا به کرونا برایشان ایجاد نخواهد شد.
وی در ادامه گفت: از مهم ترین توصیه ها هم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و هم برای عدم ایجاد حساسیت های فصلی، این است که افراد در بدو ورود به منزل لباس های خود را تعویض کرده و حتما دوش بگیرند چون همین دوش گرفتن باعث کاهش خیلی از معضلات ناشی از حساسیت های فصلی خواهد شد و حتی در دفع ویروس کرونا و جلوگیری از ورود ویروس به منزل هم موثر خواهد بود، استفاده از مایعات گرم مانند چای، دمنوش های گرم، سوپ و غذاهای گرم و همین طور استفاده از میوه و سبزیجات به افراد دارای حساسیت فصلی توصیه می شود، همین طور مغزیجاتی مثل بادام در رفع آلرژی فصلی می توانند موثر واقع شوند. شست و شوی گلو، بینی و دهان و سینوس ها با سرم شست و شو و یا آب نمک بسیاررقیق نیز از دیگری مـــواردی است که به افراد مبتلا به آلرژی فصلی توصیه می شود.
پری میر شفیعی افزود: همان گونه که قبل از شیوع کرونا هم توصیه می شد در صورت ابتلا افراد به حساسیت افراد از خارش چشم با دست آلوده بپرهیزند. همچنین توصیه می شود افراد هر دوساعت یک بار اقدام به تعویض ماسک های خود کنند و در صورت خیس شدن ماسک بر اثر عطسه یا تعریق نیز سریعا معاوضه ماسک را انجام دهند.
رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: ممکن است با اینکه فرد هر ساله دچار حساسیت فصلی شود در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا تشخیص این دو بیماری برایش سخت باشد و به دلیل اضطراب ناشی از جو شیوع بیماری کرونا نتواند به خوبی مشکل خود را تشخیص دهد که در این صورت توصیه می شود افراد برای تشخیص مشکل خود به اولین مرکز بهداشتی درمانی نزدیک منزل خود مراجعه کنند. همکاران ما در این مراکز می توانند به خوبی افراد را هدایت کرده و مشکل وی را تشخیص دهند .
وی تصریح کرد: چرا که حساسیت فصلی هم از موارد خیلی شایع می باشد و خیلی از افراد هستند که هر ساله با شروع فصل بهار و تابستان علائم این ناراحتی را تجربه می کنند و خیلی از افراد هم برای اولین بار این مساله را تجربه می کنند، بنابراین برای تشخیص حساسیت حتما باید به پزشک مراجعه کرد، در کلینیک های مخصوص، تست های مربوط به تشخیص آلرژی از افراد گرفته می شود و با تشخیص ماده آلرژن روند درمان مشخص خواهد شد.
میر شفیعی افزود: حساسیت فصلـی خیلی اضطراب زا نیست اما شنیدن اینکه فرد ممکن است به کرونا مبتلا شده باشد منجر به ایجاد اضطرابی فراوان در فرد خواهد شد، چه بسا فرد دچار ویروس کرونا نشده باشد، بنابراین بهتر است افراد برای تشخیص بهتر حتما به پزشک مراجعه کنند.
وی تاکید کرد: از طرفی الان اپیدمی کرونا به گونه ای است که افرادی هم که دچار حساسیت فصلی شده اند در صورتی که علائمی چون کوفتگی و خستگی بدن و سرفه را مشاهده کنند حتما باید به پزشک مراجعه کنند، پزشک با پرسش ها و سوالاتی و انجام معاینه با توجه به شرح حالی که از بیمار گرفته می شود تشخیص خواهد داد که آیا این فرد دچار حساسیت فصلی شده یا نیاز به انجام تست کرونا دارد.
رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص استفاده خودسرانه از داروهای ضد حساسیت گفت: اگر پزشک تشخیص داد که مشکل فرد آلرژی فصلی است، استفاده خودسرانه و بدون مشورت با پزشک از داروهای ضد حساسیت اصلا توصیه نمی شود، مگر اینکه فرد مبتلا ظرف یک ماه گذشته به پزشک مراجعه کرده باشد و پزشک داروهای ضد حساسیتی برایش تجویز کرده باشد. همچنین توصیه دارو به دیگران کار درستی نیست و حتی ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد چرا که حساسیت های فصلی انواع مختلفی داشته و همه مثل هم نیستند و این داروها برای هر کسی با توجه به سن و سال و جنسیت و بیماری هایی که ممکن است داشته باشد به طور متفاوتی تجویز خواهد شد.
میر شفیعی تصریح کرد: ممکن است کسی مبتلا به بیماری فشار خون باشد و به حساسیت فصلی هم دچار شود، حال اگر فردی ناآگاهانه به این فرد داروی ضدحساسیتی را توصیه کند، که این دارو باعث افزایش فشار خون فرد شده و منجر به سکته مغزی وی شود، یک مشکل کوچک با برخوردی اشتباه منجر به یک مشکل حل نشدنی خواهد شد. بنابر این توصیه می شود افراد مبتلا به حساسیت فصلی خودسرانه هیچ گونه داروی خوراکی، استنشاقی و تزریقی استفاده نکنند.
وی تصریح کرد: داروها برای همه بیماران حتما باید از طرف پزشک تجویز شود. چه بسا فردی مبتلا به آلرژی بوده وهمراه آلرژی بیماری ای چون فشارخون هم داشته باشند، در این مورد به دلیل اینکه تکثر داروهای ضد حساسیت، معمولا فشارخون را بالا می برند پس باید دارو را پرشک تجویز کند که همه چیز درمورد بیمارش از جمله سابقه بیماری های وی را می داند.
رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان بیان کرد: تشخیص حساسیت فصلی ازکرونا و تجویز داروها نیز باید حتما توسط پزشک صورت بگیرد و توصیه می شود افراد از ابتلا پیشگیری کنند اما در صورت مشاهده علائم حتما باید به پزشک مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.