خانه » پیشنهاد سردبیر » مصائب فرجی

مصائب فرجی

پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸   شماره ۱۱۸۶

وقایع استان در گفتگو با مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی به چالش ها و مشکلات پیش روی این دفتر می پردازد

مصائب فرجی

توقعات غیرمنطقی انجمن جامعه شناسی دفتر اراک از دفتر بانوان
ماموریت های جدید دفتر امو بانوان و خانواده استانداری مرکزی
نگــاه غلط اعضـای شـورای شهر اراک به مدیـران استـانـی
آخرین آمار و وضعیت کودک همسری در استان مرکزی
طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان
چرا سال هاست در این سمت حضور دارم؟
وضعیت بهداشت و درمان زنان
سند ارتقای وضعیت زنان
چالش های زنان شاغل
آمار اعتیاد زنان

کوروش دیباج

 حوزه بانوان و خانواده یکی از مهمترین حوزه ها در توسعه کشورها است، امروز اهمیت به این حوزه بیش از گذشته مورد توجه کشورهای قرار گرفته و حتی در غرب که نهاد خانواده در قیاس با شرق از هم پاشیده تر است، سعی می شود این حوزه تقویت شود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جریان استقرار و تثبیت نظام نوپای اسلامی، زنان همچنان که به شکل بارزی در تمامی صحنه‌های این نهضت بزرگ حضور فعال و سازنده ای داشتند. در این ارتباط و طی یک روند تکاملی، سازو کارهای قانونی و ساختار متنوعی برای نهادینه سازی رسیدگی به مسائل مبتلابه زنان پایه ریزی گردید. روندی که از سال ۱۳۶۷ با تأسیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان به عنوان یکی از شوراهای اقماری وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور سیاستگذاری در مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان و ایجاد هماهنگی های لازم میان قوای سه گانه آغاز شد. در سال۱۳۷۰ بنا به پیشنهاد شورای فرهنگی اجتماعی زنان، دفتر امور زنان زیر نظر رییس جمهور در نهاد ریاست جمهوری تأسیس گردید تا یک مدیریت کلان در قوه مجریه بستر اجرای سیاست ها و مصوبات آن شورا را فراهم آورد. دفتر امور زنان ریاست جمهوری با همکاری دستگاه های اجرایی فعالیت خود را با هدف ارتقاء و بهبود وضعیت زنان و ارتقای توانایی های آنان برای شکوفایی و تحقق استعدادهای خود در جهت تعالی و توسعه جامعه اسلامی سامان داد و به تبع آن دفتر امور زنان وزارت کشور نیز کماکان فعالیت های خود را هماهنگ با مراجع ذیربط از جمله ریاست جمهوری و سایر نهاد های حاکمیتی برای ایجاد وحدت رویه در اجرای سیاست ها و خط مشی های ابلاغی جهت پیشبرد اهداف تعیین شده، راهبری نمود. در سال۱۳۷۴این دفتر فعالیت رسمی خود را با تخصیص۱۴پست سازمانی توسعه دادو موقعیت خود را در راهبری امور و نظارت بر حسن اجرای سیاست ها در حوزه صف تثبیت نمود. شایان ذکر است که در سال ۱۳۷۷جایگاه دفتر امور زنان ریاست جمهوری به مرکز امور مشارکت زنان ارتقاء یافت و در سال ۱۳۸۴ در پی سیاست دولت وقت، حوزه عمل این مرکز به مرکز امور زنان و خانواده تغییر رویکرد داد و این تغییر نام و رویکرد در ساختار حوزه های امور زنان کلیه دستگاه های اجرایی از جمله وزارت کشور و دفاتر متناظر استانداری ها نیز بوجود آمد. حال با توجه به ایجاد دفتر اموربانوان و خانواده در استانداری ها از جمله استانداری مرکزی باید دید این دفتر با چه چالش ها و مشکلاتی پیش رو است و آیا این دفتر در طول سالیان اخیر کارکرد تزئینی و نمایشی داشته یا توانسته راهگشا در حوزه زنان و خانواده باشد، از این رو وقایع استان مصاحبه ای را با زهرا فرجی، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی انجام داده است، که شرح آن را از نظر می گذارنید.

