خانه » پیشنهاد سردبیر » مطالبات گلخانه ای

مطالبات گلخانه ای

شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸  شماره ۱۱۹۵

اهالی فرهنگ و هنر در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد چه گفتند؟

مطالبات گلخانه ای

کوروش دیباج
در هفته ای که گذشت سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد در سفری دو روزه به استان مرکزی با اهالی فرهنگ و هنر در استانداری دیدار کرد، دیداری که در آن مطالبات و دغدغه های بی پایان اهالی فرهنگ و هنر مطرح شد.
در این نشست زهرا مرادی، نماینده خبرنگاران استان مرکزی با اشاره به مشکلات خبرنگاران استان، گفت: عدم امنیت حرفه ای، فقدان بستر کاری امن و ابهام در آینده شغلی خبرنگاران که نیازمند اتخاذ یک راهکار اجرایی مطلوب است. مشکلات بیمه ای متعدد که خبرنگاران دفاتر با آن دست به گریبان هستند، ابهام در وضعیت سخت و زیان آور بودن و بازنشستگی ۲۰ ساله خبرنگارانی که تحت پوشش بیمه صندوق حمایت از نویسندگان قرار دارند، علاوه بر این افرادی که از این بیمه استفاده می کنند از خدمات درمانی ممتاز بهره مند نیستند و بیمه آنان ارزشی در حد بیمه مشاغل آزاد دارد.
وی ادامه داد: تغییرات مدیریتی در وزارتخانه، طرح های مربوط به شاغلین رسانه ها را به دفعات دچار تغییر و تزلزل نموده و این مجموعه را تبدیل به مجموعه ای سرشار از آزمون و خطا مدیران می کند، در واقع هیچگونه مدیری خود را ملزم به ادامه تصمیمات مدیران پیشین نمی کند، لذا در این راستان باید عزمی وجود داشته باشد تا ثبات تصمیمات و طرح ها حتی با تغییرات مدیریت حمایت شود.
مسعود ادیمی نماینده چاپخانه‌ داران استان مرکزی با اشاره به اینکه فرهنگ کمرنگ مطالعه و بی‌رغبتی به کتابخوانی آثارش را به طور غیرمستقیم بر صنف چاپ و نشر استان گذاشته و مشکلات زیادی از این حیث وجود دارد، گفت: واگذاری کاغذ و زینک به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از جمله خواسته‌ های انتشارات استان است و با وجود اینکه ارز نیمایی به کاغذ اختصاص یافته از واگذاری این کاغذها به چاپخانه ها موافقت نشده است.
وی ادامه داد: درآمد دولت در بودجه دولت برای سال ۹۹ بر اساس مالیات بسته شده و برای انتشارات نیز مالیات پیش‌بینی شده است و می‌طلبد که با توجه به شرایط اقتصادی چاپخانه‌ها برای این مهم راهکاری اندیشیده شود. نبود سرمایه در گردش در انتشارات و ارایه راهکار برای به‌نفع این مشکل و کاهش نرخ ارزش افزوده برای صنعت چاپ از طریق مجلس شورای اسلامی را از دیگر خواسته های چاپخانه ‌داران استان دانست.
مظاهر آذرپی، نماینده هنرمندان انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی با بیان اینکه انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی دارای بیش از ۲۰ سال سابقه است، گفت: با وجود اینکه این انجمن فعالیت های متعددی در برگزاری جشنواره های هنرهای تجسمی در استان و شرکت در بینال ها و… داشته است، ولی در این چند سال اخیر این انجمن به دلیل کاهش اعتبار تخصیص یافته فعالیت های این انجمن بسیار افت کرده و با اینکه برگزاری ۱۱ جشنواره در کارنامه این انجمن در استان وجود دارد ولی دیگر این انجمن نمی تواند به فعالیت های خود ادامه دهد.
