خانه » پیشنهاد سردبیر » فرصتی برای تماشا

فرصتی برای تماشا

شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰  شماره ۱۴۹۵

پرونده ویژه وقایع استان

نگاهی به نمایش های شرکت کننده در سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استان مرکزی

فرصتی برای تماشا

فاطمه چاپاری

این روزها اهالی تئاتر در حال تمرین برای حضور در سی و سومین دوره از جشنواره تئاتر استانی هستند، علیرغم اینکه هنرمندان این رشته طی دو سال اخیر با بحران ناشی از ویروس کرونا مواجه بودند اما این مساله نتوانسته مانع از فعالیت هنرمندان تئاتر شود و در این دوره از جشنواره هنرمندان بسیاری از شهرستان های سراسر استان مرکزی حضور یافته اند. از این رو روزنامه وقایع استان در گفت و گو با رضا یونسفرد مدیر اجرایی این جشنواره، مهدی محمدی یکی از اعضای هیات بازبینی و کارگردانان حاضر در سی و سومین دوره ازجشنواره تئاتر استان مرکزی علاوه بر مروری مختصر بر آثار ارائه شده، به بررسی وضعیت تئاتر در شهرستان های مختلف استان و بیان مشکلات موجود از زبان هنرمندان این عرصه پرداخته است.

انتخاب ۱۰ اثر در بخش مسابقه و سه اثر در بخش جنبی جشنواره
رضا یونسفرد مدیر اجرایی سی و سومین جشنواره تئاتر استان مرکزی در گفت و گو با وقایع استان گفت: جشنواره تئاتر استانی تنهاترین و بزرگ ترین برنامه ای است که اهالی تئاتر استان می توانند در آن فعالیت کنند و علیرغم اینکه به علت کرونا، اجراهای عمومی در شهر حال و روز خوبی نداشت و تمرینات جشنواره هم به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکلات بسیاری روبرو بود، اما استقبال خوبی از سی و سومین جشنواره تئاتر استان شکل گرفت و هنرمندان تئاتر از سراسر استان از دل و جان برای جشنواره کار کردند.
وی افزود: در ابتدا گروه ها با ارائه متون نمایشی خود برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند، اما در ادامه به دلیل مشکلات ناشی از شیوع کرونا، ستاد برگزاری جشنواره تصمیم گرفت که بخش ارزیابی متون را حذف کند تا کارهای تولیدی به طور مستقیم به مرحله بازبینی جشنواره راه پیدا کنند.
یونسفرد اظهار کرد: پس از آن گروه هــا، در شهرستان های مختلف استان تمرینات خود را آغاز نمودند، اما برخی گروه ها به دلیل شرایط سخت تمرین نتوانستند کار خود را تا زمان مقرر آماده کنند و در نهایت۲۴ اثر شامل ۱۵ نمایش از اراک، سه نمایش از خمین، یک نمایش از محلات، یک نمایش از ساوه، یک نمایش از دلیجان و سه نمایش از شازند توانستند در مرحله بازبینی جشنواره حضور پیدا کنند، آثار پس از فیلمبرداری برای هیات بازبینی ارسال شد و در نهایت ده اثر برای بخش مسابقه و سه اثر در بخش جنبی جشنواره برگزیده شدند.
مدیر اجرایی سی و سومین جشنواره تئاتر استان مرکزی از انجمن نمایش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عوامل برگزار کننده جشنواره یاد کرده و گفت: امسال هم چون گذشته برای برگزاری جشنواره با مشکلات مالی مواجه بودیم، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت با کمبود بودجه مواجه است، جشنواره در پنج سال پیش با بودجه ۶۰ میلیون تومانی برگزار می شد و این بودجه به تدریج افزایش یافت تا اینکه در آخرین جشنواره قبل از شیوع ویروس کرونا به ۱۰۰ میلیون تومان رسید، اما امسال بودجه برگزاری جشنواره به یک سوم این مبلغ هم نمی رسد. این مساله در کنار بحران شیوع کرونا باعث شد تا سی و سومین دوره از جشنواره تئاتر استانی برخلاف سال های گذشته به شکل غیر متمرکز برگزار گردد.

