خانه » جدیدترین » فعلا مازوت تنفس کنید!

فعلا مازوت تنفس کنید!

سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲  شماره ۱۷۸۸

وقایع استان گزارش می دهد؛ در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان چه گذشت؟

فاطمه چاپاری: کارگروه کاهش آلودگی هوای استان در حالی برگزار می شود که تا کنون بیش از ۴۰ روز از آغاز مازوت سوزی در نیروگاه شازند گذشته و علی رغم اعتراضات گسترده مردمی هیچ اقدامی در جهت توقف استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه صورت نگرفته است و مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شازند از توقف مازوت سوزی در ۲۰ بهمن ماه می گوید این در حالی است که به گفته غلامرضا مرادی، مسئول واحد پیش بینی هواشناسی استان مرکزی از اوایل شب گذشت که باد به سمت اراک جریان گرفته تمام آلاینده‌های نیروگاه عملا در هوای اراک تخلیه شده است و خروجی سنجنده ها نیز افزایش آلاینده‌ها را تایید می کند. در حالی که اگر مازوت سوزی نیروگاه نبود، شاید وضعیت هوای اراک در شب گذشته به شرایط پاک می‌رسید، یک مشکل که در اراک وجود دارد و شب گذشته خود را نشان داد این است که نیروگاه و همه منابع آلاینده منطقه شازند مستقیما در هوای اراک تاثیرگذار هستند و همین که این آلودگی وارد دشت اراک شود، در تمام مناطق توزیع می‌شود و این امر ضرورت مکانیابی درست صنایع را بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد.

تعطیلی یک روزه ادارات استان در هفته مشروط بر افزایش گاز تحویلی نیروگاه
استاندار مرکزی نیز در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان از تعطیلی یک روزه ادارات استان در هفته مشروط بر افزایش گاز تحویلی نیروگاه خبر داد.
فرزاد مخلص الائمه ضمن تاکید بر ناترازی های موجود در برق و گاز و بنزین، افزود: ضرورت دارد وزارت نیرو نسبت به وظایف قانونی خود در راستای اجرای قانون هوای پاک اقدام کنند و واحدهای متناظرشان در استان نیز بالطبع تابع همین برنامه باید باشند.‌
وی ادامه داد: در صورت ضرورت، در زمینه تعطیلی ادارات دولتی استان یک روز در هفته مشروط بر اینکه دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران گاز تحویلی نیروگاه شازند را باز هم افزایش دهد اعلام آمادگی می کنیم و به عنوان مصوبه مشروط کارگروه قرارش می دهیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: کماکان عامل اصلی آلودگی هوای اراک و شازند نیروگاه است اما این نباید مانع از غفلت از سهم سایر عوامل در آلودگی هوا شود.‌

توقف مازوت سوزی غیرممکن نیست
علیرضا محرابیان مسئول آزمایشگاه های اداره کل محیط زیست استان مرکزی هم اظهار کرد: ما سه ماه اول فصل سرد سال روز ناسالم برای تمام گروه ها نداشتیم و در مقایسه با دیگر شهرها این اعداد مشخص نشده و به طور کلی بوده است با این همه در سال گذشته ۲۵ روز آلوده در فصل سرد سال داشتیم در حالی که امسال تا کنون ۱۷ روز آلوده را سپری کرده ایم.‌
وی توضیح داد: اما دلیل اینکه با کاهش مازوت روز های آلوده افزایش پیدا کرده شرایط اقلیمی اراک است چرا که گرد و غبارهای تالاب به صورت گرد باد وارد شهر می شود.
مسئول آزمایشگاه های اداره کل محیط زیست استان مرکزی افزود: ما باید علاوه بر نیروگاه سایر صنایع را هم در نظر بگیریم و واقعیت این است که ما در زمینه پالایشگاه با انباشت آلاینده هایی مواجهیم که ورودش به هوای اراک واقعا آسیب زا است.
محرابی بیان کرد: موقعیت منابع انتشار آلاینده پالایشگاه که ۴۲ دودکش دارد به طوری است که اکثر خروجی ها،خارج از حد استاندارد اند.
وی با اشاره به اینکه کاهش و یا توقف مازوت سوزی نا ممکن نیست، گفت: شاید این امر در نیروگاه خیلی سخت تر از پالایشگاه است اما انجام شدنی است. برای نمونه یک واحد اسیدسازی در فراهان میزان دی اکسید گوگرد خود را کنترل کرده و این نشان می دهد این کار انجام شدنی است اما یک عزم جدی می خواهد.