وی ادامه داد: انجمن هنرهای تجسمی استان از لحاظ زیر ساخت امکان برگزاری جشنواره کشوری جوانان را در استان مرکزی داریم، این انجمن دارای ۴۰۰ عضو است که ۲۰۰ نفر آنان واقعا فعال هستند و با انجمن در ارتباط هستند، بنده فکر می کنم این انجمن جز پر جمعیت ترین انجمن های استان های مرکزی است.
نماینده هنرمندان انجمن هنرهای تجسمی استان تصریح کرد: این انجمن هر ساله برنامه های را برای فعالیت خود تعریف و به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اعلام می کند، اما متاسفانه به دلیل کمبود یا نبود اعتبارت بسیاری از برنامه های پیش بینی شده توسط این انجمن اجرا نمی شود.استان مرکزی دارای چهره ها و مفاخر بسیاری است، حتی در زمینه های هنرهای تجسمی و کشوری دارای چهره های بین المللی است که بنا به دلایل عدیده از استان مهاجرت می کنند. آذرپی گفت: استان مرکزی دارای ویژگی هایی در هنرهای تجسمی است که حتی در سطح کشور منحصر به فرد باشد،به عنوان مثال وجود معادن سنگ در محلات و نیم ور است که این معادن دارای زیر ساخت های کارگاهی، ابزاری و تجهیزاتی و زیر ساخت های اقامتی هستند که مناسب است سمپوزیسیوم مجسمه سازی را سالیانه برگزار کنیم. یکی دیگر از امکاناتی دیگر که ویژه استان مرکزی است و تقریبا جز اولین ها در کشور هستیم صنعت است، ضایعات و پسماندهای صنعتی کارخانه جات بزرگ و کوچک زمینه ای بسیار خوبی برای ایجاد سمپوزیسیوم بین المللی و دایمی«هنر بازیافت» که این فعالیت می تواند خدمت بزرگی به محیط زیست داشته باشد.
سعید عبدالحمیدی، نماینده سینماگران جوان استان مرکزی با بیان اینکه مجوز سازمان آموزشگاه های فنی و حرفه ای به آموزشگاه های هنر سینمایی مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است، بیان کرد: فردی که برای اخذ مجوز آموزشگاه سینمایی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می کند، به علت اینکه شرایط لازم را ندارد، نمی تواند مجوز تاسیس آموزشگاه را دریافت کند، به همین خاطر بسیاری از این افراد راه سهل وآسانی را پیدا کرده و از طریق سازمان فنی و حرفه ای بدون اینکه صلاحیت تخصصی آنان ارزیابی شود، مجوز تاسیس آموزشگاه را دریافت می کنند. این موارد حقوق شهروندی را از بین برده، کماکان که شاهد هستیم بعضی از افرادی که در آموزشگاه های تحت نظر سازمان فنی و حرفه ای آموزش دیده اند، برای یادگیری مجدد به دفاتر سینمای جوان مراجعه می کنند.
وی گفت: مشکلی که بسیاری از انجمن های سینمای جوان با آن دست به گریبان هستند، ساخت و سازی است که در مورد مجتمع های فرهنگی و هنری تحت عنوان فرهنگسرا و …اتفاق می افتد و طبیعتا بسیاری از این بهره مند شوندگان از این مجموعه ها، هنرمندان و اهالی هنر هستند، اما عدم تعریف درستی و سازکار مناسبی در خصوص اداره اینگونه مجموعه ها مدیران کل ارشاد را در استان ها و بهره برداری اهالی هنر را به مشکل و چالش انداخته است.
نماینده سینماگران جوان استان ادامه داد: وقتی شاهد هستیم مجموعه ای در فصل سرما به عنوان مجتمع فرهنگی و هنری وسایل گرمایشی و سرمایشی آن کار نمی کند و وقتی به مدیر مجتمع یا مدیر کل ارشاد برای رفع مشکل مراجعه می کنیم، ولی با مشکل کمبود اعتبار، نبود اعتبار برای تامین حقوق کارکنان آن مجموعه فرهنگی و هنری و… مواجه می شویم.دو سال دیگر تالار مرکزی استان راه اندازی خواهد شد قطعا با مشکلاتی چون تامین نیروی انسانی، اعتبار نگهداری و… مواجه خواهد شد.
