خانه » پیشنهاد سردبیر » مراسم افتتاح خانه مطبوعات استان مرکزی برگزار شد/۱۰ سالِ آزگار

مراسم افتتاح خانه مطبوعات استان مرکزی برگزار شد/۱۰ سالِ آزگار

سه شنبه ۱ تیر ۹۵   شماره ۳۵۰

گروه فرهنگی- وقایع استان:
روایت خانه مطبوعات در استان مرکزی، دیگر آنقدر طولانی شده بود که نه امیدی به راه اندازی آن بود و نه دیگر علاقه چندانی، ده سالی بود که راه اندازی خامه مطبوعات که حالا دیگر در تمام استان ها تاسیس شده و مشغول بکار است در استان مرکزی با چالش رو به رو بود و در این مدت چندباری تلاش های بی ثمری شده بود و خانه در همن مرحله انتخاب اعضا به دلایل مختلف منحل می شد. بیشترین مشکل از جایی ناشی می شد که هنوز خانه تعریف درستی در میان اهالی مطبوعات پیدا نکرده بود و اینکه خانه محل رسیدگی به امور صنفی خبرنگاران است نه پایگاهی برای طرف کشی حزبی و بهره برداری های شخصی خیلی دیر در برخی اذهان درک شد.
بهرحال خبرنگارانی که با کمترین درآمد با سختی و فشار کار بسیار رو به رو هستند و هیچ امنیت شغلی ندارند، خبرنگارانی که خیلی هایشان بعد از ده ها سال فعالیت هنوز بیمه نیستند، خبرنگارانی که برای تشکیل یک تعاونی مسکن سال ها ناموفق بودند و … قطعا نیاز به یک متولی جدی از جنس خودشان برای پیگیری دغدغه ها و نگرانی هایشان داشتند.
در یک دهه گذشته هر یک از مدیران وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اغاز کار خود در این پست راه اندازی و افتتاح خانه مطبوعات را از برنامه های اصلی خود عنوان می کردند، این مسئله یک دور تکراری داشت تا به امروز هرچند نباید از تلاش های مدیر کنونی ارشاد در این راستا چشم پوشید؛ ولی آنچه شواهد امر نشان می دهد این است که این بار خود اهالی رسانه تمام تمرکز خود را بر روی راه اندازی خانه مطبوعات بعنوان یک مطالبه اصلی قرار داده بودند و حضور گرم و صمیمی بیشتر مطبوعاتی ها در شب افتتاح این خانه و برگزاری مراسمی بدون حاشیه نشان دهنده این امر بود.
و اما خانه مطبوعات استان مرکزی بعد از یک دهه فراز و نشیب در آخرین روزهای بهار سال نود و پنج با حضور استاندار مرکزی و مسئولین و مدیران محلی افتتاح شد.
در این مراسم استاندار مرکزی در سخنان خود بر لزوم آسیب شناسی تعطیلی و تاخیر در راه اندازی خانه مطبوعات استان مرکزی تاکید و گفت: باید دید چه عواملی باعث تعطیلی ده ساله نهادی که می توانست قوام بخش عرصه مطبوعات باشد شده بود.
محمود زمانی قمی افزود: سیاست پوپولیسم گذشته نه تنها در عرصه مطبوعات بلکه در اخلاق، دین، سیاست داخلی و خارجی و اقتصادی خسارات و آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است.
وی ادامه داد: بی شک هرگاه فرهنگ پوپولیسم ورود کند منطق و اندیشه از در دیگر خارج می شود و اثرات نامطلوب آن در تمامی بخش ها دیده می شود.
زمانی قمی با بیان اینکه مطبوعات هم همیشه از این نگاه آسیب جدی خورده است، اظهار کرد: اگر خانه مطبوعات شکل نمی گرفت به دلیل برخی دخالت هایی بود که شاید خیلی مرتبط با خود ذات خانه و مطبوعات نبوده است و از همان نگاه پوپولیسمی نشات می گرفته است.
وی توضیح داد: امیدورایم با تغییر رویکرد و نگاه متفاوت به منزلت اصلی مطبوعات که تا آن فاصله زیادی است رسید.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز با اشاره به اینکه خانه مطبوعات استان مرکزی با عدم فعالیت ده ساله روبرو بوده است اظهار داشت: مساله تشکیل خانه مطبوعات در استان از جمله دغدغه های حوزه فرهنگی بود که با برگزاری انتخابات خوشبختانه تعیین تکلیف شد.
مهدی حقیقی افزود: استان مرکزی زادگاه مفاخر ایران است و در زمینه های مطبوعاتی و رسانه ای نیز ریشه تاریخی عمیقی دارد بنابراین فعالیت رسانه ای در این استان از اهمیت زیادی باید برخوردار باشد.
مدیر خانه مطبوعات استان مرکزی نیز در این آیین گفت: فعالیت تاثیرگذار و موفق خانه مطبوعات استان مرکزی در گرو انسجام و یکپارچگی میان اعضا است.
علی حیدر شاه حسینی افزود: وقفه ده ساله ای که در تشکیل خانه مطبوعات استان ایجاد شده باید جبران شود و از تجربه افرادی که در این مجموعه فرهنگی با سوابق تخصصی و مطبوعاتی حضور دارند بهره گرفته شود.
خانه مطبوعات استان مرکزی دوباره راه اندازی شد؛ ولی این نگرانی که این بار دیگر هیچ مسئله ای سد راه فعالیت واقعی آن نشود همچنان وجود دارد، بهرحال به نظر می رسد. این بار کمی تفاوت وجود دارد استقبال و حمایت استاندار مرکزی از هیئت مدیره خانه مطبوعات در برگزاری و حضور بیشتر مسئولین استان نشان از تعاملی جدی برای یک اتفاق صنفی مهم برای خبرنگاران است که قطعا تاثیر متقابل آن در آینده دیده خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.