خانه » جدیدترین » فرصت دوباره، هرگز

فرصت دوباره، هرگز

یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹   شماره ۱۴۰۱

سرانجام جمع آوری زباله های عفونی شهر اراک چه خواهد شد؟

فرصت دوباره، هرگز

امروز مهلت شرکت سورن آب برای تهیه دستگاه بی خطرسازی زباله های عفونی و استقرار آن در محل مناسب به پایان می رسد

فاطمه چاپاری

طبق آخرین آمار اعلام شده از طرف سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک در مردادماه ۱۳۹۸، ماهانه حدود ۸۰۰ تا یک هزار کیلوگرم پسماند عفونی مربوط به مطب پزشکان جمع آوری شده است. در سال های گذشته شهــرداری وظیفه جمع آوری و دفن این پسماندهای عفونی را برعهده داشته، چرا که بی خطر سازی زباله ها عملا انجــام نمی شد. تا اینکه سرانجام مسئولان شهر تصمیم گرفتند با عقد قرارداد با یک شرکت خصوصی وظیفه جمع آوری، حمل و بی خطر سازی زباله های عفونی را به این شرکت واگذار کنند.
پس از کش و قوس های فراوان سرانجام با تصمیم شورای شهر اراک شرکت «سورن آب» برای این منظور انتخاب شده و طبق تفاهم نامه ای که با سازمان نظام پزشکی و البته با پزشکان شهر منعقد کرده بود، موظف به جمع آوری و بی خطر سازی زباله های عفونی مراکز طرف قرار داد می بود که در طی این مدت این شرکت هیچ گونه اقدامی در جهت بی خطرسازی زباله های عفونی مطب ها انجام نداده و تنها اقدام به جمع آوری و حمل این زباله ها کرد، قرارداد این شرکت با سازمان نظام پزشکی در بهمن ماه سال ۹۹ به پایان رسیده و در حالی که سازمان نظام پزشکی و پزشکان به دلیل عدم انجام تعهدات از طرف شرکت سورن آب حاضر به ادامه همکاری با این شرکت نبوده اند طبق تصمیم کمیته پسماند در بهمن ماه سال۹۹، مجدد تا ۱۵فروردین سال ۱۴۰۰ به این شرکت مهلت داده شده تا سوله و دستگاه اتوکلاو برای استقرار در سوله را برای ضدعفونی کردن زباله های عفونی مطب ها را تهیه کند، این در حالی است که غلامرضا میری مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان اراک در گزارشی که سال گذشته در وقایع استان منتشر شد، با اشاره به مصوبات کارگروه پسماند استانی در تاریخ ۱۶آذر ۹۹ گفته بود این شرکت موظف شده تا یک ماه پس از این تاریخ (یعنی تا ۱۶بهمن ۹۹) در محل دفن زباله یا هر محلی که کمیته پسماند تصمیم گیری کرد؛ دستگاه بی خطرسازی را مستقر کند و چنانچه ظرف این یک ماه شرکت نسبت به استقرار دستگاه بی خطرسازی اقدامی انجام ندهد در جهت فسخ قرار داد اقدام می شود.
کاوه فلک افلاکی رییس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای شهر اراک در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: شرکت سورن آب در واقع در ارتباط با پسماندهای عفونی دو نوع قرارداد دارد، این شرکت علاوه بر قراردادی که با سازمان نظام پزشکی بسته، قراردادی هم به صورت جداگانه با هر یک از پزشکان منعقد کرده است.
وی افزود: قرارداد با سازمان نظام پزشکی تا نیمه بهمن ماه بوده که به اتمام رسید که سازمان هم مجددا قرارداد خود را تمدید نکرد، پزشکان هم برای قرارداد خودشان منتظر اعلام سازمان بودند، از آنجایی که مرکز بهداشت اصرار داشت فرصت مجددی به این شرکت داده شود تا آخر سال، به هر حال سازمان نظام پزشکی به پزشکان اعلام کرد اگر قراردادشان تمام شده می توانند حداکثر تا ۱۵ فروردین تمدید کنند.
وی افزود: نه پزشکان و نه سازمان نظام پزشکی که متولیان اصلی امحا زباله های عفونی هستند هیچ نقشی در تنظیم قرارداد نداشته اند و قراردادها کاملا یک طرفه و به نفع پیمانکار تنظیم شده است. کجای دنیا با این روش عمل می کنند، چرا باید شرایط را به جامعه پزشکی تحمیل کنند.
فلک افلاکی افزود: حداقل اگر این شرکت شرکتی درستکار و راستگو بود، می‌شد با این تحمیل و شرایط یک طرفه قرارداد به نفع بهداشت وسلامت جامعه کنار آمد.
