خانه » جدیدترین » عزیزالله سمیعی؛ پژوهشگر حوزه فولکور در استان مرکزی

عزیزالله سمیعی؛ پژوهشگر حوزه فولکور در استان مرکزی

چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱   شماره ۱۶۰۱

عباس لعل بار: عزیزالله سمیعی یکی از مولفان استان مرکزی است که در زمینه فرهنگ فولکور مناطق مختلف این استان از جمله وفس، خمین، گلپایگان، محلات، جاپلق و غیره و همچنین در حوزه مفاخر این دیار پژوهش های بسیاری داشته و تالیفات متعددی را در این زمینه نگاشته است.
وی که فرزند روانشاد عبدالعلی معلم دبستان های شاپور و هدایت سابق اراک است در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در روستای وفس از توابع شهرستان اراک به دنیا آمد و با توجه به شغل پدر که معلم بود، ایام کودکی را در روستاهای وفس و میلاگرد(میلاجرد) سپری نمود‌ وسپس با سکونت خانواده در اراک، تحصیلات متوسطه را در رشته ریاضی در دبیرستان مجیدی در سال ۱۳۴۸ به پایان رسانید و در همان سال در رشته شیمی دانشسرای عالی تهران پذیرفته شده و مشغول به تحصیل گردید.
وی پس از گذراندن دو سال خدمت نظام در کسوت افسران وظیفه، در سال ۱۳۵۴ در شهرستان گچساران از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد به استخدام آموزش وپرورش درآمد و در شهر مزبور و شهرهای تهران و خمین به تدریس شیمی و فیزیک پرداخت و از سال ۱۳۷۴ پژوهش هایی را درباره زبان، فرهنگ؛ تاریخ و جغرافیای تاریخی آن منطقه آغاز نمود که حاصل آن چندین جلد کتاب است. از جمله کتاب هایی که از این مولف به چاپ رسیده می توان به دانشنامه رجال کمره، دانشنامه زبان تاتی، نخبگان و صاحب منصبان ورکان، مغز و معمای خودآگاهی، اشیا ناشناس پرنده، تاریخ منطقه وفس اشاره نمود از این نویسنده کتابی هم درباره گلپایگان و نخبگان این دیار در دست چاپ است.
این نویسنده همچنین به تالیف یک کتاب دو جلدی همت گماشته که حاصل پژوهش های وی در زمینه زبان، فرهنگ تاریخ و جغرافیای تاریخی منطقه وفس می باشد. «فرهنگنامه ی زبان وفسی» در ۹۰۰ صفحه دست نویس جلد اول این مجموعه و «تاریخ و جغرافیای تاریخی بلوک وفس» در ۸۰۰ صفحه دست نویس جلد دوم این مجموعه محسوب می شود. کتاب فرهنگنامه شامل مقدمه ای به زبان وفسی و ریشه های آن فرهنگ واژگان وفسی با معنی و نمایش تلفظ آنها با آوانوشت (فونتیک) واعراب گذاری، مشخص کردن جایگاه هر واژه در گویش با ذکر مثال، انطباق بسیاری از واژگان وفسی با واژگان متداول در گویش های کردی، لری، گیل، دیلم و متون کهن پارسی و پهلوی و ذکر نکات دستوری و ساختاری، بخش ترانه ها، اشعار محلی و ضرب المثل ها و بخش افسانه های کهن مردم وفس می شود اما کتاب تاریخ و جغرافیا دهستان های وفس، بزچلو و شراء، را که در سال ۱۳۵۵ بخش وفس را شامل می شده اند در بر می گیرد و نیز دربردارنده سیمای فرزانگان آن بخش است که در حدود پنجاه صفحه دست نویس«کتاب فرهنگنامه» تحت عنوان برخی از باورها وضرب المثل های مردم وفس در فصلنامه تحقیقات فرهنگی، هنری استان مرکزی موسوم به راه دانش در شماره مسلسل ۹ انتشار زمستان ۱۳۸۰ به چاپ رسیده است.
کتاب «دانشنامه رجال کمره (شهرستان خمین) و جاپلق» نیز که مستند بر حدود سیصد سند خطی و تعداد زیادی عکس های تاریخی است شرح حال بیش از چهارصد نفر از رجال، برجستگان و صاحب نفوذان منطقه کمره (شهرستان خمین) و جاپلق را که از گذشته های دور تاکنون بر تاریخ، اجتماع، فرهنگ و سیاست این منطقه و حتی تعدادی بر ایران و جهان تاثیراتی قوی داشته اند را در بر می گیرد و در ضمن شجره نامه بسیاری از طوایف کمره وجاپلق نیز در آن آمده است. هدف از گردآوری کتاب مزبور که در واقع جلد اول ولایت ثلاث کمره (خمین)، گلپایگان و خوانسار می باشد، شناخت و معرفی کسانی است که از گذشته تا کنون بر تاریخ فرهنگ اجتماع و اقتصاد آن منطقه و برخی بر تاریخ ایران و جهان اثر گذار بوده اند.
کتاب «نخبگان و برجستگان شهرستان گلپایگان» نیز که تالیف آن رو به پایان است مانند کتاب «دانشنامه رجال کمره وجاپلق» شامل شرح حال و نمونه آثار و عکس و اسناد ودر مورد برخی شجره نامه بیش از نهصد و پنجاه نفر از نامداران منطقه گلپایگان از کهن ترین دوران تاریخی تاکنون می باشد که بر اساس کتب، اسناد و مدارک، سنگ نوشته ها ومصاحبه با سالخوردگان آگاه و فرزانگان این منطقه تالیف و براساس ترتیب الفبای نام خانوادگی یا مشهورترین لقب یا عنوان تنظیم شده است. در همین راستا کتاب «نخبگان و برجستگان شهرستان محلات» نیز بــا توجه به روش دو کتاب یاد شده در بالا درحال تدوین می باشد و به گفته مولف تا به حال شرح حال حدود دویست نفر از نام داران آن منطقه گرد آوری و تدوین شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.