خانه » جدیدترین » شما به آن چه می گویی؟ من می گویم اصلاح فرهنگ فراجنسیتی

شما به آن چه می گویی؟ من می گویم اصلاح فرهنگ فراجنسیتی

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵ شماره ۵۴۷

آزاده جمشیدی راد
جنسیت چیست؟ جنسیت شامل رفتارها، نقش های اجتماعی و اندیشه های اجتماعی است که فرهنگ حاکم بر هر جامعه به عهده دو جنس زن و مرد قرار می گیرد. در ارتباط با نقش های جنسیتی افکار قالبی در مورد هر دو جنس در جامعه مشاهده می شود که دامنه انتظارات برای هر دو جنس تعیین می شود. واژه جنسیت یک مفهوم اجتماعی است و با واژه جنس که بطور معمول برای بیان همان موضوع ولی از دیدگاه زیست شناسی به کار می رود متفاوت است.
انسان ها به دلیل ویژگی های کارکرد مغز و ویژگی های بدنی و فیزیکی عموما به دو جنس زن و مرد تقسیم می شوند.
تعریف جنسیت بر پایه عوامل و نشانه های فیزیکی، روحی و روانی انجام می شود که مهمترین دلیل تمایز زن و مرد تولید مثل است.
شبکه اجتماعی ساختاری اجتماعی است که از گروه ها و سازمانها و نهادها هم ایده تشکیل شده است و عموما یک یا چند نوع وابستگی خاص (مثل تبادلات مالی،دوستان، خویشاوندان و..) به هم متصل هستند.
پیش از اشاعه و ترویج هر امکاناتی در هر جامعه نیاز است تا فرهنگ استفاده از آن آموزش و ترویج داده شود.
چه بسا امکانات و وسایلی که جهت رفاه در جامعه طرح ریزی و برنامه ریزی شده ولی با وجود فقدان استفاده صحیح به معضلی تبدیل شده است.
لازم است در جامعه که از نهادها، گروه ها و سازمان هایی مختلط تشکیل شده است همچنین ارتباط میان افراد حتما باید فرهنگ سازی شود.
دید جنسیتی دید غالب جامعه ماست. متاسفانه از هر چیزی در فرد مقابل جنسیت بزرگنمایی می کند در صورتیکه قابلیت ها، توانایی ها، ویژگی های فردی و اجتماعی هر کسی باید قسمت بارز شخصیت باشد تا جنسیت!
ویژگی های هر فرد گویای توانایی ها و قابلیت های اوست قبل از اینکه جنسیت نقطه بارز مذاکرات باشد پسندیده است ویژگی های منحصر به فرد و توانایی فرد مقابل مورد توجه باشد. بالطبع هر جنسیتی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. زنان احساسات بیشتری دارند، در مصاحبه های شغلی بهتر ظاهر می شوند، سرمایه گذاران بهتری هستند، در صحبت و مذاکره عملکرد بهتری دارند و… در مقابل مردان، قدرت فیزیکی بیشتری دارند، منطقشان عموما قوی تر از احساساتشان است، اقتدار طلب تر هستند، رقابت طلب و جنگجویی بیشتری نسبت به زنان دارند و خونسردتر از زنان هستند و صراحت بیشتری دارند و..
البته ناگفته نماند این ویژگی ها عمومیت ندارند وممکن است در مواردی بالعکس باشد.
با بررسی کشورهای پیشرفته کاملا شاهد دید فراجنسیتی نسبت به مردان وزنان در اجتماع هستیم.
آیا وقت آن نرسیده که مسائل جنسیتی را برای خود حل و فصل کنیم؟ آیا زمان آن نرسیده که فراتر از مسائل جنسی سایر ویژگی ها دیده شوند و بها داده شود؟ بیایید همه با هم آغازگر اصلاح فرهنگ دید جنسیتی و ترویج فرهنگ دید فراجنسیتی در اجتماع باشیم. من می گویم اصلاح فرهنگ فراجنسیتی
شما به آن چه می گویی؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.