جواد روستایی، نماینده اهالی هنر نمایشی استان مرکزی با بیان اینکه هنر نمایش در استان مرکزی قدمتی به بلندای تاریخ هنر نمایش در کشور دارد، گفت: در سالیان اخیر نمایش در استان مرکزی همواره در جایگاه پر افتخار و در عرصه های ملی و بین المللی تابناک بوده است به همین دلیل درخواست دارم که شرایط حداقلی مناسب برای تلاشگران این هنرمندان ارزنده که به فرمایش مقام معظم رهبری، این هنر را از منبر فراتر دانستند، درخواستی گزاف نیست.
وی ادامه داد: نبود امکانات و سالن های مناسب در شهرستان ها، نبود اعتبار برای تاسیس و یا تکمیل «بلاک باکس ها» در شهرستان ها و… بخشی از مشکلات اهالی تئاتر استان مرکزی است. در بحث انجمن هنر نمایشی استان مرکزی احساس ما این است که نسبت به انجمن هنرهای نمایشی استان های دیگر کشور مهجور تر است و اعتباری که به این انجمن تخصیص می یابد کمتر از انجمن هنرهای نمایشی استان های دیگر کشور است. اعتباری که به انجمن های هنر نمایشی کشور تخصیص می یابد، به تناسب و به درستی تقسیم نمی شود، اهالی تئاتر استان مرکزی در شرایط بدی قرار دارد و اهالی تئاتر که در شهرستان های مختلف استان مرکزی تئاتر کار می کنند، نمی توانیم هیچ کمک مالی به آن ها داشته باشیم.
روستایی تصریح کرد: به قدر اعتبارات کم و ناچیز است که حتی نمی توانیم برای دفاتر شهرستانی انجمن نمایش یک گوشی تلفن برای ارتباط با آنان خریداری کنیم. اگر وزارتخانه اعتباری را به انجمن نمایش استان مرکزی تخصیص دهد، تا این انجمن بتواند از آثار هنرمندان بومی که تئاتر تولید می کنند، حمایت کند،استان مرکزی چنان پتانسیلی از لحاظ تماشگر دارد که هنرمندان و اهالی تئاتر استان می توانند خودشان دخل و خرج خودشان را در بیاورند ولی نیاز است در شروع از اهالی تئاتر حمایت صورت گیرد.
مدیر انجمن هنرهای نمایشی در استان مرکزی گفت: متاسفانه به دلیل این عدم حمایت ها از اهالی تئاتر استان در خیلی مواقع آنان مجبور می شوند برای خیلی از نکاتی که قبلا مبلغ پرداخت نمی کردند، مبلغ پرداخت کنند.
وی اظهار کرد: بسیاری از هنرمندان تئاتر شهرستان اراک عمرشان کفاف نداد، تحقق آرزوی خود که همان تاسیس سالن «بلاک باکس» در اراک است، را شاهد باشند. اراک تنها مرکز استان کشوراست که یک سالن بلاک باکس تخصصی ندارد، کمبود نبود این سالن به حدی رسیده است که دیگر جشنواره تئاتر استان در شهر اراک برگزار نشده و در سایر شهرستان های استان برگزار می شود. جنب وزیر بنده از شما خواهش می کنم این آرزوی چندین ساله اهالی تئاتر اراک را محقق سازید.
