خانه » جدیدترین » شیفت شب، مظلوم نمایی زنانه

شیفت شب، مظلوم نمایی زنانه

شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴

شماره ۳۲۴

گروه فرهنگی- وقایع استان:

شیفت شب نام آخرین ساخته بازیگر نام آشنای سینمای ایران نیکی کریمی است، این فیلم در نوبت اکران پردیس سینمایی عصر جدید اراک قرار دارد.
نیکی کریمی پس از کارگردانی فیلم‌های «یک شب»، «چند روز بعد» و «سوت پایان» در چهارمین ساخته بلند سینمایی‌اش سراغ یک مضمون اجتماعی رفته است. به نظر می آید نیکی کریمی با وجود اینکه در عرصه بازیگری توانمندی های خود را به خوبی نشان داده است؛ اما در حیطه کارگردانی به نظر می رسد این بازیگر هنوز نتوانسته است خود را به اثبات برساند.
داستان فیلم در مورد ناهید زنی تحصیل کرده و خانه دار است که نسبت به رفتارهای اخیر همسر خود فرهاد مشکوک می شود و سعی در پیگیری و کشف خستگی ها و بی حوصلگی های همسرش است.
هرچند این فیلم در واقع از زاویه دید و نگاه ناهید روایت می شود و به نظر می آید که فیلمی کاملا زنانه است؛ ولی وقتی دستمایه و بهانه این فیلم فقط و فقط مشکل مرد و شوهر است بیشتر آن نگاه مردسالارانه است که در زیرلایه فیلم دیده می شود.
شیفت شب می خواهد یک معضل اجتماعی را بازگو کند؛ ولی در مجموع برای این کار نتوانسته یک تعادل را برقرار کند و به دنبال خلق قهرمان و ضدقهرمان بوده است. زنی قهرمان و مظلوم در مقابل مردی خشن و ظالم مضمون سرتاسر این فیلم را در برگرفته است.
مرد داستان مردی است عصبی و بدخلق که با ارتکاب خطا نه‌تنها سرمایه زندگی ده‌ساله را به باد داده و از آن حرفی به همسرش نزده است، بلکه مدام همسرش ناهید را تحقیر می‌کند و تلاش زن برای نزدیک‌شدن به خود را پس می‌زند. این مرد مشکل مالی خود را از همسرش پنهان کرده است و اینکه چرا پس از ده سال زندگی هنوز زن خود را آنقدر امین نمی بیند که مسئله و مشکل خود را به او بگوید یک سئوال عمیق است؟ در وهله اول به نظر می آید که مرد نمی خواهد زنش را ناراحت و نگران کند وهرچند پیگیری های زن و دردسرهایش برای فهمیدن مشکل شوهر بیشتر او را به دردسر می اندازد، نگاه دیگر این است که مرد هیچ نزدیکی به همسرش احساس نمی کند.
این فیلم به دنبال نشان دادن یک زن فداکار است که برای حل مشکل شوهری که حالا به دلیل مشکل مالی مدت هاست مفقود شده تمام تلاش خود را می کند و گاه برخی صحنه ها و اتفاق های فیلم خیلی رمانتیک و دور از انتظار است.
چیزی که بیشتر از هرچیز در این فیلم آزاردهنده است این است که یک مادر تحصیل کرده منظور همان ناهید است چرا اینقدر نسبت به شوهر خود غریبه است که باید منتظر باشد تا اطرافیان به او پیشنهاد بدهند که چگونه با همسرش رفتار کند.
در روند قصه ناهید طوری به بیننده شناسانده می‌شود که قدرت چندانی در برابر همسرش ندارد ولی با همین رویکرد به دنبال حل مشکل اوست.
ناهید صبورانه برای خلاصیِ شوهرش از گرفتاری، پیش‌قدم می‌شود و اقدام می‌کند، و بدِ ماجرا این‌که در این مسیر ناهموار، انواع دردها را به جان می‌خرد؛ کتک می‌خورَد، فرزندش از او دور می‌شود، با یک نزول‌خور قلدر طرف می‌شود، زخمِ زبان‌های مادر و خواهرش را تحمل می‌کند و در نهایت برای تسویه بدهی شوهرش، نزد مدیر شرکت تحقیر می‌شود و به خواهش و تمنا می‌افتد.
از ضعف‌های فیلمنامه و قصه که بگذریم، فیلم جز یکی دو بازی قابل قبول چیز خاصی ندارد، بازی محمد رضا فروتن در نقش فرهاد نزدیک به بازی های قبل تر اوست خصوصا ما را یاد فیلم شب یلدا می اندازد البته ضعیف تر از آن. باقی بازیگران در حد معمول ظاهر شده اند؛ ولی لیلا زارع در نقش ناهید که معمولا بازیگری گزیده کار است توانست به خوبی حالات روحی ناهید و دلهره هایش را نشان دهد، یکی دیگر از اتفاق های خوب این فیلم بازی متفاوت سحر قریشی است که مخاطب را غافلگیر کرده است و این نشان از توانمندی نیکی کریمی در بازیگیری از این بازیگر است.
هرچند نیکی کریمی می خواسته است در این فیلم نگاهی به یک مسئله اجتماعی داشته باشد ولی این موضوع در سطح می ماند و هرگز عمیق نمی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.