خانه » جدیدترین » کاهش ۳۰ درصدی بارش باران در استان مرکزی در بلند مدت

کاهش ۳۰ درصدی بارش باران در استان مرکزی در بلند مدت

پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱

یوسف عرفانی نسب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در هفته صرفه جویی در مصرف آب (۱تا ۷ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ، به تشریح وضعیت منابع آبی استان و عملکرد این شرکت در بخش های آب و فاضلاب پرداخت.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی یوسف عرفانی نسب با اشاره به هفته صرفه جویی در مصرف آب از یکم تا هفتم تیرماه بر اقدامات فرهنگی برای کاهش مصرف آب در رسانه ها تاکید کرد.
وی اظهار داشت : در بلند مدت وضعیت بارش ها در استان مرکزی ۳۰ درصد کاهش داشته است و وضعیت بارندگی ها در فصول بهار طی دو سال گذشته مناسب نبود.
وی به تشریح وضعیت آب شهرها و روستاهای دارای تنش آبی پرداخت و بیان کرد: با اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته تنش آبی پیش بینی شده در دو شهر تفرش و مامونیه برطرف گردید.
وی در این باره افزود : حفاری دو حلقه چاه آب در شهر مامونیه و اصلاح و توسعه خط اضطراری آب از چشمه هفتیان در شهر تفرش از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای تامین آب مورد نیاز برای جلوگیری از تنش آبی در این دو شهر می باشد.
وی ادامه داد : در سال گذشته ۱۵۰ روستا با تنش آبی مواجه بودند که با برنامه ریزی و اجرای پروژه های آب رسانی ، این رقم در سال جاری به ۱۰۷ روستا رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به آب‌رسانی سیار در برخی روستاها اظهار کرد: در ابتدای تابستان ۲۳ روستای استان با تنش آبی مواجه شدند که برای عبور از این شرایط توسط شرکت اب و فاضلاب استان مرکزی آب‌رسانی سیار انجام می‌شود .
عرفانی نسب در ادامه عنوان کرد : با ۲۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب توسط مشترکین، می توانیم از تنش آبی در تابستان عبور نماییم.
وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در ارتقای سطح فرهنگی جامعه تصریح کرد: نقش رسانه در ارتقای سطح فرهنگی جامعه انکارناپذیر است و در این میان مطبوعات، رسانه های جمعی به عنوان پرمخاطب ترین رسانه های فعال در جامعه می توانند نقش پررنگی را در جهت بهبود الگوی مصرف و صرفه جویی در مصرف آب در بین مشترکین ایفا نمایند .
اجرای پروژه های مهم آبرسانی در شهرها و روستاها
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در ادامه با اشاره به پروژه های در دست اجرای این شرکت در بخش های آب و فاضلاب عنوان کرد گفت : تکمیل فاز دوم اب شیرین شهر فرمهین، بازسازی ایستگاه های پمپاژ اراک، ساخت ۶ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در شهر های مامونیه ، فرمهین و محلات و اجرای خط انتقال بلوار امام در ساوه ، را از مهمترین پروژه های آب رسانی در شهر های استان نام برد.
وی آبرسانی به ۶۷ روستای استان در قـالب پروژه هــای محرومیت زدایی با همکاری قرار گاه امام حسن مجتبی را با اعتباری بالغ بر ۲۳۳ میلیارد تومان در ۵ شهرستان کمیجان ، خنداب ، خمین ، ساوه و شازند را از دیگر پروژه های در دست اجرای این شرکت در سال جاری عنوان کرد.
عرفانی نسب افزود : اجرای ۱۷۵ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، ساخت ۱۸ باب مخزن ذخیره آب با مجموع ظرفیت ۴ هزار متر مکعب ، اجرای ۲۰ کیلومتر خط انتقال برق و حفر و تجهیز ۱۰ حلقه چاه را از جمله اقدامات این شرکت در راستای طرح جهاد آب رسانی عنوان کرد .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تلاش برای تکمیل مجتمع ۴۲ روستایی کمال صالح شازند در سال جاری را از جمله پروژه های مهم این شرکت در سال جاری عنوان نمود.
