خانه » جدیدترین » لباس های گرم در بازارهای سرد

لباس های گرم در بازارهای سرد

شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱  شماره ۱۶۳۳

وقایع استان بررسی می کند؛ بیشتر خانواده ها با توجه به وضعیت اقتصادی شان تمایلی به خرید البسه زمستانی نشان نمی دهند

فاطمه چاپاری: با گذشت نزدیک یک ماه از فصل پاییز هوا کم کم رو به سردی می رود و تعداد اندکی از فروشگاه های پوشاک نمونه های لباس گرم را در ویترین گذاشته اند در حالی که در دیگرفروشگاه های لباس مقواهای رنگی با نوشته های تخفیف بر روی مانکن هایی که لباس تابستانه بر تن دارند خودنمایی می کند، شیوع کرونا، تورم، بالا رفتن قیمت دلار و… قدرت خرید مردم را کاهش داده است و از طرفی هم نرخ ارز و بحران‌های تهیه مواد اولیه، افزایش دستمزد کارگر، اجاره کارگاه، مغازه و… نیز موجب شده قیمت نهایی پوشاک تناسب چندانی با قدرت خرید مصرف کننده نداشته باشد. همه این عوامل رونق را از بازار لباس گرم امسال ربوده است. خانواده ها تنها به تهیه کفش و لباس برای کودکانشان اکتفا می کنند و بسیاری از افراد به فکر استفاده از پوشاک قدیمی خود یا تعمیر آن افتاده‌اند. مریم مرادی یک از شهروندان اراکی است که می گوید: با اینکه احتیاج داریم برای فصل زمستان لباس گرم تهیه کنیم اما درآمد من و همسرم کفاف تهیه لباس گرم برای همه خـانواده را نمی دهد چرا که قیمت ها خیلی افزایش داشته و تنها توانستیم در سال گذشته از بازار حراجی یک کاپشن برای پسرم که دانش آموز است تهیه کنیم.

لباس ها در فصل خود به فورش نمی روند و فروشندگان توان اقتصادی تهیه مدل های جدید را ندارند
یحیی عباسی که سال هاست به کار فروش لباس زنانه مشغول است به خبرنگار وقایع استان می گوید: با شیوع ویروس کرونا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد اما در سال جاری وضعیت اقتصادی مردم به شدت ضعیف شده به گونه ای که ما هنوز نتوانسته ایم با وجود تخفیف های بالا لباس های تابستانه خود را به فروش برسانیم و نمونه های لباس گرمی که در انبار داشتیم را هم به تازگی با قیمت های بسیار پایین تری از نرم بازار در بین دیگر لباس ها قرار داده ایم اما مردم هیچ استقبالی از خرید پوشاک گرم ندارند.
وی ادامه می دهد: در سال های گذشته به محض تغییر فصول اقدام به خرید نمونه های جدید پوشاک بهاره، تابستانه، زمستانه و همچنین پاییزه می کردیم که به سرعت هم به فروش می رفتند و حتی برخی نمونه های پرفروش چندین بار شارژ می شد، اما امسال مدل های جدیدی نداریم چرا که هنوز کارهای قبلی به فروش نرسیده و سودی عایدمان نشده و از طرفی هم نمونه های جدید به قدری گران است که من فروشنده قدرت تهیه آن را ندارم چه رسد به خریدار. بسیاری از همکاران من آستانه ورشکستگی هستند من افرادی را می شناسم که حتی قادر به تامین کرایه مغازه خود هم نیستند و به فکر تعطیلی فروشگاه هایشان افتاده اند.

