خانه » جدیدترین » شما به آن چه می گویی؟من می گویم فرهنگ صحبت کردن

شما به آن چه می گویی؟من می گویم فرهنگ صحبت کردن

سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۵ شماره ۵۳۶
آزاده جمشیدی راد
صحبت کردن: گفتاریا تکلم یکی از فرایندهای ارتباطی انسان هاست. گفتار عبارت است از شکل تلفظ شده ارتباط انسانی است. ایجاد ارتباط و صحبت کردن هنری بزرگ محسوب می شود چه بسیارند سخنوران و کسانیکه با فن مذاکره و گفتار آشنا هستند و به دیگران تعلیم می دهند و چه بسا افرادی که اینقدر بی اطلاعند که انسان ترجیح می دهد گفتارشان را بشنود. قرار نیست در مورد هر چیزی سخن برانیم، قرار نیست در هر زمینه ای اظهار نظر کنیم، تجویز کنیم یا سخنرانی. مسلما هر کسی در یک یا چند حوزه صاحب نظر است و در تمامی حوزه ها شایسته اظهار فضل نیست. در خصوص اصلاحاتی که حتی تلفظ صحیح شان را نمی دانیم اصلا نیازی به مطرح کردن در جمع نیست. بهتر است بیشتر با فرهنگ گفتار آشنا شویم تا لذت بیشتری از همصحبتی هم ببریم، یاد بگیریم اول شناخت پیداکنیم و اطلاعات کسب کنیم سپس حرف بزنیم. ۹ عادت ناصحیح در صحبت کردن و گفتار که باید آنها را ترک کنیم:
۱) رعایت بهداشت: چقدر زیبا و پسندیده است که هنگام صحبت کردن بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کنیم تا بوی بد به مشام شنونده نرسد.
۲) عدم سخن چینی: محتوای مطلبی که قرار است مطرح شود را در ذهن بررسی کنیم، آیا هر حرفی ارزش مطرح کردن را دارد؟ با سخن چینی و بدگویی از دیگران علاوه بر اینکه کار ضد ارزش را انجام می دهیم به دیگران القا می کنیم که من آدم ارزشمندی نیستم و با کوبیدن دیگران قصد بالا بردن خود را دارم.
۳) قضاوت کردن: با قضاوت مداوم نسبت به دیگران به شنونده می فهمانیم که من قاضی بالفطره ای هستم. همانطور که دیگران را قضاوت می کنم شما را هم مورد قضاوت سرسختانه خود قرار می دهم.
۴) منفی بافی: با افکار و تصورات منفی خود و القای آن به دیگران سعی در بدتر کردن جهان برای زندگی نکنیم. نیمه پر لیوان را ببینیم. در همه جا و همه شرایط هم اتفاقات و رخدادهای ناگوار هست هم خوبی ها، زیبایی ها و خوشی ها، پس چه لزومی دارد دائما گله و شکایت کنیم و با منفی بافی خود دیگران را خسته کنیم؟
۵) بهانه تراشی: اینقدر برای هرچیزی و هر رویدادی بهانه های جورواجور نیاوریم. بهتر نیست کمی واقع بینانه تر امور را مورد بررسی قرار دهیم.
۶) مبالغه: با زیاده روی در امور صحبت های خودمان را خسته کننده نکنیم چرا بزرگ نمایی؟
۷) زمان صحبت کردن و عدم تکرارهای بیهوده: به کرات در مورد موضوع خاصی حرف نزنیم شاید موردی که در نظر ما جالب است برای ما شنونده کسل کننده باشد. مدت زمان گفتارمان را بیهوده به درازا نکشیم برای وقت شنونده ارزش قائل شویم و یک موضوع را بارها و بارها تکرار نکنیم.
۸) لغات و اصطلاحاتی را که می شناسیم استفاده کنیم: در مورد موضوعی که قصد اظهار نظر داریم اول اطلاعات کسب کنیم.
۹) و اما آخر اینکه بحث را همیشه به نصیحت نکشیم.باور کنید که هیچکس درمورد ما قضاوت نمی کند اگر بگویید اطلاع ندارم و در مورد این موضوع خاص و مورد بحث چیزی نمی دانم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.