خانه » پیشنهاد سردبیر » سخنگوی وزارت کشور همزمان با برگزاری بیست وهشتمین جلسه اقتصاد مقاومتی در استان مطرح کرد/اشتغال ۷ هزار نفری

سخنگوی وزارت کشور همزمان با برگزاری بیست وهشتمین جلسه اقتصاد مقاومتی در استان مطرح کرد/اشتغال ۷ هزار نفری

دوشنبه ۲۴ آبان ۹۵ شماره ۴۶۴

عباس لعل بار
وقایع استان

بیست و هشتمین جلسه از سلسله جلسات ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی به ریاست استاندار و با حضور مدیران کل استان برگزار شد. در این جلسه استاندار مرکزی با اشاره به سیاست دولت در اعطای تسهیلات رونق تولید بیان داشت: باید با نظارت اصولی و مستمر بر هزینه کرد این تسهیلات ضمن پیشگیری از انحراف، چرخه اهداف اقتصادی دولت را تکمیل نمود.
زمانی قمی در ادامه افزود: ساز و کارهای موثر در افزایش اثربخشی تسهیلات از نیازهای روز است و نباید روند پرداخت تسهیلات به علت تخلف برخی واحدها کند شود.
وی گفت: بانک هایی که در استان فعالیت و پرداخت مناسبی در زمینه پرداخت تسهیلات نداشته اند مورد شناسایی قرار می گیرند و در این خصوص با هیچ بانکی تعارف و اغماضی نیست.
استاندار تصریح کرد: باید راهکارهای اثربخشی تعریف کرد که تخلف در دایره اعطای تسهیلات رونق تولید به حداقل برسد و اگر تخلفی نیز حادث شود، نبایدآن را به پای سایر واحدها نوشت و سفره ای که برای ترمیم مشکلات صنعت گشوده شده را از تولید کنندگان بربست.
زمانی با بیان اینکه کمیته امداد حضرت امام (ره) در استان در ایجاد فرصت اشتغال فعالیت های مطلوبی داشته است افزود: این نهاد مصداق کار برنامه ای باشد که خروجی آن اشتغالزایی پایدار و حذف سالانه شمار قابل توجهی از چرخه فقر است.
وی بیان کرد: بانک ها باید بخشنامه صادر شده مبنی بر پرداخت تسهیلات با شرط یک ضامن را رعایت کنندو بی توجهی به این بخشنامه به معنای غفلت از قوانین و مقررات است و در شهرستان ها فرمانداران تکلیف دارند بر این موضوع نظارت جدی کنند.
استاندار ادامه داد: برای ایجاد یک فرصت شغلی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه نیاز است و این درحالیست که کمیته امداد حضرت امام (ره) با یک پنجم این رقم می تواند اشتغالزایی کند، بنابراین لازم است موانع برسر راه ایجاد اشتغال مددجویان کمیته امداد برطرف شود.
زمانی قمی با اشاره به نیروگاه حرارتی شازند گفت: این نیروگاه موفق شده تا در آب و برق مصرفی صرفه جویی مطلوب داشته باشد ولی درباره سوخت مصرفی تاکید می شود در هیچ شرایط حتی یک لیتر مازوت نیز نباید در سوخت این نیروگاه به مصرف برسد.
زمانی قمی افزود: براساس سخنان رییس جمهوری که مصوبه هیات دولت در سفر به استان است برای حفظ سلامت و هوای پاک نباید نیروگاه حرارتی شازند از سوخت مازوت استفاده کند.
وی عنوان کرد: در صورتی که در اجرای مصوبه دولت، خللی ایجاد شود در نشست شورای تامین مطرح می شود و با کمک دستگاه قضایی با خاطیان برخورد خواهد شد.
اقتصاد مقاومتی چه میزان اشتغال آفرینی کرده است؟
