خانه » جدیدترین » علت شکست اصولگرایی در رقابت سیاسی و گفتمانی

علت شکست اصولگرایی در رقابت سیاسی و گفتمانی

سه شنبه ۲۶ مرداد ۹۵   شماره ۳۹۳

سرمقاله- اشکان ذهابیان
فعال سیاسی و عضو شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت

علت شکست اصولگرایان را در انتخابات اخیر از چند منظر می توان بررسی کرد:
اول: مهمترین نکته کلیدی که می توان از آن بعنوان شکست اصولگرایان یا عدم اقبال اکثریت جامعه به اصولگرایان عنوان کرد ” عدم گفتمان ” است که در سال های اخیر فقر تئوریک جریان اصولگرایی چه در سطح سران اصولگرایی چه در سطح بدنه این چالش وجود دارد.
دوم: مصادره جبهه اصولگرایی توسط جریانی که در سال های اخیر با تندروی بیشترین صدمات را در طول سالیان اخیر به این جبهه زده است. جبهه اصولگرایی با تن دادن به تصمیمات و سیاست های افراطی و تنگ نظرانه یک جریان عملا خود را وارد چالشی بزرگ کرد که نتیجه آن را باید عدم اقبال جامعه دانست. سوم: رانده شدن اصولگرایان اصیل و با اصالت در طی سالیان اخیر یکی دیگر از دلایل شکست اصولگرایان بوده است به نحوی که نیروهای معتدل و با اصالتی همچون ناطق نوری، لاریجانی و ولایتی در هسته اولیه تصمیم سازان جریان اصولگرایی راهی ندارند و همین شکاف یکی از دلایل عمده شکست اصولگرایان شد. لیست امید در انتخابات اخیر متشکل از نیروهای اصلاح طلب، مستقل و اصولگرایان معتدل بود که توانست اکثریت جریان افراطی و تندرو رو از راه یابی به مجلس باز گذارد. اصولگرایان در رقابت سیاسی و گفتمانی به لیست امید و اصلاح طلبان باختند.در بحث رقابت سیاسی و گفتمانی ، بیشتر رای شهرهای بزرگ هر استان که رای آنها سیاسی است مد نظر ما می باشند، چرا که معمولا در همه حوزه ها صرفا رقابت سیاسی وجود ندارد و بحث ها و فاکتورهای محلی و قومی قبیله ای در بسیاری از شهرستان ها وجود دارد. بسیاری از جوانان و رای اولی ها، زنان و…. بعنوان طلایه دار تحول خواهی سیاست های اصلاح طلبی را ترجیح میدهند و این نکته را نباید فراموش کنیم که در مشارکت زیر ۴۰ درصد اصولگرایان برنده رقابت هستند و در مشارکت ۴۰ تا ۵۰ درصد رقابت برابر و در مشارکت ۵۰ تا ۸۰ درصدی اصلاح طلبان غالبا برنده انتخابات هستند.
در پایان باید اشاره کرد که که انتخابات اخیر مجلس بی شک برای اصولگرایان شکستی بیش نبود چرا که مانع از ورود افرد تاثیرگذار آنها به مجلس و در نتیجه باعث حضور افراد میانه رو و حامی دولت که به اصلاح طلبان نیز نزدیک بودند ش،مصاحبه ها و سخنان اخیر اصولگرایان در خصوص اینکه اصلاح طلبان پیروز انتخابات نبودند تنها بدلیل منحرف کردن اذهان مردم و توجیه شکست شان نزد هواداران شان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.