خانه » اخبار » فرجی به«فرج» هست یا نیست؟

فرجی به«فرج» هست یا نیست؟

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸   شماره ۱۱۲۵

انتخاب دوباره «فرج کمیجانی» به عنوان رابط استان مرکزی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان این سوال را تداعی می کند که : آیا او این بار می تواند بدون حاشیه اصلاح طلبان استان را متحد کند؟

عباس لعل بار

در خبرها آمده است که «فرج کمیجانی» به عنوان رابط استان مرکزی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان انتخاب شده است. خبری که البته تعجب برانگیز نبود و در سال های اخیر همواره او بوده است که به عنوان رابط این شورا معرفی شده و برای تشکیل شورای سیاستگذاری استان مرکزی به سمت اراک روانه می شد. رابطان استان‌ها با رای و تصمیم دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب انتخاب می شوند و وظیفه اصلی آن‌ها هم ایجاد وفاق و انسجام میان اصلاح‌طلبان هر استان و تشکیل شورای متناظر در استان‌ها است. رییس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در این باره می گوید: هدف ما تنها انتخابات نیست. رابطان قرار است نیروهای اصلاح‌طلب هر استان را منسجم کرده تا هم‌افزایی نیروها صورت بگیرد و کارها و تصمیمات انفرادی به تصمیمات جمعی تبدیل شود.

جواد امام می افزاید: رابطان بر اساس رای دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب انتخاب و تصویب شدند و این گونه نبود که یک شخص یا حتی یک کارگروه در مرکز این انتخاب‌ها را انجام دهد. البته در برخی استان‌ها، بنا به تنوع قومیتی و گستردگی وسعت و جمعیت، قرار شد رابطان مشاورانی در شورای عالی اصلاح‌طلبان داشته باشند و یا به صورت جمعی کار را پیش ببرند. گرچه در این موارد هم مقرر شد که یک نفر، محوریت داشته باشد.
وی یادآور شد: این افراد بر اساس شاخصه‌های موجود در آیین‌نامه انتخاب شده‌اند که سعی شده است حتی‌المقدور بومی بوده و با نیروها و مختصات‌آشنایی داشته باشند.
رییس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اظهار داشت: در خصوص نقش و وظایف رابطان سوءتفاهماتی پیش آمده است و برخی دوستان گمان می‌کنند که رابطان قرار است مسئولان ستاد انتخاباتی استان‌ها و عهده‌دار شناسایی کاندیداها و انتخابات افراد و بستن لیست‌ها باشند. درحالی‌که رابطان وظیفه دارند نسبت به دعوت دبیران احزاب اصلاح‌طلب استان و شخصیت‌های حقیقی در خصوص تشکیل شورای متناظر سیاست‌گذاری در استان اقدام کنند و پس از شکل‌گیری شورا، هیات رییسه شورای مذکور توسط خودشان انتخاب می‌شود.
اما آخرین باری که فرج کمیجانی با عنوان رابط به استان مرکزی آمد جنجال های فراوانی با خود به همراه آورد. در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر اختلاف میان اصلاح طلبان استان به حدی بود که امکان تشکیل شورای سیاستگـذاری نزدیک به صفر می نمود. حتی برخی از احزاب شورای هماهنگی اصلاح طلبان که قرار بود شورای سیاستگذاری را تشکیل دهند تصمیم به تشکیل کمیته انتخابات گرفتند که فعالیتی موازی با شورای سیاستگذاری داشت و عملا این شورای را زیر سوال می برد.
فرج کمیجانی در چنین وضعیتی پا به اراک گذاشت و بر خلاف تصورش که فکر می کرد به راحتی با تشکیل شورای سیاستگذاری استان نزد تهرانی ها روسفید می شود، با خشمی آکنده از شکست از اراک به تهران بازگشت تا راهی برای متحد کردن اصلاح طلبان بیابد.
در آن زمان البته چند حزب اصلاح طلب نظیر کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی همزاه با احزابی چون مردمسالاری به شدت مخالف حضور کتاسبان اصلاحات به شورای سیاستگذاری بودند و تاکید داشتند شورای سیاستگذاری استان باید با حضور کمترین تعداد عضو حقیقی تشکیل شود و محوریت با احزاب باشد. از سویی دیگر بازماندگان حزب مشارکت در احزابی چون اتحاد و ندا می خواستند که مانند همیشه در دو دهه گذشته به عنوان روسای خودخوانده جریانی اصلاح طلبی در استان باقی بمانند و هیات رییسه شورای سیاستگذاری در اختیار این افراد که در آن زمان به دلیل انحلال حزب مشارکت در احزاب جدیدی حضور داشتند، باشد. فرج کمیجانی پس از چندین جلسه نتوانست احزاب اصلاح طلب استان را راضی کند تا به تفاهم برسند و سرانجام با حضور چند نماینده از تهران شورای سیاستگذاری کمی متفاوت تر از آنچه او انتظار داشت تشکیل شد.
چند تن از اصلاح طلبان استان که نخواستند نام شان فاش شود، در گفتگو با خبرنگار وقایع استان درباره انتخاب مجدد فرج کمیجانی به عنوان رابط استانی شورای سیاستگذاری ابراز نارضایتی کردند و بیان داشتند: انتخاب کمیجانی به عنوان رابط بر اتحاد و همدلی اصلاح طلبان استان ضربه می زند.
آنها معتقد بودند که حضور او باعث می شود که برخی چهره ها که مقبولیتی میان مردم و حتی اکثریت اصلاح طلبان استان ندارند از همکاری با شورای سیاستگذاری منصرف شوند و در شرایطی که مردم از اصلاح طلبان روی برگردانده اند این موضوع می تواند ضربه سنگیمنی به آرای کاندیداهای اصلاح طلب استان بزند.
البته بنظر نمی رسد که این دوره تمام احزاب اصلاح طلب حاضر به همراهی با شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان باشند و از هم اکنون خبرهایی از حضور مجزای برخی احزاب اصلاح طلب در انتخابات مجلس به گوش می رسد. امام نکته ای که نباید فراموش کرد این است که اصرار بر حضور چهره های پر حاشیه ای چون فرج کمیجانی به عنوان رابط وضعیت را برای اصلاح طلبان استان وخیم تر خواهد کرد چرا که سابقه نشان داده اکثر اصلاح طلبان استان حاضر به همکاری با افرادی همچون فرج کمیجانی نیستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.