نگاهی به نمایش های راه یافته به جشنواره
سی و سومین جشنواره تئاتر استان مرکزی در روزهای ۲۶ تا ۲۹ آبان ماه برگزار می گردد و آثار زیر نمایش های راه یافته به جشنواره هستند که از بین آنها ۲ نمایش برای دبیرخانه جشنواره فجر انتخاب خواهد شد.
انبردست به نویسندگی و کارگردانی ناصر کریمی نیک از اراک
اپرای نادرشاه به نویسندگی و کارگردانی افق ایرجی از اراک
بیا با من برقص به نویسندگی و کارگردانی شهرام سلطانی از اراک
یک کلیک کوچولو به نویسندگی و کارگردانی بهمن پارساآرا از اراک
بازی خور به نویسنده و کارگردانی شایان سلطانی از اراک
جیغ به نویسندگی شهرام سلطانی و محمد جواد شریفی و کارگردانی محمد جواد شریفی از اراک
مَد به نویسندگی بابک غلامی و کارگردانی خشایار فراهانی از اراک
عقل مادرزاد به نویسندگی و کارگردانی رامین علیزاده از خمین
شیرواره به نویسندگی و کارگردانی شمس اله اکبری از خمین
اگزیستنس به نویسندگی پیام لاریان و کارگردانی میثم کرمی از محلات
همچنین نمایش های صمصام به نویسندگی وحید صدوقیان و کارگردانی فاطمه هاشمی از دلیجان، نمایش نصرت به نویسندگی علی زیستی و کارگردانی پژمان محمودی از شازند، نمایش تاول به نویسندگی افق ایرجی و کارگردانی حسین مهدی از ساوه نیز برای بخش جنبی این جشنواره برگزیده شده است.

———————————————————————————————————–

نمایش انبردست

ناصر کریمی نیک در تجربه های قبلی خود توانسته ۵ بار به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کند و این بار با نمایش انبردست در سی سومین جشنواره تئاتر استان حضور پیدا کرده، به گفته وی این نمایش با بازی امیرحسین میرمحمدی و امیرحسین کریمی نیک روی صحنه می رود و آهنگسازی کار بر عهده سعید عظیمی بوده و طراحی صحنه را نیز مصطفی کریمی انجام داده است. کریمی نیک با اشاره به کاربرد شیوه روایی در اجرای این کار به خبرنگار وقایع استان گفت: داستان نمایش پیرامون مسائل زندایان سیاسی در دهه شصت می گذرد، نمایش با دستگیری دو نفر پس از انفجار سینما آغاز شده و در واقع اتفاقاتی را شامل می شود که در مسیر آزادی و آزاده خواهی برای این قشر از زندانیان رخ می دهد، افرادی که راه را اشتباه رفته و در نتیجه وارد احزاب سیاسی ای می شوند که آزادی را بهانه ای برای رسیدن به اهداف خود قرار داده اند. در یکی از دیالوگ های این نمایش گفتــه می شود «مشکل از جایی شروع شد که پیرهن سیاه هیات را با کتاب های ایدئولوژیک حزب توده عوض کردم.» این کارگردان در ادامه با انتقاد از نحوه برگزاری جشنواره در سال های گذشته اظهار کرد: امسال هم پوستر جشنواره در استان های دیگر را که نگاه می کردم متوجه شدم در بسیاری از این شهرها، شهرداری ها و حوزه های هنری به حمایت جشنواره پرداخته اند، با توجه به مشکلات موجود و کمبود بودجه های دولتی انتظار می رود شهرداری ها و نهادهای فرهنگی که از توان مالی بیشتری برخوردار اند به حمایت این گونه رخدادهای هنری در استان بپردازند، چرا که هنرمندان هم از شهروندان شهر محسوب می شوند بنابراین انتظار می ورد کسانی که در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر در حال فعالیت هستند و بودجه فرهنگی شهر را تعیین می کنند به این مسائل بپردازند تا این دوره از جشنواره به نحوه شایسته ای برگزار شود.

