خانه » جدیدترین » شاید شما هم با آن روبرو شده باشید

شاید شما هم با آن روبرو شده باشید

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰  شماره ۱۴۷۰

شاید شما هم با آن روبرو شده باشید

درباره اثر دانینگ-کروکر (dunning-kruher effect)

تدوین: حسن خدادادی. دکتری مدیریت تجارت
و مشاور در امورکسب و کار

با اثر دانینگ-کروکر آشنا هستید؟ این اثر توسط دونفر به نام های دیوید دانینگ و جاستین کروکر که روانشناس اجتماعی و استاد دانشگاه کرنل هستند درسال ۱۹۹۹ میلادی برای اولین بار توصیف و درنهایت به نام های آن ها نامگذاری شده است.
شما تا بحال این پدیده را به احتمال زیاد در زندگی واقعی و شاید دور هم در سر میز نهار و یا در یک گردهمایی خانوادگی، اجتماعی، اداری و یا سمیناری تجربه کرده اید. در طول غذا خوردن و یا سکوت یک جلسه یکی از حاضران شروع به صحبت کردن درباره یک و یا چند موضوع متفاوت می کند. وی شجاعانه و مغرورانه اعلام می کند که کلیه مطالب او صحیح و است و نظر دیگران را احمقانه فرض می کند، و آن ها را نا آگاهانه وکاملا اشتباهی فرض تلقی می کند درحقیقت او مرتب و دقیقا درباره هر چیزی صحبت می کند و نسبت به نادانی وکم آگاهی خود بی توجه است. در صورتیکه در همان مکان افرادی فاضل و آگاه و مطلع حضور دارند و درکمال سکوت نظاره گر صحبت های آن فرد نادان و از خود راضی که با اطلاعات بی محتوای خود افکار، جمع را مسموم کرده اند، روبروشده اید.
این پدیده زمانی برای این افراد رخ می دهد که:
سطوح مهارت های خود را بیش ازحد واقعی تخمین می زنند.
در شناخت مهارت واقعی وتخصص افراد در جلسه ناتوان اند.
نمی توانند اشتباهات خود و کمبود مهارت های خود را شناسایی کنند.
دانش اندک این افراد می تواند منجربه اعتماد به نفس بیش از حد آن ها گردد.
این اثرناشی ازاین است که متاسفانه افراد کم تجربه و با دانش پایین، توانای ها و مهارت های خود را در حد بالا و توانمند فکر می کنند و این اجازه را به خود می دهند که درجمع اظهار فضل نمایند. از سوی دیگر افراد توانمند و با صلاحیت،مهارت و تخصص بالا و البته با استعداد بعلت پر بودن و غنی بودن از علم دانش خود را همیشه یک فرد معمولی می پندارنند.
از بعد دیگری افرادی که مهارت بسیارکم و با دانش ضعیف دارند و جزء ۲۵ درصد پایین هر حرفه و تخصصی می باشند، متاسفانه در اکثر موارد خودشان را بسیار بالا می گیرند، این افراد جاهل و نادان در برابر یادگیری و آموزش خیلی از خود مقاومت نشان می دهند. زیرا اعتقاد دارند خیلی دانا و با هوش هستند. این گروه در اطلاعات غلط به دیگران و بخصوص در جامعه مقصر هستند، زیرا اطلاعات غلط را وارد جامعه و اجتماع کردند و یک مجموعه رابه بیراه کشانده اند. این حرکت درسطح ملی یا جهانی اثر و عواقب خطرناکی دارد.
درجامعه ای که بیماری خود اگاهی بوجود آید باعث می شود، افراد عامی و نا آگاه جرات پیدا کنند در جمع حضور یابند و اطلاعات نادرست و غیرواقعی بدهند و نسبت به مسموم کردن افکار عمومی اقدام نمایند. درحالی که در پشت این اجتماعات به ظاهر دلربا متخصصان و افراد آگاه که درحال جمع آوری اطلاعات صحیح می باشند به سختی می توانند اطلاعات و دانش و دیدگاه های نادرست را در اجتماع پاک و جایگزین نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.