خانه » جدیدترین » ضربه فنی دفتر به شهردار

ضربه فنی دفتر به شهردار

سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸  شماره ۱۱۱۵

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی طرح پیاده‌راه کردن خیابان حصار اراک را اقدامی غیرکارشناسانه خواند

ضربه فنی دفتر به شهردار

اجرای طرح پیاده‌راه خیابان حصار عجولانه انجام شده و درحال حاضر منتظریم تا بازخورد آن را ببینیم

علی امیدی

سرانجام تعریف و تمجیدهای مدیران شهری از یک سو و اعتراض اهالی خیابان حصار در اراک به طرح پیاده‌راه کردن این خیابان از سویی دیگر، مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی را مجبور به واکنش کرد. نوازنی درباره این طرح بیان کرد که مدیریت شهری اراک اقداماتش را خودسرانه انجام می دهد.
حمیدرضا نوازنی با اشاره به اجرای طرح پیاده‌راه خیابان حصار گفت: مسئله پیاده‌راه سازی برخی از خیابان‌های شهر اراک سالیان زیادی است که مطرح شده تا خیابان‌هایی که ظرفیت تبدیل شدن به معبر و مسیر پیاده‌روی را دارند مورد اجرای این طرح واقع شوند.
وی افزود: لازمه اجرایی شدن این طرح شناسایی خیابان‌های دارای ظرفیت و انجام مطالعات کافی بر روری آنها است، یکی از خیابان‌هایی که برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده خیابان حصار شهر اراک است که مسئولان شهرداری براین باورند که این خیابان نقش موثری در ترافیک شهری اراک ندارد.
مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی تصریح کرد: اجرائی شدن طرح پیاده‌راه در خیابان حصار تنها به یک مصوبه اولیه از شورای ترافیک منوط شده درصورتی که مقرر شد اجرای این طرح در این منطقه مورد مطالعه بیشتر واقع شود و بعد از انجام تمامی این مراحل نسبت به اجرای طرح اقدام کنند اما درحال حاضر شهرداری این طرح را روزهای سه‌شنبه در این خیابان اجرائی می‌کند.
نوازنی ادامه داد: فاز دوم اجرای این طرح مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته و به تصویب نرسیده است و باید بگوییم که دفترفنی استانداری در جریان اجرای این طرح نبوده و مجموعه شهرداری خودسرانه تصمیم‌گیری و سپس دست به اجرای این طرح زده است.
وی عنوان کرد: مسیر میدان هفت تیر تا دهانه ورودی بازار یکی دیگر از مسیرهای پیشنهادی برای اجرای این طرح به شمار می‌آید که از ظرفیت‌های معقول‌تری مبنی بر تعاریف یک پیاده‌راه، برای مبدل شدن به یک پیاده‌راه برخوردار است اما اینگونه اقدامات نباید با عجله به اجرا برسند.
مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: زمانی که یک معبر به‌عنوان پیاده‌راه اعلام می‌گردد پیش از آن باید یک مسیر جایگزین را برای استفاده خودروها و وسایل نقلیه در نظر بگیریم و نمی‌توانیم خیابان‌ها را بسته و آنها را به معابر پیاده مبدل سازیم زیرا ظرفیت شبکه معابر شهر اراک در مرکز شهر بسیار محدود است و به سختی می‌توانیم جایگزینی برای ان معابر درنظر بگیریم.
نوازنی بیان کرد: باتوجه به شرایط معابر و ظرفیت ترافیک شهری باید تلاشمان بر این باشد که ترافیک شهری را مورد تنش قرار ندهیم، اجرای طرح پیاده‌راه خیابان حصار عجولانه انجام شده و درحال حاضر منتظریم تا بازخورد آن را ببینیم.
