فیل سفید

چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹  شماره ۱۲۶۱

گفتگو با محمود تیموری، دکتری سیما و منظر شهری از دانشگاه سوربون پاریس در خصوص بررسی فجایع اجرای پروژه خیابان ۵۵ متری در شهر اراک

فیل سفید

طرح خیابان ۵۵ متری که از آن به عنوان نماد کارآمدی مدیریت شهری یاد می شود، طرحی بدون هیچ پشتوانه مطالعاتی و کارکردی نزدیک به صفر برای توسعه شهری شهر اراک است
جای تعجب است که این طرح که کارکرد آن برای توسعه شهری اراک نزدیک به صفر است و این همه هزینه برای اجرا و نگهداری به خود اختصاص می دهد جز طرح های تفصیلی شهر اراک آمده است
طرح های تفصیلی امروزه در بسیاری از کشورهای جهان منسوخ شده است و عنوان طرح های بسته و بی تاثیر در توسعه شهری شناخته می شود
متاسفانه در شهر اراک کارشناسان محلی طرح های تاثیرگذار بسیار ضعیف بوده و نظر این کارشناسان برای توسعه شهری اراک با کمترین یا بدون هیچ بررسی دقیقی برای اجرا تصویب می شود
طرح خیابان ۵۵ متری به طور قطع افزایش ترافیک و آلودگی هوا را برای شهر اراک و شهروندانش به همراه خواهد داشت

به بهانه اینکه اجرای این طرح در حوزه کاهش ترافیک شهر نقش به سزایی دارد و از این بحث به عنوان یک ابزار برای توجیح اجرای این پروژه استفاده کرد، یک خیانت بزرگ به مردم اراک است
کارکرد ترافیکی این طرح در هاله ای از ابهام است
نیاز است که شورای شهر اراک به عنوان یکی از مهمترین نهادهای تصمیم گیری ورود جدی تری نسبت به اولویت شهری و پروژه های شهری داشته باشد و به جای اینکه از طرحی که با شعار کنترل بار ترافیک، اجرای آن توجیه شده ولی در عمل هیچ پشتوانه کارشناسی و علمی ندارد، حمایت کند از اجرای آن جلوگیری کند
جابه جایی و کاشت درختان به منطقه دیگر در اثر اجرای طرح
خیابان ۵۵ متری غیر ممکن است، فقط جوابی است که شهرداری برای باز کردن این مشکل از سر خود به افکار عمومی و رسانه ها می دهد
اجرای طرح خیابان ۵۵ متری فقر شدید سرانه فضای سبز و نابودی بسیاری از درختان را به ارمغان خواهد داشت

کوروش دیباج

گذربندی و تحمیل بی مطالعه آن بر کالبد شهر از ایرادات اصلی وارد بر طرح های شهری است که سال ها بدون آن که مشخصات و ملاحظات لازم را در بر داشته باشند نام طرح تفصیلی را یدک کشیده اند. ناکارآمدی طرح های توسعه شهری از جمله طرح های تفصیلی شهرها با واقعیت های موجود در جامعه در قالب پدیده های اجتماعی در شهرهــا بروز می کند. یکی از این معضلات تغییرات کاربری اراضی شهرهاست که بر خلاف ضوابط و مقررات طرح های تفصیلی به صورت قانونی و غیرقانونی در شهرها شکل گرفته است. حاصل این تغییرات به وجود آمدن عدم تعادل در خدمات شهری و نزول مستمر کیفیت محیط شهرهاست در کنار آن رشد سریع شهرنشینی از دهه های قبل موجب شد تا طرح های جامع و تفصیلی بصورت ابزاری کنترل توسعه شهری در کشور استفاده شود. این طرح ها به تبعیت نظریه جامع عقلانی در عمل با مشکلات زیادی مواجه شدند و اغلب به تحقق نرسیدند. در دهه های اخیر، برنامه ریزی توسعه شهری با تحولاتی در نظریه و عمل خود مواجه شده است که لازم است نظام برنامه ریزی کشور این گونه تحولات را در تهیه و اجرای طرح های شهری لحاظ کند ولی متاسفانه تاکنون این امر صورت نگرفته و یا اگر صورت گرفته به بعد عملیاتی نرسیده است، شهر اراک هم از این قاعده مستثنی نیست و این روزها پس از لغو طرح ۵۵ متری که در ۱۷ تیرماه سال گذشته توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور صورت گرفت، شاهد اجرای طرح تفصیلی دیگر با همان نام در مکانی دیگر هستیم. بر اساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، این پروژه جدید، معبری به طول ۴.۲ کیلومتر و عرض ۵۵ متر از میدان راه‌آهن اراک آغاز می شود و به کمربندی شمالی می رسد و در مسیر خود از تقاطع ها و پل های زیادی همچون پل علم الهدی، پل شهرصنعتی و پل شهید بختیاری در مسیر شرقی به غربی عبور می کند و البته پل شهر صنعتی نیز به دلیل اینکه کاربری خود را از دست می دهد تخریب می شود.
