خانه » جدیدترین » مدیریت در سکوت

مدیریت در سکوت

دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ شماره ۱۵۹۵

اجرای طرح «شهردار شب» در ساوه

عادله یوسفی راد: شهردار ساوه از اجرایی‌شدن طرح «شهردار شب» خبر داد و گفت: نظارت بر فعالیت‌های شهرداری همچون رفت‌وروب معابر و جمع‌آوری زباله، آبیاری فضای سبز، لکه‌گیری‌های آسفالت، اجرای بخشی از پروژه‌های عمرانی، نظارت بر پیمانکاران و بازدیدهای میدانی شبانه ازجمله فعالیت‌های شهردار شب است.
امیررضا یوسفیان در گفت‌وگو با وقایع استان با بیان اینکه طرح «شهر شب» در یکی از جلسات شورای معاونان مطرح شده است، اظهار کرد: در این نهاد برای کنترل، نظارت و رسیدگی به حوادث و اتفاقات احتمالی که در طول شب رخ می‌دهد، «شهردار شب» تعریف شده است.
وی افزود: هدف از اجرای این طرح نظارت بر فعالیت‌ها در ساعت‌های غیراداری بوده تا خدمات به طور مطلوب به شهروندان ارائه شود.
شهردار ساوه خاطرنشان کرد: نظارت بر فعالیت‌های شهرداری همچون رفت و روب معابر و جمع‌آوری زباله، آبیاری فضای سبز، لکه‌گیری‌های آسفالت، اجرای بخشی از پروژه‌های عمرانی، نظارت بر پیمانکاران و بازدیدهای میدانی شبانه ازجمله فعالیت‌های شهردار شب است.
شهردار ساوه با بیان اینکه از مهم‌ترین وظایف شهردار شب رفع نواقص است، تصریح کرد: نظارت بر عملکرد کشیک‌های شهر در حوزه خدمات شهری، اجراییات و فضای سبز شهرستان ساوه در مناطق مختلف شهری، نظارت بر رفت و روب معابر و حمل زباله، کنترل حیوانات ولگرد، نظارت بر پروژه‌های عمرانی، کنترل و بررسی شبانه از سطح شهر برای رصد کردن و شناسایی نواقص امورات شهری، کنترل و نظارت بر تخلیه و حمل پسماند و نظارت بر حسن اجرای کار، نظارت، همکاری و کنترل بر عواملی همچون سازمان آتش‌نشانی و مدیریت بحران از اهداف اجرای طرح شهردار شب است.
یوسفیان با بیان اینکه با اجرای این طرح امنیت در شب بیشتر و بزه‌های اجتماعی کمتر می‌شود، تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه مشکل، انجام اموراتی همچون هماهنگی با پلیس راهور، راهنمایی و رانندگی و اطلاع‌رسانی به عوامل مختلف اجرایی در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه انتخاب شهردار شب، به صورت دوره‌ای و از میان نیروهای شهرداری خواهد بود، گفت: شهردار شب در اصل فرصتی برای سایر مدیران ایجاد می‌کند تا بتوانند سکان‌دار مدیریت شهری باشند؛ این طرح میان نیروهای مدیریتی شهرداری ساوه به صورت چرخشی ادامه خواهد داشت تا آنان علاوه بر آموزش و آشنایی با دیگر حوزه‌های شهرداری، گردش شغلی خوبی را تجربه کنند.
شهردار ساوه افزود: کنترل و نظارت بر عملکرد شهردار شب برعهده اداره بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات اداره حراست است.