قیمت کفش زمستانه بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است
شعبان آزادی فر رئیس اتحادیه کیف و کفش استان مرکزی نیز دراینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: درآمد مردم پایین آمده و خرید و فروش کاهش یافته، فروش نسبت به سال گذشته خیلی کم شده است. بنده زمانی چکمه می دوختم و به قدری سفارشات بالا بود که در تحویل به موقع آن بد قول می شدیم اما در حال حاضر مغازه ها تعدادی چکمه برای فروش می آورند بسیاری از آن را هم باید پایان سال به حراج بگذارند. اما در حال حاضر بنده تولیدی خود را جمع کرده ام و فعلا فقط به کار فروش می پردازم.
وی می افزاید: قیمت ها نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است. کارگرهای کفاشی تک دوزی کار می کنند به این صورت که برای دوخت هر جفت کفش مبلغی پول دریافت می کنند و از همین رو دستمزد کارگری تاثیری روی افزایش قیمت کفش نداشته و بالا رفتن نرخ مواد اولیه را می توان دلیل اصلی این موضوع دانست.
رئیس اتحادیه کیف و کفش استان مرکزی اظهـار می کند: با این همه به علت اینکه چرم و چسب و دیگر مواد اولیه تولید کفش ایرانی است و وارداتی نمی باشد از بازار کفش نسبت به دیگر کالاها با افزایش قیمت کمتری مواجه بوده ایم.
وی در پایان خاطرنشان می کند: کفش فروشان نسبت به نیاز بازار جنس می آورند چرا که کفش به ویژه مدل های زنانه و بچگانه به سرعت بنجل می شوند به طوری که کفشی که امروز ۲۰۰ هزار تومان قیمت اش است را در صورت به فروش نرفتن چند ماه بعد باید به قیمت ۵۰ هزار تومان فروخت که این مساله نیز از دیگر مشکلات فروشندگان کفش در شرایط اقتصادی فعلی است، به طور کلی صنف فروشندگان کیف و کفش در سال جدید تنها در آغاز مهرماه فروش خوبی را داشتند چرا که خانواده ها پس از گذشت حدود دوسال از شیوع کرونا مجبور بودند برای دانش آموزانشان کیف و کفش تهیه کنند.

بسیاری از کارگاه های تولیدی تعطیل شده اند و باقی کارگاه ها با نیمی از توان خود کار می کنند
داود محمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک نیز به خبرنگار وقایع می گوید: پارچه ای که برای پوشاک زمستانه مورد استفاده قرار می گیرد نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته و از سویی هزینه دستمزد کارگر نیز ۵۷ درصد گرانتر شده است و تمام این عوامل در قیمت پوشاک زمستانه تاثیر خواهد داشت.
وی ادامه می دهد: تولیدکنندگان، یک فصل پیشتر لباس ها را آماده ارائه به بازار می کنند چرا که آماده سازی لباس علاوه بر دوخت و دوز، مراحل چاپ، گلدوزی، بسته بندی و توزیع را نیز در برمی گیرد به گونه ای که پوشاکی که الان به فروش می رسد سه ماه قبل تولید شده است.
محمدی اظهار می کند: امسال تقریبا تمامی کارگاه ها با نیمی از توان خود مشغول به کار بوده اند و می توان گفت تولید پوشاک کاهش چشمگیری داشته است و حدود ۳۰ درصد از تولیدکنندگان نیز دیگر کار نمی کنند و به کارگری روی آورده اند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک توضیح می دهد: بخش زیادی از آن جا که مواداولیه برای تولید نخ و پارچه از پنبه و از راه کشاورزی تامین می شود، ما در این حوزه به کشورهای خارجی وابسته هستیم و با جنگ اوکراین و گران شدن دلار و .. قمیت ها افزایش بسیاری داشته و از همین رو خرید نیز کاهش یافته و مردم سعی می کنند همان لباس های قبلی خود را استفاده کنند.
وی می افزاید: برای نمونه قیمت تمام شده یک تک پوش مردانه دورس سه نخ، که در سال گذشته ۱۲۰ هزار تومان بود امسال به ۲۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است که این لباس با توزیع در بازار و اضافه شدن سود عمده فروش و تک فروش به آن با قیمت بالاتری به دست مشتری خواهد رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.