کلنگ اجرای این طرح در دهه فجر سال گذشته کلید خورد و بخاطر اینکه نام این طرح یادآور خاطرات تلخ پروژه قبلی ۵۵ متری بود، این طرح به نام «شهید قاسم سلیمانی» تغییر پیدا کرد، با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران حوزه شهری نسبت به اجرای این طرح و کارآمدی این طرح انتقادهای جدی داشتند، مرتضی به بهانه اینکه اجرای این طرح در حوزه کاهش ترافیک شهر نقش به سزایی دارد و از این بحث به عنوان یک ابزار برای توجیح اجرای این پروژه استفاده کرد، یک خیانت بزرگ به مردم اراک است
کارکرد ترافیکی این طرح در هاله ای از ابهام است
نیاز است که شورای شهر اراک به عنوان یکی از مهمترین نهادهای تصمیم گیری ورود جدی تری نسبت به اولویت شهری و پروژه های شهری داشته باشد و به جای اینکه از طرحی که با شعار کنترل بار ترافیک، اجرای آن توجیه شده ولی در عمل هیچ پشتوانه کارشناسی و علمی ندارد، حمایت کند از اجرای آن جلوگیری کند
جابه جایی و کاشت درختان به منطقه دیگر در اثر اجرای طرح
خیابان ۵۵ متری غیر ممکن است، فقط جوابی است که شهرداری برای باز کردن این مشکل از سر خود به افکار عمومی و رسانه ها می دهد
اجرای طرح خیابان ۵۵ متری فقر شدید سرانه فضای سبز و نابودی بسیاری از درختان را به ارمغان خواهد داشتسورانه نایب رییس شورای شهر اراک در مراسم کلنگ زنی این طرح از آن به عنوان نماد کارآمدی مدیریت شهری و مظهری برای بهره‌وری از امکانات موجود یاد کرد که باید سال‌های قبل افتتاح می‌شد.
تب و تاب مخالفت با این پروژه در میان خبر شیوع ویروس کرونا در کشور و از جمله استان مرکزی گم شد تا هفته گذشته که مجدد عده ای از فعالان محیط زیست نسبت به اجرای این پروژه اعتراض خود را در قالب بیانه ای اعلام کردند، ولی نکته قابل تامل اینجاست که شهردار اراک نسبت به این اعتراض هیچ واکنشی نشان نداده و حتی تاکنون حاضر نشده برای پاسخ به افکار عمومی با رسانه ها مصاحبه کند و اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک در قالب خبر ارسالی نظر یک معاون و دو رییس بخش های شهرداری اراک را که شامل معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری، رییس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری، رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری نسبت به این طرح آورده است تا به نوعی توجیهات شهرداری نسبت به اهمیت این طرح برای مردم اراک مشخص شود، به همین خاطر وقایع استان در راستای رسالت اجتماعیش صحبت این سه مسئول شهرداری اراک را به همراه متن گفتگویی که با محمود تیموری، دکتری سیما و منظر شهری از دانشگاه سوربون پاریس در خصوص بررسی فجایع اجرای پروژه خیابان ۵۵ متری در شهر اراک در ذیل آورده است تا افکار عمومی و مردم اراک دریابند که این پروژه چه خسارات جبران پذیری را به شهر و سلامت آنان وارد می کند.
