خانه » پیشنهاد سردبیر » کهنه، خطرناک، نا امین

کهنه، خطرناک، نا امین

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۵۷

وقایع استان در گفت و گو با یک کارشناس ترافیک شهری ایجاد سرعتکاه در ۲۶ نقطه حادثه خیز اراک را بررسی می کند

فاطمه چاپاری: بر اساس آمار پلیس راهور ۵۵ درصد تصادفات منجر به فوت و جرح استان در اراک رخ داده است و علیرغم کاهش ۲۷ درصدی در سایر شهرها، اراک ۴ درصد افزایش تصادفات فوتی داشته است این آمار مشکلات ترافیکی شهر و لزوم توجه به آن را یادآور می شود، در حالی که در شهرهای پیشرفته استفاده از سرعتکاه به عنوان آخرین راهکار برای ایمن سازی ترافیک شهر استفاده می شود، در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اراک نصب سرعتکاه به عنوان یک روش آسان و ارزان مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است.
نصب سرعتکاه در ۲۶ نقطه شهری اراک
عباس خسروانی سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک به تازگی از نصب سرعتکاه در ۲۶ نقطه شهری خبر داده است. به گفته وی؛ شهرداری اراک مطابق نیازسنجی های صورت گرفته و هماهنگی با پلیس راهور در راستای ایمن سازی مسیرها و به منظور آرام سازی سرعت وسایط نقلیه اقدام به اجرای سرعتکاه در ۲۶ نقطه از شهر کرده است تا شهروندان اراکی با امنیت بیشتری در سطح شهر تردد نموده و از تصادفات احتمالی نیز جلوگیری شود.
بهتر نیست مسئولان فرهنگسازی را جایگزین این روش های کهنه کنند؟
در پی این خبر یکی از شهروندان اراکی به نام آقای مهدی زاده با روزنامه وقایع استان تماس گرفت و با انتقاد از ایجاد سرعت کاه های متعدد و پرشمار در معابر شهری اراک گفت: چرا باید برای کنترل سرعت از دست انداز استفاده کنیم، در شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان و شیراز هم ایمن سازی و آرام سازی ترافیک شهری اجرا می شود اما خبری از سرعتکاه های متعدد نیست.
وی ادامه می دهد: شهردارهای قبلی این سرعتکاه ها را از سطح شهر جمع کرده اند و حال در بدو انتصاب شهردار جدید دوباره شاهد ایجاد سرعتکاه های متعدد در شهر هستیم این کار موجب ایجاد مشکلات فنی برای خودرو ها می شود، بهتر نیست مسئولان فرهنگسازی را جایگزین این روش های کهنه کنند؟
به گزارش وقایع استان؛ یکی از زمینه های حائز اهمیت در مهندسی حمل و نقل، مباحث مربوط به ایمنی است. از این رو باید ویژگی ها و مشخصات معابر شهری و نیز ابزارهای آرام سازی به کار رفته در آنها مانند سرعت کاه ها که در گفتار عمومی سرعت گیر نامیده می شوند نیز مورد بازبینی قرار گیرد. سرعت کاه ها و سرعت گیرها یکی از تجهیزات کنترل ترافیک در نواحی شهری هستند. این موانع ایمنی به عنوان یکی از ابزارهای آرام سازی ترافیک مطرح هستند که به تنهایی یا در کنار سایر روش های آرام سازی به کار گرفته می شوند تا از این طریق بتوان سرعت وسایل نقلیه را کنترل کرد، رفتار رانندگان را تغییر داد و شرایط ایمنی را برای کاربران معبر بهبود بخشید. با توجه به کاربرد زیاد این ابزار در معابر شهری، داشتن دانشی جامع در اتخاذ تصمیم مناسب و همچنین جلوگیری از اشتباهات فنی ضروری است. استفاده از سرعتکاه منوط به مطالعه منطقه مورد نظر و توجیه نیاز به نصب آن است. سرعتکاه های تخت، گذرگاه های برجسته عابر پیاده، تقاطع های برجسته و روسازی های سنگ فرشی انواع سرعت کاه هایی هستند که بنا به ضرورت و بسته به نوع نیاز به کار گرفته می شوند.
