خانه » پیشنهاد سردبیر » شورای محاکمه شهردار

شورای محاکمه شهردار

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸   شماره ۱۱۲۷

شورای محاکمه شهردار

اعضای شورای شهر اراک: متاسفانه گزارش های شهرداری در کمیسیون‌ها و جلسات شورا دارای اشکال است و اگر به این شکل جلو رویم راه به جایی نخواهیم برد

شهردار اراک: مدام سنگ جلوی پای شهرداری می‌اندازید

الهه فراهانی

۵ ماه از شهردار شدن محمد کریم شفیعی، منتخب فراکسیون امید شورای شهر اراک می گذرد و گویی قصه داود تاجران دوباره تکرار می شود. شورای شهر اراک در دو سال اخیر تعامل خوبی با شهرداران منتخب خود نداشته و بر خلاف شورای چهارم که چندین سال با محمدابراهیم عباسی شهردار وقت اراک هماهنگ بود، همراه نیست. در زمان انتخاب شفیعی به سمت شهرداری اراک البته رسانه ها گوشزد کرده بودند که در صورتی که شورای شهر رفتار خود را در تعامل با شهردار اصلاح نکند هر فرد دیگری هم شهردار اراک شود وضعیت بهتر از آن نخواهد بود. در صحن رسمی این هفته شورا اما، اعضای شورا تمامی نابسامانی های شهرداری بویژه در حوزه مالی را بر گردن شهردار انداختند و خواستار پاسخگویی وی به مشکلاتی شدند که پیش از وی در شهرداری وجود داشته است.
باید پذیرفت شورای پنجم شهر اراک تاکنون آنگونه که باید نتوانسته در مدیریت شهر موفق باشد و با دخالت ها یا اقدامات نامناسبش بیشتر ترمزی برای شهردارانی بوده که خود آنها را انتخاب نموده است.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد زیر فشار قرار دادن شهردار است. اعضای شورای شهر باید پاسخ دهند که چرا در حالی که هنوز ۶ ماه از حضور شهردار نگذشته این چنین وی را تحت فشار قرار می دهند در حالی که خود پاسخگوی عملکرد دو ساله شان نیستند. چرا درباره تعداد مشاوران شان و حقوق آنها پاسخگو نیستند؟ چرا درباره این سوال که آیا هر کدام از اعضای شورا، نزدیکان شان را در این دو سال به استخدام شورا در آورده اند و اگر پاسخ مثبت است چه تعداد از نزدیکان شان را، پاسخی نمی دهند؟ چرا درباره عدم خرید نردبان ۶۸ متری آتش نشانی پاسخ شفافـی نمـی دهند و تقصیـر را برگـردن یکدیگــر می اندازند؟ چرا به وضعیت باشگاه شهرداری اراک رسیدگی نمی کنند و پس از مدت ها همچنان این باشگاه در بلاتکلیفی به سر می برد؟ اگر انتقادات آنها به شهردار صحیح است چرا سریعتر اقدام عملی نمی کنند و تنها در صحن شورا سخنرانی می کنند؟ این سوالات و سوال های بسیار دیگر باید توسط اعضای شورا پاسخ داده شوند ولی آنها همچنان وقت خود را با درگیری لفظی بین خودشان که بارها در صحن شورا مشاهده شده یا با شهرداری که چند ماه از حضورش بیشتر نمی گذرد و انتخاب اکثریت خودشـان است، می گذرانند و البته به جای همراهی با وی برای حل سریع تر مشکلات تنها با سوالات و حاشیه سازی وی را درگیر حواشی بی فایده می کنند.

برخی از گزارشات شهرداری خلاف واقع است
رییس کمیسیون عمران شورای شهر اراک در صحن شورای شهر گفت: برخی از گزارشات شهرداری خلاف واقع است. محمدحسین فدایی در صحن رسمی شورای شهر اراک با بیان اینکه متاسفانه گزارشات شهرداری در کمیسیون‌ها و جلسات شورا دارای اشکال است، افزود: اینکه شهرداری ۹۰ درصد نسبت به بودجه درآمد داشته است، خلاف واقع است.
وی با طرح این سوال که این درآمدها از کجا آمده و در کجا هزینه شده است؟ گفت: با بررسی گزارشات مالی در کمیسیون برنامه و بودجه از ۱۵ ردیف گزارش شده، ۱۰ ردیف درآمد منفی داشت و به نتیجه‌ای نرسیدیم و این شرایط نشان از گزارشات اشتباه است.
فدایی تصریح کرد: اگر کسی گزارشات شهرداری را تهیه می‌کند باید متخصص باشد و گزارشات درست ارائه کند و اگر به این شکل شهرداری جلو رویم راه به جایی نخواهیم برد.
وی تاکید کرد: اگر ۹۰ درصد نسبت به بودجه پیشرفت حاصل شده است پس چرا اصلاحیه بودجه مطرح می‌شود؟ شورای شهر در چه زمانی مصوب کرده است که شهرداری با ۵ پیمانکار ۱۸ میلیارد تومان قرارداد امضا می‌کند؟ در چه زمانی مجوز ۵ مناقصه داده است؟ شاهد هستیم که شهرداری مناقصات را خرد می‌کند تا با ارقام در حد مجاز کار را ادامه دهد.
رییس کمیسیون عمران شورای شهر اراک در این جلسه در واکنش به شهردار اراک که در حین صحبت فدایی اقدام به قطع صحبت کرد، شفیعی را متهم به دروغگویی کرد.
علیرضا مرادی دیگر عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این جلسه گفت: گزارش حسـابرسـی سال های ۹۴ و ۹۵ شهرداری ایرادات بسیاری دارد و این میزان نامناسب بودن وضعیت تا جایی است که در برخی از بخش ها عدم اظهار نظر نوشته شده است.
مرادی افزود: برخی از افراد حاضر نیستند اسناد آن زمان را امضا کنند و همین مشکل ساز شده است که نیاز است این مسئله نیز پیگیری شود. در حال حاضر اداره حسابرسی نیز شکل گرفته اما نیاز است که به آن توجه بیشتری صورت گیرد تا در آینده به مشکلاتی بر نخوریم. وی تصریح کرد: لازم است که در شهرداری، فردی که علم مدیریت می‌داند برای هماهنگی های بین بخشی در شهرداری به کار گرفته شود.
مرادی خاطر نشان کرد:در حوزه هزینه کرد ماده ۱۵ در حال حاضر ۱۴۰ میلیون تومان عقب هستیم و باید نسبت به تعهداتی که با تکیه بر این ماده می‌دهیم دقت کنیم.