درخواست توقف مازوت سوزی از ۲۰ بهمن ماه
عبدالرضا تقوی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شازند نیز گفت: نیروگاه شازند در اصل گازسوز است و نباید از مازوت استفاده کند. آثار خوردگی مازوت ما را بسیار متضرر کرده است، بدون استفاده از مازوت ما ۴ سال یک بار به اورهال نیاز داریم در حالی که الان این به ۲ سال رسیده است.‌
وی ادامه داد: سال گذشته ۱۴۰۱ تا پایان دیماه ۳۸هزار و ۴۹۰ مترمکعب تا پایان دی ماه مازوت سوخته شده بود که امسال تا پایان دیماه مصرف گاز به ۱۵۷ هزار و ۴۲۶ رسیده است.
تقوی بیان کرد: مصرف گاز این واحد در سال گذشته به یک میلیون و ۵۴۷ هزار و ۲۰۴ هزار متر مکعب و در سال جاری به یک میلیون و ۶۳۸ هزار و ۵۹۳ هزار متر مکعب رسیده است.
وی با اشاره به کاهش ۵۹ درصدی مصرف مازوت در نیروگاه اظهار کرد: به همین نسبت مصرف گاز در نیروگاه افزایش پیدا کرده است. همچنین امسال یکی از واحدها تعمیر شده و یک واحد گازسوز شده است و ما درخواست داریم از ۲۰ بهمن ماه بتوانیم مازوت مصرفی را کاهش دهیم. نیروگاه در آلایندگی شهر اراک نقش دارد و قدر السهم آن هم باید مشخص شود اما اینکه تمام آلودگی را به نیروگاه نسبت دهیم اشتباه است چرا که امسال هم مازوت سوزی یک ماه هم به تعویق افتاد.

به اندازه ای که تجمعات قانونی مردم تحت فشار قرار گرفته نیروگاهی که کار غیر قانونی می کند تحت فشار قرار نمی گیرد
یک فعال زیست محیطی در استان مرکزی گفت: ما برای برگزاری تجمعات قانونی و مردمی برای توقف سوخت مازوت تحت فشار قرار گرفتیم اما نیروگاه که دارد یک کار غیرقانونی می کند به این اندازه تحت فشار نیست، منتظر خبرهای خوبی از جلسه امروز ( سه‌شنبه) از سوی کارگروه کاهش آلودگی هوا بودیم اما محقق نشد.
حمید اخوان افزود: آقای تقوی به عنوان نماینده حقوقی نیروگاه مساله خوردگی تجهیزات نیروگاه بر اثر استفاده از مازوت را بهتر است برای ما تکرار نکنید چون برای عوض کردن تجهیزات دوباره می توانید بودجه بگیرید، اگر نیروگاه با مازوت سوزی مشکل دارد چرا میزان تولید برق را کاهش نمی‌دهید و رکوردار تولید برق است؟ اگر واقعا مازوت به تجهیزات آسیب می زند، نیروگاه برق کمتری تولید کند.
اخوان اظهار کرد: ظرفیت نیروگاهی ۹۰ هزار مگاه بایت است در صورتی که پیک زمستانی ۴۰ هزار مگابایت است و کل مصرف مازوت در کل نیروگاه های کشور هم ۱۵ درصد سوخت نیروگاه های کشور است این برای من سوال است که با این ۱۵ درصد چرا نمی توان این حد فاصل ۴۰ تا ۹۰ مگابایتی مصرف برق را پر کنیم، افتخار نیست که نیروگاه نسبت به سال قبل مازوت کمتری مصرف کرده، در یک سال با مصرف ۷۶۰ میلیون لیتر در نیروگاه شازند فاجعه مصرف رخ داده و معیارها در کاهش نسبت به آن سال دیده می‌شود.
وی عنوان کرد: دیر شروع شدن مازوت سوزی در ابتدا به دلیل دیر شدن سرما بود و دو وهله بعدی هم باید توجه کرد که در سال گذشته یک افزایش بی سابقه در مصرف مازوت رخ داد و حال طبیعی است که مقایسه مصرف مازوت نیروگاه در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهشی باشد و این درست نیست.
این فعال زیست محیطی گفت: سلامت مردم مهمتر از تولید است و استان مرکزی مخرب‌ترین صنایع را دارد و از طرفی بنزین پاک که در پالایشگاه شازند تولید می‌شود در خود استان عرضه نمی‌شود.این هفته به دلیل انتظار خروجی مطلوب از این جلسه، فراخوان تجمع داده نشد، اما از هفته آینده این تجمع برگزار می‌شود و زیربار هیچ‌فشاری نخواهیم رفت.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.