عباس اباذری، نماینده هنرمندان عرصه موسیقی استان مرکزی بیان کرد: صنف موسیقی تنها صنفی است که از بودجه های دولتی استفاده نکرده و تقریبا خودکفا است، اما این صنف دارای مشکلاتی است که اجاره ای بودن تمام آموزشگاه موسیقی در شهر اراک یکی از مشکلات این صنف است، این آموزشگاه ها بیشتر از منازل مسکونی برای آموزش موسیقی استفاده می کنند.حدودا بین ۵ تا ۷ میلیون تومان این آموزشگاه ها اجاره پرداخت می کنند و علاوه بر آن معضلی که شهرداری اراک به آموزشگاه موسیقی ابلاغ کرده که باید برای آموزش موسیقی از اماکن تجاری استفاده کنند، که اگر این امر قرار است توسط آموزشگاهی محقق شود بایستی تقریبا مکانی با بیش از صد و پنجاه متر زیر بنا و بیش از ۳۰ میلیون تومان اجاره در ماه پرداخت کند.
وی ادامه داد: از آنجایی که نرخ شهریه آموزش موسیقی بر اساس جدولی که بر اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می گردد، با توجه به درجه هنری آموزشگاه بین ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان بابت هر جلسه، آموزشگاه می تواند از فرد مبلغ اخذ کند، اگر قرار باشد مکان آموزشگاه موسیقی به تجاری تبدیل شود فکر نکنم هیچ آموزشگاهی حتی با دریافت هزینه ۶۰ هزار تومان بابت برگزاری هر جلسه آموزشی، بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و عملا حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آموزشگاه های موسیقی از رده خارج می شوند.
اباذری تصریح کرد: اخیرا سازمان فنی و حرفه ای اقدام به صدور مجوز آموزشگاه موسیقی در سراسر کشور کرده است، که این امر موجب نارضایتی آموزشگاه های موسیقی شده است. از طرفی آموزشگاه های موسیقی که از سازمان فنی و حرفه ای مجوز گرفته اند تحت نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نبوده و کیفیت، نحوه فعالیت آنان کنترل نمی شود.
نماینده هنرمندان عرصه موسیقی استان مرکزی عنوان کرد: شهرداری اراک اخیرا اقدام به دریافت عوارض از آموزشگاه های موسیقی کرده که مبالغ دریافتی بسیار عجیب و غریب است به عنوان مثال در گذشته برای یکی از آموزشگاه های موسیقی شهر مبلغ ۵۰ میلیون تومان عوارض صادر کرده است، حال باید دید تعیین مبلغ عوارض بر چه اساس و شاخصی صورت می گیرد.طی استعلامی که بنده از آموزشگاه های موسیقی سراسر کشور گرفتم مشکل گرفتن عوارض شهرداری از آموزشگاه ها فقط در اراک و شهر شیراز وجود دارد.
وی گفت: استان مرکزی دارای هنرمندان موسیقی قدیمی است که دارای سواد آکادمیک نبوده و با وجود اینکه در این حرفه هنری زحمات بسیار زیادی کشیده اند ولی نمی توانند از بیمه هنرمندان استفاده کنند به همین جهت نیازمند است ترتیبی اتخاذ شود که این هنرمندان تحت پوشش بیمه هنرمندان قرار بگیرند.
وی اظهار کرد: موسیقی اصیل و کلاسیک در هر کشوری از دنیا یکی از نمادهای مهم فرهنگی آن کشور است که در کشور ما با وجود موسیقی پاپ واقعا این نوع موسیقی به حاشیه رفته ، لذا نیاز است ترتیبی اتخاد شود که این بخش مهم از فرهنگ سرزمین ما حفظ شود و مجدد به صحنه برگردد
علی زیاری، نماینده عرضه و فروش کتاب در استان مرکزی در این نشست با اشاره به طرح «یارانه کتاب» که بر اساس کد ملی افراد صورت می گیرد، گفت: در این طرح به ازای خرید ۱۰۰ هزار تومان کتاب، ۲۰ هزارتومان تخفیف به فرد تعلق می گیرد، ولی در آخرین برگزاری طرح یارانه کتاب که پنج آذرماه سال جاری به پایان رسید، مبلغ تخفیف در ازای ۱۲۰ هزار تومان کتاب، ۲۴ هزار تومان بود که با توجه به افزایش قیمت کتاب مبلغ تخفیف بسیار کم است و به قول حافظ « سخت خوب است ولیکن قدری بهتر از این».
