خانه » جدیدترین » مسیر پیشرفت و توسعه کشور از مسیر کشاورزی پیشرفته عبور کرده است

مسیر پیشرفت و توسعه کشور از مسیر کشاورزی پیشرفته عبور کرده است

چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲  شماره ۱۸۰۰

عباس لعل بار: رئیس اسبق سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با وقایع استان از توسعه در استان مرکزی و چالش های تحقق این امر گفت. نادرقلی ابراهیمی اظهار کرد: شش برنامه توسعه میان مدت را در کشور پشت سر گذاشتیم که بایستی در استان مرکزی و از جمله سه شهرستان اراک، خنداب و کمیجان بررسی و تحلیل شوند. بایستی تحلیل شود که کارکردهای این برنامه‌ها مطابق با برنامه آمایشی و بارگذاری‌های مختلف چه بوده و چه اقدامات و کارکردهایی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان نیاز است. وی با بیان اینکه یکی از مباحث اصلی که در کشور ما مغفول مانده، عدم بارگذاری صحیح بر اساس منابع و فرصت‌ها و پتانسیل هاست گفت: در همین راستا موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه ویژه شود، بحث هویت منسجم فرهنگی در استان به ویژه در شهرستان‌های مربوطه و نگرانی‌هایی است که برای فرهنگ، گویش و فرصت‌های فرهنگی و بومی داریم. بنابراین ضرورت دارد که ما فرهنگ ها و پروژه‌های فرهنگی را تقویت کنیم تا به انسجام فرهنگی استان کمک شود.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: مباحث آب، انرژی، غذا و محیط زیست به عنوان همبست در برنامه جامع بین‌المللی از جمله ایران مدنظر است و این مباحث در این سه شهرستان مسئله‌ای بسیار مهم است. اینکه با چه روشی غذا تولید شود و در تامین و تهیه غذا چه میزان آب و انرژی و چه شرایط زیست محیطی باید اعمال کنیم بسیار اهمیت دارد. ابراهیمی با اشاره به تکمیل زنجیره ارزش در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی اظهار کرد: در تکمیل زنجیره ارزش نگاه ما، نگاه به فرصت‌های موجود و فرصت‌های پیش رو است و اینکه حلقه‌های مفقوده ما چیست؟ در این سه شهرستان مهمترین مباحث ما در حوزه کشاورزی تامین نهاده‌های قبل از تولید، تامین نهاده‌های ارزان برای تولید مناسب، بهره‌برانه کردن مراحل تولید و از همه مهمتر مباحث مربوط به پس از تولید (فرآوری محصول، سورتینگ، بسته بندی، برندینگ و صادرات) است. وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی استانی سرآمد در حوزه تولیدات کشاورزی و صنعتی است گفت: تولیدات کشاورزی استان ۵ درصد از تولیدات کشور را به خود اختصاص می‌دهد و تولیدکنندگان و کشاورزان و دامداران بسیار باتجربه و فهیم و با بهره وری بالا دارد.
رئیس اسبق سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به تکمیل زنجیره ارزش برای ارتباط صنایع کوچک، متوسط و صنایع بالا دستی با بخش کشاورزی تصریح کرد: صنایع استان در این سه شهرستان به خصوص در اراک متمرکز شده‌اند و پیوستگی صنایع موجود با بخش کشاورزی از الزامات توسعه می‌تواند باشد. ابراهیمی با بیان اینکه در سراسر جهان مسیر پیشرفت و توسعه از مسیر کشاورزی پیشرفته عبور کرده است، گفت: ما بایستی بخش کشاورزی توسعه یافته را با بخش صنعت تلفیق کنیم و نیازهای اولیه کشاورزی را از این طریق تامین کنیم. وی اضافه کرد: راه ها و فرصت های ارتباطی و تامین آب یک چالش اصلی برای کشور و استان و سه شهرستان اراک، خنداب و کمیجان است. مدیریت منابع و مصارف آب و چگونگی تخصیص آب در بخش‌های صنعت، کشاورزی و شرب و بهینه کردن مصرف آب در این سه بخش بسیار مهم و اساسی خواهد بود چراکه قوه محرکه پیشران ما در توسعه همه جانبه استان بحث آب است.
رئیس اسبق سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با تاکید بر حفظ خاک و شناخت منابع جدید آب تصریح کرد: حفظ شرایط لازم برای فرصت‌های ارزشمند گردشگری در روستاهای کمیجان و خنداب بسیار مهم است. ابراهیمی اضافه کرد: گرفتن انشعاب از خط انتقال آب مسیر بندرعباس به اصفهان برای این منطقه ضرورت دارد تا بتوانیم از فرصت آب خلیج فارس در کنار فرصت‌های مطالعاتی انجام شده در حوزه آب‌های ژرف استفاده کنیم.
وی با تـاکید بر لـزوم افزایش تعداد نمایندگان شهرستان‌های اراک، کمیجان و خنداب گفت: لازم است علاوه بر دو نماینده برای اراک، یک نماینده مستقل هم برای کمیجان و خنداب داشته باشیم چراکه بر اساس آیین نامه داخلی مجلس باید هر ده سال یکبار تعداد نمایندگان بازنگری شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.