شهردار چه گفت؟
شهردار کلانشهر اراک در صحن رسمی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: حوزه مالی شهرداری گزارشی داده است و کمیسیون برنامه‌وبودجه تائید کرده است. بر اساس بودجه مصوب هر نوع درآمدی بیاید، درآمد است چه تهاتری باشد چه نقدی. درآمد ما با در نظر گیری سازمان ها ۹۰ درصد و بدون آنها ۸۳.۵ در صد بوده است.
محمد کریم شفیعی شهردار کلانشهر اراک با اشاره به برخی از مشاغل آلاینده موجود در خیابان سیدالشهدا(ع) اراک گفت: با توجه به اینکه این مشاغل می‌توانند تبعات ترافیکی و اجتماعی داشته باشند بحث در نظرگیری زمین ۴۶ هکتاری برای انتقال این دست مشاغل به خارج از شهر ترتیب داده شد.
شفیعی افزود: در حال حاضر نیز راه و شهرسازی پذیرفته است که قیمت این زمین را به صورت تهاتری با پروانه‌هایی که قرار است در آینده از شهرداری دریافت کند صاف کند و امروز باید ساختاری تعریف شود و مشاغل آلاینده را به آنجا انتقال دهیم.
وی عنوان کرد: در خصوص نردبان ۶۸ متری آتش‌نشانی نیز به همراه استاندار مکاتباتی را با مسئول سازمان شهرداری‌ها داشتیم. ریاست سازمان نیز گفتند که برای تأمین این نردبان برای مراکز استان‌ها بالاخص اراک در حال تلاش هستیم و در حال حاضر به دنبال شیوه خرید آن هستیم که یا به‌صورت ۵۰-۵۰ با کمک دولت خریداری شود و یا اینکه به طریق دیگری.
شهردار کلانشهر اراک در خصوص ایجاد بازارچه‌های محله‌ای و در رأس آن ایجاد میدان تره‌بار جدید تحت مدیریت شهرداری بیان کرد: برای ایجاد یک میدان میوه و تره‌بار جدید به دلیل وجود دیگر میدان‌ها با مشکل قانونی روبه‌رو می‌شویم و اجازه این کار را به ما نمی‌دهند. باید تلاش کنیم با مدیریت میدان موجود قیمت میوه را کنترل کنیم و ۵ بازارچه محلی پیش بینی شده را برای ارائه میوه ارزان تر پشتیبانی کنیم.
وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی فدایی رییس کمیسیون عمران شورا در رابطه با گزارش‌های ارسالی شهرداری به شورا گفت: از روزی که شما را در این شهر دیدم یک انرژی مثبت از شما ندیدم. یک کار مثبت که برای مردم انجام شود ندیدم. یک کار مثبت پیشنهاد کنید تا انجام دهیم. از اینکه مطرح می‌کنید که ما دروغ می گوییم، باید گفت چه کسی به شما دروغ گفته است؟
شفیعی ادامه داد: مدام سنگ جلوی پای شهرداری می‌اندازید. ما به کسی بدهکار نیستیم که بخواهیم مدام این طور پاسخ شما را بدهیم. سؤال باید یک منطق داشته باشد. و در اینجا باید شان یکدیگر را حفظ کنیم. برای کار کردن منتی از کسی نداریم که بکشیم. پاسخ گو هستیم ولی پاسخی که منطق داشته باشد.
وی تصریح کرد: ما حق نداریم توهین کنیم. گزارشی حوزه مالی داده است و کمیسیون برنامه و بودجه تایید کرده است و بر اساس بودجه مصوب هر نوع در آمدی بیاید در آمد است چه تهاتری باشد چه نقدی. درآمد ما با در نظر گیری سازمان ها ۹۰ درصد و بدون آنها ۸۳.۵ در صد بوده و کمیسیون برنامه و بودجه نیز گزارش را تایید کرده است. نمی شود ما مدام بخواهیم بگوییم این اشکال دارد و آن اشکال دارد. یک پیشنهاد سازنده بگویید تا ما انجام دهیم. بگویید این کار سازنده را برای مردم انجام دهید.خواهشم این است که کمی انصاف داشته باشید.
شهردار کلانشهر اراک به مسئله وصول عوارض آلایندگی از کارخانه‌ها اراک پرداخت و اظهار کرد: شهرداری مسئول وصول عوارض آلایندگی نیست و سازمان امور مالیاتی باید آن را احصا کند و سپس نسبت به جمعیت اختصاص دهند. نه تنها آلومینیوم بلکه پالایشگاه و پتروشیمی نیز این عوارض را پرداخت نکرده اند و در حال حاضر صحبت هایی با نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است تا به این مساله ورود کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.