وی اظهار کرد: با توجه به سابقه فرهنگی شهر اراک که درقریب صد سال پیش در بازار بی نظیر این شهر، سرایی به نام «سرای کتابفروش ها» بوده و حتی ۵۰ سال پیش در راسته بازار اراک ۳ کتابفروشی بوده و در دهه های ۴۰ الی ۶۰ در میدان اصلی این شهر(باغ ملی) سه کتابفروشی مدرن وجود داشته است که علاوه بر کتابفروشی خدمات مختلف فرهنگی نیز ارائه می کرده اند، ولی متاسفانه این کتابفروشی ها دیگر وجود ندارد.
زیاری ادامه داد: با توجه به تعداد بالای دانشجویان شهر اراک که به واسطه حضور دانشگاه های متعدد در این شهر حضور دارند، تعداد کتابفروشی هایی که فقط کتاب می فروشند، به غیر از کتابفروشی هایی که کتاب های کمک درسی و لوزام التحریر می فروشند به تعداد کمتر از انگشتان دست است که آن هم به دلیل تورم و افزایش کرایه مغازه به کوچه های فرعی و حتی زیر زمین پناه برده اند به سختی به حیات خود ادامه می دهند
نماینده عرضه و فروش کتاب در استان تاکید کرد: درخواست داریم برای نجات کتابفروشی های باقی مانده، وامی به مبلغ نسبتا کافی با سود منصفانه و دوره بازپرداخت دراز مدت جهت حمایت از کتابفروشان برای خرید ملکی در نظر گرفته شود و خود ملک در رهن بانک باشد و با اخذ تعهد فعالیت کتابفروشی ادامه پیدا کند. از شما تقاضامندیم به داد کتاب و کتابفروشی های این شهر برسید که دارند آخرین نفش هایشان را استنشاق می کنند.
زهرا سلیمانی به نمایندگی از عرصه مد و لباس استان با اشاره به راه اندازی اولین «انجمن طراحی مد و لباس استان مرکزی»، گفت: این انجمن دارای ۱۰۰ عضو فعال از جامعه طراحان، مزون داران، تولید کنندگان و… است. استان مرکزی استانی است که امیرکبیر در آن زاده شده است و در زمان وی بود که اولین پارچه ها به اروپا صادر و از آن زمان صنعت پوشاک و نساجی کشور در جهان مطرح شد. در کار طراحی مد و لباس نیروی انسانی حرف اول را می زند و طراحان پوشاک ما وابسته به طراحان و طرح های پوشاک خارج نیستند.
وی ادامه داد: در صنعت پوشاک عوامل زیادی همچون طراحی، کیفیت پارچه، الگو سازی، دوخت متناسب با فرهنگ، بسته بندی خوب بسیار موثر است و یک لباس خوب و فاخر باید تمام این موارد را داشته باشد. خیلی از کشورها از جمله کشورهای توسعه یافته با استفاده از ظرفیت صنعت پوشاک اقتصادشان را رونق داده اند، مگر نه اینکه کشورهای همسایه کشورمان با تولید البسه با کیفیت معروف شده اند؟ شاید تلاش، پشتکار وحمایت دولتمردانشان باعث رونق صنعت پوشاکشان شده باشد.
سلیمانی با شاره به تهدیدات پیش روی صنعت پوشاک کشور، گفت: اهمیت نقش رسانه ها در توسعه و تقویت صنعت پوشاک را نمی توان کتمان کرد، فعالیت نداشتن رسانه های رسمی مانند مجله های مد، روزنامه ها و صدا و سیما باعث می شود که شبکه های اجتماعی و کانال های غیر رسمی فعالیت چشمگیری در این صنعت داشته باشند، متاسفانه اداره اصناف استان و شهر اراک با ما همکاری نمی کند، آن ها فقط جنبه تجاری کار را مشاهده می کنند.
