خانه » جدیدترین » سودای مکمل ها

سودای مکمل ها

سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲  شماره ۱۷۱۱

عادله یوسفی راد: حالا با رونق گرفتن دوباره باشگاه‌های ورزشی پس از فروکش کردن کرونا، فروش مکمل‌های بدنسازی هم دوباره شدت گرفته و شاید لازم باشد دوباره برای آنها که دلشان می‌خواهد به هر قیمتی به بدن ایده‌آل خود برسند درباره مصرف این داروها و مکمل‌ها هشدار داده شود. امروزه مکمل های بدنسازی به بخش بسیار مهمی از زندگی ورزشی ورزشکاران تبدیل شده اند. تحقیقات مختلف نشان داده اند که اگر این مکمل ها به درستی مورد استفاده قرار گیرند می توانند به ارتقا سلامتی ورزشکاران کمک کنند و آنها را به اهداف ورزشی خود برسانند. اما اکنون این موضوع مطرح است که این مکمل ها دارای عوارضی نیز هستند. عوارض مکمل های بدنسازی یکی از مباحث داغ دنیای ورزشی است و بسیاری از منابع خارجی در تلاش هستند تا واقعیت را به ورزشکاران نشان دهند. با این همه اگر مکمل های بدنسازی از داروخانه های معتبر تهیه شود و به شیوه ای اصولی و تحت نظر پزشک استفاده شود، مشکلی برای سلامتی به وجود نمی آید! مشکل واقعی وقتی آغاز می شود که شما بدون توجه به شرایط بدنی خود به شکل خودسرانه استفاده از مکمل بدنسازی را آغاز می کنید و بدتر آن که این داروها را از جاهای غیرمعتبری تهیه می کنید.

بازار ۶۰۰ میلیاردی مکمل‌های ورزشی
براساس آمار منتشرشده‌ سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیم‌غذایی در سال۱۴۰۰ برآورد می‌شود بیش از ۸۶میلیون عدد فرآورده مکمل ورزشی با ارزشی در حدود ۳۸۹میلیاردتومان به شرکت‌های پخش تحویل داده‌ شده است که با در نظر گرفتن ۴۵درصد سود شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها، ارزش نهایی یا گردش مالی این فرآورده‌ها به بیش از ۵۶۴میلیارد تومان خواهد رسید! نکته جالب‌‌توجه آنکه ارزش تولید مکمل‌های ورزشی در سال۱۳۹۸ معادل ۸۳میلیاردتومان و ارزش نهایی فرآورده‌ها معادل ۱۲۱میلیاردتومان بوده است.
اگرچه رشد صعودی بازار فروش و مصرف مکمل‌های ورزشی پس از شیوع کرونا و عدم فعالیت باشگاه‌ها با روندی آرام پیش رفت ولی به‌نظر می‌رسد این بازار همچنان داغ است و حتی سود بیشتری نسبت به مکمل‌های درمانی عاید شرکت‌های تولیدکننده و پخش می‌شود.
این حجم از گردش مالی البته برای فروش با قیمت‌های قانونی است؛ چراکه در این صنعت برخلاف صنعت دارو، قیمت‌ها چندان رصد نمی‌شوند و فروش خارج از شبکه و غیررسمی به‌ویژه در حوزه مکمل‌های ورزشی و… بسیارشایع است.
بیش از ۷۰ درصد زنجیره تأمین مکمل‌های ورزشی در کشور قابل اطمینان نیست
با توجه به وفور مکمل‌های قاچاق در باشگاه‌ها، عباس کبریایی زاده نایب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران گفته است که بیش از ۷۰ درصد زنجیره تأمین مکمل‌های ورزشی در کشور قابل اطمینان نیست. به گفته وی مکمل‌های ورزشی به صورت نامطمئن در اختیار ورزشکاران قرار می‌گیرد.