 رویکردها و ماموریت جدید دفتر اموربانوان و خانواده استانداری مرکزی چیست؟
دفتر اموربانوان و خانواده استانداری مرکزی در اجرای سیاست های دولت تدبیر و امید از ابتدای دولت یازدهم و دوازدهم بر مبنای سیاست های ابلاغی امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و همچنین دفتر امور بانوان وزارت کشور برنامه هایش را بصورت برنامه های یک ساله در هر سال تعیین کرده و در پایان هر سال این برنامه ها رصد و پایش می شود که چـه میـــــزان برنامه هایی که پیش بینی شده بود، اجرا شده است؟ با توجه به رویکرد دولت مبنی بر چند موضوع مهم، همچون بحث توانمند سازی زنان که به عنوان یکی از مهمترین محورهای فعالیت های این حوزه بوده، ما برای ۲۵ گروه هدفمان که زنان در گروه های مختلف، شامل زنان مدیر، زنان شاغل، زنان خانه دار، زنان ورزشکار و….به عنوان مخاطب ، دوره ها و کارگاه های آموزشی در طول سال ها اجرا کرده ایم، و سال جاری هم به همین شکل در شش ماهه اول بخش اول آن اجرا شده و بخش دوم در دست اقدام است.
خوشبختانه دفتر امور بانوان و خانواده برای اولین بار در طول فعالیتش دارای یک سند راهبردی شده است، که همان«سند ارتقای وضعیت زنان» هست که در ۳۱ استان بصورت همزمان در سال ۹۷ اجرا شده و استان مرکزی هم به عنوان یکی از استان ها این سند را عملیاتی کرده است.خوشبختانه استان مرکزی به عنوان اولین استانی که این سند را به پایان رسانده است در بین استان های کشور مطرح است و به تایید ناظر ملی که همان سازمان مـــدیریت و برنامه ریزی کشور بوده، رسیده است، حتی سند ما به عنوان الگو برای سایر استان ها مطرح شده است.
سند ارتقای وضعیت زنان دارای دو ویژگی است، ویژگی اول این است که سند به تفکیک شهرستان است، یعنی هم اکنون ما در ۱۲ شهرستان استــان برنامه هایمان کاملا مشخص است، در واقع اولویت های مسائل زنان و خانواده در هر یک از ۱۲ شهرستان احصا و تعیین شده است، ۱۶ اولویت برای هر شهرستان احصا شده است و در سال جاری پنج اولویت اول مبنای بـرنامه ریزی این دفتر است که بر همین اساس برش و تفکیک هر شهرستان را برای فرمانداران ارسال شده است. مبنای کار فرمانداران در شهرستان ها در قالب کارگروه بانوان و خانواده که به تازگی این کارگروه با کارگروه اجتماعی و سلامت تلفیق شده، یافته های این طرح بوده است. بر اساس ماتریس نتایج و ماتریس پیمایش و ارزیابی که این سند دارد، کاملا هدف گذاری کمی و مراحل انجام پروژه ها قابل رصد است. کاربردی بودن، ویژگی دوم سند ارتقای وضعیت زنان است یعنی در هر بخشی که با مشکل مواجه شدیم، پیشنهادات کاربردی و عملیاتی برای آن ارائه شده و ما بعد از اینکه این سند مورد تایید اولیه در استان رسید، چندین جلسه را با حضور فعالان اقتصادی، اجتماعی، جامعه شناسان و گروه های مختلفی که می توانند به نوعی مرتبط با مفاد سند باشند، برگزار شده است. قبل از سفر خانم دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به استان این سند رونمایی شد در آن جلسه، تمامی این موارد را بررسی کرده و خوشبختانه بـــه پروژه های عملیاتی رسیدیم که هم اکنون این سند به عنوان یک سند راهبردی عملیاتی محسوب شده و بر اساس این سند برنامه و فعالیت ها در حوزه بانوان و خانواده در استان دنبال می شود.
