خانه » پیشنهاد سردبیر » مجمع نمایندگان استان و استاندار با معاون اول رییس جمهور دیدار کردند/قول های آقای معاون

مجمع نمایندگان استان و استاندار با معاون اول رییس جمهور دیدار کردند/قول های آقای معاون

شنبه ۱۷ تیر ۹۶ شماره ۶۲۴
***
وقایع استان
عباس لعل بار
***
مجمع نمایندگان استان همراه با استاندار به دیدار اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور رفتند. این دیدار با محوریت بررسی مسائل مختلف استان از جمله مشکلات واحدهای تولیدی، اشتغال و تولید و پیگیری پروژه های سفر استانی رییس جمهور در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
معاون اول رییس جمهوری در این دیدار استان مرکزی را استانی پرظرفیت و دارای استعدادهای فراوان در بخش های مختلف توصیف کرد و گفت: استان مرکزی استانی است که در کنار مسائل و مشکلاتی که دارد، آماده توسعه، ترقی و پیشرفت است.
اسحاق جهانگیری با بیان اینکه استان مرکزی از جهات مختلف برای کشور دارای اهمیت است، افزود: استان مرکزی استانی فرهنگی و تاریخی و خاستگاه بسیاری از شخصیت های برجسته دینی و سیاسی کشور است که همواره بر تارک ایران درخشیده است.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه زادگاه امام خمینی (ره) استان است، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) افتخار مردم ایران و مردم استان مرکزی هستند و این استان با جایگاه والای فرهنگی که دارد باید جزء استان های نخست و پیشتاز کشور در همه زمینه ها باشد.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه باید توسعه استان مرکزی توسعه ای متوازن و هماهنگ باشد، تصریح کرد: واحدهای بزرگ صنعتی باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و اینگونه نباشد که مردم و ساکنین اطراف واحدهای بزرگ صنعتی احساس کنند که قرار است فقط عوارض و آلایندگی های صنعتی نصیب آنها شود.
وی با اشاره به مصوبه اخیر شورای اقتصاد مبنی بر لزوم پذیرش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی از سوی شرکت ملی نفت ایران در غرب کارون، گفت: در این مصوبه تأکید شده است که شرکت ملی نفت باید سه درصد از سرمایه گذاری خود در غرب کارون را برای پاسخگویی به مطالبات اجتماعی و فرهنگی مردم و مسائل زیست محیطی این منطقه هزینه کند و در چارچوب همین مصوبه سایر شرکت ها و واحدهای بزرگ صنعتی باید به مسئولیت اجتماعی و فرهنگی عمل کنند و رعایت الزامات زیست محیطی را بنمایند.
معاون اول رییس جمهوری در ادامه با اشاره به برنامه ریزی و تلاش های دولت در سال گذشته در جهت حل مشکلات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط افزود: سال گذشته در کنار رسیدگی به واحد های کوچک و متوسط برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ نیز کارگروهی ملی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شد تا به مشکلات اینگونه واحدها نیز رسیدگی شود.
جهانگیری با تاکید بر اینکه باید برای حل موانع و مسائل پیش روی واحدهای بزرگ صنعتی نیز چاره اندیشی کنیم، از معاون نظارت و هماهنگی خود خواست کارگروهی متشکل از بخش های مربوطه برای استان مرکزی تشکیل دهد تا چالش های اصلی صنایع بزرگ استان مرکزی و سایر موانع اعلام شده از سوی نمایندگان مردم این استان را مورد بررسی قرار دهند و برای حل این چالش ها چاره اندیشی کنند.
در این جلسه استاندار مرکزی نیز گزارشی از وضعیت استان در بخش های مختلف ارایه کرد و گفت: تا کنون ۵۲ جلسه اقتصاد مقاومتی در استان تشکیل شده که ۴۳ جلسه مربوط به سال ۹۵ بوده است.
وی با اشاره به آثار و نتایج برآمده از برنامه ریزی ها و تلاش های صورت گرفته در استان مرکزی گفت: کاهش نرخ بیکاری، کسب رتبه چهارم در میزان سرمایه گذاری صنعتی، افزایش درآمدهای مالیاتی، مثبت شدن تراز تجاری و تصویب ۱۱ طرح سرمایه گذاری در استان از جمله دستاوردها و موفقیت های حاصل شده است.
درخواست های نمایندگان از معاون اول
دکتر علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در خصوص نشست مجمع نمایندگان و استاندار با معاون اول رییس جمهور در گفتگو با ایسنا گفت: در راستای نشست های روتین با وزیران و معاونان رییس جمهور، مجمع نمایندگان استان مرکزی نیز جلسه‌ای با معاون اول رییس جمهور و برخی مسئولین از نهاد ریاست جمهوری از جمله معاون امور مجلس رییس جمهور برگزار کرد و در این نشست مباحث مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
وی بیان کرد: در ابتدای این نشست گزارش کلی از سوی استاندار استان مرکزی در خصوص فضای کلی استان ارائه شد و سپس تک‌تک نمایندگان مسائل و مشکلات استان و حوزه انتخابیه خود را مطرح کرد که برخی از مشکلات با رویکرد کلان استانی بود و برخی هم خاص شهرستان و حوزه انتخابیه خود به شمار می‌رفت.
وی با اشاره به تعدد موارد مطرح شده از سوی نمایندگان استان در این نشست، افزود: به جهت تعدد مطالبات و موارد طرح شده از سوی مجمع نمایندگان استان، نامه‌هایی که از قبل با امضای نمایندگان و استاندار تنظیم شده بود جهت بررسی و رسیدگی به معاون اول رییس جمهور تقدیم شد تا با صدور دستورات لازم پیگیری شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در ادامه با محورهای مهم این نشست اشاره کرد و گفت: نخستین موضوع پیگیری مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی بود.