محمد رضا خسروی، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک در خصوص اجرای خیابان ۵۵ متری حدفاصل پل شهید بختیاری تا پل موسوم به شهر صنعتی گفت: با عنایت به طرح تفصیلی شهر اراک و تکمیل رینگ های ترافیکی ۱ و ۲ و ۳ شهری و لزوم انتقال ترافیک هسته مرکزی به رینگ های کناری، لازم است که شهرداری اراک به احداث و راه اندازی بزرگراه های کناری در شهر اقدام نماید.که از جمله آن ها می توان به اتصال کمربندی شمالی به جنوبی که رینگ کناری سوم شهر اراک را تکمیل می کند، اشاره نمود.
وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه طرح تفصیلی شهرداری ملزم به اجرای پروژه خیابان ۵۵ متری(شهید سلیمانی) می باشد،خاطر نشان کرد: پروژه ای که مصوبه طرح تفصیلی را دارد نیاز به مصوبه شورای ترافیک ندارد.
خسروی تصریح کرد:احداث این بزرگراه از کمربندی شمالی، کنار شهرک های فاز ۱، ۲و ۳ شهید بهشتی، شهرصنعتی، کوی مسکن، علم الهدی عبور کرده و نهایتا با عبور از زیرگذر پل شهید کاوه نبیری (علم الهدی) و با اتصالات رمپ و لوپ به این بزرگراه اصلی نهایتا به میدان راه آهن می رسد.
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک در پاسخ به این سوال که با توجه به مصوبه طرح تفصیلی چرا این پروژه تا قبل از سال ۹۸ اجرایی نشده بود، گفت: لزوم اجرای این پروژه از سنوات قبل برای کارشناسان واضح بوده، به طوری که در سال ۱۳۸۸ پل شهید بختیاری که توسط ماشین سازی اراک در حال احداث بوده، دهانه های لازم به عرض ۵۵ متر برای عبور بزرگراه در نظر گرفته شده است.همچنین برای اجرای پل شهید کاوه نبیری هم پیش بینی لازم جهت اجرای این خیابان توسط مشاوران ذیصلاح صورت پذیرفته است، لذا عدم اجرای این پروژه تا قبل از سال ۹۸ را می توان عدم وجود عزم کافی در سنوات گذشته عنوان کرد.
تیموری در گفتگو با خبرنگار وقایع استان با اشاره به ناکارآمدی پروژه خیابان ۵۵ متری عنوان کرد: در گذشته پادشاهان هند زمانی که قصد تنبیه یک نفر را داشتند، به او یک فیل سفید اهدا می کردند تا فرد از آن نگهداری و مراقبت کند، هرچند این فیل به ظاهر زیبا و تک بود ولی به دلیل جثه بزرگش نسبت به سایر فیل ها، عملا صاحب آن نمی توانست در هیچ کاری از آن استفاده کند و مجبور بود هزینه بالای نگهداری این فیل را تحمل کند بر اساس این داستان در توسعه شهری استعاره ای به نام «فیل سفید» وجود دارد، استعاره فیل سفید به پروژه هایی که ظاهرا کاربردی، خوش منظر هستند، گفته می شود که می توان روی این پروژه ها مانور تبلیغاتی فراوانی داد ولی در عمل این پروژه ها در طول زمان نه تنها برای توسعه شهری فایده ای ندارند، بلکه برای تکمیل و نگهداری از آن باید هزینه گزافی را مدیریت شهری متحمل شود و عملا این پروژه ها هیچ عملکرد مثبتی در توسعه شهری ندارند.