این طراح و فعال در صنعت مد و لباس ادامه داد: با وجود تحریم هایی که علیه کشور صورت گرفته است، می توان گفت خط مقدم جبهه تولیدات، طراحان و صنعتگران هستند که حمایت از این قشر به منزله رساندن مهمات به خط مقدم است. جناب وزیر حال طراحان مد و لباس خوب نیست، نقش دلالان، فروشندگان و قاچاق کالا از مهمترین عوامل تهدید است و عدم رسیدگی به این تهدیدات صدمه های جدی به پیکر پوشاک این مرز و بوم وارد کرده است.
وی اظهار کرد: جناب وزیر بحث بیمه طراحان و هنرمندان را جدی بگیرید تا رونق تولید در کشور فقط شعار نباشد، در حالی که دانشگاه ها و موسسات حقوقی و خصوصی که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان این رشته را تربیت می کنند، اما فضای کسب و کار برای این فارغ التحصیلان محیا نیست. وقتی حمایت و بازار فروشی نیست، دل آزرده و محزون می شویم. طراحان در چرخه مد و لباس کشور واقعا بی تاثیر هستند و حق مالکیت معنوی برایشان در نظر گرفته نمی شود، چرا از این طراحان در صداو سیمای استان مرکزی استفاده نمی شود؟ البته چند سالی است که کارگروه مد و لباس شکل گرفته و جشنواره هایی در این زمینه برگزار می شود، اما حتی طرح های برتر این جشنواره ها هم به تولید انبوه نمی رسد.
سلیمانی تصریح کرد: لباس اقشار جامعه از نمونه های خارجی کپی برداری شده و به تولید انبوه می رسد، همه این موارد موجب محدود شدن دامنه کار طراحان کشور می شود. بنده به نمایندگی از طراحان مد و لباس استان مرکزی عقیده ام بر این است که تنها نباید انتقاد و درخواست کرد، بلکه باید راهکاری ارائه و چشم اندازی ترسیم کرد، تاسیس یک شهر پوشاک یا بازارچه فروشگاه دائمی تا ۵ سال آینده گام مهمی در صنعت مد و لباس استان خواهد بود و مطمئن باشید که بها دادن به این صنعت؛ مهم و حیاتی است.
این طراح و فعال در صنعت مد و لباس گفت: وقتی می خواهیم یک کالا تهیه کنیم، به آن محله پوشاک سر می زنیم و چه بهتر اینکه در شهر اراک هم محله ای برای ارائه کار طراحان و خیاطان باشد تا در آن فعالیت دائمی داشته باشند، چرا که پراکندگی هزینه تولید را بالا می برد. بیاییم برندهای ایرانی را جایگزین برندهای خارجی کرده، امروزه برند سازی احتیاج به تبلیغات و حمایت دولتمردان دارد. با توجه به تاسیس انجمن های مد و لباس در کشور و کمبود منابع مالی این انجمن ها ترتیبی اتخاذ شود تا این رسته نیز همچون سایر حوزه های هنری از اعتبار و منابع مالی مناسب برای فعالیت های سالیانه برخوردار باشد.
وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر ایجاد یک شبکه تلویزیونی است که فعالان مد و لباس در آن آثار خود را به نمایش بگذارند، این پیشنهاد ایده آل دست یافتنی است. همچنین تمام طرح های دوخته شده از سوی طراحان در یک کتاب جمع آوری شود و به تولید انبوه برسد.