وظایف شهردار شب
شهردارشب، از جمله مشاغل برای شهرهایی است که هرگز نمی‌خوابند. تغییر فرهنگ و عادات افراد باعث شده تا کار و فعالیت در شب هم ادامه داشته باشد و برخی از نهادها از جمله شهرداری‌ها ۲۴ ساعته شوند.
دنیای امروز، شب زنده‌داری را ترویج داده است و در برخی شهرهای بزرگ جهان، افراد هنگام شب نیز همانند روز فعال هستند و زندگی شبانه رونق دارد.
رشد سریع شهرها به این معناست که اکنون زمان آن رسیده تا سیاستمداران، تعادل مناسبی بین اقتصاد در شب، فرهنگ و تامین امنیت را در نظر بگیرند، البته قبل از انجام هر کاری باید فرهنگ فعالیت‌های شبانه در شهرهای بزرگ ارائه شود.
شبکاری در برخی حرفه‌ها ضروری است؛ شب برای برخی افراد، آغاز کار و فعالیت است و زنگ خواب گروهی از اقشار جامعه با طلوع خورشید گره می‌خورد.
به گفته روان شناسان، تغییر الگوی خواب، زمینه ساز بروز برخی ناهنجاری هاست؛ تغییر خلق، تحریک پذیری، عصبانیت، مشکل در تعامل با محیط، فراموشی، اختلال هوشیاری و ایجاد مشکلات جسمی و… با این تغییر الگوی خواب افزایش می یابد.
زندگی شبانه یک نمود برجسته از ارتباط پیچیده و پویا و فرایندهایی است که بین اقتصاد، جامعه و فرهنگ وجود دارد. با توجه به این عوامل زندگی شبانه را می‌توان در دو بعد «عینی-کالبدی-کارکردی» و «ذهنی- روانی-ادراکی» دسته بندی کرد … شب‌های روشن ترکیب وصفی قابل تاملی برای بازتعریف زندگی شبانه در این دو بعد است.
با این حال بویژه در کلانشهرها فعالیت شبانه اجتناب ناپذیر است و یکی از نهادهایی که بالاترین میزان شب کاری را دارد، شهرداری است.
اینجاست که واژه جدید شهردار شب به گوش مى خورد اما به راستى وظایف یک شهردار شب چیست؟
طبق قانون وظایف شهردار شب بدین شرح مى باشد:
١- نظارت بر عملکرد کشیکهای شب فضای سبز ، خدمات شهری واجرائیات مناطق هشتگانه در جهت ارتقاء کیفیت امور محوله
٢- نظارت بر عملکرد ستاد ضایعات ساختمانی ، گودبرداری وتخلیه نخاله در شب وجلوگیری از بروز مشکلات وبی نظمی در امور محوله
٣- نظارت بر عملکرد عوامل حمل زباله ، رفت وروب، اتلاف سگ های ولگرد وجانوران ناقل بیماری درشب وارائه گزارش به مدیر مافوق
۴- سرکشی مستمر از سکوهای حمل زباله ( تخلیه وحمل پسماند) ونظارت بر حسن اجرای کار در شب
۵- نظارت وهمکاری با عوامل آتش نشانی ، راهور وارگان های امداد رسان در مواقع وقوع حادثه درشب
۶- انجام صحیح وبه موقع امور محوله ودستورات رسیده از مدیر ما فوق وارائه گزارش عملکرد
٧- همکاری وهماهنگی با سازمان خدمات موتوری در جهت تامین ادوات وماشین آلات مورد نیاز مناطق در شب ورفع مشکلات مطروحه.
یکی از مشکلات این است که علاوه بر مدیریت فعال شهری در شب‌ها، آسیب‌های اجتماعی شهر نیز شب‌ها فعال است. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در شب آشکارتر می‌شوند و گاهی شهرداری‌ها می‌توانند بر آن نظارت داشته باشند؛ تمرکز بر فرهنگ در شب، انسجام اجتماعی بیشتری را در شهرها ایجاد می‌کند.
شهرهایی که فعالیت اقتصادی شبانه دارند، در تجارت و جذب گردشگر برای پول و شغل بیشتر برای کارگران شب، پیشتاز هستند.
مدیران شهری عنوان کردند: نادیده گرفتن زندگی شبانه شهروندان، زمینه‌ساز افزایش جرم در شهرها می‌شود که شهردار شب نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت.
از مهمترین مواردی که بعد از تامین امنیت در شهرها باید فراهم شود، ایجاد محیطی امن برای توسعه صنعت گردشگری شبانه و همچنین افزایش شغل و گسترش کسب و کار است.
یکی از موارد مهم در شهرها، تقاضا برای سفرهای شبانه است که رو به گسترش بوده و در بسیاری از شهرهای جهان، گردشگری شب انجام می‌شود و البته نیاز به نظارت دارد.
اقتصاد شبانه، پتانسیل‌های بسیاری دارد. طراحان، موسیقی‌دانان و افراد بسیاری از شب به عنوان زمانی برای ارائه مهارت‌های خود استفاده می‌کنند. آرامش در شب بسیار مهم است، البته در کنار تفریح و آرامش شب، رونق کسب و کار و اقتصادهای شبانه را هم باید در نظر گرفت.
بسیاری از شهرها قصد دارند با ایجاد امنیت و آرامش ۲۴ ساعته، اقتصاد را تقویت کنند.
فعالیت‌های شبانه در کلانشهرهای ایران هم اجتناب‌ناپذیر است و از نهادهایی که بالاترین میزان شب‌‌کاری را در ایران دارند، شهرداری است.
انتقال پسماند، شست وشوی خیابان‌ها‌، فعالیت فنی و عمرانی در شب از مهمترین فعالیت‌های شهرداران شب است.شهردار شب از بین معاونان، مشاوران و شهرداران مناطق انتخاب می‌شود و به صورت دوره‌ای هر کدام یک شب شهردار شب می‌شوند. شهرداران شب، وظیفه گشت‌زنی شبانه، رسیدگی به امور و کارهای شبانه شهرداری، بررسی اقدمات شبانه شهر و… را بر عهده دارند.
اطلاع از وضعیت و میزان آمادگی یگان‌های آتش‌نشانی، مدیریت مواقع بحران و رصد و پیگیری کیفیت خدمات شهری از مهمترین وظایف شهرداران شب است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.