خانه » پیشنهاد سردبیر » طرح « از افطار تا سحر» سینماها در ماه رمضان برگزار می شود/فیلم های شبانه

طرح « از افطار تا سحر» سینماها در ماه رمضان برگزار می شود/فیلم های شبانه

چهارشنبه ۳ خرداد ۹۶ شماره ۵۹۴
***
وقایع استان
سحر یاری
***
شاید ده سال پیش شروع ماه رمضان برای سینماداران روزهای رکود و کمای سینمای ایران بود. روزهایی که همان مخاطب اندک نیز دیگر پای گیشه های سینما حاضر نمی شد؛ برای جلوگیری از ریزش مخاطب و برگرداندن تماشاچیان به صندلی های سینما از ۹ سال پیش طرحی به نام «افطار تا سحر» در سینماهای کشور برگزار شد. طرحی که به اکران و پخش فیلم های سینمایی بعد از اذان مغرب و تا نزدیکی اذان صبح می پرداخت. این طرح در سال ۸۸ توسط علی سرتیپی تهیه کننده سینما به شورای صنفی نمایش ارائه شد که در نهایت هم مورد قبول واقع شد. بر اساس این طرح فیلم‏های سینمایی که در حال نمایش عمومی بودند، در ماه مبارک رمضان در سانس‏های شبانه نیز به نمایش درمی‌آمدند.
این طرح در طول هشت سال اجرای خود فرازو نشیب هایی داشته است و همچنان مخالفان و موافقانی را نیز همراه دارد. روز اول خرداد جلسه شورای صنفی نمایش برگزار و در خصوص برگزاری این طرح تصمیمات جدید اتخاذ شد. به گزارش وقایع استان به نقل از ایرنا سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: بهای بلیت سینماها در ماه مبارک رمضان تا ساعت ۱۷ نیم بها خواهد بود.
غلامرضا فرجی افزود: در جلسه مربوط به این طرح قرار شد در طرح ویژه ماه مبارک رمضان بلیت سینماها تا ساعت ۱۷ نیم بها ‌باشد و بعد از این ساعت بهای بلیت کامل خواهد بود.
وی درباره دیگر مصوبات ویژه اکران ماه مبارک رمضان توضیح داد: طرح اکران ویژه ماه رمضان از ۱۲ شب تا سحر نیز امسال اجرا خواهد شد.
فرجی افزود: در ماه رمضان فیلم‌هایی که سقف ۱۰ هفته نمایش آنها به اتمام رسیده، می‌توانند با توافق سینمادار و پخش کننده بعد از ساعت ۱۲ شب در طرح ویژه ماه مبارک رمضان در سالن‌های سینما به نمایش درآیند.
وی در مصاحبه دیگری گفته بود: در تلاش هستیم تا اکران رمضان در سال ۹۶ نسبت به سال های گذشته به ویژه در جذب مخاطب موفق تر عمل کند، در همین راستا یکی از اهداف اصلی ما این است که ظرفیت سینماها را افزایش دهیم.
سخنگوی شورای صنفی نمایش تاکید کرد: در ادامه اجرای طرح اکران ماه مبارک رمضان که همه ساله در تمام سالن های سینمایی برگزار می شود، امسال نیز همین روند دنبال می شود. البته فیلم ها در زمان های اذان ظهر و اذان مغرب و عشاء سانس نمایشی نخواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه پردیس ها و سینماها به فراخور منطقه جغرافیایی و با هماهنگی نیروی انتظامی سانس های نمایشی خود را افزایش می دهند، بیان کرد: این طرح مانند دوره های قبل در تهران و شهرستان ها اجرا می شود اما همه چیز بستگی به این دارد که چه فیلم هایی اکران می شود و تا چه اندازه در جذب مخاطب موفق عمل می کنند
فرجی تاکید کرد: در سال گذشته شهرهای اصفهان، شیراز و مشهد بیشترین آمار استقبال را از طرح اکران رمضان داشت.
سخنگوی شورای صنفی نمایش در پایان گفت: یکی از مهمترین موارد موفقیت این طرح، تبلیغ و همکاری سازمان صدا و سیما برای آگاه کردن مردم است که امیدوارم تعامل خوبی میان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای موفقیت طرح اکران رمضان بوجود آید.
