خانه » جدیدترین » شما به آن چه می گویی؟ من می گویم شناخت ترس

شما به آن چه می گویی؟ من می گویم شناخت ترس

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۶ شماره ۵۸۲
***
آزاده جمشیدی راد
****
تعریف ترس: ترس معمولا احساسی ناخوشایند اما طبیعی است که در واکنش به خطرات واقعی یا غیر واقعی ایجاد می شود. ترس را از اضطراب که معمولا بدون وجود تهدید خارجی رخ می دهد باید جدا دانست. علاوه بر این ترس به رفتارهای خاص فرار و اجتناب مربوط است. در حالیکه اضطراب ناشی از تهدیدهایی خواهد بود که مهار ناپذیر و غیر قابل اجتناب تلقی می شوند.
ترس معمولا با درد ارتباط دارد. مثلا کسی که از ارتفاع می ترسد اگر در این چالش قرار بگیرد یا آسیب بسیار جدی ای می بیند یا حتی خواهد مرد. بسیاری از روانشناسان معتقدند ترس یکی از چند احساس بنیادین و فطری است مثل شادمانی و یا خشم. ترس از ساز و کارهای بقا است و معمولا در پاسخ به یک محرک منفی روی می دهد. کسی که در موقعیت ترس قرار می گیرد بصورت غیر ارادی عکس العمل های ساده، خیلی زیاد یا پیچیده نشان می دهد. مثل فریاد کشیدن/ حمله کردن/ فرار کردن و…
اما سوال اینجاست آیا ترس و واکنش ترسیدن خوب است یا ید؟ مسلما برای این پرسش جواب قطعی وجود ندارد اما به جرات می توان اذعان داشت مثل تمام غرایز دیگر بسیار طبیعی و کارآمد است. واکنش ترسیدن یکی از مکانیزم های دفاعی بدن در مقابل خطر و تهدید است. هنگام ترسیدن در بدن مقادیر زیادی آدرنالین تولید می شود. ترشح آدرنالین باعث سریع تر شدن سرعت قلب و بالطبع آمادگی بیشتر بدن می شود.
ترشح آدرنالین اولین واکنش طبیعی بدن در برابر ترس است که بصورت طبیعی برای بقا بسیار لازم و ضروری است، منظور از ترس در این مقوله ترس از محرک واقعی و یا خطر می باشد و مقوله ترس های فوبیا در اینجا مدنظر نمی باشد.
و اما فواید ترسیدن، خیلی خوب است که ما از احساس خود شناخت کافی داشته باشیم تا بتوانیم در جهت رشد و تعالی خود از آن بهره مند شویم. ترس باعث می شود مقوله مورد نظر بهتر و دقیق تر بررسی شود و مزایا و یا خطرات ناشی از تصمیم و یا عکس العمل ریزبینانه تر مورد کنکاش قرار بگیرد. پس مسلما همانطور که جسارت و اعتماد به نفس می تواند فاکتور مهمی در اتخاذ تصمیمات ما داشته باشد ترس ها هم کمک رسان ما هستند. در صورتیکه ترس های بیمارگونه و بیش از حد نباشند که جلوی پیشرفت ما را هم بگیرد. هر حسی و هر مکانیزمی در بدن اگر به دور از مقوله زیاده روی و یا کم توجهی بررسی شوند در روند زندگی بسیار سودمند و مفید هستند. پس بهتر است حس های خود را بازنگری کنیم و آنها را بشناسیم. ترس ها گاهی دوستان عاقلی هستند که در فراز و نشیب زندگی کمک رسان ما هستند. من می گویم شناخت واقعی ترس، شما به آن چه می گویی؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.