———————————————————————————————————–

نمایش اپرای نادرشاه

افق ایرجی نیز از دیگر کارگردانان تئاتر در استان مرکزی است که در تجربه های قبلی خود با نمایش هایی که اغلب از نمایشنامه های کلاسیک خارجی زبان از جمله آثار شکسپیر اقتباس شده بود توانسته به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کند اما این بار با نمایشنامه ای برگرفته از تاریخ ایران قصد حضور در جشنواره تئاتر استانی دارد.
ایرجی با بیان اینکه این نمایش دومین اپرا تئاتری است که وی روی صحنه خواهد برد گفت: گروه نمایش اپرای نادرشاه از عوامل بسیاری تشکیل شده که از هفت ماه گذشته تمرین های خود را برای حضور در جشنواره استانی و در صورت موفقیت کار برای حضور در جشنوار تئاتر فجر آغاز کرده اند. از آن جا که این نمایش، اپرا تئاتر است برای روی صحنه بردن آن از یک گروه موسیقی کر کمک گرفته ایم که در اپرا تئاتر آنتیگونه هم تجربه همکاری با این گروه را داشته ایم.
وی افزود: داستان نمایش برگرفته از تاریخ و اتفاقاتی است که در زندگی نادرشاه در ارتباط با پسرش و همین طور مرگ این پادشاه رخ می دهد و ۹۰ درصد متن در قالب شعر به نگارش درآمده و به صورت موزیکال ارائه خواهد شد، آهنگسازی کار را نیز امین امیری بر عهده دارد.
ایرجی در پایان به مشکلاتی که در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در روند تمرینات رخ داده اشاره کرد، به گفته وی این مشکلات بارها باعث تعطیل شدن تمرین ها شده که همین مساله آماده سازی این نمایش را با دشورای های بسیاری مواجه ساخته است.

———————————————————————————————————–

نمایش بیا با من برقص

در این دوره از جشنواره تئاتر استان دو اثر از خانواده سلطانی که همگی در حوزه تئاتر فعالیت دارند روی صحنه خواهد رفت، یکی از این آثار نمایش «بیا با من برقص» به کارگردانی شهرام سلطانی است که عباس سلطانی نیز به عنوان بازیگر در آن نقش آفرینی خواهد کرد.
به گفته شهرام سلطانی این نمایش با بازی عباس سلطانی، مهدی محرابی، شهرام سلطانی، شبنم فراهانی و سمیرا دریایی و به آهنگسازی رضا باجلان روی صحنه می رود، طراحی صحنه و لباس نمایش بیا با من برقص را نیز آتنا فارسیجانی بر عهده دارد.
شهرام سلطانی به خبرنگار وقایع استان گفت: نوشتن متن این نمایش حدود یک سال به طول انجامید و تمرینات ما از ۴ ماه پیش آغاز شده است.
وی در ادامه به مشکلاتی که در روند آماده سازی کار با آن روبرو بودند اشاره کرده و افزود:استان مرکزی و شهر اراک از پلاتوهای استانداردی برخوردار نیست این پلاتوها از نظر سرمایشی و گرمایشی دچار مشکل می باشند و این مساله یکی از بزرگترین مشکلات ما در روند کار به شمار می رفت، به جز این مورد بسیاری از عوامل کار در روند تمرینات به بیماری کرونا مبتلا شدند، حتی هنوز هم دو نفر از گروه موسیقی نمایش به علت ابتلا به بیماری کرونا از همراهی گروه بازمانده اند، باید گفت نه تنها ما بلکه تمامی گروه ها به سختی کار را به این مرحله رساندند.
به گفته وی حضور ۲۴ نمایش در مرحله بازبینی این دوره از جشنواره تئاتر استان مرکزی آمار بسیار خوبی است که نظیر آن را در دیگر استان ها نمی توان دید، به اعتقاد این کارگردان هنرمندان استان مرکزی با وجود این شرایط سخت فعالیت های خــود را ادامه می دهند اما در پایان نهادهای متولی هنر در استان تنها با این جمله کلیشه ای «بودجه نداریم» جواب این زحمات را می دهند.

