خانه » جدیدترین » فانتزی تولید ملی

فانتزی تولید ملی

دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۴۸

گفت و گوی وقایع استان با رئیس اتحادیه کتاب فروشان لوازم التحریر و لوازم مهندسی استان مرکزی در آغاز سال تحصیلی جدید

عدم حمایت از تولیدات داخلی و قاچاق محصولات خارجی باعث شده تا کار و کاسبی لوازم التحریر فروشان مثل گذشته رونق ندارد

زهرا یاری: با شروع سال تحصیلی خانواده ها مشغول خرید لوازم تحریر برای فرزندانشان شده اند و باز بچه ها و والدین بر سر کیفیت بالای کالاهای فانتزی خارجی و ارزان بودند اجناس داخلی در گیر و دار هستند. به گفته بسیاری از فروشندگان امسال کالاها تا ۵۰ درصد گرانتر شده با این وجود کار کاسبی لوازم تحریر فروشان مثل گذشته رونق ندارد و طی یک سال اخیر بسیاری از مغازه های فروش لوازم التحریر شهر تعطیل شده است، رئیس اتحادیه کتاب فروشان لوازم التحریر و لوازم مهندسی استان مرکزی این مشکل را ناشی از عدم حمایت از تولیدات داخلی توسط نهادهای ذی ربط و سیاست های اخیر دولت در توزیع کتب درسی می داند، خانواده ها نیز با اذعان بر گران بودن اجناس فانتزی خارجی تمایلی برای خرید لوازم تحریر ایرانی ندارند.
مریم که برای خرید لوازم التحریر پسربچه اش به مغازه لوازم تحریری رفته در مورد قیمت‌ها می‌گوید: جنس هایی که ارزان تر اند و اغلب دست فروشان با عنوان جنس دولتی آن را به فروش می رسانند معمولا کیفیت بالایی ندارند مثلا دفتری که قیمت اش کمتر است تعداد صفحات کمتری دارد و باید چند دفتر بخریم که هزینه اش با قیمت یک دفتر فانتزی پربرگ برابر خواهد شد. اجناس دیگر مثل کیف، جامدادی، لیوان و… هم باید به گونه ای باشد که در طول ۹ ماه سال تحصیلی فرسوده نشود اما بسیاری از خانواده‌هایی که چند فرزند دانش آموز دارند به ناچار اجناس ارزان‌تر که کیفیت چندانی هم ندارد را می خرند.
سعید یکی از فروشندگان لوازم تحریر در اراک به خبرنگار وقایع می گوید: اجناس ما بر اساس جنس و کیفیت، قیمت‌های مختلفی دارد و به عنوان مثال دو عدد دفتر دویست برگ با قیمت ۴۰۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزارتومان قابل خریداری است.
وی با اشاره به افزایش قیمت ها می افزاید: سال های پیش خانواده‌ها با ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان خرید کامل لوازم التحریر انجام می‌دادند اما امروز با این مبلغ تنها می‌توانند چند قلم مورد نیاز فرزندشان را تامین کنند.
به گفته وی تهیه وسایل مورد نیاز برای تحصیل در رشته‌هایی مثل هنر، گرافیک و… بالاتر می باشد و بسیاری از محصلان هنرستان را با مشکل مواجه کرده است.
اما بشنویم از محمد فیروزی رئیس اتحادیه کتاب فروشان لوازم التحریر و لوازم مهندسی در استان مرکزی که با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت لوازم تحریر می گوید: با این وجود از آن جایی که بازار پر شده از جنس قاچاق و خارجی همه به خرید این نوع از لوازم که اغلب فانتزی هم هستند روی می آورند و از تولیدات ایرانی هیچ حمایتی نمی شود.
وی می افزاید: عدم حمایت از محصولات ایرانی تنها از جانب مردم نیست بلکه نهادهایی ذی ربط هم برای حمایت از محصولات ایرانی اسلامی هیچ قدمی برنمی دارند
فیروزی با اشاره به اینکه برخی از فروشندگان با سواستفاده از عنوان لوازم تحریر دولتی قصد فروش کالاهای خود را دارند توضیح می دهد: چند سال است که دیگر دفاتر دولتی برای فروش توزیع نمی شود اما برخی فروشندگان سعی دارند دفاتر منگنه ای را تحت عنوان جنس دولتی با همان قیمت معمولی به مردم عرضه کنند که این نیز نوعی کلاهبرداری محسوب می شود.
رئیس اتحادیه کتاب فروشان لوازم التحریر و لوازم مهندسی استان مرکزی خاطرنشان می کند: علاوه بر این در طول سالیان گذشته کتب درسی نیز در فروشگاه های لوازم تحریر به دانش آموزان عرضه می شد که این خود رونق بازار لوازم تحریر در آستانه سال تحصیلی را به دنبال داشت اما متاسفانه در سه سال اخیر آموزش و پرورش به این امر ورود پیدا کرده است و در حالی که این نهاد باید به تعلیم و تربیت دانش آموزان بپردازد با این رویه ای که پیش گرفته مشغول کاسب کاری در بازار کتاب های آموزشی است.
فیروزی توضیح می دهد: توزیع کتب در آموزش و پرورش با مشکلات بسیاری همراه بوده و علی رغم پیگیری های بسیار تا کنون نتیجه ای در این خصوص حاصل نشده با وجود این که این سیاست ضربه مهلکی به صنف لوازم تحریر فروشان وارد کرد به گونه ای که بسیاری از مغازه های لوازم تحریری بعد از این اتفاق تعطیل شد.
وی با اشاره به باطل شدن مجوز ۱۰ مغازه لوازم تحریر فروشی ادامه می دهد: متاسفانه از تولیدات داخلی در زمینه لوازم تحریری هیچ حمایتی شکل نمی گیرد، برای نمونه یکی از همکاران ما امسال قصد راه اندازی خط تولید لوازم تحریر فانتزی ایرانی با بالاترین کیفیت را داشت که متاسفانه با وجود تمام پیگیری ها موفق به این کار نشد.
رئیس اتحادیه کتاب فروشان لوازم التحریر و لوازم مهندسی استان مرکزی در پایان می گوید: بسیاری از جوانانی که در این صنف مشغول به کار هستند شوق زیادی برای تولید لوازم تحریر ایرانی زیبا و با کیفیت دارند اما متاسفانه هیچ گونه تسهیلات حمایتی برایشان در نظر گرفته نمی شود پس دیگر نباید از ازدیاد کالاهای قاچاق در بازار شکایتی داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.