این سند در شورای برنامه ریزی و توسعه استان با حضور دکتر ابتکار مطرح و مورد بحث و بررسی و در نهایت به تصویب شورا قرار گرفت، طبق مصوبه شورا همه دستگاه های اجرایی مکلف اند در عملیاتی شدن پروژه های مورد نظر در این سند همکاری کنند، که خوشبختانه عملیاتی شدن برنامه های سند از ابتدای سال جاری شروع شد، در حوزه اجتماعی و اقتصادی که به عنوان دو محور اصلی برنامه های این سند است، ما در حوزه اقتصادی دو مشکل اصلی در حوزه زنان و خانواده داریم، مشکل اولمان پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان که ۱۰٫۵ درصد است در صورتیکه نرخ کشوری ۱۳ درصد است در واقع از میانگین کشوری پایین تر هستیم، نرخ مشارکت اقتصادی زنان جوان در کشور ۱۳٫۶ درصد در استان مرکزی ۱۱٫۳ درصد است و مشکل بعدی در حوزه اقتصادی زنان و خانواده استان، بالا بودن میزان بیکاری دختران تحصیل کرده است که نرخ این میزان بیکاری در کشور زنان ۱۰ سال به بالاتر در کشور۲۳٫۹ درصد است در صورتیکه این نرخ در استان ۱۹٫۲ درصد است ولی نرخ بیکاری زنان جوانمان ۴۰ درصد است در صورتیکه این نرخ در کشور ۲۶٫۷ درصد است.
آمار طلاق، پایین بودن نرخ ازدواج و بالا بودن میزان اعتیاد در زنان ، به عنوان سه مشکل اساسی درحوزه اجتماعی بانوان استان مرکزی مطرح است. بحث دیگر «شاخص های عدالت جنسیتی» است که بر اساس ابلاغیه معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، شاخص های عدالت جنسیتی به استان ها ابلاغ شده و استان ها موظف هستند در راستای عملیاتی شدن که بتوان به عدالت جنسیتی نزدیک شویم، این شاخص ها ابلاغ شده و ما در استان این شاخص ها را به تمام دستگاه های استان ابلاغ کرده ایم و همه دستگاه ها مکلف هستند که عدالت جنسیتی را در تمامی شاخص های مرتبطی که به تفکیک برای آن ها مشخص شـــده برنامه ریزی و اجرا کنند و میزان پیشرفت آن را هر سه ماه به دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گزارش دهند.
بر اساس شاخص های عدالت جنسیتی که ابلاغ شده است، حدود ۳۰ دستگاه مکلف اند که برنامه هایشان را برای جاری سازی عدالت جنسیتی در شاخص های مختلف به ما اعلام کنند. محورها و شاخص های اصلی شامل آموزش و پژوهش، سلامت و تندرستی، حقوق و امنیت، جمعیت و خانواده، کار و اقتصاد، حمایت اجتماعی، مشارکت سیاسی و تصمیم سازی و فرهنگ و اجتماع می شود که هر کدام از این محورها زیر شاخه ها و مولفه هایی دارد که برای هر کدام از مولفه هـــا دستگاه های متولی و مستندات قانونی آن مشخص است.
موضوع دیگر بحث توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان در استان است، که این موضوع در راستای سند ارتقای وضعیت زنان برای مشارکت اقتصادی هر چه بیشتر زنان در استان است که طرحی را معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری تحت عنوان « طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار» به استان ها ابلاغ شده که استان مرکزی یکی از ۲۳ استان پایلوت برای اجرای این طرح است که اجرای این طرح به عهده جهاد دانشگاهی استان مرکزی بوده و نظارت آن با اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان با همکاری دفتر بانوان استانداری است. طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در استان مرکزی باید برای ۱۳۱ نفر از بانوان سرپرست خانوار که حداقل یک مهارت آموزش دیده اند، این طرح اجرا شود، این طرح شروع شده و خوشبختانه ما تا کنون ۴۵ درصد از این طرح را اجرا کرده ایم. قرار است در طی این طرح از نقطه ورود بازار کسب و کار، برند سازی، فراهم کردن زمینه صادرات، عرضه و فروش در حوزه های تولیدات محصولات خانوادگی اقدام کنند، در ادامه این طرح تفاهم نامه ای معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با بانک رفاه کارگران منعقد کرده که بر اساس این تفاهم نامه بانوانی که در این چرخه توانمندی قرار می گیرند، از تسهیلات این بانک برای توسعه اشتغالشان بهره مند می شوند. مساله بعدی بحث بازارچه های خود اشتغالی و بازار روزها برای زنان است که این موضوع هم در ۱۲ شهرستان هم اکنون بصورت همزمان بخشی از بازار روزهایشان را به فروش محصولات زنان شهری و روستایی اختصاص دادند و در بعضی از شهرستان ها و روستاها از جمله روستای «اناج» شهرستان خنداب مکان هایی به عنوان بازارچه هایی دائمی برای زنان ایجاد شده است.
دومین نمایشگاه استانی«توانمند سازی زنان استان مرکزی» را اواخر سال جاری با حضور ۱۷۰ بانوان توانمند استان برگزار خواهد شد، البته بخشی از این نمایشگاه در حوزه کسب و کار است، ولی در شاخه ها و عرصه های مختلف این نمایشگاه با همکاری ۴۰ دستگاه اجرایی و شرکت نمایشگاه های استان برگزار خواهد شد.
با توجه به اینکه در سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم، کمیته ای با عنوان «کمیته زنان و مشارکت سیاسی» در استان تشکیل شده که بر اساس برنامه هایی که تدوین شده است، ما مشارکت زنان در دو سطح نخبگی و عام در حال پیگیری است. در بحث عام همان حضور انتخابات به عنوان رای دهنده است، که علاوه بر حضور پرشکوه بانوان برای اخذ رای، تلاشمان این است که معیارهای درست برای انتخاب نماینده مورد نظرشان ارائه دهیم که در کنار شور انتخاباتی آن شعور انتخاباتی به عنوان رای دهنده داشته باشند تا نمایندگان صالح و اصلحی را وارد حوزه قانون گذاری کنند.
در بخش نخبگان ما تلاشمان برای تشویق و ترغیب زنان توانمند برای کاندیداتوری و حضورشان به عنوان رای گیرنده است که در همین زمینه سیمنار تخصصی این ماه برگزار شد که طی آن ۲۰۰ نفر از بانوانی که به عنوان نماینده زنان گروه های مرجع در استان هستند، در این سیمنار شرکت کردند.در دوره قبل ۴ برابر میزان رشد دواطلبی زنان استان برای کاندیداتوری نماینده مجلس را داشتیم که امیدواریم در این دوره این میزان نسبت به دوره قبل افزایش یابد.
موضوع دیگر تفاهم نامه هایی است که دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی با دستگاه های اجرایی و بخش های مختلف منعقد کرده است، تفاهم نامه امسال با مدیریت بحران استانداری مرکزی این دفتر منعقد کرده است، با توجه به حوادث غیر مترقبه ای که امکان وقوع آن هر لحظه امکان پذیر است و ضرورتی کــه خانم ها چگونه چه قبل و بعد بحران مواجه منطقی داشته باشند، برای توانمند سازی زنان در این حوزه قرار استگروه هایی از بانوان استان مرکزی به عنوان «تسهیلگران مدیریت بحران زنان و خانواده»آموزش دهیم که این تسهیلگران در سطح استان به عنوان آموزشگران حوزه مدیریت بحران برای زنان در سطح کل استان اقداماتی را انجام دهند.
تفاهم نامه دیگر این دفتر با ستاد اقامه نماز استان است که با توجه ضرورت تبیین مباحث دینی این تفاهم نامه منعقد شده است، که کارگاه های مختلفی قرار است در این راستا برگزار شود، که اولین کارگاه آن ماه گذشته برگزار شد.
یکی دیگر از فعالیت های دفتر امور بانوان و خانواده استان مرکزی بحث «شورای مشورتی بانوان» است که از سال گذشته این شورا در استان فعال شده است. این شورای مشورتی متشکل از صاحب نظران از بخش ها و حوزه های مختلف هستند، یکی از موضوعاتی که در این شورا مطرح شده است، بحث وضعیت زنان شاغل در بخش دولتی و خصوصی است.