رییس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای شهر اظهار کرد: هدف از قرارداد با این شرکت، ضدعفونی و بی خطرسازی زباله های عفونی قبل از دفن بوده و با این که قبل از شروع به کار این شرکت مدعی بود در چند شهر ایران مثل قزوین و کرج در حال انجام چنین کاری بوده و مجهز به دستگاه اتوکلاو مخصوص بوده است، اما بعد از شروع به کار، مدیران اصلی این شرکت حتی به اراک نیامدند و چند نفر دیگر را به نمایندگی فرستاده و تا امروز که بیش از یک سال از شروع قرارداد و فعالیت این شرکت می‌گذرد حتی یک کیلو از زباله های عفونی پزشکان اراکی را ضد عفونی و بی خطرسازی نکرده اند چون دستگاهش را ندارند این در حالی است که قرارداد با پزشکان بر اساس تناژ می بندند.
وی افزود: متاسفانه کسانی که که ادعای دلسوزی شهر اراک و سلامت شهروندان را دارند پای این شرکت را به اراک باز کردند و با وجودی که نارضایتی پزشکان را از عدم انجام تعهدات این شرکت دیده اند دست از حمایت این شرکت برنداشته اند.
فلک افلاکی بیان کرد: در این میان اگر پزشکی با این شرکت قرارداد نبسته بود از طرف نهادهای نظارتی این قرارداد، فورا تهدید و مطب پلمب می‌شد که اقدام به جایی بود اما هرگز جلوی کار این شرکت به دلیل عدم انجام تعهداتش گرفته نشد.
وی در پایان تاکید کرد: عملکرد این شرکت بـــه هیچ وجه قابل قبول نیست، علت آن کاملا مشخص است، رفتار این شرکت نه تنها توهین به جامعه پزشکی بلکه به همه شهروندان اراکی است چرا که این شرکت بایستی از ابتدا شروع کارش مجهز به دستگاه و تجهیزات لازم می بود، در صورتی که این گونه نبوده و بابت کاری که انجام نداده از پزشکان هزینه دریافت کرده و حال بعد از گذشت یک سال می گویند سفارش ساخت دستگاه را دادیم که حتی اگر این ادعا هم درست باشد خیلی دیر است و می بایست خسارتی که به سلامتی شهروندان به دلیل عدم بی خطرسـازی زباله های عفونی طی این یک سال زده شده محاسبه واین شرکت پرداخت نماید.
هوشنگ بحرینی رییس سازمان نظام پزشکی نیز در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان گفت: از آنجا که قرارداد یک ساله این شرکت با سازمان نظام پزشکی به اتمام رسیده و این شرکت در این مدت هیچ گونه فعالیتی در ضدعفونی کردن پسماندهای عفونی مطب ها انجام نداده است، ما با دادن مهلت مجدد به این شرکت مخالف بوده ایم اما این شرکت بی جهت مورد حمایت قرار گرفته و متاسفانه طبق تصمیم کمیته پسماند مجدد تا ۱۵فروردین ۱۴۰۰به این شرکت برای تهیه سوله و استقرار دستگاه بی خطر سازی مهلت داده شده است.
وی افزود: طبق یک توافق نامه مقرر شده بود این شرکت به مدت ده سال با سازمان نظام پزشکی همکاری داشته باشد اما به شرطی که تعهدات خود را به انجام برساند، از آن جایی که در طی یک سالی که ما در سازمان با این شرکت قرارداد داشتیم، این شرکت نتوانست ضدعفونی پسماندهای مطب های پزشکی را به انجام برساند، ما در نامه ای به دادستان خواستار فسخ قرارداد شده ایم، اما سازمان محیط زیست و مرکز بهداشت که به عنوان ناظرین این پروژه در نظر گرفته شده اند خواستار دادن مهلت مجدد به این شرکت تا ۱۵فروردین شده اند.
وی در پایان افزود: قرارداد یک ساله نظام پزشکی با این شرکت در بهمن ماه به اتمام رسیده و قرارداد تک تک پزشکان با شرکت نیز تا پایان سال۹۹ بوده است با این حال طبق تصمیم کمیته پسماند ما تا ۱۵فروردین سال۱۴۰۰با این شرکت همکاری داشته و پس از آن به دلیل عدم انجام تهعدات توسط این پیمانکار مایل به تمدید قرارداد و ادامه همکاری نمی باشیم.
حال باید دید آیا شرکت سورن آب در تاریخ ۱۵فروردین اقدام به تهیه دستگاه بی خطرســـازی زباله های عفونی و استقرار آن در محل مناسب خواهد کرد و در غیر این صورت با توجه به اینکه شرکت سورن آب در مدت فعالیت خود در شهر اراک که حدود یک سال بوده است به تعهدات خود عمل ننموده و هیچ گونه اقدامی در جهت بی خطرسازی زباله های عفونی مطب ها تا کنون انجام نداده است، مسئولان استان در کمیته پسماند باز هم در ادامه سیاستی که در قبال این شرکت به کار گرفته اند در تاریخ ۱۵فروردین به این شرکت مهلت مجدد خواهند داد یا خیر، و سازمان نظام پزشکی و پزشکان در قبال این تصمیم گیری ها چه واکنشی نشان خواهند داد؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.