خانه » جدیدترین » شاخص ها و ویژگی های تعرفه عوارض سال در گفتگو با سرپرست شهرداری خمین

شاخص ها و ویژگی های تعرفه عوارض سال در گفتگو با سرپرست شهرداری خمین

سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ شماره ۱۵۴۶

سال تشویق و تخفیف

عادله یوسفی راد: سرپرست شهرداری خمین در گفتگو با روزنامه وقایع استان، در خصوص شاخص ها و ویژگی های تعرفه عوارض سال ۱۴۰۱ که مورد توجه شهرداری و شورای اسلامی شهرخمین بوده است، گفت: مهمترین ویژگی تعرفه سال ۱۴۰۱ حمایت از مالکینی است که بر مبنای اصول شهرسازی کار‌کنند.
حمید احمدی اظهار کرد: بیشترین افزایش مبلغ تعرفه نسبت به سال گذشته به آن دسته از افرادی که بدون مجوز و یا خلاف مجوز صادره بنا، اقدام به احداث و یا تغییرکاربری می‌دهند، تعلق می گیرد.
وی افزود: تعرفه عوارضی سال ۱۴۰۱، حمایت از محله‌های کم‌برخوردار و حاشیه‌ای شهر بوده و علاوه برآن تعرفه سال ۱۴۰۱را می‌توان سیاست‌گذاری تعرفه جهت تمرکز‌زدایی واحد‌های تجاری و هدایت ساخت واحدهای تجاری به سمت مناطق حاشیه شهر دانست.
سرپرست شهرداری خمین ادامه داد: از دیگر ویژگی های این طرح، اعمال رویه‌های تشویقی درخصوص پرداخت به موقع عوارض ها بوده و همچنین حمایت از کلیه کسبه‌ها و فعالان اقتصادی سطح شهر و تخفیفات متعدد در فصل بهار و تابستان می باشد.
احمدی در خصوص مهمترین ویژگی تعرفه عوارضی ۱۴۰۱ گفت: مبلغ پیشنهادی ارزش معاملاتی ساختمان در سال ۱۴۰۱، براساس موضوع تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ‌ها حداقل۵۰ درصد افزایش دارد، اما این مهم مربوط به تخلفات ساختمانی می‌باشد. به طور مثال تبدیل پیلوت (پارکینگ) به مسکونی و اضافه ساخت بیشتر از سطح اشغال و…، مبلغ عوارض افزایش محسوسی داشته که هدف از این افزایش هزینه تخلف و بازدارندگی از وقوع تخلف توسط مالکین ساختمانی است.
وی با اشاره به تمرکززدایی واحدهای تجاری و هدایت ساخت آن ها به سمت مناطق حاشیه‌ای شهر خمین که در تعرفه عوارضی پیش‌بینی شده است، افزود: در تعرفه عوارضی سال۱۴۰۱، محدوده شهر خمین به ۱۴ بلوک تقسیم شده که برای هر منطقه ضریب افزاینده و یا کاهنده به مبلغ ارزش منطقه‌ای مصوب کمیسیون تقویم املاک شهرستان براساس موضوع تبصره ۳ ماده ۶۴ قانون مالیات مستقیم داده شده است که اگر ساده بخواهیم بگوییم این است که اگر کسی درخواست پروانه تجاری در مناطق حاشیه‌ای شهر را داشته باشد مبلغ افزایش تعرفه آن نسبت به سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ بسیار ناچیز می‌باشد و این درحالی است که اگر فردی درخواست احداث واحد تجاری در مرکز شهر را داشته باشد مبلغ افزایش تعرفه نسبت به سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بسیار بالاتر از حاشیه شهر است.
وی ادامه داد: این سیاست‌گذاری در میان مدت منجر به ساخت واحدهای تجاری و احداث فروشگاه در حاشیه شهر می‌شود و کمک به کاهش بار ترافیکی مرکز شهر می‌کند و یکی از چندین برنامه رفع محرویت‌زدایی مناطق حاشیه‌ای شهر می‌باشد.
سرپرست شهرداری خمین، در خصوص تخفیفات عوارض سال ۱۴۰۱ گفت: شهرداری به استناد ماده ۵۹ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و افزایش نقدینگی در فصل بهار و تابستان، جهت تسریع در پیشبرد برنامه‌ها در سال ۱۴۰۱ و پروژه‌های عمرانی شهری پیشنهادات قابل توجهی در خصوص تخفیفات به شورای اسلامی شهر در هنگام بررسی و تصویب تعرفه عوارضی ارائه کرد که مورد تصویب قرار گرفت.
وی تصریح کرد: برای مؤدیانی که در بازه‌‌های زمانی مشخص نسبت به پرداخت نقدی عوارض به شهرداری مراجعه می کنند تخفیفاتی در نظر گرفته شده، عوارض‌های مربوط به پروانه ساخت در فصل بهار ۳۵ درصد، در فصل تابستان ۲۰ درصد تخفیف و عوارض‌های مربوط به تخلفات ساختمانی در فصل بهار ۳۵ درصد و فصل تابستان ۲۰ درصد تخفیف را خواهد داشت.
احمدی ادامه داد: در راستای حمایت از کسبه‌ها و فعالان اقتصادی در تعرفه سال ۱۴۰۱، شهرداری خمین برنامه‌هایی برای آنها درنظر گرفته است.
وی تصریح کرد: متاسفانه اکثریت کسبه‌ها از جمله اقشاری بودند که به علت شیوع ویروس منحوس کرونا دچار آسیب شده اند، شهرداری در تعرفه سال ۱۴۰۰ هیچگونه افزایش مبلغ عوارض کسب‌و‌پیشه نسبت به سال ۱۳۹۹را نداشته و همچنین در تعرفه سال ۱۴۰۱ هم افزایش محسوسی را درنظر نگرفته است.
سرپرست شهرداری خمین درپایان گفت: به کسبه‌هایی که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به پرداخت عوارض کسب خود اقدام کنند، در صورت نداشتن بدهی معوق، ۵۰ درصد تخفیف برای آنها لحاظ می‌گردد، همچنین در سال جاری یک تخفیف ویژه برای کلیه کسبه‌ها و فعالان اقتصادی به مناسبت نکوداشت هفته شهرداری ها و دهیاری ها در تیرماه سال ۱۴۰۱ توسط شورای اسلامی شهر خمین در نظر گرفته شده است و به کل مبلغ عوارض کسب‌و‌پیشه آن‌ها ۳۵ درصد تخفیف لحاظ می شود که این یک فرصت استثنایی برای کسبه و فعالان اقتصادی سطح شهرستان خمین می‌باشد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.