با توجه به اینکه سند ارتقای وضعیت زنان در حوزه های مختلف تدوین شده، در حوزه بهداشت و درمان زنان استان با چه مشکلاتی روبرو هستند و این سند چه برنامه هایی در این حوزه دارد؟
در بحث بهداشت و درمان وضعمان از میانگین کشوری خوب است، منتهی در میزان مراکز بهداشتی و درمانی نسبت به میـــانگین کشوری در وضعیت پایین تری قرار داریم، در کشور تعداد میزان مراکز بهداشتی و درمانی بانوان ۱٫۱ درصد بوده در صورتیکه در استان این میزان ۱ درصد است، اما از لحاظ شاخص میزان زایمان های طبیعی، مراقبت های حین بارداری، آگاهی زنان بیماری های واگیر و غیر واگیر و… استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری از وضعیت بهتری برخوردار است.

کدام شهرستان از استان مرکزی با کمبود میزان مراکز بهداشتی و درمانی برای بانوان مواجه است؟
شهرستان خنداب، و شهرستان های اراک و ساوه نسبت به جمعیت شان تعداد مراکز بهداشتی و درمانی کمتری نسبت به سایر شهرستان های استان دارند.

در استان مرکزی بالاخص شهر اراک بیشتر کدام محور از محورهای شاخص عدالت جنسیتی رعایت نمی شود؟
به دلیل اینکه عملیاتی شدن شاخص های عدالت جنسیتی تازه شروع شده و هر سه ماه یک بار نتایج کلی مورد رصد و بازبینی قرار می گیرد هنوز به نتیجه کلی دست نیافته ایم که استان مرکزی در کدام از محورهای عملیاتی شدن شاخص های جنسیتی با مشکل روبرو است. پایان آذرماه سال جاری اولین رصد از بحث شاخص های عدالت جنسیتی صورت می گیرد که نتایج آن در اختیار سرانه ها قرار خواهد گرفت.

اگر بخواهیم نگاه استانی به مشکلات و چالش های زنان شاغل داشته باشیم، در استان مرکزی زنان شاغل با چه مشکلات و چالش هایی روبرو هستند؟
در جلسات شورای مشورتی بانوان که بحث وضعیت زنان شاغل در بخش دولتی و خصوصی مورد بررسی و بحث قرار گرفت به این نتیجه دست یافتیم، که زنان شاغل دستگاه های اجرایی با چندین مشکل روبرو هستند، که ارتقا ستون شغلی مشکل اصلی این دست از زنان است، البته نمی توان گفت این مشکل، مشکل خاص و ویژه مخصوص زنان شاغل دستگاه های اجرایی استان مرکزی است، بلکه در بسیاری از استان های کشور این مشکل وجود دارد.
بنده فکر نمی کنم مشکلات زنان شاغل را با برش استانی مورد تحلیل و بررسی قرار داد، زیرا تقریبا مشکلات و شرایط برای زنان شاغل در تمامی کشور یکسان است، ولی باید به این نکته اذعان کنم با توجه به سطح فرهنگ استان مرکزی، شرایط برای بانوان شاغل مناسبت تر است، زیرا در استان های محروم و بالاخص استان های مرزی شرایط برای بانوان شاغل بسیار حادتر و خاص تر از سایر نقاط کشور است.

دفتر امور بانوان و خانواده استان مرکزی با چه مشکلات و خلاهایی روبرو است؟
در استان مرکزی همچون سایر استان ها کشور از دو زاویه مشکل داریم، مشکل اول ساختار ضعیفی است در بدنه برای این دفتر دیده شده است، این ساختار شرایط مناسبی را با توجه به وظایف و تعدد مسئولیت های دفتر بانوان ندارد، به این جهت که فرا بخشی ترین حوزه ای که در استانداری ها وجود دارد، حوزه زنان و خانواده است، دفاتر دیگر استانداری دفاتر تخصصی هستند، دفتر اقتصادی استانداری فقط به مباحث اقتصادی می پردازد، اما تنها دفتری که به تمامی مباحث فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را دنبال می کند، فقط دفتر بانوان و خانواده در استانداری ها است. تعداد پست های سازمانی دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ها هیچ تناسبی با تعدد مسئولیت ها و ماموریت هایش ندارد مشکل دیگر نبود ردیف اعتباری مشخصی برای این دفتر است، هر چند بنده معتقد هستم برای نظارت بر دستگاه های اجرایی، برای اجرای پروژه های ویژه، برای اجرای برنامه های فوق العاده حوزه زنان و خانواده دفتر امور بانوان و خانواده باید برنامه های جدیدی را تعریف کنند و این برنامه های جدید نیازمند صرف اعتبار است که برای آن هزینه شود، اما چون ردیف اعتباری مشخصی این دفتر ندارد، در خیلی موارد متاسفانه این دفتر دستش باز نیست و نمی تواند عمل بکند. ماهیت دفتر امور بانوان و خانواده چون ماهیت فرابخشی است و این دفتر جایگاه ستادی و نظارت دارد تمام این سال ها سعی شده است که از ظرفیت و امکانات موجود دستگاه های اجرایی برای این کار استفاده بشود که خوشبختانه به نظر بنده توانسته موفق عمل کند، و باید به این نکته اذعان داشت که هیچ وقت محدودیت منابع انسانی و مالی باعث نشده که ما از ماموریت های باز بمانیم و یا تعللی و وقفه ای در فعالیت هایمان ایجاد شود.