فروش مکمل بدنسازی تقلبی در باشگاه‌ها و پیج های اینستاگرام
به‌طور کلی، وفور مکمل‌های تقلبی در باشگاه‌های بدنسازی می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی ورزشکاران به همراه داشته باشد. لذا برای جلوگیری از این مشکل، نظارت و کنترل دقیق‌تری بر باشگاه‌های بدنسازی لازم است. شما می‌توانید با خرید بهترین برند مکمل‌های بدنسازی از داروخانه‌های معتبر از عوارض مکمل تقلبی مصون بمانید.
از جمله عوارض مکمل بدنسازی تقلبی که کارشناسان تغذیه مطرح کرده اند می توان به سکته مغزی، بروز مشکلات کبدی، نارسایی کلیه، انسداد ریه اشاره کرد. در حال حاضر برخی از باشگاه‌ها و پیج‌های اینستاگرام مکمل‌های بدنسازی را به صورت غیرمجاز و بعضا قاچاق به فروش می‌رسانند.
شایان رضایی، مدیر یکی از باشگاه‌های بدنسازی با بیان اینکه تعداد زیادی از باشگاه‌های بدنسازی بدون مجوز مکمل‌ها و مواد نیروزای تقلبی عرضه می‌کنند، می‌گوید: «حتی برخی از باشگاه‌های دارای مجوز هم داروهای غیرمجاز و نیروزا می‌فروشند و ورزشکاران بدون اینکه اصولاً بدانند تجویز چه نوع و چه دوز دارویی برای آنها مناسب است و این دارویی که از باشگاه می گیرند، چه عوارضی دارد، چشم بسته از آن استفاده می‌کنند، در حالی که مصرف بی‌رویه این مکمل‌ها مشکلات جبران‌ناپذیری برای افراد به‌وجود می‌آورد و در این رابطه جوانان بیشتر در معرض آسیب قرار دارند و ما سالانه شاهد تعداد زیادی از جوانانی هستیم که با مصرف بی‌رویه این مکمل‌ها به انواع نارسایی‌ها و مشکلات کبدی و کلیوی دچار شده‌اند.»
برای خرید مکمل بدنسازی، همواره بهتر است به داروخانه‌های معتبر و مجاز مراجعه کنید. داروخانه‌های معتبر، مکمل‌های بدنسازی اصل را از شرکت‌های قانونی وارد کننده تهیه می‌کنند و آنها را برای فروش عرضه می‌کنند.

مکمل های ورزشی باید زیرنظر پزشک تجویز شده و از داروخانه ها تهیه گردد
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک دراینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: مکمل های ورزشی باید توسط پزشک تجویز شود و فقط از داروخانه ها تهیه شان کرد. اگر مردم از جاهای غیرمعتبری این مکمل ها را تهیه کنند با استفاده آن به جای اینکه حالشان بهتر شود بدتر خواهد شد و مشکلاتی برایشان ایجاد می شود.
عباس علیمرادیان ادامه می دهد: در بازدید هایی که در سال گذشته داشتیم در باشگاه ها و فروشگاه های اینترنتی موردهایی مشاهده شده است که مکمل های غیرمجاز و بدون اصالت کالا را به فروش می رساندند. حتی در عطاری ها هم کالاهای قاچاق از جمله مواد مخدر و همچنین مکمل های غیرمجاز کشف شده است. وی توضیح می دهد: ممکن است برخی از این داروهای غیرمجاز به استروئید آلوده باشند، عوارضی که این ماده در فرد ایجاد می کند خطرناک است، یا ممکن است دارای فلزات سنگینی باشند که این نیز سلامتی فرد را دچار مشکل می کند، مکمل های غیرمجاز به دلیل استاندارد نبودن همچنین باعث افزایش فشار خون، چربی وقند خون هم خواهند شد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان اشاره می کند: مربی های ورزشی آموزش های لازم را برای تجویز داروهای مکمل ندیده اند بنابراین توصیه نمی شود که استفاده آن را به بقیه پیشنهاد کنند این مکمل ها حتما باید زیر نظر پزشک استفاده شود چرا که در غیر این صورت ممکن است موجب نارسایی کلیه و نارسایی های کبدی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.