خانه » جدیدترین » مطالعه جمع آوری آب های سطحی در اراک

مطالعه جمع آوری آب های سطحی در اراک

دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۷۱

وقایع استان در گفت و گو با رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک و رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اراک وضعیت نیروهای آماده باش شهرداری در مقابل بارش های پاییزی و زمستانی را بررسی می کند

فاطمه چاپاری: گزارشات هواشناسی نشان می دهد هوای ابری و بارندگی در اغلب شهرهای کشور حاکم است که در بسیاری از نقاط باعث بارندگی های شدید همراه با سیلاب های آنی توام با افزایش سطح آب دریا ها و راه های مواصلاتی شده است و دستگاه های مدیریت بحران در حالت آماده باش قرار دارند. شدت باد و باران به گونه ای بوده که برخی از مسیرها بر اثر وزش باد شدید و شکستن درختان کنار جاده مسدود شدند. در یکی دو روز اخیر شاهد وقوع سیل و سیلاب در نقاط مختلف کشور بودیم و با رسیدن سامانه بارشی به شهر اراک پس از بادهایی شدیدی که از شب گذشته آغاز شده بود امروز نخستین بارش های پاییزی رخ داد.
اگر به یاد داشته باشید در پی آبگرفتگی و سیلاب هایی که در تابستان سال گذشته شاهد آن بودیم، تمامی جوی ها پر از آب و خیابان‌ها و معابر غیر قابل تردد شد. شدت طوفان در اراک به شکلی بود که موارد بسیاری از شکستن درخت‌ها، مواردی از تخریب دیوار، ریزش قسمتی از سقف برخی از پاساژها، انفجار ترانس برق و خسارات مالی به دلیل سقوط درخت بر روی خودروها رخ داد. این تجربه در کنار تصاویری که از وقوع سیل در سایر شهرها منتشر شده مردم را نگران ساخته است، از همین رو در این خصوص با رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک و رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اراک گفت و گویی داشته ایم.
وحید میرنظامی رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک دراینباره به خبرنگار وقایع استان گفت: جمع آوری آب های سطحی و روان آب ها در فصل سرد باید مورد توجه قرار بگیرد، بخش مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری رسیدگی به این امور را در دستور کار خود قرار داده و از جمله کارهایی که انجام شده می توان به لایروبی روردخانه قدیمی شهر اراک اشاره کرد که از سمت گوار و عقیل آباد آغاز می شود و بسیاری از آب های سطحی شهر هم به آن سرازیر می شوند.
وی ادامه می دهد: در عملیات آسفالت ریزی هم پر کردن گودال های سطح شهر و همسطح سازی سطوح غیرمسطح انجام شده است، مشکلات جداول و مجاری آب های سطحی هم برطرف شده تا شهروندان در مواقع بارندگی از این بابت دچار مشکل نباشند.
میرنظامی اظهار می کند: در پارلمان شهری هم کمیسیون خدمات شهری به روال همیشگی خود پیگیری های لازم جهت آماده باش در فصل سرد، یخبندان ها، روان آب ها و سیلاب را داشته و تذکرات لازم نیز ارائه شده است که عملیات اجرایی آن بر عهده شهرداری است.
وی گفت: باتوجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و مدیریت بحران کلیه نیروهای خدماتی و ماشین آلات شهرداری در آماده باش کامل قرار گرفته اند. نقاط بحرانی شهر شناسایی و اکیپ های خدمات رسان برای رفع مشکلات احتمالی همچون آبگرفتگی معابر آمادگی دارند.

مطالعه جمع آوری آب های سطحی
ناصر عسگری رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اراک نیز در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار کرد: با توجه به احتمال بارش ها با هماهنگی مدیران مناطق نسبت به لایروبی نهرها، مسیل ها و رودخانه اقدام کرده ایم و در بازدیدهایی که بعمل آمده نقاط مختلف برای رفع خطر شناسایی شد و پس از آن عملیات لازم اجرا گردید.
وی ادامه داد: در بلندمدت نیز مطالعه جمع آوری آب های سطحی را در دستور کار خود گذاشته ایم که در حال برگزاری مناقصه آن هستیم و به محض اینکه مشاور طرح انتخاب شود، کار آغاز خواهد شد، تا از این طریق ضمن رفع خطر از نقاط شناسایی شده، از آب های سطحی برای بازچرخانی در فضای سبز و امور شهر استفاده کنیم.
عسگری خاطرنشان کرد: به طور کلی هر ساله مدیریت بحران استانداری به عنوان یک دستگاه بالادستی با اداره بحران سایر ارگان ها هماهنگی های لازم را انجام می دهد و امسال نیز جلسات لازم انجام شده و دستگاه ها در حالت آماده باش هستند.
رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اراک تاکید کرد: چناچنه مشکلی رخ بدهد ۵۰۰ نفر از نیروهای سازمان پسماند و ماشین آلات شهرداری اعم از لودر، بیل مکانیکی، بولدوزر، گریدر، وسایل کامیون، بیل بکهو برای خدمترسانی به مردم آماده هستند و در صورت نیاز از توان نیروهای سازمان فضای سبز و آتش نشانی هم استفاده خواهیم کرد.
عسگری در پایان اشاره کرد: با وجود اینکه ما هشدارهای لازم را در فضای مجازی و در سطح شهر ارائه کرده ایم اما فکر می کنیم مشکلی شهروندان را تهدید نخواهد کرد چرا که موقعیت شهر اراک به گونه ای نیست که با سیلاب مواجه شویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.