وی بیان کرد: از آنجاکه بخش عمده‌ای از اعتبارات سفر هیات دولت به استان مرکزی به میزان ۹۳۰ میلیارد تومان هنوز تخصیص پیدا نکرده است، لذا مجمع نمایندگان از معاون اول رییس جمهور خواست تا در تخصیص این اعتبارات که بخشی از آن مربوط به سال ۹۵ و بخشی هم به سال ۹۶ بود تسریع شود و این اعتبارات به صورت کامل و براساس همان برنامه زمان‌بندی سفر که مصوب شده بود اختصاص یابد و تاکید شد که با توجه به انتظارات موجود مردم استان، تسریع در تخصیص ضرورت دارد.
کریمی در ادامه به طرح های مهمی که در استان می تواند راهگشا باشد اشاره کرد و گفت: در این نشست موضوع احداث اتوبان ساوه به اراک از محور تفرش، آشتیان و فراهان مطرح شد که این مسیر قطعه‌ای است از اتوبان تهران- اندیمشک که بخش‌هایی از آن در استان‌های لرستان و خوزستان اجرا شده است و بخش دیگری هم حدفاصل خرم آباد تا اراک در حال اجراست و پیشنهاد شد قطعه حدفاصل ساوه تا اراک از مسیر شهرستان‌های تفرش، آشتیان و فراهان عملیاتی شود و قطعا باعث تحول و توسعه در استان خواهد شد.
وی بیان کرد: احداث این مسیر یک محور دسترسی جدید را در کریدور شمال به جنوب از استان مرکزی ایجاد خواهد کرد و مسیر دسترسی پایتخت به اراک با احداث این محور جدید و طبعا مسیر شهرهای استان مرکزی نظیر ساوه، تفرش و سایر شهرهای مستقر در این مسیر به اراک کوتاهتر خواهد شد.
وی گفت: از آنجاکه قرار است برای دسترسی تهران به جنوب کشور، یک مسیر موازی با همین مسیر فعلی تهران به قم ایجاد شود و یک اتوبان جدید در همین محور احداث شود لذا پیشنهاد مجمع نمایندگان استان این بود که این راه دسترسی از مسیر ساوه، تهران، تفرش و در حوزه جغرافیایی استان مرکزی ایجاد شود و به عبارتی مسیر تهران به جنوب از حوزه سرزمینی استان مرکزی انتخاب شود و از آنجا که طرح این پروژه تهیه شده و توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در استان لرستان در حال اجراست، لذا درخواست نمایندگان استان از معاون اول رییس جمهور، اجرای قطعه دیگر این مسیر دسترسی از سمت استان مرکزی است.
کریمی تاکید بر لزوم دو خطه کردن راه آهن اراک به قم را از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بیان کرد و گفت: این مهم حجم عبوری حمل و نقل ریلی استان مرکزی را به سایر نقاط کشور ارتقا خواهد داد. همچنین پیشنهاد شد قطار سریع‌السیری که از تهران اصفهان از منطقه سلفچگان عبور می‌کند، از سلفچگان هم به سمت اراک قطار سریع‌السیر عبور کند.
وی ادامه داد: با توجه به موقعیت صنعتی استان و مشکلاتی که واحدهای صنعتی استان بویژه در شهرهای اراک و ساوه دارند قرار شد یک جلسه ویژه تحت نظر معاونین و همکاران معاون اول رییس جمهور اختصاصا برای رسیدگی به امور و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ استان تشکیل و در این جلسه تصمیمات راهگشایی برای این واحدها که هم به لحاظ اشتغال و هم حجم تولید برای استان مهم و سرنوشت‌ساز هستند، اتخاذ شود.
این نماینده مردم در خانه ملت به ارائه گزارشی از وضعیت اعتبارات استان به معاون اول رییس جمهور اشاره کرد و گفت: در استان مرکزی چندین برابر حجم اعتباراتی که از محل تملک و دارایی سرمایه‌ای و اعتبارات سالانه‌دریافت می‌شود، درآمدهای مالیاتی در استان وجود دارد و استان این درآمدها را به دولت می‌پردازد. لذا تاکید شد که استان بتواند از ظرفیت مازاد درآمدهایی که برای دولت ایجاد می‌کند، استفاده کند و بهره‌مند شود و به عبارتی منابع حاصل شده در استان مرکزی از استان خارج نشود و در خود استان هزینه شود تا زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت استان شود.
وی تاکید بر ضرورت تسریع در طرح آبرسانی به ساوه از سد کوچری را از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بیان کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه مدتی است که آغاز شده است و نیاز است که با سرعت بیشتر و حمایت اعتباری لازم پیشرفت کند.
کریمی گفت: در مورد سایر شهرهای استان هم پیشنهاداتی از جمله ایجاد منطقه ویژه اقتصادی تخصصی سنگ در محلات مطرح شد و قرار شد معاون اول رییس جمهور این مهم را پیگیری کند و همچنین درخواست شد مجوز فایناس بیمارستان هزار تختخوابی استان مرکزی نیز به صورت سرمایه‌گذاری صادر شود تا بتواند ظرفیت حوزه درمان استان را ارتقا دهد.
وی در ادامه تصریح کرد: تمامی این پیشنهادات مطرح و بر ضرورت عملیاتی شدن این پیشنهادات تاکید شد و معاون اول رییس جمهور نیز قول داد با توجه به منابع مالی موجود دولت تلاش خواهد کرد که نیازها با توجه به مقدورات برطرف شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.