به گفته فرج پور فیلم های در حال اکران به ادامه اکران خود در سینماها ادامه خواهند داد. فیلم هایی چون زیر سقف دودی، رگ خواب و دو عروس نیز در نوبت اکران برای ماه رمضان خواهند بود.
در تمام این سال ها این طرح با فراز و نشیب های بسیاری رو به رو بوده است. در سال اول اجرایی شدن آن مردم از این طرح بسیار استقبال کردند و فیلم هایی چون «اخراجی های ۲ » و «درباره الی» با وجود نیم بها بودن قیمت بلیت ها فروش خوبی داشتند. در سال ۸۹ نیز این استقبال از طرح افطار تا سحر در سینماها ادامه داشت به طوری که چهار فیلم «چهل سالگی»، «پسر آدم دختر حوا»، «افراطی ها»، «مقلد شیطان» و «ناسپاس» اکران شدند. در سال ۸۹ در ایده ای جالب، تک سانس هایی برای نمایش فیلم های محبوب سالهای دور سینمای ایران از جمله «مادر»، «دلشدگان»، «ناخدا خورشید»، «اجاره نشین ها»، «بانو»، «هامون» و «یک بار برای همیشه» هم در نظر گرفته شد. البته از این بین «مادر» و «هامون» بیشتر مورد توجه سینماروها قرار گرفتند. در سال ۹۰ یکی از فیلم های پرفروش سال بخش عمده ای از زمان اکران خود را در ماه رمضان سپری کرد. «ورود آقایان ممنوع» رامبد جوان دومین فیلم پرفروش آن سال، بیش از پنج میلیارد فروخت و خیلی ها را در سانس های نیمه شب سینماها خنداند. اما در سال ۹۱ این طرح چندان رونقی نداشت.
ماه رمضان سال ۹۲ فیلم «گذشته» اصغر فرهادی روی پرده رفت که در کمال تعجب، با استقبال محدودی مواجه شد و در کل کمتر از دو میلیارد فروخت. ضمن آنکه همزمانی با انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری هم سینما را از محور توجه دور کرده بود. «خودزنی»، «مهر مادری»، «بی تابی بیتا»، «یک مرد، یک شهر»، «گلوگاه»، «گهواره ای برای مادر» دیگر فیلم های اکران ماه رمضان سال ۹۲ بودند که فروش محدودی داشتند.
سال ۹۳ شورای صنفی نمایش باز هم به رضا عطاران اعتماد کرد و «رد کارپت» را برای ماه رمضان کنار گذاشت که فیلم حدود سه میلیارد فروخت. «تجریش ناتمام»، «برف»، «دربست آزادی»، «رهاتر از دریا» و «اینجا شهر دیگریست» در کنار «رد کارپت» در آن ایام روی پرده رفتند که اغلب زیر ۱۰۰ میلیون فروختند و شکست تجاری خوردند. سال ۹۴ هم با رسیدن «نهنگ عنبر ۱» فروش سینماها در ماه رمضان دوباره رونق گرفت و موجب شد ساخته سامان مقدم بیش از هفت میلیارد فروش داشته باشد.
«قصه ها» و «در دنیای تو ساعت چند است» هم در ماه رمضان آن سال به اکران خود ادامه دادند. سال گذشته با وجود کنار گذاشتن طرح فروش بلیت نیم بها در ساعت های میان افطار و سحر، باز هم فیلم ها خوب فروختند. «دراکولا» و «زاپاس» در صدر توجه مردم قرار داشتند و «اژدها وارد می شود»، «ایستاده در غبار» هم متوسط فروختند.
امسال البته فروش بلیت های این طرح به طور تمام بها خواهد بود و هنوز مشخص نیست کدام یک از دو سینمای اراک قرار است در این طرح باشند و با کدام فیلم هایشان. شاید تفاوت امسال با سال گذشته در این است که در گیشه ها ما شاهد فروش خوب فیلم ها هستیم و به نظر می رسد با ادامه روند اکران های کنونی و البته اضافه شدن چند فیلم از جمله زیر سقف دودی برای اکران ماه رمضان باز هم شاهد استقبال مخاطبان باشیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.