خانه » پیشنهاد سردبیر » تاثیر اینترنت بر ارتباطات واقعی افراد/تنهایی در جمع

تاثیر اینترنت بر ارتباطات واقعی افراد/تنهایی در جمع

پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵ شماره ۵۲۷
روشنک مشتاق
وقایع استان

این روزها اینترنت بخشی از زندگی ما شده است، بخشی عظیم که بسیاری از رفتار و برخوردهای ما در گرو آشنایی و تحت تاثیر قرار گرفتن از آن می باشد. اینترنت در جوامع اروپایی و توسعه یافته به تدریج وارد جامعه شد در نتیجه مردم و مسئولان فرصت تطابق یافتن با آن را پیدا کردند اما در جوامع درحال توسعه ورود یکباره و با سرعت اینترنت در بین جوانان و در خانواده ها سبب شد که مردم و مسئولان فرصت آن را نداشته باشند که به تدریج خود را با آن تطابق دهند. در نتیجه مشکلاتی که در پی این ورود نا به هنگام بر مردم ایجاد شد به مراتب بیشتر و تاثیرگذار تر از جوامع دیگر بوده است. در این میان بسیاری از سنت ها و آداب و رسوم قبلی در پی استفاده از این دنیای مجازی کمرنگ شده است. این روزها شاید اعضای خانواده ساعات کمی از شبانه روز را در کنار هم حضور فیزیکی داشته باشند اما در همین ساعات کم نیز دریغ از کلمه ای که بینشان رد و بدل شود، همه اعضای خانواده سرشان را در گوشی های چند اینچی خود فرو می برند و در عالم مجازی سیر می کنند.
کشور ما نیز دور از این تحولات نیست و پای اینترنت و ماهواره در بسیاری از سطوح زندگی و در میان بخش قابل توجهی از جامعه باز شده است. دامنه تحولات در سطحی است که حتی بخش جامانده از اینترنت و ماهواره را نیز تحت تأثیر قرار داده است. البته در کشور ما نوع نگاه حکومت و مسئولان به اینترنت و ماهواره محافظه کارانه بوده است و بیشتر، آسیب ها و مضرات آن را مورد توجه قرار داده اند و در نتیجه ممنوعیت های فراوانی در این مورد اعمال شده است که این ممنوعیت ها در برخی از موارد به نفع جوانان بوده است.
در این شماره به اراک و میزان استفاده از اینترنت در شهر پرداخته ایم.اراک شهری است که علاوه بر داشتن ویژگی های کلانشهر دارای بافت سنتی است.این دوگانگی باعث می شود مشکلاتی که در جریان گذار از جامعه سنتی به صنعتی وجود دارد بیشتر نمود پیدا کند.
در این شماره از وقایع استان در صدد هستیم که تاثیر اینترنت بر میزان فعالیت های جمعی را در بین جوانان اراکی مورد بررسی قرار دهیم. جمعیت مورد بررسی ما جوانان ۱۸ تا ۲۸ ساله اراکی هستند که با نمونه گیری تصادفی ۶۰ مورد از آنها را انتخاب کردیم.
نحوه و کاربرد استفاده از اینترنت در بین ۶۰ جوان اراکی در موارد زیر خلاصه شد.
-۱ سایت های آموزشی
-۲ سایت های خبری و اطلاع رسانی
-۳ سایت های سرگرمی
-۴ سایتهای خدماتی و تبلیغاتی
در این گزارش افرادی که در هفته بیش از ۵ ساعت در اینترنت بودند افراد کاربر و افرادی که کمتر از ۵ ساعت را در اینترنت می گذراندند را غیرکاربر نامگذاری کردیم.

در بین افرادی که کمتر از ۵ ساعت در هفته با اینترنت خود را سرگرم می کردند، ۵۵ درصد به میزان خیلی زیاد به فعالیت های جمعی مشغول هستند.
تنها نزدیک به ۱۳ درصد از افراد کاربر یعنی افرادی که بیش از ۵ ساعت در هفته را با اینترنت خود را سرگرم می کنند، میزان فعالیت های جمعی خیلی زیادی دارند.
باید در نظر داشت که اراک، کلانشهر بزرگی است که در کنار صنعتی شدن ریشه های عمیق سنتی خود را در دل جامعه حفظ کرده است. از خصوصیات مردم اراک این است که برای خانواده ارزش فراوان قائل هستند.
ارتباط بین والدین و فرزندان از استحکام فراوان برخوردار است و معمولا وابستگی شدیدی بین والدین و فرزندان وجود دارد.در نتیجه در بین افراد کاربر اینترنت نیز شاید میزان کل فعالیت های جمعی کم باشد اما بیش از ۷۰ درصد این افراد رابطه متوسط رو به زیادی با اعضای خانواده خود دارند که این نشان دهنده این است که ریشه های سنتی فرهنگ ما هنوز قوی است و در برابر مدرنیته ایستادگی می کنند و این امر موجب می شود بسیاری از سنت ها و آداب و رسوم سال های زیادی باقی بمانند و بتوانند جامعه را با سنت و فرهنگ قدیم پیوند دهند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.