خانه » جدیدترین » صورت مساله را پاک نکنیم

صورت مساله را پاک نکنیم

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۵۷

گفت و گوی وقایع استان با احسان آخانی کارشناس حوزه آب درباره شرایط بحرانی ذخیره آب در سدهای استان مرکزی

وضعیت آب در جهان همگان را به تکاپو برای حفظ منابع موجود انداخته است. قطعا سالیانه با ادامه روند خشکسالی منابع آب موجود پسرفت می‌کنند و نیاز آب مصرفی افزایش می‌یابد، اما در این شرایط چه نوع مدیریتی لازم است؟ چه تدبیری باید اتخاذ کرد که علاوه بر رفع نیاز مصرف‌کننده منابع آب هر روز از دست نرود و شرایط بحرانی‌تر نشود؟
به تازگی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی از شرایط بحرانی ذخیره آب در سدهای این استان خبر داده است، به گفته وی ۸۹ درصد از منابع استان مرکزی از بخش زیرزمینی تامین می‌شود و ۸۰ درصد منابع آبی متکی به بخش زیرزمینی است، منابع آبی این استان در آب‌خوان‌ها ۸۰ درصد ظرفیت دارد که اکنون به پایان رسیده است. استان مرکزی جزو استان‌های کم بارش است که میانگین بارش آن ۲۶۰ میلی‌متر است و ممکن است پیش بینی بارندگی فوق نرمال در پاییز امسال محقق نشود.
احسان آخانی متخصص حوزه آب دراینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: معضل آب در کشور ما از وضعیت بحرانی هم عبور کرده و با صحبت کردن و پرداختن به میزان ذخیره آب در سدها تنها صورت مساله را پاک می کنیم چرا که مدیر امور آب استان ما نگران سطح آب موجود در سدها است همان طور که مدیر امور آب استان خوزستان و دیگر نواحی کشور هم همین دغدغه را دارند و این اشتباه است چرا که برای حل این مشکلات باید به طور اساسی تری به معضل آب پرداخت.
وی تصریح می کند: از سالیان پیش متخصصان حوزه آب معضلات این حوزه را پیش بینی کرده اند و مدیران برای جلوگیری از بروز معضل به راهکارهایی چون ذخیره آب در سدها روی آوردند و امروز آب سدها هم کاهش یافته و فردا شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود.
آخانی می گوید: برای حل این مشکل فرآیند توسعه در کشور باید اصلاح شود، توسعه نامتوزان مساله آب در کشور را دچار بحران کرده است که این مساله امنیت زیرساختی در کشور را تحت شعاع قرار خواهد داد.
وی ادامه می دهد: مدیریت سازه ای و عدم توجه به اصلاح قوانین در حوزه آب ایران، بازچرخانی آب و دخایر سطحی و زیرزمینی آب ما را به نقطه ای رسانده که به امید این نشسته ایم که تاثیرات اقلیمی در جهان منجر به بارش در کشور ما شود.
این کارشناس حوزه آب توضیح می دهد: معضل آب را نباید به صحبت درباره میزان ذخیره سدها تقلیل داد، من معتقدم بارندگی و پرشدن سدها معضل آب در کشور ما را حل نمی کند چرا که با وجودبارندگی های سال ۹۸ ما امروز به بحران خشکسالی رسیده ایم.
آخانی اظهار می کند: ما در تغییر الگوی کشت، گونه های فضای سبز شهری، نوع آبیاری برنامه ریزی مدونی نداریم و این ها موجب کاهش تاب آوری سرزمین مان شده است و لازم است با بهره گیری از دانش کارشناسان داخلی یا حتی خارجی به افزایش تاب آوری زمین بپردازیم.
وی می افزاید: ما در دشت هایی که درگیر مشکلات زیست محیطی است نباید دست به توسعه صنایع یا کشاورزی بزنیم و این مشکل اساسی معضل آب در کشور ما است.
این کارشناس حوزه آب خاطرنشان می کند: مدیران ما تنها به ارائه پاورپوینت های زیبا در جلسات خود اکتفا کرده اند و هیچ یک گزارش درستی از عملکرد زیست محیطی خود در حوزه آب ارائه نمی دهند در چنین شرایطی پرداختن به کاهش ذخیره سدها خط کشیدن روی صورت مساله است.
آخانی بیان‌می کند: امروز فرونشست زمین زنگ خطر و تهدیدی برای خطوط راه آهن، ساختمان‌ها، اماکن و مناطق امنیتی استراتژیک و نظامی است. مدیریت و نگاه سازه‌ای مسائل را بغرنج کرده است. 
وی می گوید: امروز ۶۲۴ دشت در کشور وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شرایط بحرانی قرار دارند و باقی نیز جزو دشت‌های ممنوعه هستند که نمونه آن را می‌توان در استان مرکزی یافت، اما رفع همه این چالش‌های موجود با برنامه‌ریزی درست توسعه رقم می خورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.