وی ادامه داد: اغلب پروژه های شهری کشور بالاخص پروژه های شهری اراک بیشتر خاصیت فیل سفید را دارند و کارکرد این پروژه ها نزدیک به صفر است و در عوض این پروژه ها هزینه های زیادی را در بر دارند و در طول زمان هزینه های نگهداری و… این پروژه ها بسیار بالا است، طرح خیابان ۵۵ متری که از آن به عنوان نماد کارآمدی مدیریت شهری یاد می شود، در دسته پروژه های با استعاره فیل سفید قرار می گیرد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: جای تعجب است این طرح که کارکرد آن برای توسعه شهری اراک نزدیک به صفر است و این همه هزینه برای اجرا و نگهداری به خود اختصاص می دهد جز طرح های تفصیلی شهر اراک آمده است، البته ذکر این نکته بسیار مهم است که طرح های تفصیلی هم اکنون در توسعه شهری کشورهای دنیا منسوخ شده است و در توسعه شهری شهرها بدین منوال نیست که از هم اکنون برای توسعه شهر در ده سال آینده نقشه کشیده و همه موارد که باید اجرا شود در آن دقیق مشخص شود.
این دکتری منظر شهری با بیان اینکه طرح های تفصیلی در توسعه شهری و شهرسازی امروزه به عنوان طرح های بسته و بی تـاثیر شناخته می شوند، گفت: متاسفانه در شهر اراک طرح تاثیرگذار کارشناسان محلی آن بسیار ضعیف بوده و نظر این کارشناسان برای توسعه شهری اراک با کمترین یا بدون هیچ بررسی دقیقی برای اجرا تصویب می شود.
تیموری اظهار کرد: یکی از نقدهای جدی که به طرح خیابان ۵۵ متری این است که دقیق مشخص نیست کارکرد ترافیکی این طرح برای شهر اراک چیست؟ این طرح براساس چه کارکرد ترافیکی تصویب شده است؟ باید کارکرد ترافیکی این طرح را برای آگاهی دیگران منتشر کند. نکته دوم که در اجـرای طرح خیابان ۵۵ متری مطرح می شود، این است که اولویت اجرای این طرح برای توسعه شهری اراک چیست؟ آیا نسبت به مسائلی که شهر اراک در حوزه مدیریت شهری با آن مواجهه بوده، صلاح است این همه هزینه برای اجرای این طرح شود که در عمل هیچ کارکردی ندارد و فقط اسم بزرگترین پروژه شهرداری را در این چند سال اخیر را با خود به یدک می کشد.
به گزارش وقایع استان به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک، مهدی کرمی رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری اراک در خصوص اقدامات انجام شده در پروژه ۵۵ متری گفت: در حال حاضر عملیات برداشت خاک نباتی و تسطیح بستر این خیابان از سمت انتهای خیابان شهیدان جهان پناه پل شهید کاوه نبیری تا پل اصناف به مقدار ۱۶ هزار و ۹۱۲ تن انجام شده، همچنین عملیات نقشه برداری و طراحی مسیر نیز در حال انجام است.
تیموری نسبت به اقدامات انجام شده در پروژه خیابان ۵۵ متری گفت: شهر اراک در حوزه مدیریت شهری با مشکلات فراوانی همچون مشکلاتی در مرکز شهر، مدیریت محله ها، فقر در فضای کیفی، فضای سبز، فضای فرهنگی و… مواجه است، به همین خاطر اجرای این طرح از لحاظ کارشناسی و شهرسازی با وجود مشکلات عدیده در حوزه مدیریت شهری هیچ توجیهی ندارد.
