خانه » اخبار » برگزاری نخستین کنگره ملی مفاخر آشتیان با حضور مسئولان و مفاخر

برگزاری نخستین کنگره ملی مفاخر آشتیان با حضور مسئولان و مفاخر

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸   شماره ۱۱۲۷

برگزاری نخستین کنگره ملی مفاخر آشتیان با حضور مسئولان و مفاخر

نخستین کنگره ملی مفاخر آشتیان با عنوان شب آشتیان در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد. عضو شورای عالی ناشران ایران در نخستین کنگره ملی مفاخر آشتیان گفت: شهرستان آشتیان به سبب بهره مندی از ظرفیت علما، فضلا، بزرگان و دانشمندان برجسته قابلیت تبدیل به پایتخت کتاب ایران را دارد.
محمود آموزگار افزود: پنج سال است که پایتخت کتاب ایران کلید زده شده است و پنجمین آن، سال گذشته در یزد برگزار شد. وی اظهار داشت: برگزاری پایتخت کتاب ایران با امکانات کتابخانه ای ارتباط مستقیم دارد و شهرستان آشتیان به سبب جایگاه مفاخر می تواند این عنوان را داشته باشد.
عضو شورای عالی ناشران ایران تصریح کرد: مطالعه با زندگی مردم شهرستان آشتیان عجین است که مفاخر بزرگی را به جامعه تحویل داده است.
آموزگار افزود: برای آشنایی نسل جوان با بزرگان، ادبا و فرهیختگان باید خیابان ها و محله هایی به نام این اندیشمندان نامگذاری شود.
استاندار مرکزی نیز در این آیین بیان کرد: مسئولیت جوانان شهرستان آشتیان و استان مرکزی در گرامیداشت و حفظ ارزش های مشاهیر و بزرگان تاریخ معاصر این خطه موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
سید علی آقازاده اظهار داشت: برگزاری این گردهمایی ها بیش از گذشته، از ماهیت خوب و ارزشمندی در تاریخ کشور و استان برخوردار است.
وی ادامه داد: در تاریخ این شهرستان زنان و مردان بزرگی فعالیت داشتند که منشا اثر مثبت و ماندگار بودند و باید نام و یاد آنها حفظ شود.
استاندار مرکزی گفت: در استان و شهــری زندگی می کنیم که سهم خود را در علم و دانش، ادب و فرهنگ، سیاست و اقتصاد کشور به خوبی ادا کرده است.
وی خاطر نشان کرد: امروز در این مراسم مفاخر معاصری از این خطه حضور پیدا کردند که در علوم مختلف فعالیت کرده اند، امروز این چراغ به دست جوانان این خطه است و مسئولیت سنگینی را در این خصوص بر عهده دارند، اگر اینجا خطه دیگری بود جوانان آن مسئولیت کمتری داشتند.
استاندار مرکزی گفت: مسئولیت جوانان شهرستان آشتیان و استان مرکزی در گرامـیداشت و حفظ ارزش های مشاهیر و بزرگان تاریخ معـاصر از شهرستان های دیگر بیشتر است.
آقازاده عنوان کرد: شهرستان آشتیان در تاریخ معاصر بیشتر از آن چیزی که سهم آن بوده، در خدمت به رشدی علمی کشور ایفای نقش کرده است.
وی گفت: برگزاری اولین کنگره مفاخر شهرستان آشتیان تلنگر و تذکری برای جوانان است تا به تاریخ بزرگان و مشاهیر شهرستان خود بیشتر تـــوجه کنند.