وی افزود: فاز نخست مطالعات این طرح مبنی بر بررسی بار ترافیکی، مسیر تردد و توقف خودروها در خیابان حصار و دومین فاز از مطالعات مبنی بر ظاهرسازی این منطقه است زیرا درحل حاضر این خیابان از هیچگونه جاذبه‌ای برای مبدل شدن به یک پیاده‌راه برخوردار نیست و لازمه ایجاد یک پیاده‌راه کف‌سازی مناسب، ایجاد مبلمان شهری، ایجاد جاذبه پیاده‌روی، بدنه‌سازی و سایر اقداماتی است که مردم را به سمت محل پیاده‌روی جذب کند.
مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: بسیاری از بناهای مستقر در خیابان حصار شهر اراک بناهای فرسوده و تخریبی‌ای هستند که عقب نرفته‌اند و برای اجرای این طرح نخستین اقدامی که باید به انجام می‌رسید حداقل ترتیب دادن به این بناها و بازگشایی پیاده‌روها بود که حداقل امکان طراحی و استقرار چیدمان شهری را به دست آورد.
نوازنی بیان کرد: افرادی که به یک پیاده‌راه مراجعه می‌کنند علاوه بر استفاده از جلوه‌های بصری نیازمند دریافت خدمات رفاهی و تفریحی نیز هستند که متاسفانه هیچگونه مرکز خدماتی و رفاهی در خیابان حصار اراک تعبیه نشده است و حتی استقرار این موارد نیز به یک طراحی شهری نیازمند است که متاسفانه این طراحی به انجام نرسیده و شهرداری تنها برای اجرای این طرح در خیابان حصار عجله را پیشتاز کار خود کرده است.
وی افزود: بازار تاریخی شهر اراک یکی از بهترین اماکن مورد نظر و دارای ظرفیت برای اجرای طرح پیاده‌راه در شهر اراک است، همچنین بازار سرپوشیده شهر اراک از ساعت ۸ شب تا ۸ صبح تعطیل و فضای مرتب و مطلوب آن بلااستفاده است.
مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی ادامه داد: فضای این بازار به لحاظ تاریخی، اقتصادی و تجاری یکی از قوی‌ترین اماکن استان مرکزی محسوب می‌شود که اگر در سراهای این مرکز برخی کاربری‌ها را مستقر سازیم و در آنها فعالیت تعبیه و حیات شبانه را در این منطقه ساماندهی کنیم می‌توانیم بهره‌بری بسیار بالایی داشته باشیم و مردم نیز برای پیاده‌روی در این فضا جذب می‌شوند.
نوازنی عنوان کرد: متاسفانه بازار تاریخی شهر اراک آنگونه که باید رونق شبانه ندارد و باتوجه به اینکه شهر اراک از محیط‌هایی برای گردش شبانه برخوردار نیست مردم شهر برای تفریح به اماکن نامطلوبی مانند بلوارها برای نشستن مراجعه می‌کنند، اما با ساماندهی اینگونه ظرفیت‌ها علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم می‌توانیم حداقل استفاده را از فضای شهری داشته باشیم باشیم.
وی افزود: شهر اراک به شدت با کمبود فضاهای گردشگری و تفریحی مواجه و این اقدام شهرداری شروع یک رویکرد جدید است اما اینگونه اقدامات باید بسیار سنجیده انجام پذیرند تا بازخورد منفی نداشته باشند زیرا اگر این طرح‌ها با شکست مواجه شوند سبب می‌شود تا طرح‌های بعدی نیز عملکرد موفقی نداشته باشند.
مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی ادامه داد: متاسفانه مجموعه شهرداری درحال حاضر اقدامات را خودسرانه به انجام می‌رساند و ما نیز قصد تقابل با آن را نداریم اما اینگونه فعالیت کردن نتایج مطلوبی برجا نمی‌گذارد و امیدواریم طرح‌هایی که قرار است در سطح شهر به انجام برسد با بررسی کامل موقعیت، انجام مطالعات دقیق و نظرخواهی و بررسی در کمیسیون‌های مربوطه به فاز اجرائی راه یابد تا ضعف طرح‌ها مورد نارضایتی مردم و ناهماهنگی دستگاه‌های اجرائی نشود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.