هم اکنون دفتر اموربانوان و خانواده استانداری مرکزی دارای چند نیرو است؟
هم اکنون این دفتر دارای ۵ کارشناس، یک معاون دفتر و یک رییس دفتر دارد.

در سال های اخیر با توجه به اهمیت دولت یازدهم و دوازدهم به حوزه بانوان و خانواده، اقدامی برای تقویت دفاتر امور بانوان استانداری ها و افزایش نیروی انسانی آن شده است یا خیر؟
بلی تلاش های زیادی در این راستا صورت گرفته است، در سال های اخیر چیزی به عنوان دفتر امور بانوان وجود نداشت و در قالب یک کمیسیون امور بانوان مباحث زنان و خانواده پیگیری می شد، ولی هم اکنون این دفتر در استان ها تشکیل شده و مدیر این دفتر در سطح مدیر کل است و در ۴ الی ۵ سال اخیر دفاتر اموربانوان و خانواده استانداری ها دارای پست سازمانی معاون شد، پله پله دارد وضعیت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ها تقویت و بهتر می شود، ولی سرعت بسیار کند است.

با توجه به اینکه یکی از سیاست هـای و برنامه های مهم معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری پیشگیری و ممانعت از کودک همسری است، استان مرکزی در زمینه کودک همسری در چه وضعیتی به سر می برد؟
خوشبختانه در بحث کودک همسری استان مرکزی دارای شرایط حاد نیست، فقط در شهرستان خنداب بود که سال گذشته در بحث کودک همسری آمارش بالا رفته بود که خوشبختانه با اجرای طرح تاب آوری زنان و آموزش مهارت های تاب آوری و زندگی توسط یک NGO در آن منطقه بسیار تاثیر گذار بوده است، هم اکنون استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری از وضعیت مطلوب تری برخوردار است.

آخرین آمار وضعیت کودک همسری در استان را می توانید برای مخاطبان روزنامه بیان کنید؟ و آیا آماری که از کودک همسری در آخرین سرشماری نفوس و مسکن گزارش شده است را تایید می کنید؟
اگر این آمار در سرشماری نفوس و مسکن آمده باشد، بلی قابل استناد و تایید است.

وضعیت استان مرکزی در سقط جنین چگونه است و آیا آماری دارید که بتوانید آن را گزارش دهید؟ آمار دقیق و تفکیک شده ای در اخیتار نمی باشد ولی در کل وضعیت استان حاد نیست خانه امن زمان که در اراک فعالیت می کند را چگونه ارزیابی می کنید؟ ضمن اینکه این خانه در مصاحبه ای با رسانه ای سال های گذشته عنوان کرد دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی هیچ گونه مشارکت و همکاری با این خانه ندارد.
آنچه که این دفتر برای فعالیت خانه امن زنان در اراک دنبالش بود، با آنچه که اتفاق افتاده است، متفاوت است، دلیلش این بود که در نشست های که دوسال گذشته دنبال می کردیم این بود که ما آن مراکز نگهداری زنان آسیب دیده اجتماعی را در استان داریم ولی آنچه که لازمه کمک کند به بازگشت آنان به جامعه، با این امکانات فعلی جوابگوی آنان نیست. ما به دنبال این بودیم مرکزی ایجاد شود که این مرکز به عنوان مرکز نگهداری شبانه روزی خدمات جامع بهداشتی، پزشکی، توانمند سازی، مداخله و.. به زنان خشونت دیده ارائه دهد تا بتوانند این زنان مجدد به کانون خانواده باز گردند، ولی متاسفانه این اتفاق در خانه امن زنان نیافتد و این مرکز هم همچون مراکز نگهداری زنان آسیب دیده تک بعدی عمل می کند.این مرکز تا کنون هیچ درخواستی از دفتر اموربانوان و خانواده استانداری مرکزی نداشته که ما از کمک به آنان امتناع کرده باشیم.

