خانه » پیشنهاد سردبیر » سوختن و باختن

سوختن و باختن

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲  شماره ۱۶۹۷

تالاب میقان یکبار دیگر در آتش سوخت

سیمین سیف: تالاب میقان اراک عصر روز شنبه بر اثر وقوع رعد و برق دچار حریق شد. نیروهای آتش‌نشان، عوامل انتظامی و محیط‌بانان از لحظه وقوع آتش‌سوزی در تالاب حضور داشتند اما به دلیل باتلاقی بودن مسیر، امکان خاموش کردن آتش نبود. تالاب کویری میقان یکی از ده تالاب مهم ایران است که حیات وحش متنوع و طبیعت کویری جلوه‌ای خاص بدان بخشیده است. در واقع، این تالاب به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های فصلی پرندگان مهاجر محسوب می‌شود.
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک در این باره گفت: در وهله اول آتش را در گذرهای حاشیه ای کویر در سمت فرودگاه کاملا مهار کردیم تا از شعله ور شدن آن به سمت تاسیسات فرودگاه جلوگیری شود.
محسن فضلی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار کرد: حدود ساعت ۱۸ اولین تماس با سازمان آتش نشانی گرفته شد و ما متوجه شدیم که بر اثر برخورد صاعقه به تالاب در دو نقطه آتش سوزی ایجاد شده است، بسیاری از کوهنوردان هم از بالای کوه شاهد رخ دادن این واقعه بودند.
وی افزود: از آن جا که ما در سال ۹۶ نیز تجربه حریق در تالاب میقان را داشتیم می دانستیم با توجه به باد کویری و وجود نیزارها و باتلاق باید با ستاد بحران هماهنگ شویم. خوشبختانه این کار انجام شد و شخص استاندار با حضور در محل، فرماندهی عملیات را به دست گرفتند، معاون سیاسی استاندار، مدیریت بحران هم در محل حضور پیدا کردند.
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک توضیح داد: ما نیز ۱۰ دستگاه خودرو و ۱۵ تیم عملیاتی به محل اعزام کردیم اما همان طور که می دانید ماشین های ما مخصوص محیط های شهری است و در شرایط باتلاقی کارایی چندانی ندارد، از همین رو در وهله اول آتش را در گذرهای حاشیه ای کویر در سمت فرودگاه که احتمال تردد خودروهای آتش نشانی در آن وجود داشت کاملا مهار کردیم تا از شعله ور شدن آن به سمت تاسیسات فرودگاه جلوگیری شود.
محسن فضلی ادامه داد: با هماهنگی های استاندار، دو دستگاه بیل زنجیردار از شرکت املاح معدنی و یک دستگاه نیز از سپاه و یک دستگاه نیز از شهرداری به محل آتش سوزی اعزام شد و عملیات تا ۲ بامداد طول کشید.
وی با بیان اینکه بعد از مهار آتش هنوز هم از بخش هایی از تالاب دود بلند می شد که روز بعد نیروهای آتش نشانی آن را پیگیری کردند افزود: به عقیده بنده این عملیات تمرین خوبی برای نیروهای سازمان آتش نشانی و بخش بحران به شمار می رفت و خوشبختانه با حضور مسئولان در محل فرماندهی خوبی تشکیل شد و آتش به موقع مهار گردید.

خسارت یک میلیاردی آتش در میقان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از بروز خسارت یک میلیارد تومانی حریق به تالاب میقان خبر داد.
یوسف یوسفی درخصوص خسارت وارد شده به تالاب میقان بر اثر آتش سوزی اظهار کرد: بر اثر این حادثه حدود ۴۰۰ هکتار از سطح تالاب در آتش سوخت و حدود یک میلیارد تومان خسارت به پوشش گیاهی منطقه وارد شد.
وی افزود: در این آتش سوزی مناطق دارای پوشش گیاهی نیزار در آتش سوخت ولی خوشبختانه تلفات جانوری مشاهده نشده است، البته به دلیل وسعت حریق همچنان ارزیابی منطقه در حال انجام است.
یوسفی گفت: با توجه به اینکه کوچ پرندگان مهاجر از تالاب انجام شده بوده، از این حیث تلفاتی بر جای نمانده است، همچنین تخم گذاری پرندگان منطقه از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و از این جهت نیز خسارتی وارد نشده است.

شایعات مطرح شده در مورد تالاب میقان صحت ندارد
مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی اما درباره شایعات مربوط به دلیل آتش سوزی تالاب میقان گفت: آتش سوزی تالاب میقان اراک بدون هیچگونه حادثه خاصی مهار شد و مردم به شایعات توجه نکنند.
امید محترمی اظهار کرد: حریق تالاب میقان اراک بعد از چندین ساعت تلاش در حال حاضر خاموش شد.
وی تصریح کرد: با توجه به احتمال وجود آتش پنهان و شعله ور شدن مجدد آن با وجود اطفای حریق، عوامل آتش نشانی و امدادی همچنان در محل حریق حضور دارند.
مدیر کل مدیریت بحران استان مرکزی با رد شایعات مطرح شده مبنی بر آتش گرفتن لوله گاز روستای طرمزد گفت: تا این لحظه آتش سوزی هیچ حادثه‌ای در پی نداشت و از مردم درخواست داریم به شایعات مطرح شده در فضای مجازی توجهی نکنند.
وی با بیان اینکه به دلیل تاریکی شب امکان استفاده از بالگرد و هواپیمای اطفای حریق وجود نداشت، تصریح کرد: متأسفانه بر اثر این حادثه تالاب متحمل خسارت‌هایی شد که بررسی میزان و حجم خسارت ها پس از بررسی نهایی اعلام می‌شود.
آتش سوزی دوباره تالاب میقان بار دیگر نشان داد که نبود امکانات و عدم اشراف تمام مدیران مربوطه به اصل مدیریت بحران در این زمان مهم ترین ضعف های ما برای محافظت از داشته های مان است. داشته هایی که هر روز در خطر آتش سوزی و تخریب هستند و بازندگان این سوختن کسی نیست جز ما و آیندگان مان.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.