———————————————————————————————————–

نمایش بازی خور

شایان سلطانی برادر شهرام سلطانی، کارگردان جوان و پرکاری است که با نمایش بازی خور (آفساید) در سی و سومین دوره از جشنواره تئاتر استان حضور پیدا کرده است، او این کار را با مشاوره عادل عزیز نژاد آماده کرده و از کمک های عطیه نجفی به عنوان دستیار کاردان، فاطمه کریمی طراح لباس، هیوا حیدری و سحر امانی راد گریمور بهره برده، بازیگران این کار حدیث شاهی، فریدون رجبی، مبینا سادات عباسی، سعید سلطانی و خود شایان سلطانی می باشند.
کارگردان و نویسنده نمایش بازی خور به خبرنگار وقایع استان گفت: نمایش بازی خور که اخیرا به آفساید تغییر نام داده، به بحران های دامن گیر زندگی های امروزه می پردازد، اتفاقاتی که خیلی ساده انگارانه با آن برخورد می کنیم و همین بی توجهی ها بزنگاهی برای شروعِ اتمام است. وی افزود: به نظر من ویژگی اصلی این نمایش از بدنه ی قصه و کارگردانی جداست، چرا که در ابتدا ما یک گروه را نمی بینیم، بلکه یک نفر را می بینیم به نام بازی خور(افساید) که تمام عوامل نمایش در این یک نفر تنیده شده اند، این اتحاد قطعا غایتی دلپذیر خواهد داشت. از آن جایی که اکثر عوامل این اثر تجربه حضور در جشنواره استانی را ندارند، انگیزه هایشان دوچندان است و من سعی کردم ابتدا به ساکن با استفاده از تجربیات و دانش بی نظیر آقای عادل عزیز نژاد بچه های نمایش را به یک آگاهی از این سبک کار برسانم، چرا که عادل عزیز نژاد هنرمندی ست که در سطح برتر تئاتر ایران، جشنواره فجر پرچم داری کرده و این انتقال تجربه زمانی که با انگیزه ی بازیگرانم کنار هم تنیده شود نتیجه بی نظیری خواهد داشت.
شایان سلطانی اظهار کرد: دوره های قبلی جشنواره به مراتب برای من دلچسب تر بود چرا که به استثنای رقابت، حکم یک کارگاه آموزشی را هم برای من داشت و ما پشت هر نمایشی به یک دانش و نگاه نو می رسیدیم اما امروزه حداقل در نسل جوان و هم سن و سال های خودم به مراتب کمتر شاهد چنین اتفاقی بوده ام.
به گفته وی تمرینات این نمایش طی دوماه و به صورت فشرده انجام شده است.

———————————————————————————————————–

نمایش جیغ

محمد جواد شریفی نیز با نمایش جیغ در این دوره از جشنواره تئاتر استان مرکزی حضور پیدا خواهد کرد، به گفته او این نمایش که به قلم شهرام سلطانی و محمد جواد شریفی است طی یک سال اخیر بارها بازنویسی شده تا در نهایت برای حضور در این دوره از جشنواره از طرف هیات بازبینی انتخاب شده است.
نویسنده و کارگردان نمایش جیغ در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان گفت: سال گذشته نوشتن متن این کار آغاز شد و داستان کار پیرامون مساله دخترکشی می گذرد که اخیرا در ایران اتفاقات بسیاری در این زمینه رخ داده و ایده اولیه کار نیز از این جا شکل گرفت، موضوع نمایش مربوط به خانواده فقیری است که در مرز زندگی می کنند و در این میان آدمی سرمایه داری به اسم تورج باعث ایجاد مشکلاتی برای این خانواده می شود که در نهایت منجر به از هم پاشیده شدن این خانواده خواهد شد، در واقع ما قصد داشتیم در این نمایش تقابل دو طبقه اجتماعی در جامعه را نمایش دهیم. این کار به اتفاق شهرام سلطانی نوشته شده و قصد داشتیم در سال گذشته این کار را برای جشنواره آماده کنیم اما با توجه به شیوع ویروس کرونا سه نفر از اعضای گروه به این بیماری مبتلا شدند و تمرین حدود ۲۰ روز تعطیل شد و پس از آن سالن ها به کلی تعطیل شد و مجددا که کار را شروع کردیم و در پی بازنویسی ها در متن تغییرات بسیاری شکل گرفت.
وی در پایان صحبت هایش تصریح کرد: به دلیل شیوع کرونا حدودا چهار تا از بازیگران کار عوض شدند و با سختی های بسیار توانستیم کار را به جشنواره برسانیم چرا که با هر بار عوض شدن بازیگر طراحی و میزانسن هم با تغیرات بسیاری همراه می شد.

