خانه » جدیدترین » آگهی کار در منزل؛شگردی نو برای کلاه برداری

آگهی کار در منزل؛شگردی نو برای کلاه برداری

دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۴۸

وقایع استان در گفت و گو با رئیس پلیس فتای استان مرکزی و چند تن از زیان دیدگان کلاهبرداری های اینترنتی بررسی می کند

فاطمه چاپاری: این روزها با هزینه های بالای زندگی هر کس به نوعی در جست و جوی کار و پول در آوردن است برخی به دنبال کار دوم یا سوم هستند و برخی هم که به دلیل اشتغال به تحصیل و.. شرایط کارهای معمول را ندارند ترجیح می دهند در منزل کار انجام دهند و این وضعیت بهانه ای برای سودجویی برخی افراد شده است. اخیرا در سایت دیوار یا کانال های کاریابی تلگرامی پر شده از آگهی های استخدام کار در منزل که عمده ترین شان جذب تایپیست است، این آگهی ها با دادن وعده های وسوسه انگیزی چون استخدام نیروی کار غیر حضوری با حقوق های بالای ۱۵ میلیون و ۲۰ میلیون در ماه آن هم بدون محدودیت سنی و تحصیلی در ردیف های تایپ معمولی، گویندگی، دست نویسی و… از افرادی که جویای کار هستند سو استفاده های مالی می کنند. اغلب وقتی برای دانستن شرایط کار به شماره موبایل های موجود در آگهی پیام می دهید در ابتدا از شما می خواهند که مبلغی در حدود ۳۰ الی ۵۰ هزار تومان واریز کنید تا کار به شما تعلق بگیرد.
۴۷ درصد از پرونده های پلیس فتای استان به کلاهبرداری اختصاص دارد
رئیس پلیس فتا استان مرکزی ضمن اشاره به شگرد کلاهبرداران فضای مجازی که با روش هایی از قبیل ارسال لینک های آلوده، درخواست بیعانه برای فروش اجناس اینترنتی یا ثبت آگهی های کار در منزل در سایت دیوار، شیپور و … اقدام به کلاهبرداری می کنند می گوید: در حالت کلی کلاهبرداری بدون همکاری زیان دیدگان ممکن نیست، یعنی اگر خود فرد روی لینک های آلوده ای که برایش ارسال می شود کلیک نکند امکان کلاهبرداری از افراد سودجو سلب خواهد شد یا افراد نباید بیعانه هایی که به بهانه استخدام برای کار در منزل مثل تایپ یا پرورش ماهی های زینتی و یا فروش کالا با قیمت پایین درخواست می شود را واریز کنند.
این مقام مسئول می افزاید: در این گونه موارد افراد سودجو اجناس گرانبهایی را با قیمت فوق العاده پایینی تبلیغ می کنند مثلا ماشین ۲۰۰ میلیون تومانی را با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان در فضای مجازی برای فروش می گذارند و با وسوسه افراد بیعانه های سنگینی را از آن ها می گیرند. یا با لینک های ارسالی دیوایس را آلوده می کنند و از این طریق شبکه های اجتماعی به خصوص ایتا را از دسترس خارج می کنند.
وی ادامه می دهد: به طور کلی ۴۷ درصد از پرونده های پلیس فتای استان به کلاهبرداری اختصاص دارد که همه از شگردهایی چون دریافت بیعانه، کاریابی و کار در منزل، فروش کالا با قیمت پایین استفاده می کنند و با روش های ساده ای می توان از آن جلوگیری کرد مثلا روی لینک های ارسالی کلیک نکنیم، بیعانه به حساب واریز نکنیم، اعتماد نکنیم و رمزهایی که برایمان ارسال می شود را برای کسی فوروارد نکنیم.