سخنگوی وزارت کشور به تازگی آماری از اقدامات وزارت کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی ارائه داده است که در زیر به بخش هایی از آن اشاره می کنیم؛
سخنگوی وزارت کشور اعلام کرده است: از طریق اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور در سه ماهه نخست سال، ‌۲۳۶ واحد تولیدی راکد و ۵۳۱ واحد تولیدی نیمه فعال، فعال شده‌اند که در نتیجه آن برای حدود ده هزار نفر اشتغال ایجاد شده است. همچنین با تکمیل ۶۳۳ طرح‌ نیمه تمام برای بیش از ۷ هزار نفر شغل ایجاد شد.
سامانی با بیان اینکه ۱۶۶ عنوان مشکل در حوزه تعاملات واحدهای صنعتی و خدماتی با بانک‌ها شناسایی شده‌است، افزود: ما با بانک مرکزی جلسات متعددی برگزار کرده و برای هر مشکل تدبیری اتخاذ کرده‌ایم. راه‌حل مشکلات هم از طریق بانک مرکزی به نظام بانکی کشور ابلاغ شده که این تصمیمات می‌تواند ارتباط بانک‌ها با واحدهای تولیدی و خدماتی را تسهیل کند. با توجه به اینکه پروژه‌های اقتصادی نیازمند به تصمیم‌گیری سریعی دارند، ما درخواست کرده‌ایم که بانک‌ها اختیارات خود را به واحدهای استانی خود تفویض کنند تا تعامل دوسویه بانک‌ها با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ارتقا داده شود.
سامانی در ادامه گفت: ما تلاش کرده‌ایم که نظام تراکم زدایی در تصمیم‌گیری‌ها را در کشور پیگیری کنیم. در بسیاری از موارد نظام بوروکراسی پیچیده مانع تصمیم به موقع استان‌ها در جهت ایجاد تسهیل برای کارآفرینان می‌شود. با پیگیری‌های وزیر کشور ۱۰۰ اختیار مقامات دستگاه‌ها به متناظران آنها در استان‌ها با نظارت استانداران تفویض شده است. ما همچنین مکانیسم‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم که بر اساس آن بر تصمیمات استانی نظارت داشته باشیم تا در عین تکثر و تنوع در استان‌ها، وحدت رویه‌ای در کل کشور برقرار شود.
وی با بیان اینکه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سه ماهه نخست سال ۹۵، ۴۵۲ جلسه و ۴ هزارو ۴۵۲ مصوبه داشته است، خاطرنشان کرد: ۲۲ درصد این مصوبات کاملاً اجرایی شده و ۷۸ درصد مصوبات هم در حال اجراست. نتیجه این اقدامات در سه‌ماهه اول سال جاری این بود که ۲۳۶ واحد تولیدی راکد با اختصاص مبلغ ۱۰ هزارو ۳۷۶ میلیارد ریال احیا شد و برای ۴ هزارو ۲۲۲ نفر در کل کشور شغل ایجاد کرده است. سامانی یادآور شد: در همین بازه زمانی با اختصاص ۸۷ هزارو ۳۰۱ میلیارد ریال، ظرفیت تولیدی ۵۳۱ واحد نیمه فعال ارتقا یافته و این واحدها فعال شده‌اند و برای ۵ هزارو ۹۸ نفر نیز در این زمینه ایجاد اشتغال شده است. همچنین ۶۳۳ طرح نیمه‌تمام با مبلغ ۱۱ هزارو ۶۵۲ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است که برای ۷ هزار و ۴۴۹ نفر ایجاد اشتغال شده است.
وی در پایان با اشاره به ایجاد منطقه نمونه اقتصاد مقاومتی در شهرستان قلعه گنج با مشارکت بنیاد مستضعفان، گفت: با توجه به تجربه موفق این منطقه مقرر شد ۳۱ منطقه نمونه اقتصاد مقاومتی (که جزو نقاط محروم کشور هستند) در ۳۱ استان کشور ایجاد شود و سپس این تجربه به تمام نقاط کشور منتقل شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.