———————————————————————————————————–

نمایش مَد

خشایار فراهانی متولد سال ۱۳۷۷است این هنرمند جوان تاکنون به عنوان بازیگر تجربه چندین اجرای عموم در تهران و اراک و حضور در جشنواره فجر ، استانی و … را در کارنامه دارد، نمایش مد اولین تجربه ی حرفه ای وی به عنوان کارگردن است و با نویسندگی بابک غلامی و بازی سعید کمانی، مهسا نظری و خشایار فراهانی روی صحنه خواهد رفت. موسیقی نمایش را بارمان احدی امیر سجاد بر عهده دارد و امیر حسین فراهانی به عنوان تصویر بردار و مهدی مختاری هم به عنوان دستیار کارگردان این گروه را همراهی می کنند.
خشایار فراهانی دلیل انتخاب متن را نزدیکی به فضای جامعه دانسته و گفت: موضوع این نمایش از آن جا شروع می شود که تعدادی ماهی بیرون آب می میرند و زمانی که صیاد تور را به سمت سـاحل جمع می کند، مــاهی ها شروع می کنند به رقصیدن و جان دادن ماهی ها نمی توانند بیرون آب زندگی کنند و در پایان جان می دهند.
به گفته وی تئاتر کار کردن در وضعیت فعلی به علت شیوع کرونا و نبود امکانات سخت افزاری با دشورای های فراوانی روبرو است.

———————————————————————————————————–

نمایش یک کلیک کوچولو

بهمن پارساآرا نزدیک به ۲۲ سال است که حرفه تئاتر را دنبال می کند، آثار وی تا کنون در۴ دوره مختلف جشنواره برگزیده شده و امسال هم با نمایش «یک کلیک کوچولو» در سی و سومین دوره این جشنواره حضور پیداکرده است. متن این کار نوشته محمدرضا کوهستانی است و داستان آن پیرامون زندگی سه خانواده مختلف می گذرد، در این نمایش به در محاق رفتن گفت و گو در خانواده هـا در پی استفاده از فضای مجازی پرداخته شده است.
کارگردان نمایش یک کلیک کوچولو به خبرنگار وقایع استان گفت: تمرینات این نمایش از ۹ ماه پیش کلید خورد و خدا را شکر این کار برای جشنواره استانی آماده شد، این نمایش در سبک رئالیسم و با فضای مختصر طراحی صحنه در ۳ اپیزود انجام خواهد شد و حدود ۷۰ دقیقه هم به طول می انجامد.
بهمن پارساآرا اظهار کرد: انجمن نمایش، یک فضای دوستانه است که با کمک همه ی بچه ها شکل گرفته، اعضای انجمن خالصانه آنچه که هست در طبق اخلاص می گذارند اما نکته مهم این است که شهر اراک یکی از قطب های تئاتر کشور محسوب می شود و هر ساله ما نماینده های مختلفی برای جشنواره فجر داریم، بنابراین من معتقدم هنرمندان تئاتر استان لیاقتشان بیش از این ها است.
وی تصریح کرد: ما در اراک یک بلک باکس و فضای مطلوب برای تمرین نداریم و همین امکانات موجود را هم خود بچه های انجمن نمایش با تلاش های شخصی خود محیا کرده اند.
کارگردان نمایش یک کلیک کوچولو خاطرنشان کرد: روزگاری اراک از اولویت های تحصیل در رشته های بازیگری و تئاتر محسوب می شد، اما با این حال این شهر از شرایط مطلوبی برای تمرین هنرمندان برخوردار نیست، بلک بــاکسی که ما در آن تمرین می کنیم، غیر آگوستیک با سقفی کوتاه و بدون تهویه مناسب است امیدوارم نسل آینده تئاتر با این شکلات روبرو نشوند.

