خانه » جدیدترین » قطعی برق؛ از سوء مدیریت تا سوء مصرف

قطعی برق؛ از سوء مدیریت تا سوء مصرف

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ شماره ۱۴۴۲

قطعی برق؛ از سوء مدیریت تا سوء مصرف

حسین معافی

فعال فرهنگی و اجتماعی

قطعی برق در روزهای گذشته مشکلات زیادی را برای مردم در حوزه های مختلف به وجود آورده است و نارضایتی های گسترده ای در سراسر کشور باعث شده است. صنعت برق یک صنعت زیر بنایی است و همه فعالیت های جامعه بدون برق مختل خواهد شد. اختلال در کارهای تولیدی و صنایع، مخابرات، ادارات، آموزش و کارهای روزمره مردم در این شرایط سخت کرونایی به گرفتاری های مردم افزوده و نگرانی هایی را برای آنان به دنبال داشته است.
به راستی علت اصلی قطعی برق چیست؟
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، روز شنبه ۱۲ تیر در جمع خبرنگاران گفته بود: ظرفیت قابل تولید نیروگاه‌ها حدود ۵۴ هزار مگاوات و نیازمصرف برق به ۶۵ هزار مگاوات رسیده است. رجبی مشهدی ادامه داده بود: روز شنبه هم همین اتفاق افتاد و ما به دلیل محدودیت در تأمین برق مجبور به خاموشی بدون برنامه‌ریزی شدیم. سخنگوی صنعت برق به ایلنا گفته بود: شاید این هفته گرم ترین هفته سال باشد، برآورد و پیش‌بینی‌ها این است که مصرف برق کشور به عدد ۶۵ هزار مگاوات و بالاتر برسد که رکورد جدیدی در صنعت برق خواهد بود. او خاطرنشان کرده بود: با افزایش دمای هوا و همچنین افزایش میزان تقاضا احتمالاً تا آخر هفته، باز هم مجبور به اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده هستیم.
در بهار سال جاری و در حالی که هنوز یک ماه تا شروع تابستان باقی مانده بود، شاهد بروز محدودیت‌های جدی در تأمین برق کشور متناسب با نیاز مصرف بودیم و این امر منجر به بروز خاموشی‌های متعدد و سپس اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی‌شده و صدور جداول خاموشی‌های احتمالی در نقاط مختلف کشور شد.
ماجرای قطع برق در همان روزهای بهاری با حضور وزیر نیرو در مجلس شورای اسلامی بررسی شد؛ در حالی که نمایندگان قصور دولت، کوتاهی در تولید برق هسته‌ای و معاهده پاریس را عامل این خاموشی‌ها می‌دانستند اما وزیر نیرو گرمای زودرس، خشکسالی و استخراج رمز ارز را مقصر خاموشی‌ها اعلام کرد که نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشدند.
اظهارات فوق به خوبی نشان می‌دهد که اگر هم رمز ارزها عامل افزایش مصرف شده‌اند ولی باز هم مدیریت دولت آنچنان قوی نبوده که حداقل در روز های سرد سال مانع از این مصرف یا کنترل آن شود. به هر حال آنچه بدیهی است اینکه افزایش مصرف برق با توجه به شرایط دمایی سال رخ داده ‌اما این مسئله امری غیرقابل پیش‌ بینی نبوده و مسئولان همواره می‌دانند که در زمستان به‌ دلیل سرمای هوا مصرف انرژی بیشتر می‌شود بنابراین باید از مدت‌ ها پیش این موضوع را مدیریت می‌کردند یا اینکه با پرمصرف‌ ها برخورد می‌کردند. بعد از دستور پیگیری قطع برق توسط رئیس دستگاه فضا، دیگر شاهد قطع برق نبودیم تا اینکه از روز شنبه ۱۲ تیر قطعی های برق به طور گسترده و بدون اطلاع قبلی شروع شد.
دلایل بروز خاموشی‌های اخیر را می‌توان در سه بخش توسعه ظرفیت‌ها، میزان تولید و میزان مصرف به‌صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:
الف) توسعه ظرفیت‌ها:
-۱ عدم‌توسعه لازم در بخش تولید
-۲ عدم‌توجه دولت به توسعه نیروگاه اتمی
-۳ عدم ‌تدبیر در رفع موانع توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر
-۴ عدم‌توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس
-۵ عدم‌توسعه ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی
ب)کمبودهای تولید:
-۱ خشکسالی
-۲ آماده‌نبودن واحدهای حرارتی
-۳ آماده‌نبودن نیروگاه اتمی بوشهر
ج) کمبودها ناشی از مصرف:
-۱ ورود زود هنگام وسایل سرمایشی به مدار
-۲ ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی به مدار
-۳ معضلی به‌نام رمز ارز
-۴ افزایش مصرف برق در صنایع
-۵ عدم‌اصلاح الگوی مصرف
امیدواریم که مسئولین نظارتی در کشور و استان مرکزی در اسرع وقت پیگیری های لازم را برای جلوگیری از قطع برق در روزها، ماه ها و سال های آینده انجام دهند و همه عوامل مؤثر در قطعی برق را بررسی و راهکارهای لازم را عملیاتی نمایند و دولت و وزارت نیرو هم مدیریت جدی تری نسبت به مصرف برق و مشکلات ناشی از آن داشته باشند. شایسته است که مردم فهیم استان مرکزی و همچنین صنایع بزرگ مستقر در استان، در جهت کاهش مصرف برق، اقدامات و همکاری های لازم را با مسئولین انجام دهند تا در این روزهای سخت کرونایی و گرمایی، شاهد خاموشی های کمتری در استان مرکزی و شهر اراک باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.