در یک طرح،آرام سازی عناصر و گزینه های مختلف باید طوری با هم ترکیب شوند که سرعت به حد مورد نظر کاهش یابد. تاثیرگذاری مطلوب ترافیکی و زیست محیطی طرح نیز باید در حد قابل قبول باشد. میزان اثربخشی یا مقدار کاهش سرعت، تاثیرگذاری بر ایمنی ترافیک موتوری، تاثیر بر ایمنی عابر، واکنش ساکنان منطقه، واکنش رانندگان، تاثیر بر استهلاک جاده و وسایل نقلیه، تاثیر بر آلودگی صوتی و آلودگی هوا و حتی زیبایی محیط راه مواردی هستند که علاوه رعایت استانداردهای فنی و طول، عرض و ارتفاع سرعتکاه، برای نصب سرعت کاه باید مد نظر قرار بگیرد. این تجهیزات چند سالی هست که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند. اما رعایت نکردن ضوابط و مقررات فنی و قانونمند در استفاده از آن ها سبب شده است که این تجهیزات آرام سازی ترافیک، عملکرد مناسبی از خود نشان ندهند. به همین دلیل به یکی از معضلاتی تبدیل شدند که تقریباً سراسر کشور را درگیر کرد. نکته قابل توجه اعتراض بسیاری از شهروندان نسبت به نصب این موانع می باشد با این همه آنچه واضح است وجود ضعف هایی در فرهنگ ترافیکی و رانندگی است که سبب می شود به ناچار برای پیشگیری از خطرات احتمالی دست به این اقدام زد. وقتی شهری را در نظر بگیریم که همه رانندگان با سرعت قانونی در آن رانندگی کنند و عابران هم برای تردد از عرض خیابان از محل های مشخص و پل های عابر استفاده کنند، قطعاً دلیلی برای استفاده از سرعتکاه وجود نخواهد داشت.
سرعتکاه به عنوان آخرین راهکار برای حل مشکلات ترافیکی شهر به کار برده می شود
مسعود آبائی کارشناس ترافیک شهری دراینباره در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان می گوید: سرعتکاه ابزاری است که معمولا مدیریت ترافیک شهری از آن برای آرام سازی و ایمن سازی ترافیک در نقاطی که سرعت خودرو ها بالا است یا آمار تصادفات و حوادث در آن بیشتر است، استفاده می کند.
وی ادامه می دهد: سرعتکاه به عنوان آخرین راهکار برای حل مشکلات ترافیکی شهر به کار برده می شود، اما از آن جا که استفاده از آن به مراتب آسان تر و کم هزینه تر از راهکارهای دیگر است مدیریت شهری میل بیشتری برای نصب سرعتکاه در سطح معابر شهری دارد در حالی که از نظر کارشناسی استفاده از دوربین های کنترل سرعت شایع ترین روش بر ساماندهی مشکلات ترافیکی در معابر پیشرفته است.
این کارشناس ترافیک شهری اظهار می کند: نصب سرعتکاه در معابر شهری محاسن و معایبی دارد، برای نمونه از آن جا که ابزاری برای کنترل سرعت به شمار می رود و برای ساکنین منطقه امنیتی نسبی برای گذر از معبر و در نتیجه کاهش تصادفات ایجاد خواهد کرد مثبت به شمار می رود و بهتر است در دوربرگردان ها از آن استفاده کرد.
آبائی می افزاید: اما معایب استفاده از این روش بسیار گسترده تر است، مثلا کاهش ناگهانی سرعت ممکن است باعث تصادف شود کمااینکه در شهر اراک نیز مواردی از این قبیل تصادفات داشته ایم که منجر به فوت شده است.
وی توضیح می دهد: مشکل دیگر ایجاد اختلال در حرکت ماشین های آتش نشانی یا آمبولانس های اورژانس است چرا که ممکن است وقتی این خودروها با سرعت حرکت می کنند تا خود را به محل حادثه برسانند موقع عبور از سرعتکاه به مشکل بخورند.
این کارشناس ترافیک شهری می گوید: این سرعتکاه ها همچنین برای راکبین دوچرخه و موتور سیکلت خطرآفرین است و ممکن است باعث حادثه برای سرنشینان این نوع وسایل نقلیه شود.
وی اضافه می کند: علاوه بر این استفاده از سرعتکاه باعث افزایش مصرف سوخت و ایجاد آلودگی صوتی و حتی زیست محیطی می شود و در فصل زمستان هم مانع از فعالیت های خودروهای برفروبی خواهد بود و ممکن است به محل ایجاد آبگیر در خیابان هم مبدل شود از همین رو بهتر است برای آرام سازی و ایمن سازی ترافیک از تجهیزات و علائم هوشمند همچون دوربین های کنترل سرعت استفاده شود.
آبائی خاطرنشان می کند: در صورتی که ناچارا برای کنترل ترافیک شهر از سرعتکاه استفاده می کنیم نیز بهتر است این کار مطابق دستورالعمل های موجود انجام شود و طول، عرض و ارتفاع معابر جانمایی شده استاندارد باشد و سرعتکاه ها به صورت چندتایی استفاده شوند تا خودروها خیلی نرم از این محل ها عبور کنند.
وی یادآور می شود: بحث آشکار بودن سرعتکاه ها و توجه به رنگ آمیزی و نصب تجهیزاتی مثل جداکننده های چشم گربه ای ضروری است تا رانندگان به خوبی از وجود سرعتکاه آگاه شوند و بتوانند به خوبی سرعت حرکت خود را کاهش دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.