———————————————————————————————————–

نمایش عقل مادرزاد

رامین علیزاده هنرمند جوانی است که توانسته حضور موفقی در جشنواره های مختلف از جمله نقطه، جشنواره های استان های مرکزی و اصفهان را رقم بزند، نمای «نقش در ستایش ژست» به کارگردانی وی به جشنواره فجر راه پیدا کرده است و همچنین به عنوان بهترین اثر اولین دوره از جشنواره «هنر زنده است» به دبیری علی نصیریان و با داوری فاطمه معتمدآریا، علی اصغر دشتی، آتیلا پسیانی و مرضیه برومند نیز انتخاب شده است.
کارگردان نمایش عقل مادرزاد در گفت و گو با وقایع استان گفت: این نمایش ۱۲۰ دقیقه ای سخت و فیزیکال است که از لحظه اول نمایش تا لحظه آخر شاید دو تا سه دقیقه سکوت داشته باشیم اما این نمایش سخت نیاز به تمرین های سختی هم داشته است.
وی افزود: علیرغم وجود بیماری کرونا توانستیم از ویژگی های فضای مجازی بهترین بهره را برای تمرینات خود ببریم و از طریق واتس اپ اکثر تمرینات خود را جلو بردیم، بازیگران کارهای فیزیکال خود را پس از آموزش و و طراحی در گروه مجازی نمایش بارگذاری می کردند و از این طریق با ده ماه تمرین توانستیم این نمایش دو ساعته سخت را به جشنواره برسانیم.

———————————————————————————————————–

نمایش شیرواره

شمس الله اکبری نیز از نمایشنامه نامه نویسان با تجربه در شهرستان خمین است که نمایش شیرواره را با اقتباس از نمایشنامه ای از لورکا نوشته، نویسنده با قرابتی که در نمایشنامه لورکا با رسم مشک زنی در خمین به آن دست یافته، نمایشنامه را پیش برده است، این نمایش حکایت خانواده ای است که با محدودیت هایی که مادر خانواده برای فرزندان به وجود می آورد زندگی می کنند. شمس الله اکبری در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان گفت: خمین ظرفیت خوبی در تئاتر دارد و من در این نمایش از نیرو های جوان متولد دهه ۸۰ استفاده کرده ام.
وی افزود: هنرمندان خمینی در جشنواره های مختلف خوش درخشیده اند ولی متاسفانه ما به نسبت شهرهای همجوار خودمان از یک سالن مناسب برای تئاتر برخوردار نیستیم و تنها سالنی هم که ما آن را با چنگ و دندان بــه بهره برداری رساندیم سالنی است مشترک بین کتابخانه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که متاسفانه با واگذای آن به کتابخانه این فضا نیز از دست رفت، در حال حاضر مشغول تمرین در سالن چند منظوره ای هستیم که پلاتوی خاصی برای تئاتر ندارد و ما روی سن تمرینات خود را انجام می دهیم.
این کارگردان و نمایشنامه نویس اظهار کرد: این دو سه دوره اخیر برگزاری جشنواره هم از لحاظ مالی و هم به دلیل بحران کرونا به خوبی برگزار نشده، امیدواریم مشکلات برطرف شود چراکه هر جامعه ای که تئاتر در آن دیده شود یک جامعه پویاست و فرهنگ آن جامعه رو به رشد خواهد بود و هر جامعه ای که تئاتر نداشته باشد از مدنیت و وضعیت فرهنگی دور است.

———————————————————————————————————–

نمایش اگزیستنس

اما میثم کرمی که در دوره قبلی جشنواره با نمایش ابراهیم از شهرستان محلات به جشنــواره بین المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده بود امسال با کار اگزیستنس به نویسندگی پیام لاریان در جشنواره حضور پیدا کرده است و باید دید حضور منتخب دوره قبلی جشنواره در سی و سومین دوره جشنواره تئاتر استانی چگونه رقم خواهد خورد.