این مقام انتظامی در پایان با اشاره به آگهی های کاریابی که در تبلیغات خود به تاییدیه پلیس فتا اشاره می کنند، بیان کرد: این هم شگردی برای کلاهبرداری و جلب اعتماد است، پلیس فتا به هیچ کسب و کار یا سایتی مجوز نمی دهد و این وظیفه وزارت صمت است و پلیس فتا در ارائه مجوز ای نماد هم دخالتی ندارد.
مریم صادقی یکی از زیان دیدگانی است که فریب آگهی استخدام تایپیست با حقوق بالا را خورده است، این شهروند اراکی به خبرنگار وقایع می گوید: من در یکی از صفحه های اینستاگرام آگهی را دیدم و مبلغ بالای دستمزد مرا وسوسه کرد تا به شماره موجود در آگهی در تلگرام پیام بدهم، خانمی با من چت کرد و لیستی برای من فرستاد و گفت برای انتخاب هر یک از ردیف های شغلی مثل تایپ، خواندن از روی کتاب، ادمینی اینستاگرام، ایجاد کانال تلگرامی با اعضای زیاد و .. باید حدود ۴۰ هزار تومان به عنوان هزینه ثبت نام و ورود به کانال بپردازی و من کار تایپ را انتخاب کردم و مبلغ مورد نظر را به شماره کارتی که برایم فرستاد واریز کردم و بعد از ارسال فیش پرداخت مرا در یک گروه تلگرامی با اعضای بالا دعوت کرد که هیچ نظم و برنامه ای در آن وجود نداشت و در ساعت های مشخصی مجموعه ای از عکس های دست نوشته بسیار بی کیفیت در گروه قرار می دادند و قانون این بود که هر کس متن موردنظر را زودتر و بدون هیچ غلطی بفرستد هزینه تایپ را دریافت می کند من که هر چه تلاش کردم موفق نشدم متن را زودتر از بقیه بفرستم و کسانی هم که همزمان متن تایپ شده را می فرستادند اغلب به بهانه هایی مثل جا انداختن ویرگول و .. هزینه ای بهشان تعلق نمی گرفت.
مجید خسروی هم از دیگر کسانی است که به همین شکل یاد شده مراحل ثبت نام را طی کرده تا در ردیف بازاریابی فعالیت کند و به او گفته شده که بنر استخدام را در صفحات و گروه های پرجمعیت بارگذاری کند و با ارسال فیش های واریزی افرادی که موفق به جذب آن ها برای کار شده مبلغی برای کارش تعلق گرفته می شود. خسروی می گوید: من همچنین برای کار تایپ ثبت نام کردم، فایل های دست نویسی که برایم ارسال می شد به قدری ریز و فشرده نوشته شده بود که فایل تایپ شده اش به چندین صفحه می رسید در حالی که تنها دستمزد تایپ یک صفحه که مبلغ ناچیزی بود به فرد تعلق می گرفت.
فاطمه رسولی از دیگر کسانی است که وقتی از طریق یکی از دوستانش متوجه شده این نوع از کار تنها یک سو استفاده محسوب می شود و پولی از آن عاید فرد نمی شود تصمیم می گیرد در سایت هایی مخصوص که کارفرمایان می توانند در آن کارهای خود را بارگذاری کنند تا تایپیست ها کار را انجام دهند ثبت نام نماید، این خانم می گوید: در واقع این سایت ها دارای تاییدیه هستند و برای عضویت اولیه هزینه دریافت نمی کنند یا اگر حق عضویتی دریافت شود بسیار ناچیز است اما کارها در سایت به شکل مناقصه ای ارائه می شود به این شکل که کارفرما کار خود را در سایت بارگذاری می کند و مجریان می توانند قیمت های پیشنهادی خود را ثبت کنند تا کارفرما یک نفر را برای انجام کار انتخاب کند، ایراد این کار این است که شما مجبور می شوید قیمتی بسیار پایین تر از نرخ واقعی کارتان را پیشنهاد دهید تا در رقابت با بقیه موفق به دریافت کار شوید و در واقع مجبور خواهید شد کار زیادی را در ازای کمترین دستمزد انجام دهید، شبیه برده داری نیست؟ !

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.