وی افزود : با اشاره به اجرای طرح های فاضلاب در سطح استان اظهار کرد: طی برنامه ریزی های صورت گرفته فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب اراک در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید و هم اکنون این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
عرفانی نسب ادامه داد : ساخت مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب خمین با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و تصفیه خانه فاضلاب شهر های شازند و آستانه را از دیگر پروژه های در دست اجرای این شرکت در بخش فاضلاب عنوان کرد.
سرانه مصرف آب در استان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در بخش دیگر سخنان خود به بالا بودن سرانه مصرف آب در استان اشاره نمود و گفت : الگوی مصرف آب ۱۴۰ لیتر تعیین شده است که ۱۵۸ لیتر سرانه مصرف اب درشهر ها و ۱۸۴ لیتر سرانه مصرف آب برای هر نفر در هر روستا در حال حاضر می باشد.
وی بیان کرد: ۴۸ درصد از مشترکین الگوی مصرف اب را رعایت می کنند به طوری که ۲۵ درصد از آب تولیدی را مصرف می نمایند اما ۵۲ درصد از مشترکین بیشتر از الگو ، آب را مصرف می کنند به طوری که ۷۵ درصد از آب تولیدی را مصرف می کنند.
یوسف عرفانی نسب گفت : ۷۰ درصد آب منازل در ظرفشویی ها سرویس های بهداشتی و حمام ها استفاده می شود و مردم میتوانند با مدیریت مصرف آب زمینه را برای حل بسیاری از مشکلات کمبود آب فراهم نمایند.
وی قیمت تمام شده آب بهاء را ۱۶۰۰ تومان عنوان نمود و میانگین فروش اب به مشترکین را ۷۷۰ تومان دانست.
وی در خصوص افزایش هزینه اقامتگاه های غیر دائم بیان کرد: اگر مصرف آب در این اقامتگاه های که معمولا در آخر هفته استفــاده می شود برای آبیاری غرق آبی و پرکردن استخر ها استفاده نشود مطمنا هزینه آب بهاء آنان با بقیه مشترکین فرقی نمی کند.
کیفیت آب در اراک و سایر نقاط استان
عرفانی نسب در بخش دیگر سخنان خود به کیفیت آب اشاره نمود و این اطمینان را داد که هیچ یک از مشترکین آب بی کیفیت تحویل نخواهیم داد اظهارکرد: عامل نگرانی و تهدید نیترات آب می باشد و ما در شهر اراک میزان نیترات اب در حد استاندارد می باشد اما ممکن است در برخی از مناطق طعم و مزه آب فرق داشته باشد که این به معنای بی کیفیت بودن آب محسوب نمی شود.
وی اظهار امیدواری نمود با تکمیل رینگ جنوبی خط کمال صالح به اراک توسط شرکت آب منطقه ای میزان اختلاط آب چاه ها با آب سد در شرایطی برسد که طعم آب هم در برخی مناطق شهر اراک بهتر گردد.
وی به کیفیت آب در شهر فرمهین اشاره نمود و گفت : با راه اندازی تصفیه خانه آب در این شهر در سال گذشته میزان نیترات آب مدیریت شد و گرچه این تصفیه خانه در حال تکمیل هست و هم اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت در حال استفاده می باشد اما کیفیت آب این شهر به خوبی مدیریت شد.
وی افزود : در روستاهایی که کیفیت آب نامناسب بوده و نیترات بالا می باشد با تانکرهای سیار آب با کیفیت برای مصارف شرب و پخت و پز در اختیار مردم قرار می گیرد و آب داخل شبکه برای مصارف بهداشتی استفاده می شود.
وی روستاهای استان را که دارای سیستم آب شیرین می باشند را ۳۰ روستا عنوان نمود و اظهار کرد: در برنامه امسال هم ۱۵ روستا از آب سیستم شیرین کن بهره مند خواهند شد.

استفاده از پساب فاضلاب نیازمند تغییر در سیاستگذاری ها می باشد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه بیش از ۱۳۰۰ لیتر پساب فاضلاب در استان تولید می شود که از این مقدار فقط ۲۰ درصد آن در صنایع استفاده میشود و اظهار امیدواری کرد و گفت: سیاستگذاری ها و قوانین به سمتی برود که صنایع ما را سوق بدهند که برای تامین آب مورد نیاز خود از پساب فاضلاب استفاده نمایند.
در ابتدای این جلسه آزاده کرمی مدیر دفتر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به هفته صرفه جویی نقش رسانه را در تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم بیش از پیش از ظرفیت رسانه برای اصلاح باورهای غلط جامعه در مصرف آب بهره گیری نماییم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.