———————————————————————————————————–

نمایش نصرت

پژمان محمودی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۲ آغاز کرده و آخرین فعالیت وی در جشنواره به ۲۰ سال پیش باز می گردد این هنرمند اساسا باحضور در جشنواره چندان موافق نیست و دلیل حضورش در جشنواره تئاتر استان را درخواست بازیگران کار اولی در این نمایش عنوان می کند.
پژمان محمودی گفت: اصولا اعتقادی به جشنواره ندارم چون معتقدم تولید تئاتر در درجه اول باید امتیاز عملکرد و بازخورد حرکت ما در جامعه را به دنبال داشته باشه و نه فقط صرفا خانواده تئاتر برای خانواده تئاتر کف بزند.
وی افزود: نمایش نصرت راجع به رشادت های زنی است که سال های جنگ از مرز دفاع می کرده و درگیر حوادثی می شود و در نهایت می میرد ما قصد داشتیم رشادت یک زن ایرانی را در مقابل هجوم بیگانگان نشان دهیم و در این نمایش از شیوه اجرایی رئالیستیستی و سورئالیستی و گفت و گوی سیال ذهن بهره برده ایم.
محمودی اظهار کرد: قاعده این است که جشنواره از کارهای پذیرفته شده حمایت می کند اما تا کنون حمایتی از کار ما نشده هزینه تولید نمایش، ایاب و ذهاب بازیگر و دکور بر عهده خودمان بوده و ما با کمترین امکانات در شازند کار را آماده کردیم.

———————————————————————————————————–

نمایش صمصام

این نمایش به کارگردانی فاطمه هاشمی و نویسندگی وحید صدوقیان در بخش جنبی جشنواره روی صحنه می رود، این متن بر گرفته از فرهنگ وتاریخ ایران است که در نگاه نویسنده نوع روابط و تعمیم آن به جامعه امروز کاملا مشخص است.
فاطمه هاشمی کارگـردان این نمایش در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان گفت: در این نمایش از تکنیک ها واِلمان های نمایش ایرانی همچون تعذیه از جمله میزانسن های دایره تنظیم میزانسن ها متناسب با کار میدانی، ورزش پهلوانی وتلفیق آن با اِلمان های نمایش مدرن همچون نمایش رئالیستی، رنگ شناسی، اِلمان گزاری با اشیا، پرفورمنس و موسیقی مدرن استفاده نمودیم.
وی افزود: این متن در رابطه با اتفاقاتی است که در برهه ای از تاریخ ایران درحدود سال ۶۰۰ قمری زمان حمله ی مغول به ایران رخ داده و همچنین نگاه نویسنده در طرح ریزی نمایشنامه، شخصیت ها، رویداد ها و ارتباط آن ها با هم مطابق فرهنگ ایرانی در آن زمان است اما در نگاه عمیق تر به نمایشنامه مسائلی که جامعه ی امروز ایران بدان مبتلا است به چشم می خورد.
هاشمی اظهار کرد: سرگشتگی انسان امروز در مواجه با هجوم مغولان زمان ما مثل تکنولوژی افسار گسیخته از خود بیگانگی و همانند اینها که بشر امروز را دچار سرگشتگی، حیرانی و چه بسا در بعضی موارد شیدایی می کند در بستر اتفاقات این نمایش به اجرا در آمده است.
وی در پایان گفت: حرف تازه ای بیش از آنچه پیش از این توسط هنرمندان این رشته گفته شده نیست اما شاید تکرار آن خالی از لطف نباشد که تمرینات تئاتری هزینه های زیادی دارد که تامین آن به ویژه برای نیروی جوان به شدت سخت است. هرچند با معضل کمبود سالن های استاندارد تئاتر روبه رو هستیم اما جا دارد در این زمینه از انجمن تئاتر دلیجان و رئیس اداره فرهنگ وارشاد بابت ساخت وتجهیز سالن بلک باکس دلیجان تقدیر کنم.

———————————————————————————————————–

نمایش تاول

حسین مهدی به گفته خود شاعری است که این روزها نمایش تاول را در بخش جنبی جشنواره تئاتر استان مرکزی روی صحنه خواهد برد. وی متن را برگرفته از وقایع جامعه عنوان کرده و گفت: با توجه به تمرین خیلی کوتاهی که داشتیم توانستیم در بخش جنبی جشنواره حضور پیدا کنیم و هنوز هم در حال تمرین هستیم تا بتوانیم اجرای خوبی داشته باشیم.
مهدی افزود: از همان زمانی که کار ما برای بخش جنبی جشنواره برگزیده شد، بی مهری ها نسبت به کار ما شروع شد اگر فرصتی برای چیدمان دکور و نور پردازی داشتیم قطعا کار با کیفیت تری ارائــه می دادیم.
این کارگردان اظهار کرد: مسئولیت نور سالنی که ما در ساوه برای تمرینات خود داریم برعهده پیمانکاری است که برای هر بار نورپردازی هزینه دریافت می کند که این هزینه ها در توان بچه های تئاتر نیست و این موضوع خیلی اذیت کننده است.
وی در پایان گفت: این نمایش به یک معضل اجتماعی خانوادگی که در جامعه امروز ما وجود دارد می پردازد و آن هم تعصبات بی موردی است که والدین نسبت به فرزندان و بالعکس دارند کـه می تواند خشونت هایی را به همراه داشته باشد مانند دخترکشی ها و آزارهایی کـه از سمت خانواده ها به فرزندانشان می رسد.

