خانه » جدیدترین » شما به آن چه می گویی؟ من می گویم شناخت صحیح جسارت

شما به آن چه می گویی؟ من می گویم شناخت صحیح جسارت

پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵ شماره ۵۲۷
آزاده جمشیدی راد
تعریف جرات و جسارت: تعریف دقیق جرات و ابراز وجود همیشه آسان نیست چون مرز باریکی بین جسارت و پرخاشگری وجود دارد. معنای جسارت تعادل و پیشرفت است وقتی نیازی واقعی و ملموس وجود داشته باشد فرد از خود جسارت نشان می دهد و در خواست خود را بازگو میکند ولی این بدان معنا نیست که لزوما آنچه مطالبه می کند دریافت خواهد کرد ولی مبنای پرخاشگری برنده شدن است. فرد در وضعیت پرخاشگری بدون در نظر گرفتن شرایط و ملاحظات و در نظر گرفتن حقوق دیگران بیشترین منافع را برای خود می خواهد و به هر قیمتی آن را بدست می آورد.
گاهی دیده می شودکه بعضی از افراد مطالبی در ذهن دارند اما نمی توانند آن را به طرف مقابل انتقال دهند و خجالت می کشند آنان برای این کار به جسارت نیاز دارند. جرات داشتن، توانایی بیان کردن اعتقادات و خواسته ها است که عامل مهمی در جریان برقراری ارتباط خوب و مطلوب به شما می رود و برای انسانها اهمیت زیادی دارد.
حتما در زندگی تان مواردی بوده که دیگران شما را مجبور کرده اند مانند آنها بیاندیشید و با آنها هم رای و هم عقیده شوید. آیا ابراز احساسات مثبت و منفی خود را به شکل آزادانه و صادقانه دشوار می بینید؟ آیا کنترل خود را از دست می دهید و نسبت به دیگران که چندان مقصر نیستند خشمگین می شوید؟ پاسخ مثبت به هر یک از پرسش های فوق بر مشکل فقدان جرات و جسارت دلالت دارد.
جسارت و جرات ، توانایی ابراز خود و ابراز حقوق خود بدون تعدی به حقوق دیگران است. شما بیش از ابراز آزادانه نیازهای خود باید باور داشته باشید که از حق مشروع داشتن به این نیازها برخوردارید.
شما حق دارید در مورد چگونگی هدایت زندگی خود تصمیم بگیرید. این حق، پیگیری اهداف و آرزوهای شخصی و تعیین اولویت های خاص خود را شامل می شود، شما این حق را دارید که ارزش ها، باورها و عقاید و عواطف خاص خودتان را داشته باشید و حق دارید بابت این دارایی هایتان به خودتان احترام بگذارید. مهم نیست دیگران در مورد شما چه فکر می کنند شما حق دارید در مورد احساسات،عواطف و افکار خود به دیگران توضیحی ندهید. شما حق دارید افکارتان را تغییر دهید اشتباه کنید و حرکات و رفتار غیرمنطقی از خود نشان دهید ولی همگی مستلزم پذیرفتن پیامدهای آن است. شما باید بپذیرید که کامل نیستید. می توانید هر از گاهی رفتار، حرکات و حرفهای اشتباه داشته باشید مهم این است که جسارت پذیرفتن خود همانگونه که هستید را داشته باشید.
جسارت بیان خود، جسارت تغییر، جسارت پذیرفتن ریسک، جسارت دفاع از حق و حقوق خود حق شماست. ولی همانگونه که گفتیم جسارت نباید حق کسی را پایمال کند و یا باعث بی احترامی و هتک حرمت شود. جسارت را بشناسیم، تحلیل کنیم و شخصیت خود را ارتقا دهیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.