به گزارش وقایع استان معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک در بخش دیگر از صحبت هایش در خبر ارسالی به رسانه ها این ادعا را کرده که با توجه به اتصال نقطه شمال شرقی بــه جنوب غربی که در مدل های ترافیکی بیشترین حجم و ترافیک از جمله ورود و خروج به سطح شهر و حتی سفرهای داخلی را شامل می باشد که شامل جمله کمربندی جنوبی اراک با ترددی بالغ بر ۲۰ تا ۳۰ هزار خودرو است، نهایتا یک سری از ترددها از داخل شهر گذشته که با احداث این خیابان، از تعداد این ترددها کاسته می شود و مناطق مسکونی انتهای هپکو از جمله فاز ۱و ۲ و ۳ شهید بهشتی، کوی مسکن، علم الهدی و سایر نقاطی که به شریان اصلی متصل می شود، دیگر مسیر داخـل شهر را انتخــاب نمی کنند و ترافیک پل شهرصنعتی و مسیر بلوار آیت اله اراکی به میدان سرداران نیز کاهش می یابد.
تیموری در راستای صحبت معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهری شهرداری اراک مبنی بر کاهش ترافیک در اثر اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در گفتگو با وقایع استان اظهار کرد: به بهانه اینکه اجرای این طرح در حوزه کاهش ترافیک شهر نقش به سزایی دارد و از این بحث به عنوان یک ابزار برای توجیه اجرای این پروژه استفاده کرد، یک خیانت بزرگ به مردم اراک است زیرا بطور حتم اجرای این طرح هیچ تاثیری روی کنترل بار ترافیکی شهر اراک نخواهد داشت. در این قسمت که قرار است که این پروژه اجرا گردد، شاهد وصل شدن بلوار جهان پناه به کمربندی جنوبی هستیم ولی در واقع این قسمت مشکل ترافیکی وجودی ندارد و علاوه بر این محله جدیدی در آن منطقه وجود ندارد که با این استدلال که امکان دارد بار ترافیکی جدیدی در آینده ایجاد شود اقدام به اجرای این پروژه شود.
این دکتری منظر شهری با بیان اینکه نقشه ترافیکی طرح ۵۵ متری هنوز توجیه نشده است، گفت: نیاز است که شورای شهر اراک به عنوان یکی از مهمترین نهادهای تصمیم گیری ورود جدی تری نسبت به اولویت شهری و پروژه های شهری داشته باشد و به جای اینکه از طرحی که با شعار کنترل بار ترافیک، اجرای آن توجیه شده ولی در عمل هیچ پشتوانه کارشناسی و علمی ندارد، حمایت کند از اجرای آن جلوگیری کند، زیرا طرح خیابان ۵۵ متری یک طرح هزینه بر و بی تاثیر در توسعه شهری شهر اراک و کنترل ترافیک آن است. اعضای محترم شورای شهر اراک باید بررسی بیشتری نسبت به اجرای این پروژه داشته باشند و با خود بیاندیشند با توجه به مشکلات عدیده در حوزه مدیریت شهری شهر اراک، صلاح است اینچنین بودجه گزافی را برای طرحی که هیچ توجیه ای برای توسعه شهری اراک ندارد، اجرا شود.
تیموری با اشاره به کارکردهای منفی اجرای پروژه خیابان ۵۵ متری بر معماری و شهر سازی اراک، اظهار کرد: در شهرسازی اگر سطح معابر را از حد بیشتری افزایش دهیم، شاهد افزایش ترافیک در آن منطقه خواهیم بود. در واقع هر چه زمینه را برای حمل و نقل غیر عمومی بیش از حد استاندارد فراهم کنیم، شاهد ترافیک خواهیم بود به همین خاطر است که امروزه در مدیریت شهری به جای اینکه زمینه را برای حمل و نقل غیرعمومی فراهم کنند، بر روی محور حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری می کنند. متاسفانه در حوزه فراهم کردن زمینه برای حمل و نقل شخصی در شهر اراک افراط بیش از حد شده است.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: ترویج حمل و نقل غیرعمومی باعث افزایش آلودگی هوا می شود، به همین خاطر است که در سایر کشورها سرمایه گذاری برای توسعه حمل و نقل عمومی شده است ولی در عوض در شهری همچون اراک به دلیل عدم کار کارشناسی دقیق و مطالعاتی در اجرای پروژه ها شاهد هستیم افراط زیادی در زمینه حمل و نقل غیر عمومی شده و همین امر باعث شده که اراک به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای کشور شناخته شود، به طور یقین اگر پروژه ۵۵ متری در شهر اراک اجرا شود مردم اراک باید شاهد افزایش آلودگی هوای چشمگیری در شهر خود باشند که البته این امر در دراز مدت مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: اجرای طرح خیابان ۵۵ متری هیچ تاثیری در معماری شهر اراک نخواهد داشت، مگر اینکه یک فضای عبوری بی هویتی و بی خاصیتی را به بافت و معماری شهری اراک تحمیل می کند که تنها ارمغان آن برای مردم اراک آلودگی هوا، ترافیک بیشتر و صرف هزینه گزاف برای اجرای این پروژه و نگهداری از آن خواهد بود و همین هزینه نگهداری همچون آسفالت بندی، روشنایی و… هزینه گزاف و غیر قابل تحملی را به دوش مدیریت شهری اراک خواهد گذاشت.
