خانه » جدیدترین » سوت زنِ خوشنام

سوت زنِ خوشنام

چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ شماره ۱۲۴۲

گفتگو با محسن بابایی داور اراکی که مدتی است در لیگ برتر فوتبال قضاوت می کند

سوت زنِ خوشنام

یاسر هویدی

موفقیت و چهره شدن در ورزش و جامعه همیشه منوط به این نیست که یک فوتبالیست و یا هنرپیشه خیلی معروف باشیم، هر انسانی در جایگاه کاری و حیطه شغلی خود اگر عملکردی متفاوت از نظر فنی و تخصصی ارائه داده و همچنین در دایره زندگی شخص خود آگاهانه عمل نماید می تواند خیلی زود خود را از افراد عادی متفاوت نشان دهد. امروز به یکی از موفق ترین افرادی که در فوتبال حرکت روبه صعودش ادامه می دهد و بی سر و صدا و بدور از حاشیه در حال طی کردن پله های ترقی و پیشرفت است، می پردازیم. صحبت از محسن بابایی کمک داور ارزنده و خوشنام اراکی است که مدتی است در لیگ برتر و البته سایر لیگ های فوتبال کشور قضاوت های درجه یکی از خود به جای گذاشته است. دور از انتظار نیست که به زودی وی به جمع داوران شناخته شده و مشهور کشور اضافه خواهد شد. محسن بابایی ۳۵ سال سن دارد و مجرد است. دارای مدرک تحصیلی کارشناسی مکانیک و متولد و بزرگ شده شهر اراک. در حال حاضر دارای درجه ملی داوری است که بالاترین درجه در داوری ایران محسوب می شود. گفتگوی زیر حاصل یک همنشینی کوتاه با این داور ارزنده و سرمایه ورزش استان است.

اقای بابایی! داوری را از چه سن و سالی آغاز کردید؟ و آنچه باعث شد به داوری علاقه مند شویدچه بود؟
داوری را از سن ۲۳سالگی شروع کردم که خوشبختانه سن خیلی خوبی برای آغاز داوری می باشد، با توجه به اینکه علاقه بسیار زیادی به فوتبال داشتم و همیشه مسابقات فوتبال را دنبال می کردم وارد عرصه داوری شدم. در ادامه این این امر اساتید بزرگ داوری از جمله جناب آقای غفاری از مشوقین من بودند که همیشه برای ادامه مسیر داوری به من انگیزه می دادند و همواره عملکردمن را مدنظر داشتند. به نوعی می توانم از آقای غفاری به عنوان مهم ترین مشوق خودم در این زمینه یاد کنم.
چه بازی های مهمی را در سطح فوتبال کشور سوت زده اید؟
برای یک داور بازی کم و یا پر اهمیت وجود ندارد و زمانی که ما بعنوان قاضی یک دیدار وارد زمین می شویم آنچه اهمیت دارد ارائه یک داوری خیلی خوب و منطبق با استاندارد و قوانین است. در واقع تمام بازیهای فوتبال هر کدام به نحوی برای من مهم بودند ولی بازی های لیگ برتر از جمله بازی فولاد- تراکتــورســازی، ماشین سازی تبریز- شاهین بوشهر، پارس جنوبی جم- شهر خودرو، شاهین- صنعت نفت،نساجی- پارس جم مهمترین بازی هایی بوده که من قضاوت کردم.
الگوی شما در داوری چه کسی است؟
الگوی من در ایران و جهان آقای رضا سخندان هستند چون وی یک کمک داور در کلاس جهانی می‌باشند که در جام جهانی هم قضاوت کردند و بسیار امیدوار هستم با تلاش و جدیت بتوانم روزگاری به جایگاه وی در داوری دست یابم.
جناب بابایی وضعیت داوری استان را چگونه ارزیابی می نمایید؟
وضعیت داوری استان خدا را شکر با پیگیری های جناب آقای غفاری که خود از پیشکسوتان داوری هم هستند نسبت به گذشته بهتر می‌باشد و خوشبختانه در تمام سطوح چه در لیگ برتر فوتبال و چه لیگ برتر فوتسال داوران استان قضاوت می کنند برنامه ریزی هایی برای جذب جوان ها به امر داوری صورت گرفته و بزودی نتایج این برنامه ها را خواهید دید.
برای بهبود وضعیت داوری چه پیشنهادهایی دارید؟
برای بهبود بیشتر، نیاز به برگزاری کلاس های داوری در سطح استان داریم که بزودی قرار است چندین کلاس داوری درجه ۳ و همچنین ارتقا داوری برگزار گردد واین همان برنامه ریزی هایی است که خدمت شما گفتم. هرچه آمار کلاس ها چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی بالا برود ما نمود آن را در داوری خواهیم دید.
وضعیت داوری کشور و جایگاه آن را در آسیا و حتی جهان چگونه ارزیابی می نمایید؟
در خصوص وضعیت داوری ایران میتوانم بگویم که واقعا سطح داوران ایران چه در آسیا و چه در جهان بسیار بالاست که نمونه آن آقای علیرضا فغانی می‌باشد که در جام جهانی قضاوت کرد ولی نیاز به حمایت بیشتر است داوری ما اگر به اندازه تیم های ملی و باشگاهی ما حمایت شود جایگاهی به مراتب بهتر از وضعیت فعلی را از آن خود خواهد کرد .
برای جوانان علاقه مند به داوری چـه توصیه ای دارید؟
توصیه ام به جوان‌هایی که قصد دارند وارد این عرصه شوند این است که با توکل به خدا، آمادگی جسمانی بالا، تحصیلات و زبان انگلیسی خیلی خوب وارد این عرصه شوند، زبان انگلیسی لازمه موفقیت در داوری می‌باشد.
و سخن پایانی.
در آخر از پدر و مادرم تشکر می کنم که همواره من را حمایت کردند از حمایت های هیات فوتبال استان مرکزی،کمیته داوران استان و به خصوص جناب آقای غفاری که همیشه پیگیر داوری بنده و سایر داوران استان در جهت پیشرفت داوری استان بوده اند نیز تشکر میکنم.همچنین از حمایت های همکاران در شرکت کمباین سازی ایران و در راس آن مدیریت کارخانه هم تشکر و قدردانی میکنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.