خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را در تعطیلات نوروز بررسی می کند/نوروز خود را چگونه گذراندید؟

«وقایع استان» اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را در تعطیلات نوروز بررسی می کند/نوروز خود را چگونه گذراندید؟

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵ شماره ۵۴۷

وقایع استان- روشنک مشتاق:
تعطیلات نوروز جدا از بدو بدو کردن های اسفند ماه یک حس عجیبی در آن نهفته است که با تحویل سال همه خستگی ها از تن بیرون می رود، ساعاتی از شبانه روز تعطیلات نوروز به دید و بازدید و برنامه های تلویزیون سپــری می شود اما در این بین لحظه هایی می ماند که وقتمان آزاد است و می توانیم کارهای عقب مانده را سرو سامان دهیم. شما برای نوروزتان چه برنامه ریزی کرده اید؟ جامعه‌شناسان به لحظه‌هایی که فرد فارغ از کار و مسئولیت است و این زمان را براساس تمایل شخصی خود تنظیم می‌کند، اوقات فراغت می گویند. این برنامه‌ها برای هر فرد با توجه به نیازهای روحی، سنی و توانمندی مالی متفاوت است. چگونگی گذران اوقات فراغت در یک جامعه معرف ویژگی‌های فرهنگی و میزان توسعه‌یافتگی آن جامعه است. لحظات فراغت می تواند برای فرد سازنده و یا موجب تزلزل و آسیب‌هایی برای زندگی فردی او باشد. در نتیجه نداشتن هدف و برنامه ایجاد کننده فراغت‌های نامطلوب، انواع انحرافات و بزهکاری‌ها در سطح جامعه است.
این شماره “وقایع استان” با ۱۰۰ کودک و نوجوان ( دختر و پسر) شهر اراک درباره نحوه گذران اوقات فراغت و بازی های مورد علاقه اشان گفت و گو کرده است.در بین کودکان و نوجوانان ۱۰ تا ۱۸ ساله شهر اراک تلویزیون سهم بیشتری را در پر کردن اوقات فراغت دارد.
وضعیت فعالیت و نحوه گذران اوقات فراغت ۵۰ کودک و نوجوانان دختر شهر اراک نشان می دهد تلویزیون بیشترین سهم را در گذران اوقات فراغت دختران و بازی های رایانه ای بیشترین سهم را در اوقات فراغت پسران دارد.

در بین ۵۰کودک و نوجوان پسر شهـــر اراک بازی های رایانه ای مهم ترین نقش را در پر کردن اوقات فراغت دارند. ۱۰درصد از نوجوانان پسر بیشترین زمان اوقات فراغت خود را صرف تلویزیون و سینما ، ۲۶ درصد بازی های رایانه ای، ۱۱ درصد فعالیت مدرسه، ۱۵ درصد فعالیت هنری، ۲ درصد بازی در کوچه و خیابان، ۲۴ درصد ورزش و ۱۳ درصد به امور دیگر می پرداختند.
نریمان ۱۵ ساله می گوید:” بازی کردن و مسافرت مهم ترین بخش اوقات فراغت است، من کل تعطیلات نوروز را مسافرت هستم. پدر من عکاس است و برای عکاسی باید به مناطق و طبیعت های بکر و زیبا برویم و هرسال عید و تابستان من و مادرم هم با او می رویم، فکر می کنم نسبت به همسن و سال های خودم تعطیلات بهتری در پیش داشته باشم چون همیشه روزهایی که مسافرت می روم بهترین دوران زندگی ام است.”
احمد و دوستانش در کوچه مشغول بازی فوتبال هستند و می گوید:” تمام عصر را در اینجا فوتبال بازی می کنیم. همه فوتبالیست ها از زمین خاکی و توپ پلاستیکی شروع کردند و من مطمئنم که یک روزی فوتبالیست معروفی مثل علی دایی می شوم. من در اوقات فراغتم با دوستانم جز فوتبال بازی زوو ، وسطی هم می کنم.”
رومینا که در کلاس نشسته منتظر است تا معلم موسیقی اش بیاید، او ۱۴ ساله و کلاس سوم ابتدایی است. رومینا می گوید:” چهار سال است که به کلاس ویولن می روم، می خواهم در آینده نوازنده شوم. کلاس موسیقی جز اوقات فراغتم نیست اما در تابستان و تعطیلات نوروز روزانه بیش از یک ساعت موسیقی گوش می کنم و به منزل استادم می روم و در آنجا کلاس دارم. به نظر من جز نرفتن به مدرسه همه فعالیت های روزهای عید مثل بقیه روزهای سال است.”
سهیلا ۱۳ ساله می گوید:« مدرسه ما برای عید کلی تکلیف می دهد که باید همه آن ها را انجام دهیم، فراغتی برایمان نمی ماند که بخواهیم بازی کنیم. خواهرم هم کنکور دارد و به خاطر خواهرم باید همه تعطیلات را در خانه بمانیم. من که هیچ وقت تعطیلات عید را دوست نداشتم و ترجیح می دهم به مدرسه بروم تا در خانه بمانم و درس بخوانم.»
فرزانه ۱۵ ساله می گوید:« همه لذت عید به دیدن برنامه کلاه قرمزی در تلویزیون است، من عاشق این برنامه ام و خدا را شکر می کنم که امسال این برنامه را نشان می دهد، تفریحات ما بچه های شهرستان تلویزیون است اما در شهرهای بزرگ آنقدر جای دیدنی و تفریحی در شهر وجود دارد که برای تعطیلات لحظه شماری کنند اما برای ما عید هم مثل بقیه روزهای سال است و هیچ تفریحی نداریم. ای کاش برای ما بچه ها جاهای تفریحی می ساختند تا بتوانیم از تعطیلاتمان لذت ببریم.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.