خانه » جدیدترین » سه راهی خمین چشم انتظار یک اقدام اثرگذار

سه راهی خمین چشم انتظار یک اقدام اثرگذار

سه شنبه ۲۸ شهریور ۹۶   شماره ۶۸۳

مهندس علی بهزاد

نقد نارسایی ها، هیچگاه به منزله نفی تلاش های قابل توجهی نیست که از سوی متولیان عمـران شهری به مرحله اقدام و عمل در می آید اما تمـــرکز بر ضرورت ها و تبیین اولویت ها در حوزه اجرای پروژه های عمرانی در شهر اراک که تا شرایطی ایده آل و شایسته این شهر خردمند خیز فاصله دارد، خود حکایتی است که تدبر و تامل تصمیم سازان مربوطه را می طلبد. میدان امام یا بنا بر واژگان مصطلح «سه راهی خمین»، در واقع مرکز تقاطع کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب کشور در ورودی شهر است که بالاترین حجم ترافیکی خودروهای سنگین و سبک در این منطقه را دارا بوده و معبر و مجرای تردد چهار شهرک صنعتی بزرگ استان یعنی: قطب صنعتی، شهرک شماره یک، حاجی آباد و خیرآباد می باشد و همجواری نمایشگاه بین المللی اراک (با برگزاری نمایشگاه های متعدد و تردد خودروهای شهروندان در طول سال بدین مکان) مشکلات مضاعفی را گریبانگیر این میدان می نماید که خود مثنوی هفتاد من کاغذ است. می توان به ضرس قاطع این میدان را پدیده ای حیرت انگیز قلمداد کرد. چرا که این مکان تبدیل به یک مینی پارک شده یعنی در آن کیوسک های ساندویچ، یخ، چای و بستنی قرار دارد، وسایل بازی اطفال (البته از نوع ابتدایی آن) راه اندازی شده و راهی بدون آرم و علامت برای ورود و خروج مسافرانی که در دو فصل بهار و تابستان خسته و سرگردان در این محل اطراق می کنند، چادر برپـــا می کنند و شب را بیتوته می نمایند و بخاطر نابلدی، معمولا پس از چند بار طواف به گرد این میدان، به تغییر مسیرهای ناگهانی می پردازند… و در این باب، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! اگرچه احداث یک استراحتگاه و ایجاد رفاه نسبی برای هموطنان مسافر از شهرمان خاطرات خوبی را بر ذهن و ضمیر آنان متبادر خواهد کرد و به جذب گردشگران داخلی خواهد انجامید اما بحث بر سر طرح این واقعیت است که از میان مکان هایی که در آنها مبادرت به احداث پل شده است کدام یک از حیث اهمیت، اولویت، مدیریت عمران شهری و سایر ابعاد وجوب بیشتر و اهمیت افزونتری از این میدان داشته اند؟ در صدد نفی و اثبات این قضیه نیستیم اما منصفانه قبول کنیم که بهرحال ورودی و خروجی شهرهای شرقی (از جاده خمین)، شمالی (از جاده تهران)، جنوبی (از شهر اراک و کمربندی های شمالی و جنوبی) و روستاهای پیرامون و شهرک های صنعتی پرجمعیت، بدین میدان مرتبط و متوصل می شوند و علاوه بر آن پرداخت ۸۰ درصد مالیات استان توسط واحدهای صنعتی مستقر در اطراف این مکان، ایجاب می نماید همانند شهرهای مطرح دیگر، به ایجاد پل طبقاتی، زیبا و خوش منظر در این نقطه خطر آفرین اهتمام ورزیده شود چرا که چهره ای این چنین، در اصلی ترین ورودی شهر، شایسته این دیار نیست.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.