این دکتری منظر شهری گفت: یکی از ایرادات طرح خیابان ۵۵ متری این است که متاسفانه پروژه ای نیست که در آن کاربری فعال داشته باشد و به دلیل عبور خط راه آهن از آن منطقه و حالت متروکه بودن، اطراف این پروژه یک سری فضاهای ناامن اجتماعی و جرم خیز را ایجاد می کند.
تیموری تصریح کرد: متاسفانه افکار عمومی جامعه بالاخص شهر اراک بدین گونه است که شهردار و مدیریت شهری را موفق و کارآمد می دانند که پروژه عمرانی های زیادی را در شهر اجرا و به بهره برداری برساند و اگر شهرداری در کارنامه فعالیت خود پروژه های عمرانی چشمگیری نداشته باشد از آن به عنوان شهردار نالایق یاد می شود. متاسفانه در ذهن مردم هم جا افتاده است به دلیل اینکه تعداد خودروهای شخصی افزایش یافته باید خیابان ها عریض تر شود در صورتیکه مشکل ترافیک شهر اراک با عریض کـردن خیابان و اجرای پروژه هایی همچون ۵۵ متری حل نمی شود.
وی یادآور شد: امروزه در بسیاری از شهرها بار ترافیکی را محدود و حمل نقل را هدایت به حمل و نقل عمومی می کنند، زیرا حمل و نقل غیر عمومی و توسعه بیش از حد آن در فضای شهری علاوه بر افزایش آلودگی، در افزایش مصرف سوخت، مشکلات زیست محیطی و… تاثیر بسزایی دارد، متاسفانه در شهر اراک سیاستگذاری مدیریت شهری به جای اینکه بر حمل و نقل عمومی و توسعه آن باشد به توسعه افراطی فضای حمل و نقل غیرعمومی پرداخته است به همین خاطر شاهد هستیم در مرکز شهر اراک، ماشین محور است و فضای عمومی و پیاده در مرکز شهر اراک بر اساس استاندارد معقول شهرسازی شاهد نیستیم.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: در توسعه شهری اولویت بر محور پیاده و توسعه پیاده راه ها است زیرا فعالیت های اجتماعی با افراد اتفاق می افتد نه خودروها به همین خاطر است که امروزه در شهرسازی مردم را به وسایل حمل و نقل عمومی و محله محوری سوق می دهند تا جـابه جایی بی مورد مردم در شهر کاهش پیدا کند ولی متاسفانه در شهر اراک عکس این موضوع را شاهد هستیم علاوه بر اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده داشته و مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی سوق نداده اند، محله های آن هم ویژگی های یک محله را ندارند. متاسافانه شهر اراک دارای حمل و نقل عمومی منظمی نیست و علاوه بر آن خیلی از اقشار به دلیل نبود زیرساخت های درست در حمل و نقل همچون سالمندان نمی توانند از این وسایل استفاده کنند.