ایرج بیات اظهار کرد: بیان مطالبات توسط هنرمندان و اهالی فرهنگ به وزیر ارشاد نیاز نیست، زیرا که خود ایشان بهتر از هر فرد دیگر می داند که ما هنرمندان با چه مشکلات و کاستی هایی در حوزه فرهنگ و هنر مواجه هستیم و مطالباتمان چیست؟ منتهای اول و آخر صحبت اعتبار است. اول و آخر همه صحبت ها در پاسخ به مطالبات ما هنرمندان، اعتبار و بودجه کم است یا وجود ندارد است.
وی تاکید کرد: انتظار داریم در استان مرکزی همچون سایر استان های کشور جشنواره های ادبی برگزار شود، نمایشگاه استانی کتاب که سال جاری در مصلی بیت المقدس اراک برگزار شد، فعالیت به جا و ضروری بود ولی آنچه که نیاز است این نمایشگاه ها و جشنواره ، باید در طول سال تداوم داشته باشد و وقفه ای در برگزاری آن ایجاد نشود.
این شاعر با بیان اینکه هیچ هنری بی نیاز از ادبیات نیست، گفت: خوشبختانه در این شهر، شهروندانش علاقه زیادی به کلاس ها و نشست هایی همچون حافظ پژوهی، سعدی پژوهی و ادبیات نشان می دهند و حتی حاضر هستند مسافت طولانی را طی کنند تا در این نشست ها حضور یابند، ولی نیاز است که اراک اسمش به عنوان کلانشهر نباشد بلکه در عمل هم این شهر باید کارکردها و ساختارهای کلانشهر را داشته باشد، به همین جهت نیاز است برای بهره مندی هر چه بیشتر شهروندان شهر اراک از نشست ها و برنامه های ادبی و فرهنگی شهر با رعایت عدالت جغرافیای شهری فرهنگسرا و مراکز فرهنگی بیشتری در آن تاسیس شود.
محمود پیرهادی، به نمایندگی از نویسندگان استان با اشاره به برخی از مشکلات نویسندگان قبل از ارائه و چاپ آثارشان، گفت: بسیاری از نویسندگان قبل از ارائه و چاپ اثر خود به منابع پژوهشی و تحقیقاتی نیاز دارند که تقاضامندم ساز و کاری تهیه شود تا نویسندگان بتوانند دسترسی راحت تری به منابع نایاب و کمیاب داشته باشند و همچنین شرایطی برای دسترسی اینترنت پر سرعت برای نویسندگان، محققان فراهم شود. وی ادامه داد: بعد از مشکلات پیش روی نویسندگان قبل از ارائه اثر خود مبنی بر دسترسی منابع و … آن زمانی که نویسنده نیاز دارد اثر یا کتابش چاپ شود نیاز دارد یک سری اقدامات فنی همچون ویراستاری، صفحه آرایی و… بر روی اثرش صورت گیرد که تمامی این موارد هزینه بر برای نویسنده است و نیاز به متخصص دارد، لذا می طلبد وزارت ارشاد حداقل این متخصصان را به نویسندگان و پژوهشگران معرفی کند. پیرهادی با اشاره به اینکه مشکل اصلی نویسندگان عدم فروش یا پایین بودن فروش کتاب هایشان است، گفت: ادارات ارشاد برای حمایت از نویسندگان ۱۰۰ الی ۲۰۰ اثر آثار نویسنده را خریداری می کنند، ولی این امر پروسه طولانی دارد لذا تقاضامندم روند خرید کتاب به گونه ای باشد که شان آن نویسنده و محقق رعایت شود، اینطور نباشد که نویسنده مجبور باشد برای فروش کتابهایش هر جایی رفته و درخواست فروش کتاب خویش را داشته باشد.
این نویسنده گفت: در هر استانی انجمن «آثار و مفاخر فرهنگی» شعبه دارد، ولی متاسفانه این انجمن در استان مرکزی و شهر اراک فعال نیست، خواهشمندم حمایتی صورت گیرد تا این انجمن فعال شود و بتواند مفاخر استان که ۲۵ درصد مفاخر کشور هستند را با فعالیت و برنامه هایش پوشش دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.