وجود کهکشان مفاخر در آشتیان ریشه در تاریخ کهن و فرهنگ دیرینه این سرزمین دارد
فرماندار آشتیان در ادامه این آیین گفت: وجود کهکشانی از ستارگان علم و هنر و سیاست و کیاست در آشتیان امری اتفاقی و محدود به دوره ای خاص نبوده و نیست بلکه ریشه در تاریخ کهن و فرهنگی دیرینه دارد .
نظام الدین جهانمیرزایی اظهار کرد: مردم آشتیان نسبت به تاریخ و جغرافیا و همه آنچه که مربوط به این منطقه می شود حرمت قائل می شوند و به آن مباهات می کنند و تعصب به وطن را همچون تعصب به پدر و مادر می دانند که نیازمند هیچ دلیل و برهان و توضیحی نیست .
وی افزود: امروز که روز تجلیل از ستاره های پرفروغ کهکشان پرستاره مفاخر آشتیان است تقارنی معنادار با چهارم مردادماه روز صدور فرمان مشروطیت دارد که آشتیانی ها به صورت مستند در شکل گیری و پیروزی و تداوم آن سهم تعیین کننده ای داشته اند. از میان آنها می توان بطور مشخص از میرزا سلیمان خان میکده آشتیانی بنیان گذار انجمن سری مشروطه خواهی و افتخارالعلمای آشتیانی اولین شهید نهضت مشروطه و ‌قوام السلطنه آشتیانی کاتب فرمان مشروطیت و میرزا حسن خان مستوفی الممالک آشتیانی میزبان اولین جلسه مجلس شورای ملی و میرزا محمد علی پروین آشتیانی مبارز و‌ مورخ مبارزات و بالاخره دکتر محمد مصدق یاد کرد .
فرماندار آشتیان افزود: وجود کهکشانی از ستارگان علم و هنر و سیاست و کیاست در آشتیان امری اتفاقی و محدود به دوره ای خاص نبوده و نیست بلکه ریشه در تاریخ کهن و فرهنگی دیرینه دارد .
وی گفت: در تاریخ معاصر ایران از میرزاها، مستوفیان، ادیبان، شاعران، خطاطان و نقاشان و سیاستمداران آشتیانی بسیار یاد شده اما آنچه مغفول مانده است غیر از زبان آشتیانی سهم بانوان فرهیخته و آگاه و با سواد آشتیانی است که با اندیشه های خردمندانه چنین بزرگانی را در دامن پرمهر خود پرورده اند .
جهانمیرزایی در ادامه بیان کرد: هرکجا از بزرگان آشتیان نام برده شده از پدران آنها گفته اند ولی به غیر از یکی دو مورد از مادران آنها ذکری به میان نیامده است. این در حالی است که با وجود رسم قدیم شهرها و کشورهای همجوار که تحصیل دختران مذموم و غیرمعمول بود در آشتیان تحصیلات دختران از قرن ها پیش به صورت منظم و سازمان یافته جریان داشته است .
وی افزود: امروز آشتیان نه‌تنها یکی از شهرهایی است که زبانی به نام خود دارد یعنی زبان آشتیانی بلکه تنها شهری است که شیوه و سبک شعری مخصوصی بنام شعر آشتیانی هم دارد .
حرمت آشتیان باید حفظ شود
مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز در این مراسم گفت: از آنجاکه آشتیان یکی از کانون های پرورش مفاخر و مشاهیر در حوزه های گوناگون علم، ادب و تقوا به شمار می رود، باید حرمتش حفظ شود .
علیرضا ایزدی افزود: جغرافیای خاک، آب، هوا و آتش جغرافیای مقدسی نیست، انسان ها هستند که به جغرافیای کره زمین هویت می بخشند . وی با بیان اینکه مشاهیر و مفاخر هستند که باعث تقدس شدند و بدون نام آنها هویت ما ناشناخته است، گفت: آشتیان دیاری است که مردمانش بواسطه فرهنگ متعالی آن به تاریخ ایران هویت بخشیده اند. اینجا سرزمین پرستش ها و جایگاه های مقدس ایران زمین است.
وی با بیان اینکه مردم آشتیان وارث تمام نیکی ها هستند و جایگاهی والا دارند و نام آشتیان همواره بر تارک این سرزمین می‌درخشد، اظهار کرد: این خطه عالم خیز نقش بالایی در ترویج تعالیم الهی و تربیت سیاستمداران و دانشمندان علمی و دینی دارد .
همچنین در ادامه این مراسم علی دانش منفرد رییس جامعه آشتیانی ها، زنده نگه داشتن فرهنگ را از ضروری ترین نیازهای جامعه دانست و افزود: امروز شاهد مظلومیت عرصه فرهنگ هستیم .
وی اظهار کرد: دلیل اینکه از جغرافیای کوچک آشتیان ستاره های پرفروغ تاریخ ایران پدید آمده است باید تحقیق و پژوهش شود اما به نظر می‌رسد تربیت و دلسوزی پدران و مادران، این زمینه فطری و خدادادی را آماده کرده تا متجلی شده و به منصه ظهور در آید و از این جغرافیای کوچک، تاریخی با این عظمت رقم بخورد.
وی خواستار برگزاری این آیین ها به صورت مردم محور شد و افزود: مردمی کردن اینگونه برنامه ها تأثیرگذاری معنوی بیشتری خواهد داشت. جمع آوری و انتشار محتویات این جلسات برای اشاعه گسترده فرهنگ و تقویت رقابت پذیری بین آیین های مشابه موجب آگاهی بخشی بیشتری در سطح جامعه خواهد شد .
در پایان این آیین جمعی از ادبا و مفاخر علمی و ادبی آشتیان به معرفی بیشتر این خطه عالم پرور استان مرکزی پرداختند و در پایان با اهدای لوح یادبود این کنگره از آنان تجلیل شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.