این دکتری منظر شهری گفت: متاسفانه بسیاری از محله های شهر اراک دارای مشکل هستند و در واقع کارکرد یک محله را ندارند خیلی از محلات شهر فاقد هویت محله ای است و از نبود زیر ساخت های یک محله همچون میدان تره بار و.. رنج می برند به همین خاطر نیازهای روزمره ساکنین این محله ها در آن محله تامین نمی شود و همین امر باعث می شوند مردم برای تامین نیازهای روزمره خود به مرکز شهر رجوع کنند و همین نبود فضای محله ای باعث افزایش ترافیک در شهر اراک خواهد شد.
تیموری تاکید کرد: به جای اینکه شهرداری و مدیریت شهری شهر اراک هزینه گزافی برای اجرای پروژه ۵۵ متری به این بهانه که بار ترافیکی را می خواهد کاهش دهد، متحمل شود این هزینه را برای توسعه کیفی شهر اراک، محله های آن و حمل و نقل عمومی کند.
یکی دیگر از محورهایی که هم شهردار اراک و هم محمدرضا کشاورزیان، رییس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک بر روی آن تاکید داشتند و در خبر ارسالی از سوی اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اراک به رسانه ها در آن ذکر شده بود،بحث تعیین تکلیف درختان واقع شده در مسیر اجرای این پروژه بود که در این خبر رییس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک اعلام کرده که مجوزات قانونی برای جابجایی و واکاری درختان واقع شده در مسیر پروژه در حال پیگیری است و بر خلاف شایعات موجود مبنی بر قطع درختان، شهرداری اراک با برنامه ریزی کامل و رعایت استانداردهای موجود همانند همیشه که در اجرای برخی از پروژه های عمرانی سنوات گذشته درختان را واکاری می کرده، نسبت به جابجایی همراه با خاک درختان و واکاری آنها اقدام می کند.
صحت این موضوع و قابلیت اجرای این کار را وقایع استان از تیموری جویا شد، وی با اشاره به صحبت های شهردار اراک مبنی بر اینکه در اجرای طرح خیابان ۵۵ متری«به هیچ عنوان جهت اجرای این پروژه درختی را قطع نمی کنیم، بلکه این درختان در محل دیگری کاشته می شوند»، اظهار کرد: به نظر بنده انتقال دیگر درخت ها به جایی دیگر کار غیر ممکنی است و تا کنون در کشور تجربه اینچنین اقداماتی نداشته ایم ضمن اینکه انتقال درختان از جای دیگر نیازمند دستگاه ها خــاص با هزینه های گزاف هست که قطعا شهرداری اراک نه به این دستگاه ها مجهز است و نه هزینه اجاره و خرید این وسایل را دارد و در بعضی از شهرها کشور که درختان جابه جا شده اند تا کنون نشان داده که هیچ کدام از این جابه جایی موفق نبوده و منجر به خشک شدن درختان شده است.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: مهمتر از همه، هم اکنون فصلی نیست که بشود درختان را جابه جا کرد و در محیط دیگر کاشت زیرا درختان به خواب زمستانی نرفته اند و هر درختی را نمی توان جابه جا کرد و در جای دیگر کاشت و پاسخ هایی که مبنی بر اینکه هیچ درختی قطع نمی شود و جای دیگر کاشته می شود فقط جوابی است که این مشکل را از سر خود باز کنند، این صحبت من نیست بلکه بسیاری از فعالان محیط زیست به این امر اذعان دارند که جابه جایی درختان و کاشت در جای دیگر غیر ممکن است و تجربه قبلی که در شهر اراک برای جابه جایی درختان اتفاق افتاد تجربه ای ناموفق بود و باعث از بین رفتن بسیاری از درختان شد.
تیموری در پایان بیان کرد: شهر اراک با فقر شدید سرانه فضای سبز روبرو است و حتی سرانه فضای سبز آن نسبت به شهرهای کویری ایران همچون قم و کاشان بسیار کم است و اجرای طرح ۵۵ متری جز نابودی انبوهی از درختان و فقیر شدن فضای سبز اراک ارمغانی برای سرانه فضای سبز اراک نخواهد داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.