انتقادی که به دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی وارد است، عدم همکاری در برگزاری طرح گفتگوی ملی خانواده است، با توجه به اینکه این طرح در سایر استان با مشارکت دفتر اموربانوان و خانواده در حال اجرا است، پاسختان به این انتقاد چیست؟
طرح گفتگوی ملی خانواده، طرحی بود که از سوی دفتر معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ۳۱ استان کشور با همکاری انجمن جامعه شناسی کشور برگزار می شود، ما در استان با آغاز این طرح با نماینده انجمن جامعه شناسی کشور که همان انجمن جامعه شناسی استان مرکزی دفتر اراک است جلسه ای برای شروع و تایید مخاطبانش داشتیم و در اولین نشست این طرح بنده شرکت داشتم ولی متاسفانه هیچ گونه همکاری بعد از آن نشست از سوی انجمن جامعه شناسی استان مرکزی دفتر اراک وجود نداشت و مقداری هم توقعاتی که این انجمن از دفتر امور بانوان و خانواده استان مرکزی داشتند، توقعات منطقی نبود و این انتظارات در هیچ استانی انجام نشده بود، با این وجود اداره کل امور مالی استانداری و دفتر اموربانوان و خانواده استان مرکزی در نشست های اولیه همراهشان بود ولی چون اعلام کردیم انتظارتشان خارج از چهارچوب وظایف ابلاغی دفتر امور بانوان وخانواده است، آن ها هم ارتباطشان را با ما برای اجرای این طرح قطع کردند و هم اکنون خودشان اجرا می کنند.

سند حقوق کودک استان به کجا رسید؟
سند حقوق کودک برش استانی آن تدوین شده است، هم اکنون هر شش ماه یک بار بر اساس شاخص هایی که به دستگاه اجرایی ابلاغ کردیم میزان پیشــرفت برنامه ها، فعالیت های انجام شده برای بهبود وضعیت کودکان و…. به دفتر امور بانوان و خانواده گزارش داده و مــا هم به مرجع مـلی کنـوانسیـون کودک گـزارش می دهیم. حدود ۴۰ درصد از برنامه هایی که در سال ۹۷ برای سال ۹۸ پیش بینی کرده ایم اجرا شده است.

چقدر انتقاد برخی از اعضای شورای شهر اراک را به دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی را منطقی می دانید؟
به نظر بنده نگاه غلطی که برخی از اعضای شورای شهر اراک دارد این است که فکر می کنند باید مدیران استانی به آن ها گزارش دهند که چه کرده ایم، در مقطعی یکی از اعضای شورای شهر خواسته بودند که خانم فرجی باید به شورای شهر گزارش دهد، بنده در پاسخ اعلام کردم که هیچ بایدی وجود ندارد، شما شرح وظایفتان را نگاه کنید آیا در شرح وظایف شورای شهر دیده شده است که باید عملکرد مدیران استانی را رصد کنید؟ اتفاقا بر عکس ما منتقد هستیم که شورای شهر کلانشهر اراک به ما گزارش دهد که برای حوزه زنان و خانواده چه کرده است، ما به عنوان دفتر عالی نظارت استانی هستیم، هیچ دفتر دیگر در هیچ کجای استان جایگاه نظارت بر عملکردها را ندارد. این ناآگاهی از وظایف و ماموریت ها به نظر بنده باعث می شود این چالش ها بوجود بیاید، ولی با این حال بنده دو الی سه بار در صحن شورای اسلامی کلانشهر اراک حضـور داشته ام ولی جالب است وقتی از رییس شورای شهر درخواست کردیم برای مطرح کردن مباحث حوزه زنان و خانواده جلسه ای در شورای شهر گذاشته شود، وقتی در شورا حضور پیدا کردم جز دو الی سه نفر ما بقی اعضا بویژه بانوان در جلسات حضور نداشتند.

و در پایان انتقاد بسیار منتقدین دفتر اموربانوان و خانواده استانداری مرکزی طولانی شدن مدت مدیریت شما در این پست است، پاسخی نسبت به این انتقاد دارید؟
بنده دوره دومی هستم که در این پست خـــدمت می کنم، و به درخواست استاندار وقت این مسئولیت را پذیرفتم و پس از آن حتی به برخی از مدیران مافوق نیز اعلام کردم که هر وقت صلاح می دانند اجازه مرخصی از این حوزه را به بنده بدهند که تا به الان اتفاق نیافتاده است ولی شاید پذیرش توسط برخی منتقدین و عوام سخت باشد ولی باور کنید برای ماندن در این پست به هیچ وجه ممکن هیچ تلاشی نکردم و حتی چندین بار صحبت کردم که اجازه مرخصی بنده را از این حوزه بدهند، چون واقعا بنده معتقد هستم تغییرات منشا تحولات خوبی می شود، البته بنده این انتقادات را طبیعی دانسته زیرا منتقدین در جریان کل اموری که عنوان کردند، نیستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.