———————————————————————————————————–

گروه های تئاتر نیاز به حمایت های مالی دارند

در پایان گفت و گویی داشتیم با مهدی محمدی یکی از داوران مرحله بازبینی، محمدی در گفت و گو با وقایع استان گفت: بدون شک اصلی‌ترین ملاک برای من فقط کیفیت اثر ارسال شده بود و نه اسم افراد و یا شهر ارسال شده همچنین عواملی مثل انتخاب متن ، انتخاب بازیگر و شیوه درست کارگردانی در بالا رفتن کیفیت اثر مد نظرم بود.
وی افزود: ما مجبور بودیم آثار را از طریق فیلم های ارسال شده بررسی کنیم و به نظر من این معضل کار ما راسخت‌ کرده بود، چرا که در این شکل از ارائه، از ذات هنر تئاتر دور می‌شویم و از فیلتر رسانه ای واسط! که همان دوربین فیلمبرداری باشد با اثر روبرو خواهیم شد.
محمدی اظهار کرد: از نظر کمی تعداد قابل قبولی اثر از سراسر استان به دست ما رسید اما عدم انگیزه تولید در برخی شهرستان‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد و شکی نیست با مدیریت دلسوزانه تر و بهتر شاهد افزایش کمیت و کیفیت آثار خواهیم بود به زبان ساده امسال فقط ۲۰ درصد از نمایش ها به طور حرفه ای و کامل در حد حضور در جشنواره بودند و قریب به ۸۰ درصد در یک سطح بودند و معضلاتی نظیر انتخاب متن! کارگردانی به هم ریخته! و بازیگری ناپخته! داشتند.
وی ادامه داد: آموزش بهترین راهکار است، آموزش صحیح و اصولی از طریق انجمن در استان و شهرستان ها و نظارت بر آموزشگاه ها در زمینه های مختلف مانند متن، کارگردانی و بازیگری ضروری است، البته در این میان معضلی مانند نگاه استبدادی در یک گروه نمایشی! هم مشاهده می شد، بدین صورت که آنچه من انجام می‌دهم و در گروه من رخ می دهد درست است! و اجازه نمی دهم فکر و نیروی جدید من را نقد کند و بر من بیافزاید!
محمدی خاطرنشان کرد: بنده و سایر هنرمندان حدود بیست و اندی سال است که با مسئولین حرف زده ایم مشاجره کردهایم ولی باز در اختیار قرار دادن امکانات و حمایت های لازم در حد اولیه و پایین ترین سطح خود است گروه ها بیش از این نیاز به حمایت معنوی و خستـه نباشید و دم شما گــرم ندارند!! گروه ها نیاز به حمایت های معقول مالی دارند، اعم از سالن و پلاتو مناسب، هزینه ای که بتوانند دکور و لباس مورد نیاز اثر هنری را تهیه کند، اما این کمبود ها باعث می شود فقط کسانی که از لحاظ مالی تامین هستند تئاتر کار کنند!! در این جا لازم است بگویم که شهرهایی مثل شازند، کمیجان، محلات و غیره به شدت نیاز به پلاتوی مناسب دارند.
وی در پایان گفت: حرف آخر هم با هنرمندان این است که کمی با تأمل بیشتر دست به انتخاب متن بزنند و در امر کارگردانی و بازیگری هم تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند، از همه گروه های شرکت کننده سپاسگزارم و برای تئاتر استان مرکزی آرزوی موفقیت دارم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.